تاریخ انتشارجمعه ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۷۷۰۸۳
281 نفر از نمایندگان فعلی، 457 نماینده ادوار و ۲ عضو مجمع تشخیص و بسیاری از وزرای سابق در دوازدهمین انتخابات مجلس نام نویسی کرده‌اند تا سخت‌ترین رقابت‌ها را رقم بزنند.
۰
plusresetminus
سخت‌ترین رقابت برای مجلس دوازدهم
به گزارش بلاغ؛ در کنار حضور  جریان های سیاسی؛ نمایندگان خانه ملت نیز از قافله عقب نمانده  و برای انتخابات اسفند مجلس نام نویسی کرده اند. آن طور که محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفت و گوی اخیر خود اعلام کرده  ۲۸۱ نفر از نمایندگان فعلی در انتخابات مجلس دوازدهم پیش ثبت‌نام کرده‌اند و  با احتساب ۲۸۶ نماینده فعلی مجلس و ۲ نفری که امکان ثبت‌نام به دلیل شرایط سنی را نداشته‌اند، فقط ۳ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم در انتخابات دوره بعد حاضر نخواهند بود. در کنار خبر حضور حداکثری نمایندگان مجلس در صحنه انتخابات، اسلامی در خصوص بررسی مدارک داوطلبان پیش ثبت نام کننده و فرصت برای تکمیل مدارک ناقص برخی افراد، گفت: بر اساس قانون طی یک ماه ۶ دستگاه فرصت دارند مدارک بارگذاری شده و اطلاعات هویتی داوطلبان را صحت‌سنجی کنند که این فرصت ۲۳ شهریور به پایان می‌رسد.
۴۵۷ ادواری در پیش‌ثبت‌نام انتخابات
اما این تنها  آماری از پیش ثبت نام ها نبود که در رسانه ها منتشر شد و دنیای اقتصاد نیز در گزارشی آمار قابل توجهی از حضور نمایندگان ادوار مجلس ارائه کرد و مدعی شد که  حداقل ۴۵۷نماینده ادوار درمرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس ثبت‌نام کرده‌اند. بررسی های این رسانه نشان می دهد درمیان اسامی ثبت‌نام‌کنندگان اسامی دو تن از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، دو سفیر اسبق ایران، دو وزیر اسبق، دو استاندار اسبق، دو معاون سابق رئیس‌جمهور، یک معاون پارلمانی، ۹رئیس کمیسیون ادوار مجلس، دو دبیر کل حزب و سه معاون وزیر به چشم می‌خورد. از معاونین رئیس جمهوری که به این رقابت  ورود کرده اند می توان به جمشید انصاری چهره اصلاح‌طلب که سابقه معاونت رئیس‌جمهور و ریاست سازمان اداری و استخدامی را در زمان حسن روحانی به عهده داشت و محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه که سابقه سخنگویی دولت حسن روحانی و ریاست سازمان برنامه‌وبودجه و نمایندگی دوره‌های سوم تا ششم را دارد، اشاره کرد. محمدرضا باهنر و  حسین مظفر دو چهره مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند  که پا به صحنه انتخابات گذاشته اند.این آمار اما در حالی منتشر شده که نامی از مسئولان دولت بهار به چشم نمی خورد. به باور برخی از کارشناسان که انتخابات پیش رو را فرصتی مناسب برای احمدی نژادی ها می دانند، حتی اگر احمدی نژاد نخواهد با فهرست مشخص وارد انتخابات شود، ممکن است با برخی جریان های سیاسی که نزدیکی فکری دارند وارد ائتلاف شود، حتی ائتلاف پنهان نه آشکار.
موضوعی که آرمان امروز در گزارش اخیر خود به آن اشاره کرده و از حضور معاونین سابق احمدی نژاد در انتخابات مجلس خبر داده است: «خبرها نشان می‌دهد «محمود احمدی‌نژاد» قصد دارد با دو بال سیاسی خود یعنی مشایی و بقایی وارد رقابت‌های دوازدهمین انتخابات مجلس شود.» همچنین «عباس امیری فر»، از نزدیکان سابق رئیس دولت بهار در گفت و گو با این رسانه، معتقد به برنامه‌ریزی انتخاباتی رئیس جمهوری سابق است و تاکید می کند: «برنامه‌شان برای انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری است و انتخابات مجلس را مقدمه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانند. احمدی‌نژاد ممکن است فهرستی را برای انتخابات مجلس اعلام کند و البته تلاشش هم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود.» 
حضور گسترده و چراغ خاموش  اصلاح‌طلبان 
در این میان اما طی روزهای اخیر برخی رسانه ها از حضور چراغ خاموش چهره های اصلاح طلب در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس سخن به میان آورده بودند. موضوعی که حجت نظری، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز بر آن مهر تایید زد  و به گفته وی، برخی از اصلاح‌طلبان از فرصت پیش ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس  استفاده و ثبت‌نام کردند. از بین دوستانی که می‌شناختم، افرادی وجود دارند که برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کردند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در بین افرادی که در پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم نام‌نویسی کردند، افراد شاخص و مطرح اصلاح‌طلب هم حضور دارند، گفت: «بله، اصلاح‌طلبان شاخص در مرحله پیش ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس هم در شهر تهران و هم در شهرستان‌ها نام‌نویسی کردند؛ اما چون پیش‌ ثبت‌نام‌ها به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی نشده است، بنده هم خودداری می‌کنم.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که اگر نهادهای ذی‌ربط در حوزه نظارت و اجرا در ماه‌های پیش رو فضا را برای حضور سلیقه‌های مختلف مهیا کنند؛ احتمالاً افراد بیشتری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب تصمیم به حضور خواهند گرفت. حجت نظری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اصلاح‌طلبان در تهران و کلان‌شهرها فهرست انتخاباتی منتشر کنند، گفت: «دور از دسترس نیست که اصلاح‌طلبان در تهران فهرست بدهند؛ اما به این شرط که نهادهای نظارتی تعداد قابل‌توجهی از اصلاح‌طلبان را تایید صلاحیت کنند.» 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خون مظلومان غزه روشنگری می‌کند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
جهان اسلام مدیون صادق آل محمد(ص) است
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
ثبت‌نام ۱۴ هزار کارجو و کارفرما در سامانه شغل
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
مدیران به جایگاه رسانه‌ها توجه کنند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
اندیشه شهید مطهری برای جوانان تبیین شود
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷