تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۶۳۶۰۳
استاد اقتصاد دانشگاه اولین چالش اصلی پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در کشور را عدم درک درست مسئولین دانسته و گفت:همخوانی بسته پیشنهادی دولت، با اقتصاد مقاومتی ضعیف است.
۰
plusresetminus
بلاغ-محمد خوش چهره استاد دانشگاه  با اشاره به ظرفیت های بالقوه ایران در اقتصاد، گفت: ما اکنون از بیش از ۵۰ درصد ظرفیت‌هایمان استفاده نمی‌کنیم و این درحالی است که ظرفیت قدرت اول منطقه شدن را داریم.
  وی ظرفیت پایین تولید ملی را  بیشتر ناشی از تصمیم‌گیری غلط دانست.

این استاد دانشگاه اولین چالش اصلی پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی در کشور را عدم درک درست مسئولین دانسته و خاطر نشان کرد: عدم درک درست از مفهوم اقتصاد مقاومتی در طول سال‌های گذشته، باعث شده است دستگاه‌های مختلف سیاست‌گذاری در کشور، از جمله مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقدام مؤثری را در این رابطه انجام ندهند. لذا باید این دستگاه‌ها اهتمام جدی در این باره داشته باشند.
وی هم خوانی بسته پیشنهادی دولت را با اقتصاد مقاومتی ضعیف دانسته و گفت: این بسته نیز مانند بسیار دیگری از برنامه های دولت و مجلس همخوانیش با اقتصاد مقاومتی ضعیف است ولی در آن بخش هایی که رفع موانع تولید ملی را هدف قرار داده، می تواند یک هم خوانی با اقتصاد مقاومتی داشته باشد.
خوش چهره در خصوص بسته پیشنهادی دولت با بیان اینکه آن چیزی که دولت در حال حاضر آماده کرده واجد ارزش است اما به هیچ وجه مناسب و کافی نبوده و از جامعیت برخوردار نیست، خاطر نشان کرد: بسته پیشنهادی به جای اینکه یک نسخه ی شفابخش عملیاتی تبیین شده باشد،بیشتر نشان دادن داروخانه است یعنی به بیمار می گویند که این داروخانه دارای داروهای مختلف برای شفای بیماری‎ها در آن است و آن چیزی که تحت عنوان پیشران، مالیات، نفت، بخش‎های مختلف اعلام کرده اند، در حقیقت داروخانه را نشان داده اند.
وی با بیان اینکه  اقتصاد بدون نفت و تأمین درآمد کشور از طریق منبعی غیر از نفت، باید در برنامه‌ریزی حداقل میان‌مدت صورت بگیرد، تصریح کرد: باید به صورت تدریجی بوی نفت را از دخل و خرج سالانه‌ی کشور کم کرد. اینکه ما فکر کنیم یک‌ساله می‌توان اقتصاد را بدون نفت اداره کرد، اشتباه نادرستی است. باید سهم نفت را از بودجه‌های سالانه کاهش داد. بدون شک در کوتاه‌مدت تأکید بر وابستگی اقتصاد ایران نسبت به خام فروشی تصور درستی نیست./ع
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴