تاریخ انتشارسه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۵۴۱۱۹
تیم ملی بسکتبال ایران از جمعه رقابت خود را در جام جهانی بسکتبال آغاز می کند و در اولین گام به مصاف اسپانیا میزبان مسابقات می رود.
۰
plusresetminus
بلاغ- تیم ملی بسکتبال ایران از جمعه هشتم شهریور گام در میدان جام جهانی می گذارد و در نخستین دیدارش به مصاف اسپانیا میزبان این دوره خواهد رفت؛ مسابقه ای که آخرین دیدار روز پایانی است اما طبق برنامه افتتاحیه است و دشوارترین نبرد شاگردان بچیروویچ خواهد بود. اسپانیا میزبان مسابقات در دیدارهای تدارکاتی خود قدرت‌نمایی کرده و با توجه به حضور تمامی ستاره هایش برای کسب مقام قهرمانی در خانه آماده شده و برای حریف اصلی اش یعنی آمریکا خط و نشان می کشد.

این دومین دوره حضور ایران در جام جهانی است و بسکتبالیسیت ها با شرایطی متفاوت نسبت به گذشته راهی این رقابت می شوند؛ بر خلاف دوره گذشته صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی به همراه حامد آفاق در ترکیب تیم ملی حضور دارند و بازی خواهند کرد.

تیم ملی بسکتبال ایران به دنبال حضوری قدرتمند در جام جهانی است و هم اکنون برنامه‌هایش را با 13 بازیکن پشت سر می گذارد که پیش از آغاز جام‌جهانی 12 نفر اصلی‌ انتخاب می شوند. به این دلیل که مهمد بچیروویچ در کنار نگاه به جام جهانی نیم نگاهی به بازی‌های اسیایی و البته المپیک ریو نیز دارد تصمیم گرفته تا چند بازیکن جوان را وارد ترکیبش کند. به طور مثال در کاپ‌آسیا سه بازیکن جوان چون آرمان زنگنه، ‌بهنام یخچالی و سجاد مشایخی را در ترکیبش استفاده کرد، نتیجه نیز گرفت و حالا آنها را به جام جهانی نیز برده است.

حالا برای جام جهانی بچیروویچ بازیکنانش را انتخاب کرده است. شاکله اصلی تیم ملی بسکتبال ایران که مشخص است و در کنار مهره‌های اصلی چند بازیکن جوان نیز حضور خواهند داشت. با توجه به عملکرد و تمرین‌هایی که بازیکنان تیم ملی داشته‌اند 13 نفر نهایی مشخص شدند و تقریبا مشخص است آن یک نفر آخر چه کسی خواهد بود؛ این 13 نفر دقیقا همان هایی هستند که بعد از گرانادا باید راهی اینچئون شوند و در بازی های آسیایی رقابت کنند.

مهدی کامرانی

گارد راس اول ایران و آسیا لقبی است که بدون شک می‌توان به مهدی کامرانی داد چرا که واقعا کسی همانند او در این پست نمی‌تواند گل بزند، پاس بدهد و فضا سازی کند. او در قهرمانی آسیا که در سال گذشته برگزار شد و ایران به قهرمانی رسید بدون شک بهترین بازیکن رقابت‌ها بود اما بنا به دلایلی این عنوان به او اختصاص داده‌نشد. کامرانی بعد از اینکه با پتروشیمی قهرمانی لیگ برتر را جشن گرفت از تیم ملی مرخصی گرفت و بعد از کاپ‌آسیا به ملی‌پوشان اضافه شد. با اینکه بچیروویچ بیش از دیگر بازیکنانش به نظم او توجه دارد اما عملکرد فنی عالی کامرانی به گونه‌ای است که نمی‌توان به هیچ وجه از نام او برای حضور در ترکیب تیم ملی عبور کرد. کامرانی در لیگ برتر نیز به عنوان بهترین بازیکن پست یک انتخاب شد.

حامد آفاق

با اینکه خیلی‌ها می‌گویند در این فصل همانند همیشه نبود اما شوت‌های سه‌امتیازی او در لحظه‌های حساس ایران را سربلند می‌کند. تجربه بالای او و سابقه بازی کنار دیگر ستاره‌ها باعث شده تا آفاق نیز حضوری قطعی در جام جهانی و اینچئون داشته باشد. او نخستین جام‌جهانی‌اش را تجربه خواهد کرد. آفاق هم به دلیل برخی مسائل شخصی دیر به اردوی تیم ملی اضافه شد و حتی شنیده شد قصد خداحافظی دارد اما بازگشت و در اردوی اروپا تیم ملی را همراهی کرد. آفاق به عنوان بهترین پست دو لیگ برتر ایران انتخاب و به همراه مهدی کامرانی قهرمان لیگ شد. بهترین شوت زن ایران و آسیا کسی است که حضورش در اینچئون و جام جهانی قطعی خواهد بود.

صمد نیکخواه بهرامی

پسر تمام نشدنی بسکتبال آسیا پس از چند ماه استراحت با قدرت به ترکیب تیم ملی برگشت و حالا خودش را برای جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی آماده می‌کند. او در جام جهانی استانبول مصدوم بود و بازی نکرد. در گوانجو پرچم‌دار کاروان ایران بود اما به دلیل مصدومیت بازی نکرد. به همین دلیل بعد از لیگ چون از ناحیه زانو احساس درد داشت استراحت کرد تا با آمادگی کامل به تیم ملی برگردد. کاپیتان صمد به عنوان بهترین پست سه آسیا در سال 2011 و بهترین فوروارد لیگ برتر این روزها با تیم ملی در اردوی اروپا است و شرایط بسیار آماده‌ای دارد. صمد از جمله بازیکنانی است که می‌توان بدون تردید گفت هیچ وقت از بازی‌کردن سیر نمی‌شود و مدت‌ها در تیم ملی کار دارد.

اوشین ساهاکیان

بهترین پست چهار آسیا بازیکنی است که عملکرد خوبش در کنار حامد حدادی در قهرمانی آسیا باعث شد تا سرمربی اسلوونیایی تیم ملی بیش از پیش به او اعتقاد پیدا کند. اوشین بازیکنی بود که شاید هیچوقت از تاثیرگذاری او همانند دیگر بازیکنان تیم صحبت نمی‌شد اما در فیلیپین کاری کرد که توانست بهترین پست خودش باشد و تاثیرگذاری‌اش را به همه نشان دهد. اوشین در این فصل با مهرام بود، بهترین پست چهار لیگ شد،‌قهرمانی در باشگاه‌های غرب‌آسیا را جشن گرفت اما بازهم در حسرت قهرمانی لیگ ماند. او در کاپ‌آسیا درخشید و یک مدال طلای دیگر کسب کرد. حالا اوشین جام جهانی و بازی‌های آسیایی را پیش رو دارد.

حامد حدادی

ارباب حلقه‌ها، بهترین بازیکن آسیا و بهترین پست پنج قاره کهن مهره ارزشمند تیم ملی بسکتبال ایران است که شاید بتوان او را به عنوان گارانتی قهرمانی در اینچئون معرفی کرد. عملکرد تاثیرگذار او باعث می‌شود تا هر زمانی که در یک تورنمنت برای ایران بازی می‌کند بهترین بازیکن رقابت‌ها نام می گیرد. حدادی بعد از 5 سال حضور در NBA به لیگ چین رفت و درخشید و حالا قصد دارد پس از کسب مدال طلای اینچئون دوباره به لیگ آمریکا بازگردد. حامد حدادی این روزها زیر نظر سرمربی اسلوونیایی با تمام توان تمرین می‌کند و همانند همیشه موثر است.

اصغر کاردوست

دیگر پست پنج تنومند ایران که همیشه در کنار حامد حدادی در ترکیب ایران جای می‌گیرد اصغر کاردوست است که نسبت به گذشته رشد خوبی داشته‌است. با اینکه در فصل گذشته در لیگ کویت نتوانست از نظر فنی رشد کند اما به هر حال فیزیک او باعث می‌شود تا همیشه بتواند به تیم ملی کمک کند. او سابقه بازی در جام جهانی و بازی‌های آسیایی دوره قبل را دارد و در این دوره نیز پیراهن ملی را به تن خواهد کرد.

عرفان نساج‌پور

پس از اینکه آرن داوودی و فرید اصلانی در اردوهای ملی آسیب دیدند دست بچیروویچ در پست یک خالی ماند. کامرانی بازگشت اما سامان ویسی نیز مصدوم شد اما بچیروویچ فکر این را نیز کرده بود و عرفان نساج‌پور بازیکن دو رگه ایران را به اردو دعوت کرد تا در غیاب مهره‌های مصدومش از آنها استفاده کند. عرفان در لیگ ایران بازی کرده اما چون سهمیه خارجی محسوب می‌شد زمان زیادی نداشت با این حال در این شرایط خیلی زود می‌تواند با تیم ملی هماهنگ شود البته اگر شانس بیاورد؛ نام او در شرایطی به عنوان بازیکن اعزامی ذکر شده چون تجربه خوبی دارد و می‌تواند در جام جهانی به تیم کمک کند اما تا بازی‌های آسیایی احتمال دارد فرید اصلانی و آرن داوودی به ترکیب بازگردند و دیگر او در تیم ملی نباشد.

محمد جمشیدی

فوروارد جوان ایران که در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته‌است. این روزها از عملکرد انفرادی‌اش دور شده و در قالب کار گروهی کار می‌کند. جمشیدی مدال طلای آسیا و کاپ‌آسیا را در کارنامه‌اش دارد به عنوان یکی از آینده‌های خوب بسکتبال شناخته می‌شود. اوج هنرنمایی محمد در کاپ‌آسیا بود که توانست عملکردی بسیار خوب به نمایش بگذارد و حالا در آستانه نخستین جام جهانی و بازی‌های آسیایی خود قرار دارد.

ارسلان کاظمی

پادشاه اسلم دانک آسیا که در پست چهار بی‌نظیر است اما بچیروویچ سعی می‌کند از او در پست سه استفاده کند تا به بازیکنی بهتر تبدیل شود. او در لیگ کالج‌های آمریکا فوق‌العاده بود و نخستین بسکتبالیست ایرانی نام گرفت که در درفت لیگ NBA انتخاب شد. ارسلان هنوز مدال طلای آسیا را ندارد اما در کاپ‌آسیا قهرمان شد. حالا او بعد از یک سال غیبت دوباره جام جهانی را پیش رو دارد. بعد از آن نیز بازی‌های آسیایی که مطمئنا برای او ارزش بسیار زیادی خواهد داشت.

بهنام یخچالی

پدیده این سال‌های بسکتبال ایران است و واقعا در پست دو می‌درخشد. بچیروویچ از او نیز در پست یک بیشتر استفاده می‌کند تا رشد کند. بهنام در لیگ برتر پدیده لیگ نام گرفت و در کاپ‌آسیا درخشید. علاقه‌ای که بچیروویچ به او دارد خود تضمینی برای حضور او در جام جهانی و بازی‌های آسیایی است. بهنام بازیکنی است که اگر بخواهد می‌تواند با سن کم خودش کارهای بزرگی انجام بدهد.

آرمان زنگنه

بعد از دو سال مصدومیت با پیراهن مهرام به بسکتبال برگشت و فوق‌العاده بود. در کنار اوشین به بازیکنی کامل تبدیل شد. در پست چهار بازی می‌کند که به تازگی توانایی بازی در پست سه را نیز بدست آورده و همین مساله رشد او را سریع‌تر کرده‌است. آرمان زنگنه در کاپ‌آسیا برای نخستین بار پوشیدن پیراهن تیم ملی ایران را تجربه کرد و پاسخ اعتماد مربیان را داد. او نیز از جمله بازیکنانی است که سرمربی تیم ملی علاقه خاصی به او دارد.

سجاد مشایخی

گارد راس جوان بسکتبال ایران که کاپیتان تیم ملی جوانان در سال 2012 بود. در کنار فرید اصلانی عملکرد خوبی در لیگ برتر داشت. سجاد رشد خوبی داشته و در کاپ‌آسیا نیز در شرایطی که سامان ویسی مصدوم بود تنها پست یک ایران بود و واقعا خوب کار کرد. شاید بتوان گفت او و بهنام یخچالی با عملکردی که در کاپ‌آسیا داشتند بلیت گرانادا و اینچئون را به جیب زدند مگر اینکه در مدت باقی مانده مشکلی پیش بیاید.

روزبه ارغوان

بازیکن پست چهار و پنج ایران که به دلیل سرعت بالایش مورد نظر کادرفنی تیم ملی است. روزبه در سال‌های اخیر جای خود را در تیم ملی باز کرده و به دلیل بسکتبال فیزیکی که دارد می‌تواند نقش خوبی در تیم ملی بازی کند. با این حال او در پست خود رقبای زیادی دارد./آ  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴