تاریخ انتشارجمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۵۷۴۲۸
بازرس انجمن تخصصی طب اورژانس گفت: عمده گازگرفتگی‌ها به دلیل سوخت ناقص وسایل گازسوز و نشت گاز منوکسیدکربن است که گاهی منجر به انفجار و آتش سوزی می‌شود.
۰
plusresetminus
بلاغ- دکتر کیوان ایلچیان گفت: هر سال گاز منواکسیدکربن قربانیانی به جا می‌گذارد که با سرد شدن هوا، نصب و استفاده ناصحیح از وسایل گازسوز گرمایشی این آمار بیشتر می‌شود. رسانه‌ها با پوشش اخبار و پخش پیام‌های هشدار دهنده می‌توانند آگاهی مردم را در این خصوص بالا برند و باعث کاهش این آمار شوند.

این بازرس انجمن تخصصی طب اورژانس خفگی با منواکسید کربن را شایع‌ترین نوع گاز گرفتگی دانست و افزود: این گاز بدون بو، رنگ و مزه است و افراد متوجه گاز گرفتگی نمی‌شوند. همچنین تمایل ترکیب کربن با هموگلوبین خون ۲۵۰ برابر اکسیژن است و به همین دلیل برای نجات افرادی که دچار گازگرفتگی شده‌اند به آنها اکسیژن با فشار بالا داده می‌شود تا این پیوند شکسته شود و هموگلوبین با اکسیژن ترکیب شود.

علایم مسمومیت با منوکسیدکربن

این متخصص داخلی ذغال شومینه، بخاری، پکیج و آبگرمکن که با سوخت فسیلی کار می‌کنند را بیشترین عامل پخش این گاز دانست و گفت: سردرد، تهوع، استفراغ، بی‌حالی و کسلی، ضعف جسمانی و خواب آلودگی شدید از علایم گاز گرفتگی است که شباهت زیادی به علایم بیماری آنفلوآنزا دارد.

وی خروج فرد مسموم از محل نشت گاز و قرار دادن وی در محیط باز را مهم‌ترین اقدام هنگام گاز گرفتگی دانست و بیان کرد: در مرحله بعدی بهتر است یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ آنها باز شود و فرد در مجاورت هوای پاک قرار گیرد و در اسرع وقت با اوژانس و آتش نشانی تماس گرفته شود.

ایلچیان درباره عوارض پس از نجات از گاز گرفتگی گفت: این افراد به طور معمول تا یک هفته پس از حادثه سردرد، تهوع و سرگیجه دارند. احتمال سکته و آسیب‌های ریوی و قلبی در میانسالان و افرادی که دچار بیماری قلبی و عروقی هستند نیز وجود دارد. همچنین ممکن است در کسانی که زیاد در معرض این گاز قرار گرفته‌اند، صدماتی نیز به مغز وارد شود./آ
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴