تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۵
کد مطلب : ۴۷۵۰۴۰
فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: خبرنگاران باید به رسالت خود عمل کنند و نمای واقعی جامعه را به جهانیان نشان دهند.
۰
plusresetminus
خبرنگاران باید به رسالت خود عمل کنند و نمای واقعی جامعه را به جهانیان نشان دهند

به گزارش بلاغ؛  سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران در همایش «پیشرفت ایران قوی با خبرنگاران قوی» گفت: روز خبرنگار را که روز درخشش فداکاری یک خبرنگار وفادار شهید صارمی را که به نام مقدس روز خبرنگار نامیده شده، گرامی می‌داریم و به جامعه رسانه‌ای کشور تبریک می‌گویم.

وی افزود: به‌ویژه، خبرنگاران فداکار ما که در قلب صحنه‌های مختلف حضور واقعی دارند و برای انتقال پیام‌ها و تصاویر از صحنه‌‌های مهم رخدادهای کشور، انقلاب و نظام ما عاشقانه در یک قالب و شکل حرفه‌ای عمل می‌کنند.
فرمانده کل سپاه گفت: همه چیز از قلب و ذهن‌ها آغاز می‌شود، قلب انسان نه آن قلب بیولوژیک بلکه قلبی که به مرکز‌ تعلق، تفقه و‌ معرفت انسان‌ معروف ‌است و‌ شناخته می‌شود، به ‌اندازه عالم‌ هستی‌ بزرگ‌ است. ذهن انسان یک دنیاست نه در یک‌ ابعاد هندسی مشخص‌ که دامنه‌های جسمانی انسان‌ محدود و کوچک‌ است. اما، دنیای شناخت، معرفت، تعقل، خیال و دنیای آرزوهای انسان عالم بسیار بزرگی است.
پیکار بزرگ فرهنگی‌
سرلشکر سلامی با بیان اینکه ما در یک‌ پیکار بزرگ فرهنگی‌ و در یک‌ نبرد نامحدود شناختی و در فضای یک عملیات روانی بزرگ امروز در عالم‌ زندگی می‌کنیم، تصریح کرد: در یک جنگ رسانه‌ای جهانی با قلمروی وسیع و گستره‌ای عالم‌گیر که یک طرف آن اصحاب انقلاب، یاران مقاومت و مردان و زنان استقلال این سرزمین و سایر بلاد اسلامی هستند.
وی در ادامه گفت: دنیای غرب در این آوردگاه یک توصیف از انسان به عمل آورده است. در منطق او و جهان‌بینی او به انسان و در فضای انسان‌شناسی غرب، انسان دارای یک ساختمان معنابخش درونی و یک ساختار هویت‌بخش ‌ذهنی است که این ساختمان از ۵ عنصر اساسی تشکیل شده است. یعنی گزاره‌ها و داده‌های تثبیت‌شده‌ای در ذهن انسان که معیار تشخیص ایجاد می‌کند.
فرمانده کل سپاه گفت: در یک جامعه‌ای حجاب یک ارزش اجتماعی است و در یک جامعه‌ای دیگر ضد ارزش. جوامع و انسان‌ها به تفکیک این ارزش‌ها از یکدیگر، مجزا می‌شوند و عموماً نبردها در امتداد تضاد این ارزش‌ها اتفاق می‌افتد. علاوه‌بر آن، عنصر دیگری وجود دارد به نام هنجارها. اینها صحیح از غلط را تشخیص می‌دهند یا تعیین و تفکیک می‌کنند. البته این در نظام‌های ارزشیِ متفاوت، متغیر است. در محلی، یک عمل عرف یا یک هنجار اجتماعی است. اما، در محل دیگری، همین عمل ضد هنجار اجتماعی نبوده و پسندیده نیست.
سردار سلامی‌ خاطرنشان کرد: دشمن تلاش می‌کند این پیش‌فرض‌ها را تغییر دهد؛ این مسئله که فرض کنید رژیم گذشته یک رژیم معتبر بوده است نه یک رژیم طاغوتی، تغییر یک پیش‌فرض و واقعیت ذهنی است. یا اینکه آمریکا یک دموکراسی است و می‌توان با او تعامل کرد و تعادل نسبت و رابطه برقرار کرد و یا اینکه او شیطان بزرگ نیست همان تغییر پیش‌فرض‌هاست. این موضوع که حمایت از فلسطین یک ارزش نیست همان تغییر ارزش‌هاست.
در دنیای امروز هیچ نقطه خنثایی وجود ندارد
وی در رابطه با بی‌طرفی در حوزه خبرنگاری و رسانه گفت:‌ مسئله دیگر خنثی ‌بودن و بی‌طرفی است در حالی که در دنیای امروز هیچ نقطه خنثایی وجود ندارد. هیچ خبرنگاری در جهان بدون سوگیری خاص، بدون تاثیرپذیری از یک فضای ذهنی بزرگ‌تر و یا بدون قرار گرفتن در زمینه راهبردی یک محیط فعالیت نمی‌کند.
فرمانده کل سپاه تصریح کرد:‌ آنچه در دنیای خبر اتفاق می‌افتد؛ یک واقعیت منتزع از تاریخ، جغرافیا، محیط اجتماعی، وضعیت سیاسی و شرایط اقتصادی نیست. جنگ در همین فضا اتفاق افتاده است. بنابراین؛ آنچه مهم است این است که ما عقبه جهانی رویدادی را که آن را خبررسانی می‌کنیم، بدانیم.
سرلشکر سلامی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به خبرنگاران و اصحاب رسانه بیان کرد: شما با قدرت کلمات و تصاویر آشنا هستید، کلمات صاحب قدرت و تصاویر صاحب ظرفیت هستند و استعداد به حرکت درآوردن جوامع را دارند. آنها قدرت تکثیر، انتقال، تغییر نگاه و نگرش، تهییج و تحریک‌کنندگی دارند، همه این موارد در تصاویر و کلماتی که شما مخابره می‌کنید، وجود دارد. فرمانده کل سپاه تصریح کرد: خبرنگاران صاحب تعهد هستند، تعهد و وفاداری به ارزش‌هایی که در دامنه آن قلم می‌زنند یا کلامی را منتشر و یا تصویری را می‌سازند. خبرنگاران سازنده و نگارنده واقعیت‌ها هستند و چگونگی انتقال یک واقعیت، بسیار مهم است. گاهی می‌گویید که یک دارو، ۹۵ درصد شفابخش است، معادل همین این است که بگوییم این دارو، ۵ درصد مرگ‌آور است. در حالی که هر دو عبارت توصیفی از یک دارو است که می‌گوید آن دارو، ۹۵ درصد موفق عمل می‌کند.
دنیای غرب، زن را تنزیل داده است
سرلشکر سلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دنیای غرب از واقعیت زن و کرامت او چه ساخته است؟ و چقدر زن را تنزیل داده است اما در جامعه ما چقدر زن رفعت و ارتقا شخصیت دارد. ببینید چگونه در تبلیغات آن را معکوس نشان می‌دهند. اما خبرنگاران باید به رسالت خود عمل کنند و نمای واقعی جامعه را به جهانیان نشان دهند. وی افزود: نباید خبرنگار ما خدایی ناکرده به دلیل پناه آوردن به ارزش‌های حرفه‌ای غرب پژواکی از رویاهای غرب شود؛ البته این‌گونه نیست و ما خبرنگاران خودمان را می‌شناسیم و به آنها ایمان داریم.
فرمانده کل سپاه تصریح کرد:‌ ما در حال سرودن داستان‌هایی شگفت‌انگیز در تاریخ حیات این ملت عظیم هستیم که به برکت رهبری نیرومند، حکیم، دشمن‌شناس، مردمی و مؤمن و وارسته بیرق یک حرکت بزرگ را در عالم بر دوش گرفته است و یک ملت را برای تثبیت شخصیت رفیعش با خود همراه کرده است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

امام صادق‌(ع) و جوانان
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱