تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۵۲۰۷۰
به بهانه عملکرد بسیار خوب چند بازیکن جوان در دو هفته ابتدایی این رقابت‌ها، گزارش تفصیلی «نسیم» از ستاره‌های کم‌ نام و نشانی که می‌توانند در سطح اول فوتبال ایران بدرخشند را بخوانید
۰
plusresetminus
بلاغ- فاصله گرفتن فوتبال ایران از سطح حرفه‌ای فوتبال دنیا و عدم معرفی ستاره‌های نوظهور در لیگ برتر، موضوعی است که از مدت‌ها قبل به سوژه رسانه‌های مختلف تبدیل شده است. هرچند این مسئله یکی از معضلاتی است که فوتبال ایران گرفتار آن شده است اما گاهی اوقات نیز بازیکنان جوان زیادی هستند که تحت‌تاثیر اتفاقات معمول لیگ زیر سایه نام بازیکنان بزرگتر قرار گرفته و تا زمان حضور در تیم‌های نامدارتر لیگ، ناشناخته باقی می‌مانند. 
با این حال این‌بار و در شروع لیگ، تعدادی از بازیکنان جوان و بی نام و نشان را به شما معرفی می‌کنیم که شاید در زمان پایان لیگ به عنوان یکی از پدیده های لیگ مطرح شوند. بازیکنانی که بخشی از آنها در همین دو هفته سپری شده از رقابت‌ها هم عملکرد بسیار خوبی را از خود ارائه داده‌اند اما نامشان پشت سر ستاره‌های مشهور لیگ، به گوش نرسیده است. بنابراین اسامی زیر را به خوبی به خاطر بسپارید و بازی‌های آنها را در تیم‌هایشان زیر نظر بگیرید تا این‌بار پیش از معرفی رسمی پدیده های لیگ، با بازیکنانی که قابلیت پدیده شدن دارند آشنا شوید:
 
امین حاج‌محمدی – نفت تهران
با پدیده‌های احتمالی لیگ برتر فوتبال آشنا شوید. مربیان مدافع جوان نفت تهران در تیم‌های پایه معتقدند حاج‌محمدی تمام استاندارهای یک دفاع وسط باکیفیت را دارد. او سرعت خوبی دارد و در بازی هوایی نسبت به بازیکن مقابلش برتری دارد. ضمن آنکه قدرت بازیسازی‌اش بسیار خوب است که این موضوع ناشی از بازی خوانی‌ قوی و قدرت پیش‌بینی او از عملکرد حریف است. این بازیکن سابقه بازی ملی در رده‌های پایه را نیز دارد. ایراد حاج‌محمدی به عقیده کارشناسان این است که او بیش از حد خطا می‌کند.
مرتضی پورعلی‌گنجی- نفت تهران
با پدیده‌های احتمالی لیگ برتر فوتبال آشنا شوید. پورعلی‌گنجی یک هافبک دفاعی تمام‌عیار است. از فیزیک مناسبی برخوردار است و قدرت بازیسازی و تخریب بازی حریف را همزمان در اختیار دارد. او فاکتورهای یک بازیکن مدرن را دارد و به علاوه بازیکن شوتزنی نیز محسوب می‌شود.
 
وحید امیری- نفت تهران
 
مهمترین قابلیت امیری امکان استفاده او از هر دو پاست. این بازیکن در کناره‌ها عملکرد خوبی دارد و در نبردهای یک در مقابل یک بازیکن مقابلش را به خوبی از پیش رو برمی‌دارد. امیری اگر سرعت بازی خود را تقویت کند، می‌تواند فوتبالیست موثرتری برای تیم خود باشد. او فصل گذشته هم عملکرد درخشانی در نفت داشت و حتی به تیم ملی هم رسید.
 
هادی خنیفر- استقلال خوزستان

خنیفر بازیکنی سرعتی و چابک است و قابلیت رد شدن از بازیکن مقابل خود را در نبردهای یک به یک داراست. با این حال کارشناسان معتقدند که او باید بیش از این قدر خودش را بداند چرا که از اولین باری که محمد مایلی‌کهن او را کشف کرد تا به امروز پیشرفت زیادی نداشته است.
 
روح‌الله سیف‌الهی- استقلال خوزستان

 
او مهاجمی ریز نقش و تکنیکی است و از زمانیکه در تیم‌های پایه پرسپولیس بازی می‌کرد، به عنوان یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیمش شناخته می‌شد. با این حال او در زدن ضربات آخر بی دقت است و این تنها ایراد او به عنوان یک مهاجم است. کافی است موقعیت‌های تک به تک پیاپی که او در دیدار مقابل استقلال از دست داد را به یاد بیاورید.
 
مهدی شریفی- سپاهان

مهمترین فاکتور گلزن شماره یک این روزهای سپاهان، عملکرد فوق‌العاده او در بازی بدون توپ و فضا سازی‌هاست. شریفی از هوش فردی بالایی برخوردار است و در چند پست به خوبی بازی می کند. ضمن آنکه شریفی در زدن ضربات آخر نیز بسیار خوب عمل می‌کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان او می توانست به عنوان پدیده فصل گذشته نیز انتخاب شود.
 
امیرحسین کریمی- سپاهان

او به عنوان یک هافبک در چرخش‌ها و کنترل توپ به خوبی عمل می‌کند و نقطه قوت او عملکرد خوب در بازی سر بالاست. کریمی انواع پاس‌ها را به خوبی صادر می‌کند اما ایراد عمده او ضعف بدنی‌اش در بازی‌های فیزیکی است.
 
علی کریمی- سپاهان

او در کنترل و دریافت توپ به خوبی عمل می‌کند و به عنوان یک هافبک نفوذی در صدور انواع پاس‌ها تواناست. با این حال بیشتر امتیازات کریمی در فاکتورهای تهاجمی است و او باید خودش را در عملکردهای دفاعی بیشتر تقویت کند.
 
وحید حیدریه- پیکان

از حیدریه می‌توان به عنوان یک بازیکن کلاسیک در سمت چپ صحبت کرد. او ارسال‌های فوق‌العاده ای دارد و یک بازیکن شوتزن است که می‌تواند از قدرت شوتزنی خود در تولید حمله به خوبی استفاده کند. با این حال او باید در درگیری های هوایی و یک به یک ها ضعف‌هایش را برطرف کند. حیدریه در دو بازی  اول پیکان در فصل جدید نیز عملکرد قابل‌ قبولی داشته است.
 
مهدی ترابی- سایپا

ترابی بازیکنی است که بیشتر به واسطه ضربات قابل قبولی که به توپ می‌زند شناخته شده است. او هافبکی است که مطمئنا در آینده از او بیشتر می‌شنوید. این موضوعی است که مجید جلالی هر هفته روی آن تاکید می‌کند.
 
علی زینالی- سایپا

مهمترین فاکتور بازی زینالی سرعت بالای اوست. او بازیکنی سرعتی است و با توپ حرکات خوبی را انجام می‌دهد. هرچند او باید در نبردهای هوایی خودش را بیشتر تقویت کند.
 
علی رمضانی- استقلال

رمضانی به عنوان یک فوتبالیست با سبک بازی مدرن، از سرعت بالایی برخوردار است و در حرکت ارسال‌های خوبی انجام می‌دهد. او از نوعی دوندگی مادرزادی برخودار است اما ایراد او، ضعف در بازی سربالاست به علاوه اینکه او در برخی از موارد در کنترل ها ضعیف عمل می کند. با این حال او توان تغییر ریتم بازی را به خوبی داراست و از جمله بازیکنانی است که برای تیم خود تاثیرگذار عمل می‌کند. پاس‌ گل او در دیدار مقابل استقلال خوزستان، گره تیم امیر قلعه‌نویی را کاملا باز کرد.
 
احسان پهلوان- ذوب‌آهن

مربیان سابق پهلوان می‌گویند او توانایی تبدیل شدن به لیونل مسی ایران را دارد. پهلوان علاوه بر اینکه از سرعت بالایی برخوردار است،‏ تسلط ویژه‌ای نیز در کنترل توپ، ارسال پاس‌های صحیح و عبور فردی از بازیکنان حریف دارد. پهلوان ارگانیزم بدنی سالمی هم دارد و به صورت اتوماتیک سربالاست. او حتی توانایی عبور از چند بازیکن به طور همزمان را هم دارد و در تجمعات فوتبالی به خوبی عمل می کند. هافبک جوان و تکنیکی ذوب‌آهن از هوش فردی بالایی برخوردار است و در چند پست به خوبی بازی می‌کند. با این حال ضعف عمده او، پایین بودن اعتماد به نفسش است.
 
مرتضی تبریزی- ذوب‌آهن

این بازیکن از سرعت بالا، فیزیک قوی و قدرت قابل قبول در بازی پا به توپ برخوردار است. با این حال او در عبورهای فردی موفق عمل نمی‌کند و سر بالانیست. او باید در جنگ های تن به تن قوی تر عمل کند و تمرینات بیشتری روی صدور انواع پاس‌ها داشته باشد. تبریزی تا اینجا تنها گل ذوب‌آهن در لیگ برتر را به ثمر رسانده است.
 
سامان نریمان‌جهان- تراکتورسازی

زننده اول گل فصل جدید لیگ برتر، بازیکنی سرعتی، تکنیکی و سربالاست. او از هوش فردی بالایی برخوردار است و سابقه حضور در تیم ملی امید را نیز دارد. نریمان‌جهان هافبکی است که می‌تواند به راحتی از بیش از یک یار عبور کند و دریبل‌های نفوذی زهرداری بزند. ویژه‌ای دیگر او این است که به راحتی با مهاجمان ترکیب شده و در فعالیت‌های تهاجمی همکاری می‌کند. شاید تنها ضعف نریمان‌جهان، فیزیک بدنی ضعیف و کوتاهی قد او باشد.
 
شاهین ثاقبی- تراکتورسازی

ستاره فصل قبل ملوان در دریافت توپ با پاها به خوبی عمل می‌کند و توانایی بالایی در چرخش‌ها و کنترل توپ دارد. او با بدنش حفظ توپ‌های خوبی انجام می‌دهد. علاوه بر این ثاقبی با یک دوم میانه زمین خیلی خوب ترکیب می شود و با توجه به پستش گل‌های خوبی هم می زند.
 
فرید کریمی- تراکتورسازی

ستاره فصل گذشته صبای‌قم بازیکنی سرعتی با دریبل‌های باکیفیت است. کریمی در درگیری‌ها به خوبی از یار مستقیمش عبور می‌کند و در فضا توپ‌گیری‌های خوبی دارد. ضمن آنکه در فضای پشت مهاجمین حمایت خوبی از فورواردها می‌کند. او را بازیکنی رو به رشد می‌دانند که قابلیت مطرح شدن در سطح اول فوتبال ایران را دارد.
 
فرشاد احمدزاده- تراکتورسازی

سرعت و تسلط بالای پدیده فصل گذشته تراکتورسازی در حفظ توپ، از او بازیکنی فوق‌العاده ساخته است. احمدزاده درعبورهای فردی به خوبی عمل می کند و حتی توانایی عبور از چند بازیکن را هم دارد. احمدزاده علاوه بر اینکه شوتزن است و در تغییر ریتم بازی‌ها موفق عمل می‌کند، در زدن ضربات کرنر هم تاثیرگذار ظاهر می‌شود.
 
احمد عبدالله‌زاده- فولاد خوزستان

او بدون هیچ تردیدی قابلیت تبدیل شدن به بهترین هافبک دفاعی ایران و آسیا را دارد. عبدالله‌زاده در بین بازیکنان هم‌دوره خودش آمار زدن بیشترین ضربه به توپ را دارد؛ ضمن آنکه در تست های تیم ملی پایه بیشتر درصد دریافت اکسیژن را داشته است. او پای چپ استثنایی دارد و در زدن ضربات کاشته و قطع توپ ها به خوبی عمل می‌کند. او که این روزها در پست بختیار رحمانی برای فولاد بازی می‌کند، در بازی مقابل پرسپولیس عملکرد درخشان داشت.
 
ولید مشایی‌زاده-  فولاد خوزستان

مشایی‌زاده طراح بسیار خوبی است و جزو بازیکنانی است که دردرجه اول با مغزش بازی می‌کند. او انواع پاس‌ها را به خوبی صادر می‌کند و با قابلیتی که در بازی سربالا دارد، بازی را به خوبی می‌بیند و بازیکنان کنار دستی و مقابلش را به خوبی شناسایی می‌کند. شاید تنها ایراد مشایی‌زاده سرعت پایین او باشد که باید بیش از این روی سرعتش کار کند.
 
یوسف وکیا- فولاد خوزستان

وکیا یک دفاع راست مدرن است و وظایف خود را در این پست به خوبی انجام می‌دهد. این بازیکن در درگیری‌های زمینی به خوبی عمل می‌کند در تولید حمله عملکرد قابل قبولی دارد. او رقابت‌های فصل گذشته را به دلیل پارگی رباط صلیبی‌اش از دست داد اما در این فصل در ترکیب ثابت فولاد قرار گرفته و در بازی مقابل پرسپولیس هم عملکرد درخشانی داشت.
 
ساسان انصاری- فولاد خوزستان

انصاری مهاجمی است که از تکنیک و سرعت بالایی برخوردار است و به خوبی توانایی تغییر ریتم بازی را دارد. او به اعتماد بیشتری از سوی مربیانش نیاز دارد تا تجربیات بیشتری کسب کند. هرچند به نظر می‌رسد با توجه به اینکه دو، سه فصلی می‌شود در بازی‌های لیگ برتر فرصت زیادی برای بازی داشته، در این فصل بتواند توانایی‌هایش را بهتر نشان بدهد.
 
روزبه چشمی- صبای‌قم

چشمی به عنوان یک هافبک دفاعی و یار میانی از قد خوبی برخوردار است. او به شدت دونده است و در قطع توپ‌ها هم به خوبی عمل می‌کند. این بازیکن از سرعت بالایی برخوردار است و در مواقع ضروری به خوبی در محوطه جریمه حریف ظاهر می‌شود و در حملات به تیم خود کمک می‌کند. در کرنرها کاملا تاثیرگذار است و در درگیری‌های زمینی و هوایی موفق است. تنها ایراد چشمی این است که زیاد خطا می‌کند و گاهی تیمش را با این خطاها به دردسر می‌اندازد.
 
محمدحسین کنعانی- ملوان

کنعانی دفاع وسط بسیار خوبی است و به شکل موثری برای تیمش بازی سازی می‌کند.او در درگیری‌های زمینی و هوایی موفق عمل می‌کند و اجازه چرخش را به بازیکنان حریف نمی‌دهد. کنعانی با تکل‌های صحیح و موثرش به خوبی توپ را قطع می‌کند و مهم‌تر اینکه با توجه به پست حساسش خطا نمی‌کند و در لو ندادن توپ هم موثر عمل می‌کند. شاید تنها ایراد مدافع سابق پرسپولیس، سرعت پایینش باشد.
 
علی علیپور- راه‌آهن

این بازیکن به عنوان یک مهاجم به صورت ژنتیک در جنگ‌های تن به تن موفق عمل می‌کند. او مهاجمی دونده و سرزن است و علاوه بر اینکه خطاهای زیادی از حریف می‌گیرد، گل‌های خوبی هم برای تیم‌هایش می‌زند. علیپور از جمله بازیکنانی است که معمولا فشار زیادی به دفاع حریف وارد می کند.
 
بهنام برزای- راه‌آهن

برزای مهاجمی کارآمد و به عقیده کارشناسان نزدیک به سطح اروپاست. او سرعت فوق‌العاده‌ای دارد و در عبور از یار مستقیم خود به خوبی عمل می‌کند. زوج سردار آزمون در تیم ملی جوانان حفظ توپ‌های خوبی با بدنش می‌کند و دریبل‌های نفوذی کشنده‌ای می‌زند. این بازیکن علاوه بر اینکه سرزن خوبی است، تکنیک‌های آکروباتیک منحصر به فردی دارد و علاوه بر فشار زیادی که به دفاع حریف وارد می‌کند، ‌سانترهای موثری هم انجام می‌دهد.
 
محمد حسین‌پور- راه آهن

حسین‌پور بازیکنی سرعتی است و به خصوص در حرکت‌های پا به توپ عملکرد خوبی دارد. او شوتزن است و دریبل‌های نفوذی خوبی می‌زند. تنها ایراد حسین‌پور، قد کوتاه و فیزیک اوست.
 
مهدی مهدی‌پور- راه آهن

این بازیکن توان فیزیکی بالایی دارد. پاس‌های خوبی می دهد و شوتزن است. مهدی پور باید در فعالیت های دفاعی بهتر عمل کند و این تنها ایراد اوست./آ
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴