تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۵۸۰۳۲
دانشمندان سوئدی بر این باورند که می‌توانند آسیب‌های ناشی از مغز در بیماری پارکینسون را توسط سلول‌های بنیادی التیام بخشند.
۰
plusresetminus
بلاغ- پارکینسون بعد از بیماری آلزایمر معمول ترین بیماری مخرب اعصاب به حساب می آید که فرد مبتلا به آن به تدریج توانایی جسمانی خود را از دست داده و در صورت عدم مراقبت و انتخاب راهکار مناسب، هر لحظه بر شدت آن افزوده می گردد.

علائم این بیماری در ابتدا به صورت غیر محسوس و تدریجی خود را نشان میدهد؛

احساس خستگی، لرزش خفیف در اندام های حرکتی، وجود مشکل در هنگام برخاستن از روی صندلی، مشکل در تکلم به صورت سلیس و روان، افسردگی، زودرنجی، تندمزاجی و تحریک پذیری، خیرگی چشم، ثابت ماندن اندام‌های صورت و دشواری در حرکت اندام‌ها، مشکلات ادراری، اختلال بلع، یبوست، مشکلات پوستی، افسردگی، اختلال در حس بینایی و بویایی علائمی هستند که در ابتدا نشان داده می‌شوند.

اما این علائم در تمام افراد یکسان نیست و به صورت‌های دیگر نشان داده می‌شود؛ برای مثال در برخی از افراد به سرعت پیشرفت می ‌کند و در برخی کند است، در برخی افراد لرزش اندام‌ها شدید و کاملاً محسوس است و در برخی این لرزش خفیف است.

در مطالعه‌ای که توسط محققان دانشگاه لاند در سوئد انجام شد محققان گفتند: سلول‌های بنیادی را می‌توان برای ترمیم آسیب‌های مغزی مورد استفاده قرار داد؛ با توجه به علائم و نشانه‌های پارکینسون، با جایگزین شدن سلول‌های عصبی، علائم این بیماری از بین می‌رود.

سلول‌های بنیادی در مغز

محققان آزمایشی بر روی موش‌های مبتلا به بیماری پارکینسون انجام دادند؛ آنها سلول‌های عصبی که در مغز موش‌ها تولید دوپامین میکردند را نابود کردند و سلول‌های بنیادی جنینی انسان را به سلول‌های عصبی که دوپامین تولید می‌کنند تبدیل کردند و به مغز موش تزریق کردند؛ با این آزمایش محققان موفق به معکوس کردن علائم بیماری پارکینسون شدند.

به گفته محققان سلول‌های بنیادی جنینی در آزمایشگاه قابل رشد و در تعداد بیشتری در دسترس هستند و می‌توان از آنها استفاده کرد.

«آرتور روچ» مدیر تحقیقات گفت: با این حال سوالات بسیاری است که باید به آنها پاسخ داده شود و سپس یک سری آزمایشات بالینی بر روی انسان انجام داد. /آ
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴