تاریخ انتشارسه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۵۴۱۴۹
عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال گفت: قرار بود برنامه تیم ملی امید در بازی‌های آسیایی در لیگ برتر دیده شود اما کارلوس کی‌روش در یک جلسه‌ ۴۵ دقیقه‌ای برنامه و کار ۶ ماهه ما را بهم ریخت.
۰
plusresetminus
بلاغ- کمتر از 20 روز تا اعزام تیم‌ملی امید فوتبال ایران به رقابت‌های آسیایی اینچئون زمان باقی مانده است ولی کمترین توجه ها به ملی پوشان جوان است. این روزها حواس فدراسیون مطلق به کی‌روش است و بس و باید دید وینگادای پرتغالی در این گیرو دار چگونه می‌خواهد تیم امید را آماده کند.

هومن افاضلی در مورد وضعیت تیم‌ملی امید و برنامه‌ریزی این تیم برای حضور در مسابقات صحبت‌های زیر را انجام داد:

وضعیت تیم امید چطور است؟

در چند هفته باقی مانده تا اعزام تیم به بازی‌های آسیایی اینچئون برنامه‌ریزی‌ها را مشخص کردیم از 10 شهریور به اردو می‌رویم و سپس قرار است کاروان تیم‌ملی امید به چین اعزام شود تا یکی دو بازی دوستانه داشته باشیم. سپس تیم به مسابقات آسیایی اعزام می‌شود اسامی نفرات دعوت شده را هم اعلام کردیم که بدین‌ترتیب تیم ما متشکل از 20 بازیکن است.

آیا باشگاه‌ها برای اعزام نفرات مدنظر تیم‌ملی مخالفت نکردند؟

چند باشگاه کم و بیش با فرستادن پیغام‌هایی اعلام کردند شاید این نفرات را به تیم‌ملی ندهند اما ما اسامی این بازیکنان را رجیستر کردیم و برخلاف آن اتفاقی که برای تیم ملی زیر 22 سال افتاد تمامی بازیکنان را به مسابقات اعزام می‌کنیم. ما در تیم ملی زیر 22 سال روی پله‌های هواپیما هم منتظر رسیدن یک بازیکن بودیم و باشگاه او تعهد کرده بود این بازیکن را در اختیار قرار دهد اما در نهایت ما با 17 نفر به مسابقات رفتیم. طبق تصویب مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که برای تمام ارکان فوتبال لازم‌الاجرا است تمامی این بازیکنان باید به اردوی تیم‌ملی بیایند وگرنه آن باشگاه با این حکم نمی‌تواند از بازیکن خود تا پایان فصل استفاده کند و جریمه خواهد شد.

البته با توجه به اینکه پای منافع ملی در میان است می‌شود این مورد را دوستانه حل کرد.

اتفاقا تلاش ما این است که این مورد را به صورت دوستانه حل کنیم و با به وجود آوردن تعاملی مناسب این مشکل برطرف شود ما نمی‌خواهیم به هیچ‌وجه باشگاهی تحت فشار قرار بگیرد. البته تعامل باید 2 طرفه باشد. ما همه جوره خودمان را تحت فشار قرار دادیم. اتفاقا باشگاهی بوده که بیش از 3، 4 بازیکن آن مدنظر ما قرار داشتند اما برای اینکه مساوات بین باشگاه‌ها رعایت شود فقط دو نفر را در لیست قرار دادیم که سعی کردیم یک نفر آنها متولدین قبل سال 1992 و یک نفر متولدین قبل سال 1993 باشد برای اولین‌بار هم در مسابقات آسیایی از حضور بازیکنان بزرگسال استفاده نخواهیم کرد.

گفته می‌شود تیم ملی امید در تقویم سازمان لیگ در نظر گرفته نشده است؟

اتفاقا تیم‌ملی امید در نظر گرفته شده بود زمانی که بنده مسئولیت مستقیم تیم‌ملی زیر 22 سال را برعهده داشتم برنامه را تا سال 2016 و رقابت‌های المپیک تدوین کردم این برنامه در اختیار سازمان لیگ قرار گرفت بعد از انتخاب نلو وینگادا به عنوان سرمربی تیم ملی امید در جلسه‌ای که با سازمان لیگ انجام شد با برخی تغییرات کوچک این برنامه تدوین شد که بر اساس آن در زمان بازی‌های آسیایی قرار بود بازی‌ای برگزار نشود.

اکنون که دیدارهای لیگ هنگام بازی‌های آسیایی دنبال می‌شود؟

بله اکنون لیگ ادامه داده می‌شود، متاسفانه کی‌روش با برگزاری یک جلسه 45 دقیقه‌ای این برنامه را به هم زد و حاصل تلاش 6، 7 ماه ما را از بین برد مطابق خواسته سرمربی تیم‌ملی بزرگسالان برای داشتن زمان مناسب جهت آماده‌سازی تیم‌ملی برنامه لیگ تغییر پیدا کرد و با توجه به فشرده شدن این برنامه در زمان بازی‌های آسیایی مسابقه گذاشته می‌شود اینکه مقصر چه کسی است بحثی است که نمی‌خواهیم به آن ورود کنیم. به هر حال این برنامه تغییر کرد و به ضرر ما شد اما در ازای آن تصمیم بر آن شد که هیات رئیسه خیلی محکم پشت این موضوع بایستد که تیم‌ملی امید بتواند از بازیکنان مدنظر خود در این رقابت‌ها بهره ببرد.

شما بابت کمک‌هایی که به تیم ملی امید می‌کنید قرارداد بستید یا اینکه پولی دریافت می‌کنید؟

من قراردادی امضا نکردم و بابت این کارها هم پولی نمی‌گیرم این چیزی است که مورد علاقه من است چراکه در صورت رسیدن پیشنهاد می‌توانم به راحتی تصمیم‌گیری کنم و از تیم جدا شوم.

 
قبول دارید اکثر نگاه‌ها روی تیم‌ملی بزرگسالان است و در هیاهوی انتخاب سرمربی تیم امید فراموش شده است؟

وقتی یک تیم 40 سال است نتوانسته به هدف خود برسد نشان می‌دهد که دلایلی مانع از رسیدن به این موفقیت شده است که مهمترین آنها مشکلات اجرایی بوده است. یکی از این دلایل مشکل خروجی بازیکنان بوده که همواره تیم‌ملی را آزار داده است، مشکل دوم عدم همکاری باشگاه‌ها و مشکل سوم در چند دوره گذشته اختلاف نظر فدراسیون به عنوان مجری تیم امید و کمیته المپیک به عنوان اسپانسر بوده است که باعث شده در چند دوره تیم‌ملی امید نتواند موفق شود البته خدا را شکر این‌بار اختلافی نیست و این مشکلات کمرنگ است. در گذشته همکاری باشگاه‌ها بیشتر بود اما اکنون در این امر هم مشکلاتی وجود دارد. در بدنه فدراسیون توجه زیادی به این تیم وجود دارد و همه به موفقیت تیم‌ملی امید علاقه‌مندند اما متاسفانه جامعه رسانه‌ای به شکل مطلوب به تیم امید توجه نمی‌کند اکنون در رسانه‌ها در مورد تمدید قرارداد سرمربی تیم‌ملی امید اتحادی شکل گرفته است اما این اتحاد در تیم‌ملی امید دیده نمی‌شود و توجه درخوری به اتفاقات حول این تیم نمی‌شود. رسانه‌ها بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند در تصمیمات تاثیرگذار باشد.

بحث سرپرستی تیم‌ملی امید به کجا انجامید؟ آیا این تیم هم قرار نیست سرپرست داشته باشد؟

بحث سرپرستی به فرهنگ رایج در هر جایی باز می‌گردد دیگر در دنیا پست سرپرستی با این تعریفی که ما داریم دیده نمی‌شود. در هر تیم کار اجرایی بین اطرافیان تیم تقسیم می‌شود به طور مثال یک بخش رزرو بلیت، کمپ و ... را در اختیار می‌گیرد یک بخش کارهای مربوط به مسائل مالی را می‌کند، مدیریت و هماهنگی این امور برعهده سرپرست کاروان است که این فرد از مقامات عالیرتبه فوتبال آن تیم است که ما به جای آن سرپرست تیم را داریم. سرمربی هم در آن شرایط مدیریت اجرایی را برعهده می‌گیرد به این ترتیب پست سرپرستی در فوتبال جهان حذف شده است. طبق صحبتی که در کمیته فنی انجام شد ما هم می‌خواهیم کم‌کم به این سمت برویم کارلوس کی‌روش هم روی این کار اصرار دارد.

بالاخره تیم‌ملی امید در مسابقات آسیایی از سرپرست استفاده می‌کند یا نه.

در حال حاضر سرپرست نداریم و می‌خواهیم ما هم کارها را به آن شکل تقسیم کنیم اجازه بدهید به مسابقات آسیایی برویم و پس از آن در مورد این مورد هم تصمیم‌گیری خواهد شد.

و صحبت پایانی؟

امیدوارم به این تیم توجه بیشتری شود. متاسفانه جامعه فوتبال توجه زیادی به تیم امید ندارد بعد از رقابت‌های آسیایی تمام فعالیت‌های ما در تقویم لیگ دیده شده است و امیدواریم با تعاملی که می‌شود بازیکنان را در اختیار بگیریم تا بتوانیم کارهای بیشتری انجام دهیم. این تیم می‌تواند پایه فوتبال ما در آینده شود همانطور که تیم ایران در رقابت‌های آسیایی 2002 پایه تیم‌ملی ایران در جام ملت‌های 2004 آسیا و جام جهانی 2006 آلمان شد این تیم هم می‌تواند پایه ایران در جام ملت‌های پیش رو و جام‌جهانی 2018 شود./آ
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴