تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۵۷۷۱۹
جرج جرداق، محقق سرشناس در حوزه اسلام، نویسنده، شاعر و نمایشنامه نویس، شیعه را مکتبی اخلاق گرا توصیف می کند و خودش را نیز به دلیل داشتن اخلاق پسندیده، شیعه می داند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، جرج جرداق در سال ۱۹۲۶میلادی در جدیده مرجعیون واقع در جنوب لبنان در یک خانواده مسیحی چشم به جهان گشود. پدر و مادرش منتسب به یک قبیله یمنی بادیه نشین بودند و نسبت به مسائل فرهنگی، علمی و ادبی و آموزش اهتمام خاصی داشتند و بر سر در خانه خود، سنگی را نصب کرده بودند که روی آن جمله لافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقار حک شده بود. جرج جرداق در وصف حضرت علی علیه السلام می گوید:" ای روزگار کاش می توانستی همه قدرت هایت را و ای طبیعت، کاش می توانستی همه استعدادهایت را در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع می کردی و یک بار دیگر به جهان ما یک علی دیگر می دادی". او با نوشتن کتابی درباره امام علی علیه السلام بین شیعیان شناخته شد. کتاب "الامام علی صوت العداله الانسانیه" مشهورترین کتاب اوست که در ۵جلد با عناوین "علی و حقوق بشر"، "علی و انقلاب فرانسه"، "علی و سقراط"، "علی و دوران زندگانی اش" و "علی و قومیت عربی" به زبان فارسی منتشر شده است.

او سرانجام با قلبی مالامال از عشق به حضرت علی علیه السلام و ائمه شیعه، در سن ۸۳ سالگی در تاریخ ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۳ دیده از جهان فروبست و فرزانگان آزاده جهان را در غم خود عزادار ساخت.

چندی قبل، شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) گفت و گویی با جرج جرداق انجام داده که تقدیم تان می کنیم.

**چگونه با مکتب شیعه و شخصیت امیرالمومنان(ع) آشنا شدید؟

ج:پدر من از کودکی علی بن ابیطالب را دوست داشت و می گفت اگر علی بن ابیطالب پیامبر بود من از دین او پیروی می کردم. مادرم هم شخصیت علی بن ابیطالب را ستایش می کرد و می گفت: علی انتقام مسیح را از یهود در خیبر گرفت. در ایام نوجوانی به سراغ این شخصیت بزرگ رفتم و به مطالعه درباره شخصیت علی بن ابیطالب پرداختم. بله، تمام خوبی ها را در امام شما یافتم. پیشوای شما نمونه کامل از یک انسان نمونه است.

هر روز حداقل یک ساعت مطالعه را به پیشوای شما اختصاص دادم و به خودم گفتم شخصی با این کمالات ویژه صاحب چه مکتب و چه فکری است؟ بعد از پنج سال مطالعه مکتب شما را بهترین مکتب دانستم.

**شما مکتب شیعه را چگونه می بینید؟

ج:مذهب شیعه بهترین مذهب است؛ چرا که این مذهب برای تمامی امور پاسخی دارد. نکته لازم به ذکر این است که پاسخ به تمامی امور از لحاظ عقلی و علمی ثابت شده است. الان خود شما هر سئوالی را که مطرح می کنید، مذهبتان برای آن پاسخ دارد اما سایر مذاهب اسلامی اینطور نیستند. برای مثال در مورد اقتصاد، سایر مذاهب اسلامی و حتی سایر ادیان پاسخی به اقتصاد نوین ندارند، ولی مذهب شیعه طوری به سئوالات اقتصادی پاسخ داده که بنده در هنگام مطالعه لذت می برم، البته این نکته به عنوان مثال بود.

**شما بعد از این مطالعه و پژوهش چرا مسلمان و شیعه نشده اید؟

ج:من بعد از سال ها نحقیق، شیعه را در یک کلمه یافتم و آن هم "اخلاق" بود. بنده شیعه هستم چرا که اخلاق پسندیده ای دارم.

**جامعه شیعی را چگونه می بینید؟

ج:سئوال شما بسیار مبسوط است. من معتقدم که اگر یاری خداوند نبود این مذهب بکلی از بین می رفت زیرا دشمنان کنونی بشریت به شدت بر این مذهب می تازند. اگر مذهب شیعه را بررسی کنیم خواهیم دید که در طول تاریخ از زمان علی بن ابیطالب دشمنان به این مکتب رحمی نداشتند. ریشه مخالف این مذهب، ستمگران تاریخ هستند. هم اکنون مشاهده می کنیم چرا همه ستمگران علیه سوریه بسیج شده اند؟. چرا اسرائیل علیه حزب الله فعالیت می کند؟. چرا انقلاب بحرین به ثمر نرسیده است؟ چرا کشورها علیه جمهوری اسلامی فعالیت می کنند؟ آیا واقعا" جامعه شیعه تاکنون این سئوالات را از خود پرسیده است؟. آیا جامعه شیعی تاکنون از خود پرسیده است که چرا جنگ ایران و عراق هشت سال به طول انجامید؟ تمامی ستمگران از شیعه می ترسند. وقتی امام خمینی، حکومت جمهوری اسلامی را تشکیل داد، چرا سران استکبار علیه این حکومت ایستادند؟ هم اکنون مشاهده می کنید که تمامی ستمگران علیه مکتب شیعه هستند. ای کاش جامعه شیعی احساس خطر کند و دشمن خود را بشناسد.

**به نظر شما نیاز فعلی جامعه شیعی چیست؟

ج:نیاز جامعه شیعه، امام شناسی است. شیعه باید امام خود را بشناسد. برای مثال آیا تاکنون(خود شما) به زیارت ائمه خودتان رفته اید؟ معنای (عارفا" بحقه) چیست؟ عارفا"بحقه یعنی اطاعت، شیعه اگر از امام خود اطاعت کند به بالاترین سطح می رسد. سلمان، ابوذر، مقداد، میثم تمار و بسیاری از این شخصیتها چرا به این جایگاه رسیده اند؟ چرا این شخصیتها برای شیعیان عزیز هستند؟ جواب این سئوالها همان اطاعت است.

سخن علی بن ابیطالب به میثم چه بود؟ امام شما به میثم گفت اگر با من باشی و از من اطاعت کنی، در بهشت مقام مرا داری. پس اگر جامعه کنونی شیعه از امام غائب خود اطاعت کند، به والاترین مقام دست پیدا خواهد کرد.

**چه شخصیتهای معاصری از مذهب شیعه برای شما دوست داشتنی هستند؟

ج:مذهب شیعه شخصیتهای عزیزی دارد، اما در این بین دو نفر از همه برای من دوست داشتنی تر هستند. اولین شخصیت امام خمینی است. شنیده بودم که امام خمینی در هنگام زیارت علی بن ابیطالب بسیار ادب می کرد، بطوری که وی در هنگام ورود از پائین پا وارد حرم می شد و در همان جا می ایستاد و امام خود را زیارت می کرد. شخصیت دوم شهید صدر است. یکی از شاگردان شهید صدر برایم می گفت که شهید صدر آرزو داشت خاک کف پای قنبر غلام علی بن ابیطالب باشد. این دو شخصیت را بسیار دوست دارم، چرا که معرفت علی بن ابیطالب را به خوبی نشان دادند.

**جشنواره غدیر را چگونه ارزیابی می کنید؟

ج:غدیر باید جهانی شود. شیعیان باید به مساله غدیر اهمیت فراوان بدهند و اینطور نباشد که فقط در ایام غدیر به یاد غدیر باشند. غدیر سند اسلام و شیعه است.

**به نظر شما دشمنان غدیر به نتیجه ای می رسند؟

ج:من دشمنان غدیر را همیشه جاهل و احمق می دانستم به راستی که همین طور است، دشمنان علی بن ابیطالب به کلی احمق هستند و احمق هم به هیچ نتیجه ای نمی رسد.

**آیا افراد گوناگون از سایر مذاهب می توانند به حقایق غدیر برسند؟

ج:بله، افراد گوناگون می توانند به مذهب شیعه برسند و از نظر من راه رسیدن به غدیر از کربلاست. راه رسیدن به مذهب شیعه، عاشوراست. کسانی که سرشت پاکی دارند یقینا" با مطالعه مصیبت کربلاء به غدیر می رسند.

**استاد از شما می خواهم از خود سئوالی بپرسید و پاسخ خود را بدهید؟

ج:چرا علی بن ابیطالب در تمامی زمان ها مظلوم است؟ جواب من اشک است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴