تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۵۴۳۰۵
مي‌توان در شرايط فعلي بازخوردي که مردم جهان در مناطق مختلف نسبت به سيستم عامل‌ها و گوشي‌هاي مختلف داشته‌اند را مورد بررسي قرار داد و با توجه به بازخوردهايي که وجود دارد تا حدودي تصميم گيري کرد.
۰
plusresetminus
بلاغ- تا به حال در مورد گوشي هاي تلفن هوشمند، اپليکيشن‌هاي تلفن همراه، تبلت‌ها و گجت‌هاي جديدي که بسيار کار راه انداز هستند، زياد صحبت کرده‌ايم. هميشه هم از جانب مخاطبان با اين تقاضا مواجه بوده‌ايم که بيشتر در مورد گوشي‌هاي تلفن همراه و تفاوت‌هاي آن‌ها صحبت کنيم.

سئوالات و پرسش‌هايي که در زمينه تلفن‌هاي هوشمند و سيستم عامل‌هاي آن‌ها مطرح مي‌شود، پايان ناپذير است و هميشه پرسش‌هايي از اين قبيل وجود دارد که از ميان سيستم عامل‌هاي پرطرفدار امروزي نظير اندرويد، آي‌اواس و ويندوز فون کدام يک بهتر است و در زمان خريد يک گوشي هوشمند بهتر است که چه گوشي انتخاب شود که سيستم عامل بهتري داشته باشد.

به هر حال به اين دسته از پرسش‌ها نمي‌توان هيچ گاه به صورت دقيقي پاسخ داد زيرا بسته به کاربردي که مد نظر فرد است و با توجه به سلايق و نيازهايي که هر فرد دارد مي‌تواند نوع خاصي از سيستم عامل را پذيرفته و بپسندد.

اما نکته‌اي که در اين ميان وجود دارد اين است که مي‌توان در شرايط فعلي بازخوردي که مردم جهان در مناطق مختلف نسبت به سيستم عامل‌ها و گوشي‌هاي مختلف داشته‌اند را مورد بررسي قرار داد و با توجه به بازخوردهايي که وجود دارد تا حدودي تصميم گيري کرد.

معمولا هر فردي براي انتخاب يک سيستم عامل يا گوشي هوشمند برتر به سراغ شرکت‌هايي خواهد رفت که شهرت بيشتري داشته و در بازار رقابتي فشرده حال حاضر، حرف‌هاي بيشتري براي گفتن دارند. شايد بتوان شرايط حال حاضر را با زماني که دو مخترع معروف با نام‌هاي توماس اديسون و نيکولا تسلا بودند مقايسه کرد.

در ذهن بسياري از افراد يکي از جذاب‌ترين رقابت‌ها در زمينه فناوري ميان اين دو نفر در گرفته است و هر دو به دليل اختراعات مهم و کاربردي که داشته‌اند، بسيار مشهور بودند و البته هنوز هم بسياري از اختراعات آن زمان در حال استفاده است و به طور حتم مي‌توان گفت که بدون وجود اختراعي نظير برق هيچ گاه به فناوري‌هاي امروزي نمي‌توانستيم دست پيدا کنيم.

به هر حال بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند جنگي که نزديک به يک دهه ميان اديسون و تسلا وجود داشت به نوع ديگري امروزه ميان شرکت‌هاي توليد کننده تلفن همراه در گرفته است. اکنون رقابت بسيار نزديکي ميان گوشي‌هاي هوشمندي که از سيستم عامل اندرويد، آي‌اواس و در نهايت ويندوز فون استفاده مي‌کنند، درگرفته است.

اين رقابت در حدي است که در زماني که کاربري تصميم به خريد يک گوشي جديد مي‌گيرد براي انتخاب دچار مشکلات جدي مي‌شود و واقعا نمي‌داند کدام سيستم عامل را انتخاب کند تا برايش ويژگي‌هاي بهتري داشته باشد.

ممکن است شما به يک فروشگاه محصولات اپل برويد و فروشنده آن به شما بگويد گوشي آيفون بهترين گوشي جهان است و اگر دقت کنيد تمامي مردمان آمريکا از اين گوشي و سيستم عامل آي‌اواس استفاده مي‌کنند و بدون شک اگر اين گوشي بهترين نبود هيچ گاه مردم آن کشور از اين گوشي در اين تعداد وسيع استفاده نمي‌کردند.

اما آن فروشنده هيچ گاه به شما نمي‌گويد که اپراتورهاي تلفن همراه در آمريکا به صورت قسطي و با قيمتي بسيار اندک اين گوشي را به مردم ارائه مي‌کنند و کاربران مي‌توانند به شيوه‌اي بسيار آسان آن را خريداري کنند در صورتي که ممکن است براي خريد گوشي‌هاي ديگر مجبور شوند، هزينه زيادي را به يکباره پرداخت کنند.

از طرفي ديگر ممکن است به سراغ خريد يک گوشي اندرويدي برويد و فروشنده به شما بگويد يک مدل از گوشي‌هاي سامسونگ بهترين گوشي موجود در بازار است و فروش آن بسيار بالا بوده است ولي هيچ گاه به حجم انبوه توليد و توزيع آن در بازار اشاره‌اي نخواهد کرد.

به هر حال اين شما هستيد که با مقايسه امکانات و ويژگي‌هاي گوشي‌ها و سيستم عامل‌هاي مختلف بايد در اين زمينه به نتيجه گيري مناسب برسيد. با توجه به تمامي حرف‌هايي که زديم اين هفته تصميم داريم که يک مقايسه نسبي ميان سيستم عامل‌هاي مختلف تلفن‌هاي همراه داشته باشيم و ببينيم چرا برخي از سيستم عامل‌ها در بعضي از مناطق محبوبيت بيشتري دارند.

آمريکايي ها اندرويد را کمتر دوست دارند

مسلما نمي‌توان از روي عکس العمل مردم يک کشور جهان يک نتيجه گيري کلي داشت، بايد به صورت موشکافانه‌تري شرايط بررسي شود و ما روي اين حساب که مثلا مردم آمريکا به گوشي‌هاي آيفون علاقه دارند، چشم بسته به سراغ انتخاب يک گوشي آيفون نرويم و به اصطلاحي که ميان مردم رايج شده است اين تصور را نداشته باشيم که هر فردي که اين گوشي را در دست مي‌گيرد کلاس کاري بالاتري دارد و شايد بتوان گفت که در بعضي از مواقع شرايط کاملا برعکس هم خواهد بود.

در شرايطي که کاربران در کشورهاي مختلف جهان روز به روز بيشتر از اندرويد استقبال مي‌کنند، آمريکايي‌ها همچنان تمايل به استفاده از آيفون دارند. در حال حاضر 75 درصد سهم بازار گوشي‌هاي هوشمند در جهان متعلق به اندرويد است و اين در حالي است که اپل تنها 15 درصد بازار را در اختيار گرفته است.

اما در آمريکا شرايط متفاوت است و آيفون هنوز حاکم بوده و 63 درصد از گوشي‌هايي که Verizon مي‌فروشد و 84 درصد از گوشي‌هايي که اپراتور AT&T به صورت قسطي و با هزينه‌اي مناسب به مردم مي‌فروشد، آيفون است. در حالي که در آسيا کاملا شرايط برعکس است و بسياري از جواناني که آيفون در دست داشتند به سمت دستگاه‌هاي اندرويدي رو آورده‌اند.

گجت‌هاي شرکت سامسونگ محبوبيت بسيار زيادي پيدا کرده‌اند و آيفون که در زماني يک محصول لوکس در آسيا به حساب مي‌آمد و مايه تفاخر براي کاربرانش بود به قدري پيش پا افتاده شده است که ديگر مانند گذشته در اين منطقه محبوبيت نداشته و هواخواه ندارد.

با توجه به اين که گوشي‌هاي اندرويدي در حال تصاحب جهان هستند، براي بسياري از افرادي که تا حدي آگاهانه تصميم مي‌گيرند جاي سئوال وجود دارد که چرا هنوز در آمريکا حجم اخباري که مربوط به اپل است بيشتر بوده و اپليکيشن‌هاي آي‌اواس بسيار بيشتر از اندرويد در اختيار مردم قرار مي‌گيرد. اين ماجرا به تازگي به قدري اهميت پيدا کرده است که رسانه‌ها و وبلاگ‌هاي آمريکايي هم از چند ديدگاه مختلف دليل اين ماجرا را مورد بررسي قرار داده‌اند.

مردمي که تمايل به حمايت از تيم هموطن دارند

کارشناسان معتقد هستند که بخشي از اين محبوبيت ظاهري به اين دليل است که اپل يک شرکت آمريکايي است و مردم اين کشور دوست دارند که از تيم هموطن خود حمايت کنند. از طرفي شرکت اپل دائما از گوشي هاي اندرويدي انتقاد کرده و به کاربران اندرويدي حمله مي کند و آن ها را کاربراني با سطح و کلاس پايين از نظر سطح تحصيلات يا سطح مالي معرفي مي کند.

اپل معتقد است که کاربران اندرويد بيشتر افرادي هستند که به دنبال ارزان ترين ها هستند و بارها گفته است که گوشي هاي اندرويدي به دليل ارزان تر بودنشان محبوب شده اند نه برتر بودنشان. اين ماجرا که گوشي هاي اندرويدي ارزان و بي‌کيفيت هستند سال هاست که به عنوان يک برچسب بر اين دستگاه ها خورده است.

اما هيچ گاه به اين مورد اشاره اي نشده است که گوشي هاي آيفوني وجود دارد که قيمت آن ها بسيار پايين تر از وسايل اندرويدي است اما مردم باز هم ترجيح به خريد گوشي هاي اندرويدي داشته اند. براي اين که با قيمت تمام شده يک گوشي آيفون در آمريکا آشنا شويد بايد گفت که اگر از Verzion يک گوشي آيفون بخريد يک قرارداد دو ساله با شما بسته خواهد شد که برايتان چيزي در حدود 150 دلار تمام مي شود و اين در مورد آيفون 5 است و اگر بخواهيد آيفون 4 هم داشته باشيد اين گوشي به صورت رايگان در اختيار شما قرار خواهد گرفت در حالي که اگر بخواهيد با همين شرايط يک گلکسي نوت2 يا گلکسي اس 3 بخريد در همان قرار داد دوساله بايد هزينه اي در حدود 200 دلار پرداخت کنيد.

در اين شرايط مي توان گفت که چه کسي است که دوست نداشته باشد يک گوشي مجاني يا با هزينه پايين تر داشته باشد. به عنوان خلاصه بايد گفت که حملاتي که عليه اندرويد انجام شده به دو مورد اساسي مربوط مي شود. اول اين که اين گوشي ها ارزان بوده و کار توليد کنندگان آن ها بي ارزش است و دوم اين که سيستم عامل اندرويد از نظر تخصص و سطح کيفي پشت سر آي اواس قرار دارد که بايد گفت با توجه به شرايط فعلي هر دوي اين موارد نمي تواند درست باشد.

آيا اپل از رقبايش مي ترسد؟

اين که شما دائما بدون دليل از رقباي خود بد بگوييد و کار آن ها را بي کيفيت و بي ارزش بدانيد و سعي بر نشان دادن پايين بودن سطح کار آن ها داشته باشيد تنها يک نکته مهم را اثبات خواهد کرد اين که شما کار آن ها را در حدي خوب ديده ايد که براي خودتان احساس خطر کرده ايد. در مورد اپل هم بايد گفت که شرايط تا حد بسيار زيادي به همين صورت است. در زماني که اسکات فروستال توسط تيم کوک کنار گذاشته شد، براي همه مشخص شد که اپل به شدت در مورد پيشرفت رقبايش احساس نگراني مي کند.

اگر بخواهيم اين ماجرا را از نظر سخت افزاري بررسي کنيم بايد گفت که از نظر سخت افزاري محصولات و دستگاه هاي اندرويدي بسيار متنوع هستند و برحسب مدل و کمپاني سازنده اين دستگاه ها کيفيت متفاوتي دارند. شما از يک سو در بازار با گوشي هاي ارزان قيمت مواجه مي شويد و از طرف ديگر با گوشي هاي گران قيمتي نظير مدل هاي مختلف گلکسي يا نکسوس در بازار روبه رو مي شويد.

از نظر اندازه صفحه نمايش بايد گفت که شرکت اپل تنها دو اندازه را براي آيفون ارائه مي کند در شرايطي که گوشي‌هاي اندرويدي اندازه صفحه نمايش بسيار متنوعي دارند. در زماني با اطمينان مي توانستيم بگوييم که کيفيت صفحه نمايش آيفون بسيار برتر از ديگر گوشي ها است اما اکنون توليد کنندگان ديگر هم تا حدودي به کيفيتي مشابه دست پيدا کرده اند. در گذشته تعداد اپليکيشن هاي آي اواس بسيار زياد بود اما در نيمه سال 2013 ميلادي بود که اندرويدي ها در اين زمينه خوب عمل کردند و به شرايطي مساوي رسيدند.

حال بعد از گذشت چند سال و بعد از اين که تعداد رقباي اپل روز به روز بيشتر شدند، کار براي اين شرکت و مديرانش دشوارتر شد و کارشناسان در مورد آينده پيش بيني مي کنند که شايد با به بازار آمدن تلويزيون اپل در آينده باز هم اپل بتواند سرو صدا کند و همان استراتژي که براي ديگر محصولاتش اجرا کرد را بار ديگر تکرار کند و سازندگان بقيه تلويزيون ها را تا حد زيادي در سطحي پايين تر از خودش نگه دارد اما اين ماجرا ممکن است براي مردمي که در سطح نسبي اطلاع و آگاهي به سر مي برند، جواب دهد اما براي متخصصان همه چيز مشخص است که اين راهکارها و شيوه هاي جذب مشتري اپل است که هميشه بيشترين موفقيت را در آمريکا داشته است.

البته با توجه به اين که کشوري نظير آمريکا براي تمامي مردمان جهان يک کشور پيشرفته به حساب مي آيد تصميم گيري مردم اين منطقه فناوري مي‌تواند در تصميم گيري بسياري مردم کشورهاي ديگر از جمله مردم کشور خودمان هم در اين زمينه تاثير ويژه اي داشته باشد و همه پيش خودشان از اپل يک بت بسازند در حالي که بايد گفت کشورهاي ديگري نظير کره جنوبي هم هستند که از نظر پيشرفته بودن در زمينه فناوري در جايگاه مناسبي قرار دارند و مردم اين مناطق جهان هيچ گاه چشم بسته تصميم نگرفته و هميشه به سمتي حرکت کرده اند که از نظر فناوري، در جايگاه برتري قرار داشته است.

چرا اندرويد محبوب شده است؟

مثل روز مشخص است زماني که براي خريد يک دستگاه تلفن هوشمند به بازار مي رويد بيشتر گوشي‌هايي که به شما معرفي مي شوند از سيستم عامل اندرويد استفاده مي کنند. در بسياري از مواقع شما سيستم عامل انتخابي خود را از ابتدا مي دانيد و تنها براي انتخاب مدل گوشي و شرکت سازنده آن دچار سردرگمي مي شويد.

با توجه به اين که سيستم عامل اندرويد يک سيستم عامل به نسبت جديدتري است بايد به اين فکر کرد که واقعا چرا اين سيستم عامل نوپا در اين حد محبوب شده است. نکته بسيار مهمي که در رابطه با سيستم عامل اندرويد وجود دارد اين است که به مشتريان حق انتخاب مي دهد. به عنوان نمونه فکر کنيد که شما مي خواهيد يک تلفن اندرويدي بخريد اما شرکت سامسونگ را دوست نداريد اما از گوشي هاي سوني خوشتان مي آيد.

هر دوي اين شرکت ها گوشي هاي اندرويدي توليد مي کنند و سيستم عامل اندرويد به کاربران خود حق انتخاب زيادي مي دهد تا نام تجاري مورد علاقه خود را انتخاب کنند در حالي که در مورد اپل شرايط کاملا برعکس است و اگر شما مي خواهيد آيفون داشته باشيد بايد فقط و فقط از سيستم عامل آي اواس استفاده کنيد و اگر دوست داريد با سيستم عامل آي اواس کار کنيد هيچ چاره اي نداريد جز اين که از گوشي هاي شرکت اپل خريداري کنيد.

اين ماجرا که براي کاربران محدوديت ايجاد شود تا حد بسيار زيادي مورد پسند همه نيست مگر آن دسته از کاربراني که خودشان دوست داشته باشند به نوعي برايشان از قبل همه چيز انتخاب شود. مورد دوم که باعث محبوبيت بيشتر اندرويد شده است، تنوعي است که در محصولات وجود دارد. تلفن هاي اندرويدي داراي انواع و مدل هاي بسياري هستند و شما مي توانيد از تلفن غول پيکري نظير گلکسي نوت تا گوشي هاي کوچکي نظير اکسپريا ميني را در اين زمينه ببينيد و اين حق انتخاب به شما داده شده است که ابزاري با خصوصياتي که دوست داريد داشته باشيد و اين درست برعکس سيستم عامل اپل است که کاربران حق انتخاب محدودي داشته و تنها مي توانند از يک شکل گوشي با خصوصيات و ويژگي هايي ثابت و مشخص استفاده کنند.

بخش عمده اي از محبوبيت اندرويد هم به اپليکيشن هاي اين سيستم عامل ارتباط پيدا مي کند. اگر سيستم‌عامل بهترين سيستم عامل باشد اما براي آن اپليکيشن يا نرم افزار زيادي وجود نداشته باشد، نمي تواند موفق باشد. براي طرفداران اندرويد هيچ انحصار و محدوديتي وجود ندارد و برنامه هايي که براي اندرويد وجود دارد بسيار زياد و کاربردي هستند.

در نهايت بايد گفت که اپن سورس بودن يا متن باز بودن اندرويد برايش يک ويژگي منحصر به فرد به حساب مي آيد. سازندگان هر جور که دوست دارند قادر هستند تا محصولاتشان را براي اين سيستم عامل بهينه کنند. اين سيستم عامل تنها به گوشي هاي هوشمند اختصاص ندارد و روي تبلت ها، ساعت هاي هوشمند و حتي تلويزيون ها هم مورد استفاده قرار مي گيرد.

با توجه به تمامي اين موارد بيشتر مردم جهان تمايل به استفاده از اين سيستم عامل دارند و آمار هم به وضوح بر اين مسئله تاکيد مي کند و تمامي اين شرايط در کنار هم باعث شده است که اپل با روزهاي اوجش فاصله بگيرد و با توجه به رقباي قدرتمندي که دارد مجبور شود تلاش خود را براي حفظ کاربران و مشتريانش دوچندان کرده و محصولات جديدي با تنوع بيشتري در اختيار آن ها قرار دهد.

ويندوز فون در ابتداي راه است

در مورد اندرويد و آي اواس به اندازه کافي صحبت کرديم، شايد بد نباشد در ادامه به روند کاري شرکت مايکروسافت در زمينه تلفن‌هاي هوشمند، نگاهي داشته باشيم. در زماني که شرکت مايکروسافت به سراغ شرکت شکست خورده نوکيا رفت، همه پيش‌بيني کردند که ادغام اين دو شرکت مي‌تواند يک تهديد براي اندرويدي‌ها به حساب آيد. بعد از اين که گوشي‌هايي با سيستم عامل ويندوز فون توليد شد اين پيش بيني‌ها رنگ و بوي بيشتري گرفت.

مسلما به دليل محبوبيتي که سيستم عامل ويندوز ميان کاربران جهان دارد هر فردي در ابتدا وسوسه مي‌شود که يک گوشي با پلتفرم ويندوز فون در دست داشته باشد. اما بايد گفت که از نظر سخت افزاري هنوز گوشي‌هايي که از سيستم عامل ويندوز فون استفاده مي‌کنند نتوانسته‌اند که رضايت خاطر کاربران را به خوبي به دنبال داشته باشند.

از نظر تعداد اپليکيشن بايد گفت که برگ برنده ماجرا در دست مايکروسافت است زيرا تا به حال بينهايت اپليکيشن براي سيستم عامل ويندوز توليد شده است و اين شرکت پايه کار خود را بر اين اساس گذاشته است که اگر شما از آخرين نسخه سيستم عامل ويندوز فون استفاده کنيد، نيازي نداشته باشيد که نرم افزار خاصي براي گوشي خود دانلود کنيد و تمامي سورس برنامه‌هايي که روي نسخه دسکتاپ شما نصب شده‌اند، روي گوشي هوشمند شما هم قابل نصب خواهند بود.

به اين ترتيب مايکروسافت گام بسيار بزرگي را در زمينه توليد اپليکيشن برخواهد داشت و راهي که براي اندرويد و آي‌اواس مدت زمان بسياري طول کشيده است، براي اين شرکت در عرض مدت زمان بسيار کوتاهي طي خواهد شد.

اما همچنان بحث به صورت قبل پابرجاست که گوشي‌هاي ويندوز فوني نتوانسته‌اند از نظر کيفيت سخت افزاري مردم را راضي کنند و به همين دليل است که تمايل بر اندرويد همچنان بيشتر است. شايد اگر شرکت‌هايي نظير سامسونگ يا سوني به سراغ توليد گوشي‌هايي با سيستم عامل ويندوز فون در حجم گسترده بروند، شرايط به صورت کلي تغيير پيدا کند. در نهايت بايد گفت که در جهان فناوري‌ها هيچ چيز به صورت کامل قابل پيش‌بيني نيست و با يک اتفاق يا يک ايده جديد تمامي محاسبات به هم خواهد ريخت./آ      
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴