تاریخ انتشارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵
کد مطلب : ۵۴۷۴۲
مساله ای که جالب توجه است، تعداد نمایندگان بدون فراکسیون مجلس هستند که احتمالاً به عضویت فراکسیون جدید در خواهند آمد.
۰
plusresetminus
احتمال حاشیه دار شدن مجلس/فرجام نامعلوم یک فراکسیون
به گزارش بلاغ، بعد از استیضاح وزیر علوم احتمال انشعاب عده ای از فراکسیون اصولگرای رهروان ولایت و تشکیل فراکسیون جدیدی با عنوان اعتدال به شدت افزایش یافته بود. حتی روز پنجشنبه اعلام شد که فراکسیون جدید در جلسه روز یکشنبه مجلس اعلام موجودیت می‌کند.
اما این اتفاق رخ نداد و اکنون مشخص شده است که دلیل آن این بوده که شورای مرکزی فراکسیون رهروان با سرعت وارد عمل شده‌ و با تشکیل جلسات متعددی سعی کرده اند تا مشکلات داخلی خود را حل و فصل کنند.
محمدرضا باهنر می گوید: اینکه تبلیغ می‌کنند، بین رهروان و اصولگرایان در‌زمینه استیضاح رقابت وجود داشته اینطور نبوده زیرا که خیلی از استیضاح‌کنندگان جزو اعضای فراکسیون رهروان بودند. بالاخره هر نماینده‌ای نظر شخصی خودش را دارد. در میان رهروان هم آرا آزاد بود. ما در رهروان ولایت کسانی را داشتیم که به شدت موافق وزیر بودند و کسانی را هم داشتیم که به شدت مخالف وزیر بودند و اینها دیگر فعالیت‌های مجلسی است و به‌طور معمول مشکلی پیش نمی‌آید.
وی می افزاید: فراکسیون اصولگرایان مصمم به استیضاح کردن فرجی دانا بود و فراکسیون رهروان ولایت در دو، سه جلسه بحث‌های مفصلی کردند و چون مخالفین و موافقین نزدیک به هم بودند تصمیم خردمندانه‌ای گرفتند و موضع‌گیری یک‌جا نکردند و گفتند که اعضا آزادند تا بر اساس نظرات خود رأی بدهند.
تشکیل فراکسیون جدید (اعتدال) هم نقل اخبار و محافل سیاسی شده، مساله ای که جالب توجه است، تعداد نمایندگان بدون فراکسیون مجلس هستند که احتمالاً به عضویت فراکسیون جدید در خواهند آمد.
به طور مثال هم اکنون ریاست یکی از مهم ترین و تعیین کننده ترین کمیسیون های تخصصی مجلس یعنی کمیسیون برنامه و بودجه بر عهده یکی از همین نمایندگان یعنی غلامرضا تاجگردون است که در عضویت هیچ فراکسیونی قرار ندارد. چهره های تاثیر گذار دیگری چون محمدرضا تابش یا مسعود پزشکیان هم در این لیست هستند که می توانند اهمیت نمایندگان بدون فراکسیون را افزایش دهند.
محمد دامادی، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان می‌گوید: «در جلسات برای همگرایی و هماهنگی این تعداد از نمایندگان که می‌توانند موثر هم باشند، بحث‌هایی صورت گرفته است. از جمله اینکه لزومی به عضویت قطعی آنها در فراکسیون نیست اما باید ساز و کاری برای همکاری با این نمایندگان به وجود بیاید تا از تاثیر آنها به نفع رهروان و اکثریت استفاده شود.»
وی می افزاید: «عملاً همکاری بین رهروان و این نمایندگان شکل گرفته اما از هیچ ساختار و یا قاعده‌ای پیروی نمی‌کند. ما معتقدیم که سال آخر مجلس نهم سالی بسیار حیاتی خواهد بود و از دست رفتن انسجام فراکسیون رهروان به عنوان اکثریت و مهم‌تر از آن طیف معتدل مجلس فضا را برای بروز رفتارهای افراطی فراهم می‌کند و اگر به این موضوع توجهی نشود رفتارهای تند و افراطی در سال آخر، مجلس نهم را شدیداً دچار حاشیه خواهند کرد.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴