تاریخ انتشارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۳۶۲۰۴۵
پس از مدت‌ها بحث و جدل درباره ماندن یا رفتن سیف از بانک مرکزی، سرانجام همتی که به تازگی به سمت سفیر ایران در چین منصوب شده بود، ناگهان بر مسند ریاست این بانک نشست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، ولی‌اله سیف رئیس‌کل سابق بانک مرکزی که مدت‌ها بود گفته می‌شد به دلیل ناتوانی در کنترل بازار ارز باید تغییر کند، سرانجام اولین تعویضی تغییرات کابینه دولت دوازدهم نام گرفت. البته از همان روز که نام همتی به عنوان رئیس‌کل جدید بانک مرکزی مطرح و سپس به واقعیت تبدیل شد، کارشناسان بر این موضوع تأکید کردند که تا زمانی که سیاست‌ها اصلاح نشود، تغییر رئیس‌کل نمی‌تواند اثرگذار باشد.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: هر چند دوره مسئولیت آقای سیف تمام شده بود، اما با این حال این تغییر را به فال نیک می‌گیریم و با توجه به تجربیاتی که رئیس‌کل جدید دارد، امیدواریم قوانین به طور دقیق و صحیح اجرا شود.

محمد حسینی با بیان اینکه بانک مرکزی در سیاست‌های پولی باید ریل‌گذاری درستی داشته باشد، تصریح کرد: در شرایط کنونی جنگ اقتصادی امکان آزمون و خطا نداریم و باید تمامی سیاست‌ها به صورت کارشناسی بررسی و موشکافانه اجرا شود و راهکارهایی برای پیامدهای منفی آن تدوین شده باشد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیاست‌های ارزی دولت از همان روز اول غلط و ناکارآمدی آن روشن بود، گفت: باید به سمت بازار متشکل پولی و ارزی برویم، نه آنکه مردم را پشت درهای وزارتخانه‌ها و بانک مرکزی معطل نگه داریم. این رویکرد منجر به افزایش قیمت ارز و تشدید انتظارات تورمی و پیامدهای منفی بازار می‌شود.

اگر نگرش اصلاح نشود تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی اثر ندارد
یک استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران هم با بیان اینکه تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی به تنهایی کافی نیست، گفت: سیاست‌ها و تصمیمات دولت نشان از عدم درک صحیح از مسائل کشور دارد، اگر نگرش اصلاح نشود، تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی نمی‌تواند اثرگذار باشد.

محمد خوش‌چهره گفت: غفلت از محیط داخل و تولید ملی، ساده‌انگاری و خوش‌بینی نسبت به نظام سلطه و در راس آن آمریکا باعث ضربه خوردن کشور شده است. در واقع سیاست درهای باز و روش اداره گل و بلبلی برای مدیریت بازار سکه و ارز نشان داد عدم درک صحیح مفهومی نسبت به مسائل در رده‌های بالای نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری وجود دارد؛ بنابراین با تغییر یک رئیس‌کل بانک مرکزی چیزی عوض نمی‌شود.

وی تصریح کرد: دولت باید اذعان به تجدید نظر در سیاست‌های اقتصادی خود کند.

وی در پاسخ به این پرسش که بنابراین معتقدید تغییر رویه بانک مرکزی نیازمند تجدید نظر در رویکردهای دولت است، گفت: دقیقا، بانک مرکزی که بیشتر نقش یک خزانه‌دار را دارد و منابع کشور به طور عمده از نفت به دست می‌آید؛ فشار سیاست‌های پولی و مالی مانند نرخ سود و مالیات‌های سنگین روی دوش تولید است و تعرفه‌های غیرمتعارف و واردات کالاهای مشابه تولید داخل بیانگر عدم درک صحیح از مسائل است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: مواردی از این دست نشان می‌دهد، اگر یک مربی، تاکتیک، استراتژی و برنامه خود را اصلاح نکند، نمی‌تواند با آوردن یک بازیکن جدید، تیمی که دچار بحران است را نجات داده و احیا کند.

مدیریت نقدینگی به درستی انجام شود
یک عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس هم معتقد است: به‌هم‌ریختگی بازار سکه و ارز، بخشی ناشی از مؤلفه‌های داخلی و بخشی ناشی از فشار‌ خارجی است که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی باید تمام موارد را مدنظر قرار دهد.

محمدحسین فرهنگی اظهار داشت: علاوه ‌بر تغییر فرد باید روش‌های ناکارآمدی که منتج به وضعیت موجود سکه و ارز شده نیز تغییر کند.

وی اتخاد سیاست‌گذاری‌های جدید برای نظارت بر بازار سکه و ارز را از جمله مهم‌ترین ضرورت‌های پیش روی بانک مرکزی دانست و افزود: در عین حال باید مدیریت نقدینگی که اکنون در اختیار جامعه قرار دارد، به درستی انجام شود، تا این نقدینگی وارد سرمایه‌گذاری‌های کشور شود، تا شاهد نتیجه‌گیری مثبتی باشیم، وگرنه وضع چندان تغییر نخواهد کرد.

عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس همچنین اصلاح نظام ساختار بانکی و منطقی کردن سود بانکی را یکی دیگر از اولویت‌های رئیس‌کل جدید بانک مرکزی برشمرد و افزود: البته نباید فراموش کرد مسائلی همچون  نرخ ارز و سکه بخشی مربوط به مولفه‌های مدیریت داخلی در بانک مرکزی است و بخش دیگر ناشی از شرایط اقتصادی بازار و فشارهای خارجی از جمله خروج آمریکا از برجام و فشارهای سیاسی است.

یک کارشناس بانکی نیز با‌ اشاره به انتخاب رئیس ‌جدید بانک مرکزی و انتظارها برای تغییر در شیوه نظارتی و مجریان این نهاد گفت: در مورد اینکه در بانک مرکزی چه اتفاقی باید رخ دهد، به چگونگی سیاست‌گذاری‌ کلان در ساختار و کارکرد بانک مرکزی باز می‌گردد که در اختیار رئیس‌کل جدید نیست.

محمد پویان‌فر پیرامون انتظار برای جابه‌جایی و تغییر مجریان بانک مرکزی را یادآور شد: این موضوع به حوزه داخلی بانک مرکزی  بازمی‌گردد. در این باره کمبودهایی از جانب بانک مرکزی همواره وجود داشته بوده که از آن جمله می‌توان به عقب ماندن بانک مرکزی نسبت به اتفاق‌های بازار و حتی دانش علمی تولید شده در حوزه نظارت بر بانک‌ها و در واقع هدایت بانک‌ها ‌اشاره کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«وعده صادق»، نقطه عطف رهایی مستضعفان
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
نماز؛ بازدارنده و نابود‌کننده بدی‌ها
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
جهاد خدمت‌رسانی در امتداد امیدآفرینی
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
شهدای مدافع حرم بهترین الگو برای جوانان
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۱
راهبرد گروه‌های جهادی تحقق شعار سال باشد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
برخورد ساده‌انگارانه با پیچیده‌ترین پروژه
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
ناقوس مرگ در «انجیلسی»
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷