تاریخ انتشارشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۶۱۰۴۱
۰
plusresetminus
دست نیاز آمریکا به سوی ایران
بلاغ-جلسه هفته اخیر شورای امنیت سازمان ملل با دستور کار «تهدید داعش» برگزار شد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، ریاست این جلسه را برعهده داشت و نمایندگان 39 کشور در آن صحبت کردند. کری در سخنانی گفت: داعش در حال حاضر، مردم سوریه و عراق را تهدید می‌کند و در صورت عدم کنترل، این گروه می‌تواند کشورهای خارج از منطقه را نیز تهدید کند. فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز با رد ادعای «دولت اسلامی بودن داعش» گفت: «این گروه علیه اقلیت‌ها اقدامات تروریستی می‌کند و فرانسه به مسئولیتش در قبال داعش پایبند است.» نماینده انگلیس هم نظر دولتش درباره داعش را چنین اعلام کرد: «داعش تهدیدی برای تمام همسایگان عراق است و با مشارکت کشورهای منطقه و تمام ابزارها باید داعش را نابود کرد.»
اولین پرسشی که با دیدن این تکاپوها به ذهن متبادر می‌شود، این است که چرا کشورهایی که خود در ایجاد داعش و حمایت از وی نقش اساسی داشتند و تا چندی پیش نیز به اشکال مختلف به آن کمک می‌کردند، یکباره وجود آن را خطرناک ارزیابی کردند و سراسیمه به فکر مقابله با آن افتادند. با اینکه تاکنون پاسخ‌های مختصر و مفصلی به این پرسش داده شده است، به‌نظر می‌رسد هنوز به شکل کامل ابهامات این دگردیسی رفع نشده است؛ از این رو افکار جهانی حق دارد با دیده تردید به این نمایش بنگرد. افکار عمومی با وجود تلاش حامیان دیروز و مقابله‌کنندگان امروز داعش به جای درگیر شدن با ادعاهای امروزی آن‌ها، همچنان در پی یافتن پاسخ این پرسش و این حقیقت است که چرا آن‌ها دیروز داعش را به وجود آوردند و امروز در پی نابودی آن هستند. پرسشی که چند روز پیش، کری در جمع خبرنگاران با آن مواجه شد و با فرافکنی و موعظه سیاسی از پاسخ دادن به آن گریخت؛ اما پرسش همچنان بر جای خود باقی است.
کری در جلسه مذکور گفت: «اقدامات ائتلاف برای نابودی داعش فقط به اقدامات نظامی محدود نخواهد شد، این اقدامات باید جامع و همه‌جانبه باشند. مبارزه با داعش وظیفه همه کشورهای جهان از جمله ایران است؛ کشوری که وزیر خارجه‌اش امروز اینجا پیش ماست.» کری خیلی زود نظر چند روز گذشته‌اش درباره ایران را که به نشست پاریس دعوت نشد، فراموش کرد و دوباره نیاز جدی به ایران در مبارزه با داعش را که از ابتدای طرح بحث مقابله با داعش در خفا آن را دنبال و در جلی آن را انکار می‌کرد، مطرح ساخت.
 پیش از اینکه نمایش آمریکایی‌ها برای مقابله با داعش به روی صحنه رود، برنامه ایران برای مقابله با داعش مشخص شده بود و همچنان براساس آن عمل می‌شود و به هیچ ائتلافی هم نیاز ندارد؛ اما حالا که آمریکایی‌ها به طرق مختلف دست نیاز به سوی ایران دراز کرده‌اند، باید به پرسش‌های مختلف پاسخ دهند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴