تاریخ انتشارسه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۵۴۱۹۱
یک روزنامه نگار انگلیسی گفت: باید دو نکته را در نظر داشت. اولا عربستان نتوانست شهروند امریکایی ربوده شده را آزاد نماید و ثانیا قطر از چند ماه پیش تاکنون از بشار اسد انتقاد نکرده است.
۰
plusresetminus
بلاغ-یک روزنامه نگار انگلیسی، نقش قطر در آزادی یک نویسنده امریکایی ربوده شده در ترکیه را مشکوک دانست.

 "رابرت فیسک" نوشت: "پیتر تیو کرتس" که گفته می شود حدود دو سال پیش [توسط گروه تروریستی جبهه النصره] در شهر "انطاکیه" ترکیه ربوده شده بود، از رفتار ربایندگانش تقدیر کرد و گفت: همه چیز (غذا و لباس) عالی بود و با آنها (ربایندگان) دوست شده بودم.


فیسک در مطلبی در روزنامه ایندیپندنت این سؤال را مطرح کرد: چه کسی در مقابل این اقدام به آنها پول پرداخت کرده است؟ پاسخ زمانی مشخص شد که یک منبع قطری اعلام کرد کرتس به نماینده سازمان ملل تحویل داده شده است. این منبع خاطرنشان کرد: قطر "به دلایل انسانی، علاقه مند به آزادی گروگان ها است. "

فیسک افزود: بنا به گفته طرف قطری "این نقش نیازمند ارتباط برقرار کردن با افراد ذیربط در سوریه است". اما باید پرسید: این افراد چه کسانی هستند؟

روزنامه نگار انگلیسی می نویسد: آزادی راهبه هایی که در شهر مرزی "یبرود" سوریه به گروگان گرفته شده بودند بدون ایفای نقش از سوی دستگاههای امنیتی لبنان و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ممکن نبود.

فیسک می افزاید: قطر یک بازی جنجالی را در دستور کار قرار داده است؛ به طوری که از یک سو ادعا می کند برای کشور سوریه اهمیت فراوانی قائل است و از سوی دیگر میلیون ها دلار به مخالفان مسلح در این کشور کمک می کند.

وی همچنین یادآور می شود که قطر با پرداخت حدود ۴۰ میلیون پوند، زمینه آزادی ۱۳ راهبه لبنانی و سوری را که در سوریه از سوی گروههای مسلح گروگان گرفته شده بودند، فراهم کرد.
رابرت فیسک اظهار می دارد که بدون نفوذ یا اموال قطر، امکان آزادی راهبه های ربوده شده امکان نداشت و امروزه نیز پس از سر بریده شدن "جیمیز فولی" روزنامه نگار امریکایی توسط داعش، قطر درصدد است تا به امریکایی ها نشان دهد که این کشور کوچک قادر به آزادی شهروند ربوده شده امریکایی است.

این نویسنده افزود: باید دو نکته را در نظر داشت. اولا عربستان نتوانست شهروند امریکایی ربوده شده را آزاد نماید و ثانیا قطر از چند ماه پیش تاکنون از بشار اسد انتقاد نکرده است.

فیسک این سؤال را مطرح می کند که آیا قطر با هدف صلح در خاورمیانه و اطمینان بخشی برای باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در این قضیه دخالت کرده است؟ به ویژه اینکه اوباما تلاش می کند از هر گونه دخالت پیچیده دیگری در منطقه خودداری نماید.

رابرت فیسک نویسنده انگلیسی در پایان این سؤال را مطرح می کند که این دخالت باعث خشم عربستان خواهد شد – کاری که قطر بارها انجام داده است – و همچنین دوحه را به همپیمان مورد اعتماد امریکا تبدیل خواهد کرد./ع    
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴