هیچ فرقی میان جمهوری خواهان و دمکرات‌ها وجود ندارد

استراتژی دولت ترامپ در رابطه با ایران همانند دولت‌های قبلی آمریکا خصمانه است

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
کد مطلب : ۲۴۱۱۰۳
قطعا استراتژی دولت ترامپ در رابطه با ایران همانند دولت‌های قبلی آمریکا خصمانه است و ترامپ نیز همان روشی را دارد که روسای جمهور قبل از وی اتخاذ کردند.
۰
plusresetminus
استراتژی دولت ترامپ در رابطه با ایران همانند دولت‌های قبلی آمریکا خصمانه است
به گزارش بلاغ، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افراد مختلفی از مسئولان لشکری، کشوری و شخصیت‌ها نسبت به برگزیده شدن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واکنش‌های مختلفی را نشان دادند.

در همین راستا احمد دواتگر از رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس شهرستان آمل در گفت‌وگو با خبرنگار ما مطالبی را درباره رابطه دولت پیش‌روی آمریکا با ایران و کشورهای منطقه مطرح کرد که در ادامه می‌خوانید. 

احمد دواتگر با بیان اینکه انتخابات آمریکا پس از ماه‌ها اما و اگرهایش سرانجام به پایان رسید، گفت: این انتخابات شاید برخی‌ را شگفت زده کرده باشد، زیرا در میان این افراد کسانی اعتقاد داشتند کلینتون برنده اصلی این دوئل مرگ‌بار است.

غرور شیطانی برای شطان‌پرستان

وی در ادامه اظهار کرد: کلینتونی در سال‌روز تولدش سرمست از توهم  پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عکسی از خود منتشر کرد و زیر آن تولدش را به خود تبریک گفت "تولدت مبارک رئیس جمهور آینده آمریکا!"، غافل از اینکه مردم خسته از جنگ زرگری قدرت بین دو حزب حاکم هستند.

 

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با عنوان اینکه در مقابل کلینتون فردی قرار داشت که چهره چندان معروفی در عرصه سیاست به حساب نمی‌آمد، تصریح کرد: ترامپ، کسی که در ابتدا مورد تمسخر رقیب خود کلینتون و هم حزبی‌های وی قرار گرفت و به واسطه افشا شدن موارد بی‌شماری از فساد اخلاقی‌اش و ... چهره‌ای به ظاهر منفور از وی ساختند تا بلکه شکستش دهند.

فساد ناشی از جنگ قدرت

دواتگر با بیان اینکه ترامپ نیز در مقابله با کلینتون با افشای اسنادی از وی و خانواده‌اش، عملا فضای سیاسی حاکم در آن کشور را با یک چالش جدی به لحاظ اخلاقی، سیاسی و اقتصادی روبه رو کرد، ادامه داد: ترامپ  وارد زندگی خصوصی کلینتون شد و تلاش کرد تا موضوعاتی از قبیل رسوایی‌های اخلاقی همسر کلینتون، موضوع ایمیل‌های شخصی وی، دریافت پول از برخی حاکمان عرب در منطقه برای انتخابات، به وجود آوردن گروه تکفیری داعش و مطرح کردن بیماری کلینتون و... رقیب خود را به حاشیه براند.

 

این استاد دانشگاه باور این مسائل را برای برخی‌ها غیرقابل قبول عنوان کرد و گفت: عده‌ای این رفتارها را بداخلاقی‌های انتخاباتی می‌دانستند در حالی که دو طرف، فضای موجود در جامعه آمریکا را به جهانیان نشان می‌دادند و ترامپ هر چه که به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شد، تلاش می‌کرد تا مواضع تندتری را در شعارهایش اتخاذ کند، مواضعی که بوی جنگ و باروت از آن به مشام می‌رسید.

 
جانباز آملی به مهم‌ترین مواضع تند و تیز ترامپ اشاره کرد و افزود: مواردی همچون استفاده از بمب اتم در حمله به دشمنان آمریکا، پاره کردن برجام یا همان توافق شکل گرفته ایران با گروه ۱+۵، کشیدن دیوار حائل در مرزهای آمریکا و مکزیک، ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک آمریکا، ایجاد محدودیت در ورود مهاجران به داخل آمریکا، جنگ با ایران به بهانه حمایت از تروریسم و.... خلاصه‌ای از مواضع ترامپ بود.

بوی تعفنی که داد همه را در آورد

دواتگر با بیان اینکه پس از اعلام موضع ترامپ حتی هم حزبی‌هایش نیز از وی روی گرداندند، اظهار کرد: وقتی این شعارها از سوی ترامپ سر داده شد جهانیان او را دیوانه خواندند و حتی هم حزبی‌هایش نیز از وی روی گرداندند، در اینجا بود که وی با شیطنت خاصی تلاش کرد تا از فضای شکل گرفته بهره‌برداری کند.

 

وی با بیان اینکه ترامپ به گونه‌ای وانمود کرد که انگار تنها مانده است، ادامه داد: ترامپ با مظلوم‌نمایی شعارهای پوپولسیتی سر داد و دست خود را جهت یاری به سوی مردم آمریکا دراز کرد و دقیقا در اینجا توانست نگاه مثبت مردم آمریکا را به خود جلب کند و پس از جلب نظر بسیاری از مردم به خودش در بعضی از شعارهایش تجدید نظر کرد.

چه  قابل ترحم‌اند خوش‌باوران داخلی!

رزمنده هشت سال دفاع مقدس به پیگیری دقیق مردم ایران در رابطه با نتیجه انتخابات آمریکا اشاره کرد و افزود: در ایران برخی‌ها سعی کردند وانمود کنند کاندیدای دموکرات‌ها بهتر از جمهوری خواهان است. این جماعت معتقد بودند ترامپ بر طبل جنگ می‌کوبد غافل از اینکه هیچ فرقی میان جمهوری خواهان و دمکرات‌ها وجود ندارد.

 

دواتگر با بیان اینکه هر دو حزب دموکرات‌ و جمهوری خواه مواضع روشن و شفافی درباره دشمنی با جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کنند، یادآور شد: تنها اختلاف موجود میان این دو گروه پیرامون ایران، استفاده از نوع روش برخورد با ایران است به بیانی روشن‌تر هدف هر دو گروه در رابطه با ایران یکسان اما روش‌هایشان متفاوت است.

 

وی طرز فکر عده‌ای در ایران را که بر این باور بودند آمدن ترامپ جنگ را به ایران تحمیل می‌کند، اشتباه دانست و گفت: آنها هیچ‌گاه به این اصل مهم توجه نکردند که اگر آمریکای قبل از ترامپ یک درصد هم احتمال می‌دادند که جنگ با ایران راحت است لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند.

 

جانباز آملی ادامه داد: در واقع این افراد از این امر مهم غافل شدند که اگر چه جمهوری‌خواهان به طور معمول بر جنگ و خون‌ریزی تاکید می‌کنند، اما همواره دمکرات‌ها به نیابت از جمهوری‌خواهان جنگ را در بسیاری از مناطق جهان تحمیل کردند.

ماهیت بدون شعار ترامپ ماه‌های آینده روشن می‌شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حال باید منتظر ماند و دید روزهای آینده ترامپ در سیاست خارجی خود چه مواضعی درباره ایران و پرونده هسته‌ای کشورمان و بحران‌های موجود در منطقه به‌ویژه سوریه، عراق، افغانستان اتخاذ می‌کند، خاطرنشان کرد: به یاد داشته باشیم ترامپ همان‌طور که در شعارهایش بر آن تاکید داشت تلاش نمی‌کند تا جنگ سرد جدیدی را علیه روسیه به راه بیاندازد و سعی دارد تا به سمت تنش با روسیه مسیر خود را دنبال نکند.

احمد دواتگر در پایان با اشاره به اینکه اگر چه مسیری که ترامپ درباره ایران در پیش می‌گیرد بسیار روشن است و باید یقین داشته باشیم استراتژی دولت ترامپ در رابطه با ایران همانند دولت‌های قبلی آمریکا خصمانه است، تصریح کرد: ترامپ نیز همان روشی را دارد که روسای جمهور قبل از او اتخاذ کردند. مهم این است که دولت مردان ما فرصت‌ها و تهدیدها را به درستی شناخته و با توکل بر خدا و اتکا به مردم خود، مسیرش را طی کند.


در ادامه امیرحسین ثابتی کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به اینکه معنای واقعی کلمه ترامپ و کلینتون تفاوتی در سیاست‌ورزی خصمانه با ایران ندارد و تفاوت آنها را باید در شکل و چگونگی بکارگیری این خصومت علیه ایران دانست، اظهار کرد: در مقام مقایسه میان این دو، واقعیت این است که خروجی و عملکرد ترامپ برای جمهوری اسلامی ایران بهتر است چرا که وی نسبت به کلینتون کم تجربه‌تر، غیرسیاسی‌تر و بی‌روتوش است!

فشارهای موثر شیطان بزرگ بر مسئولان ما

وی با بیان اینکه کلینتون در دوره وزارت خارجه دولت اوباما به شدت پیگیر تحریم‌های فلج کننده بود، ادامه داد: کیست که نداند همین راهبرد آمریکا و فشارهای اقتصادی سال 90 تا 92 منجر به تغییر آرایش اجتماعی- سیاسی داخلی ایران و روی کار آمدن یک دولت غربگرا شد اما ترامپ نه مانند کلینتون فهم استفاده از قدرت و فشار نرم را دارد و نه سابقه و تجربه قابل ملاحظه‌ای در این باره! بلکه یک بساز و بفروش است که سازوکارهای اقتصادی درون سیستم آمریکا را خوب می‌داند و طبیعتا تمرکزش نیز بیش از حوزه سیاست خارجی در همین باره باشد.

فرصتی برای ایران اسلامی

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه غفلت ترامپ از حوزه سیاست خارجی در مقایسه با کلینتون و همچنین تجربه ناکافی وی در این باره، فرصت بی‌نظیری برای افزایش و تثبیت قدرت منطقه‌ای ایران است، تصریح کرد: این یک فرصت بی‌نظیر برای جمهوری اسلامی است که حداقل در ابتدای دوره ترامپ که بخشی از زمان وی به آزمون و خطاهای احتمالی خواهد می‌گذرد، هم در عرصه میدان و هم در عرصه دیپلماتیک، نفوذ و قدرت خود را بیش از پیش تثبیت کند.

ثابتی در ادامه یادآور شد: با شکست دموکرات‌ها و پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات آمریکا، آنچه قطعی است تلاش دولت فعلی و جریان لیبرال در داخل کشور برای بهره‌گیری از این اتفاق جهت پیروزی روحانی در انتخابات سال 96 است.

فرصتی برای غرب‌باوران داخلی

کارشناس مسائل سیاسی به روند احتمالی انتخابات سال 96 اشاره کرد و افزود: از این به بعد رسانه‌ها، چهره‌ها و حتی شاید برخی مقامات ارشد دولت یازدهم با صراحت بیان کنند که از آنجایی که ترامپ به‌عنوان یک جمهوری‌خواه جنگ طلب در آمریکا روی کار آمده، پس نیمی از مقدمه جنگ و درگیری نظامی ایران و آمریکا آماده شد و اگر که در انتخابات سال 96 نیز گزینه‌ای غیر از جریان اعتدال (یا همان لیبرال و غربگرا) انتخاب شود، جنگ با آمریکا قطعی است!

وی که ابزار ترساندن مردم از جنگ را حربه قدیمی لیبرال‌ها و غربگرایان داخلی دانست که از این به بعد برای بقای خودشان در قدرت تشدید می‌شود، عنوان کرد: تجربه نشان می‌دهد اگر این مساله پیوندی با «واقعیت» داشت، خیلی زودتر از این و در دوره بوش- احمدی نژاد عملیاتی می‌شد! دوره‌ای که توانمندی نظامی ایران از امروز کمتر و قدرت امریکا از امروز بیشتر بود اما هزینه‌های غیرقابل تصور این اقدام احمقانه، حتی جورج بوش نئوکان را نیز برای حمله به ایران متقاعد نکرد چه رسد به دنیای 2016 که آمریکا سالها در جنگ نیابتی با ایران در سوریه نیز موفق نبوده است.

خودکشی کسانی که از مرگ می‌ترسند!

این فعال سیاسی ادامه داد: تجربه نشان داده انفعال و تضعیف منابع قدرت کشور بیشتر طرف مقابل را برای حمله نظامی به ایران ترغیب می‌کند و اگر دولت فعلی در انتخابات سال آینده پیروز شود بدون تردید سایه جنگ بیشتر به کشور نزدیک می‌شود تا آنکه دور شود!

ثابتی برخلاف تصور عمومی و آنچه ترامپ در دوره انتخابات بیان کرده، عکس العمل تند ترامپ در برابر برجام  و پاره کرد آن را بعید دانست و گفت: واقعیت برجام این است که به قدری زمینه فشار و نفوذ به ایران را برای آمریکا فراهم کرد که هر سیاستمداری در آمریکا (حتی ترامپ) می‌فهمد به جای برهم زدن آن، باید نهایت استفاده را از آن ببرد و این موضوعی است که طی چند ماه آینده و با مواضع آتی ترامپ اثبات می‌شود.

برجام به عنوان یک مدل موفق برای مهار توان هسته‌ای ایران و ضعیف کردن جمهوری اسلامی، امروز حتی در بسیاری از جمهوری خواهان و برخی مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نیز مدافعان جدی پیدا کرده و طبیعی است که تلاش طرف مقابل برای تکثیر آن باشد نه از بین بردن تنها مدل آن!

در پایان باید خاطرنشان کرد که درس بزرگ انتخابات 2016 آمریکا برای غرب‌گرایان و لیبرال‌های وطنی، نمایش چهره واقعی و بی‌روتوش آمریکا است. آمریکا برای این بخش از جامعه ایران چه اوتوپیا و مدینه فاضله‌ای است که خروجی آن به انتخاب یک هوس‌باز بی‌آبرو می‌انجامد؟
منبع : سفیر هراز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

جهاد خدمت‌رسانی در امتداد امیدآفرینی
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۸
شهدای مدافع حرم بهترین الگو برای جوانان
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۱
راهبرد گروه‌های جهادی تحقق شعار سال باشد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
برخورد ساده‌انگارانه با پیچیده‌ترین پروژه
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۵
ناقوس مرگ در «انجیلسی»
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شایسته‌گزینی همچنان در انتظار نوبت
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴