تاریخ انتشارجمعه ۲۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۲
کد مطلب : ۶۲۷۷۹
وسعت آتش سوزی در جزیره آشوراده 100 هکتار بوده که حدود 80درصد سازیل، 15درصد تمشک و 5 درصد انار وحشی در این آتش سوزی از بین رفت. این آتش سوزی از محل تکثیر ماهیان غضروفی شیلات شروع و تا ضلع غربی خلیج ادامه داشت.
۰
plusresetminus
دست های پنهان در آتش سوزی تنها جزیره ایرانی دریای خزر
به گزارش بلاغ، آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر و یکی از قطب های مهم گردشگری شمال کشور در حالی از بامداد سه شنبه در محاصره آتش قرار گرفته بود و نهايتاً مهار شد که بخش قابل توجهی از گونه‌های گیاهی این منطقه منحصر به فرد نابود شد اما میزان پوشش این حادثه بزرگ در سطح رسانه‌های کشور عمدتاً در حد نقل یک خبر یا یک گزارش کوتاه بود، حال آنکه اگر یک پاساژ در پایتخت به آتش کشیده شود، پوششی وسیع می‌یابد؛ مسئله‌ای که عمق تمرکز افراطی رسانه‌ها در پایتخت را به خوبی به تصویر می‌کشد.
مدیرکل محیط زيست مازندران گفت: وسعت آتش سوزی در آشوراده بهشهر 100 هکتار بوده که حدود 80درصد سازیل، 15درصد تمشک و 5 درصد انار وحشی در این آتش سوزی از بین رفت.
مهردادی افزود: این آتش سوزی که 2 شب گذشته اتفاق افتاد، از محل تکثیر ماهیان غضروفی شیلات شروع و تا ضلع غربی خلیج ادامه داشت.
به گفته مدیرکل محیط زیست مازندران چون ساعت 1 بامداد آتش سوزی رخ داد نتوانستیم خیلی سریع آتش را مهار کنیم.
مهردادی افزود: با حضور فعال محیط بانان و یگان حفاظت محیط زیست در میانکاله توانستیم این آتش سوزی را مهار کنیم.
وی یادآور شد: این آتش سوزی صبح چهارشنبه مهار شده بود و علت آتش سوزی هم عوامل انسانی و صیادان غیر مجازی که در حاشیه خلیج صید غیر مجاز دارند، بوده است.
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت: با اینکه این آتش سوزی صبح روز بعد از حادثه مهار شد ولی وزش باد موجب دامن زدن به این آتش سوزی شد و خوشبختانه با تلاش مامورین ما آتش سوزی مهار شد.
پشت پرده آتش سوزی تنها جزیره ایرانی خزر
فرماندار شهرستان بندرترکمن گفت: براساس بررسی میدانی آتش سوزی هفته اخیر در آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر ناشی از دست های پنهان بوده که هنوز شناسایی نشده اند.
فرماندار بندرترکمن بیان داشت: بر اساس بررسی میدانی آتش سوزی هفته اخیر در آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر ناشی از دست های پنهان بوده که هنوز شناسایی نشده اند.
مرجان نازقلچی روز پنجشنبه اظهار کرد: آتش سوزی ناشی از سهل انگاری نیروی انسانی و تا حدودی نیز به صورت عمدی بوده و نداشتن گشت حفاظتی محیط زیست در منطقه کار شناسایی این عوامل را سخت کرده است.
وی اضافه کرد: این منطقه واقع در حوزه بندرترکمن، تحت مدیریت اداره محیط زیست شهرستان بهشهر در استان مازندران قرار دارد و از لحاظ امکانات تجهیزاتی و گشت حفاظتی هیچ پیش بینی برای آن صورت نگرفته است.
فرماندار بندرترکمن افزود: این درحالی ست که از لحاظ امنیتی و حفاظتی باید مدیریت محیط زیست شهرستان بهشهر گشت حفاظتی از نیروی انسانی موجود در منطقه را راه اندازی می کرد.
نازقلچی اظهار کرد: علاوه بر آن نیروهای حفاظتی که از سوی اداره محیط زیست شهرستان بهشهر بر این جزیره به کار گرفته شدند، فاقد هر گونه امکانات و تجهیزات نیمه مدرن برای اطفاء حریق هستند.
به گفته وی بخش زیادی از خسارت های وارد شده به فضای طبیعی و اداری جزیره آشوراده بر اثر آتش سوزی اواسط هفته جاری ناشی از نبود تجهیزات و نیروی انسانی کافی محیط زیست در منطقه بود.
وی عنوان کرد: بر اساس برآورد میدانی دستگاه ج پی اس براثر این آتش سوزی حدود 90 هکتار از درختچه های موجود در جزیره آشوراده از بین رفته است.
رییس ستاد مدیریت بحران بندرترکمن گفت: علاوه بر آن ساختمان اردوگاه آموزش و پرورش استان گلستان واقع در این جزیزه نیز دچار آسیب شده که نیاز به مرمت دارد.
نازقلچی ابراز کرد: تاکنون دستگاه های متولی گزارشی از ارزش ریالی خسارت های وارده آتش سوزی به مدیریت شهرستان بندرترکمن ارائه نداده اند.
بامداد سه شنبه 24 شهریورماه سال جاری بخشی از اراضی جزیره آشوراده دچار آتش سوزی شد که با کمک نیروهای امدادی و مردمی مستقر در منطقه آتش مهار و خاموش شد.
جزیره آشوراده، تنها جزیره ایرانی واقع در دریای خزر است که حدود یک هزار و 760 هکتار وسعت دارد و از لحاظ مدیریتی تحت پوشش اداره کل محیط زیست استان مازندران در قالب جزیره میانکاله است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴