تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۵۶۹۵۴
عزاداران سایر نقاط کشور نیز تلاش دارند با تغییر شیوه برگزاری عزاداری و الگوگیری از آیین سنتی و همه پسند موجود خودشان را به آیین‌های اصیل ایرانی اسلامی نزدیک کنند.
۰
plusresetminus
تعدد فرهنگ بومی و محلی در عزاداری مازندرانی ها
به گزارش بلاغ، محرم که از راه می‌رسد شور حسینی پیر و جوان، زن و مرد، روستایی و شهری، طایفه و قبیله، حزب و گروه سیاسی نمی‌شناسد.

قرار گرفتن همه در کنار هم با پوشیدن لباس مشکلی و برافراشتن بیرق سیاه به نوعی تلاش دارند که در عزای سالار شهیدان سهم بیشتری ایفا کنند.

شور حسینی نسل به نسل در حال انتقال است و پس از گذشته سالیان سال، فرهنگ عاشورایی روبه گسترش است و این فرهنگ به مرزهای خارج از کشور نیز سوق داده شد و با جرات می‌توان اعلام کرد که جهان یکپارچه عزادار حسین است.

* جهانی شدن فرهنگ عاشورایی

ارادت به ساحت مقدس اباعبدالله حسین(ع) و یاران با وفایش در اقصی نقاط جهان با شیوه و خاصی و فرهنگ مردم منطقه برگزار می‌شود.

اهداف همه عزاداران با شیوه‌های خاص بومی و منطقه‌ای احیا فرهنگ شهادت و رستگاری اباعبدالله حسین(ع) و یاران با وفایش در بیش از هزار و ۴۰۰ سال پیش است.

* تعدد فرهنگ بومی و محلی برای برگزاری مراسم عاشورایی

تعدد فرهنگ‌های بومی و محلی در نحوه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) نتوانست در برگزاری و اهداف عاشورایی حسین (ع) تغییر ایجاد کند و هر ساله بر شور حسینی مردم افزوده می‌شود.

*فعالان مجازی و دغدغه انتقال فرهنگ عاشورا

تعدد رسانه‌های مختلف نیز مانع از توسعه فرهنگ عاشورایی نشد و حتی در شبکه‌های مجازی بیشتر کاربران و فعالان این عرصه نیز از ابتدای محرم و تا انتهای این ماه عزیز تلاش دارند بیشتر مطالب خویش را به فرهنگ اصیل عاشورایی و قیام امام حسین(ع) ارتباط دهند و بیشتر مطالب منتشر شده در فضای مجاز برگرفته از سخنان امام حسین(ع) و فرهنگ اصیل عاشورایی است.

فعالان فضای مجازی تلاش دارند صفحات خویش را به سخنان امام حسین(ع)، شیوه گفتار و رفتار امام و یارانش و یا باز نشر مطالب عالمان دینی در رثای امام حسین(ع) اختصاص دهند.

* جهانی شدن فرهنگ عاشورایی کشور

در کنار فضای مجازی و تغییرات اندکی که در شیوه عزاداری‌ها در برخی از نقاط کشور ایجاد شد، برخی از آیین‎های سنتی نظیر تجمع عزاداران حسینی در تبریز و یزد در حال تبدیل شدن به یک آیین جهانی است و هر ساله عزاداران زیادی را از اقصی نقاط جهان به سمت سوی خود می‌کشاند تا در کنار برگزاری مراسم عزای سالار شهیدان بعد فرهنگی پیام امام حسین(ع) نیز اطلاع‌رسانی شود.

* الگوگیری مراسم بومی عاشورایی از فرهنگ عاشورا

عزاداران سایر نقاط کشور نیز تلاش دارند با تغییر شیوه برگزاری عزاداری و الگوگیری از آیین سنتی و همه پسند موجود خودشان را به آیین‌های اصیل ایرانی اسلامی نزدیک کنند.

برگزاری عزاداری یک حسینیه یک شهر در استان مازندران که حدود چند سالی است در این استان شروع شد و مورد استقبال مردم مرکز استان و سایر نقاط این خطه سرسبز کشور قرار گرفت جا پای آیین‌های سنتی بزرگ کشور می‌گذارد.

* مراسم «یک حسینیه یک شهر»

مراسم یک حسینیه یک شهر در مرکز استان مازندران در کنار امامزاده یحیی ساری در حال تبدیل شدن به آیین سنتی در شمال کشور است و این مراسم در دو شهر مازندران به ترتیب در عاشورا و تاسوعا و در شهرهای ساری و بابل برگزار می‌شود.

در کنار برگزاری تجمع عاشورایی بزرگ در نقاط مرکزی استان، سنت‌های بومی و محلی برای انتقال فرهنگ عاشورایی در روستاها نیز به شیوه‌های خاص منطقه‌ای و بومی برگزار می‌شود.

مراسم اطعام‌دهی در شهرستان میاندورود، در شهر سورک، مراسم عزاداری روستای «اسرم»، مراسم آیین و سنتی در روستاهای آمل، بابل، قائمشهر، بهشهر، گلوگاه و نیز کیاسر نیز با وجود مهاجرت جوانان به شهرها همچنان تداوم دارد و اهالی روستا سعی دارند برای برگزاری مراسم آیینی و سنتی خودشان را به زادگاه پدری خویش رسانده و مراسم پرشور حسینی در همه جای کشور فراگیر شود.

* گسترش روز‌افزون فرهنگ عاشورایی

خلاصه کلام اینکه فرهنگ حسینی با وجود اشاعه فرهنگ و گسترش علم و دانش روز همچنان به عنوان فرهنگ اصیل در حال درخشش در جهان است و به تغییر بسیاری از فرهنگ‌ها و خرافات پرداخته و روز به روز در ساختار بسیاری از فرهنگ منحرف رخنه کرده و پیام رسای عاشورا را به فرهنگی ثابت و پایدار تبدیل کند.

گزارش از جاوید عباسی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴