تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۴۶۹۸۰۸
مجله آمریکایی فوربس با پرداختن به تاثیر توافق تهران-ریاض در يادداشتي نوشته بازنده نهایی این توافق، تل‌آويو است، چون سعودی‌ها به تل‌آويو، خیانت كردند و در ماه‌هاي اخير وضعیت تنش‌ها در فلسطین به طور خشونت‌باری بدتر شده است.
۰
plusresetminus
بزرگ‌ترین بازنده تحولات منطقه اسرائیل است
به گزارش بلاغ؛ طي سه ماه گذشته تحولات و نظم سياسي منطقه به‌اندازه سه دهه دچار تغيير و تحولات اساسي شده است. در شرايطي كه تل‌آويو پس از روي كارآمدن نتانياهو در دي ماه سال گذشته اميد بسياري داشت كه توافق سازش كشورهاي عربي را به مانند دو سال پيش دنبال كند، امضاي توافق ميان تهران و رياض در پكن همه معادلات صهيونيست‌ها را به هم ريخت.
توافق میان ایران و عربستان سعودی در حالی حاصل شد که کمتر تحلیلگری انتظار داشت با وجود اختلاف نظرها میان دو کشور، فضایی برای حل اختلافات ایجاد شود، اما با میانجیگری چین، درنهایت تهران و ریاض به توافقی برای از سر‌گیری روابط و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها دست یافتند. اين در حالي بود كه  بسیاری منتظر شنیدن «عادی ‌سازی روابط رژيم صهيونيستي و عربستان سعودی» بودند و با اعلام خبر توافق تهران و ریاض شوکه شدند. در عين حال تغييرات ديپلماتيك ماه‌هاي گذشته به روابط رياض و تهران محدود نماند، بلكه به‌دنبال آن رياض گفت‌وگوها با دولت بشار اسد در دمشق و همچنين توافق مبادله اسرا براي پايان جنگ در يمن را دنبال كرد كه همه اين تحولات خبر خوبي براي تل‌آويو نيست. تل‌آويو سال‌هاست كه به‌دنبال فشار بر ايران است، اما برخلاف انتظار صهيونيست‌ها به نظر مي‌رسد كه توافق پكن ميان ايران و عربستان به این معني است که رياض پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان یک واقعیت پذیرفته است و این همان مسئله‌ای است که می‌تواند صهيونيست‌ها را بسيار نگران کند.
از سوي ديگر، قطار عادي سازي روابط تل‌آويو و كشورهاي عربي ماه‌هاست متوقف شده و با گرم شدن مناسبات عربستان و امارات با ايران شايد تل‌آويو ناگزير باشد كه به رویکردهای خود درخصوص گسترش روابط منطقه‌ای و همچنین ایجاد مناسبات با همسایگان عرب پایان دهد. در واقع مسير سازش اعراب با تل‌آويو به بن‌بست خورده و طي دو سال گذشته عادي سازي روابط تل‌آويو با كشورهاي عربي نتوانسته منافعي براي اعراب به همراه داشته باشد، از اين رو بي‌نتيجه بودن سازشگري با تل‌آويو يكي ديگر از زمينه‌هاي گرم شدن مناسبات رياض و ابوظبي با تهران به شمار مي‌رود.
در همين ارتباط نيز، مجله آمریکایی فوربس با پرداختن به تاثیر توافق تهران-ریاض با میانجیگری چین در يادداشتي نوشته است كه دوستی دوباره میان عربستان سعودی و ایران همه را دچار سردرگمی کرده است. در گزارش فوربس آمده است: «عامل محوری در تغيير معادلات سياسي در منطقه تل‌آويو به ویژه شرایط موجود تحت كابينه جدید بنیامین نتانیاهو است. در واقع بازنده نهایی این حرکت سعودی‌ها، تل‌آويو است، چون سعودی‌ها به تل‌آويو، خیانت كردند و پشت كردن رياض به تل‌آويو مدتی کوتاه پس از آن صورت گرفت كه نتانیاهو با احزاب تندرو ائتلاف كرد، احزابي كه به‌دنبال الحاق كامل كرانه باختري هستند.» این مطلب همچنین مطرح می‌کند: «در ماه‌هاي اخير وضعیت تنش‌ها در فلسطین به طور خشونت‌باری بدتر شده است. سعودی‌ها چنین چیزی را پیش‌بینی می‌کردند. عربستان سعودی موضوع توافق با ایران را تقریبا همزمان با بدتر شدن اوضاع تنش‌ها در فلسطين اعلام و نزدیکی به تل‌آويو را متوقف کرد و گفت که عادی‌‌سازی روابط با این رژیم منوط به سیاست آن در قبال فلسطینی‌هاست.»

زلزله اقتصادی در اسرائیل
از سوي ديگر با ادامه اعتراضات و بي ثباتي سياسِي، وضعيت اقتصادي رژيم صهيونيستي نيز شكننده شده است. موشه یعلون، نظامی و سیاستمدار سرشناس صهيونيستي كه در دوره‌اي عضو حزب لیکود  و هم حزبي نتانياهو بود و از سال ۲۰۱۳ نيز سابقه وزارت جنگ را در كارنامه دارد، نسبت به اوضاع اقتصادي وخيم تل‌آويو هشدار داده و گفته است: «در عرض 3 ماه، کابینه جنایتکار و فاسد نتانیاهو قدرت اقتصادی اسرائیل را به سطح بی‌سابقه‌ای تضعیف کرده است- نتانیاهو از آینده، امنیت و اقتصاد اسرائیل چشم پوشی می‌کند، برای اینکه در سمت خود بماند، صلاحیت ادامه دادن را ندارد. ما امشب در دفتر خود برای تظاهرات در تقاطع کارکور ملاقات خواهیم کرد.» آویگدور لیبرمن، رئیس‌حزب صهیونیستی بتینو كه در كابينه قبلي نتانياهو وزارت جنگ را در دست داشت، درباره بحران اقتصادي اين روزها در مناطق ‌اشغالي گفته است: «نتانیاهو در حال نابودی اقتصاد اسرائیل است. کاهش رتبه اعتباری اسرائیل یک زلزله اقتصادی است که تاثیر فوری خواهد داشت و به جیب همه شهروندان این کشور ضربه می‌زند.»
هشدارهاي ديگري نيز از سوي چهره‌هاي صهيونيستي نسبت به وخامت اوضاع در اين رژيم اعلام شده و از جمله «آلون بن دیوید»، خبرنگار کانال ۱۳ عبری گفته است: « اسرائیل قبل از رسیدن به 75 سالگی از نظر شخصیتی بیشتر شبیه رهبر خود نتانیاهو شده است که کمی از آن جوان‌تر است، در تضاد با خودش و محیطش، پر از تلخی و نفرت، دیوانه، بدون جهت و هوس انتقام.. گاهی پیری با پختگی و شکیبایی و کمال می‌آید، اما خیلی‌ها هستند که پیری آنها را از محدودیت‌های رفتاری رها می‌کند و ویژگی‌های منفی شخصیتی که همیشه وجود داشته بیدار مي شوند. در روزهای اخیر نخست‌وزیر نتانیاهو تلاش می‌کند تا آسیب‌ها را کنترل کند و سرعت نزول به ورطه عذاب را کاهش دهد، اما اوضاع تل‌آويو اكنون ورشكسته است.»

حمله صهیونیست‌ها به مسیحیان 
در ادامه رفتار خشونت بار و ضدحقوق بشري نظاميان صهيونيستي، پليس اين رژيم با مسيحيان شهر قدس درگير شده و تعدادي از آنها را بازداشت كرده است. در همين ارتباط، مركز اطلاع رساني فلسطين گزارش داده است كه به‌دنبال ممانعت پلیس رژیم صهیونیستی از ورود مسیحیان به کلیسای رستاخیز در قدس‌اشغالی برای برگزاری جشن «شنبه مقدس»، شماری از مسیحیان و نظامیان صهیونیست با یکدیگر درگیر شدند. همزمان،  زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین که در عراق به‌سر می‌برد در سخنانی تاکید کرد: «صحنه‌های مقاومت و حضور مردمی در روز قدس، موید حضور و حمایت از مردم فلسطین و مقاومت آنهاست. ما به جنگ تا آزادی فلسطین ادامه خواهیم داد، حتی اگر هزار سال طول بکشد.» النخاله افزود: «مبارزان شجاعی در قدس‌اشغالی هر روز بیرون می‌آیند تا به‌اشغالگران بگویند که این سرزمین مال ماست. کسانی که فکر می‌کنند فلسطینی ممکن است نبرد خود را متوقف کند دچار توهم هستند. در قدس پروژه صهیونیستی سقوط خواهد کرد و ما از دین، تاریخ و صلح خود دفاع خواهیم کرد.» همچنين «سالم عطاءالله» معاون دبیرکل جنبش مجاهدین فلسطین پس از برگزاري مراسم باشكوه روز قدس در كشورهاي مختلف جهان با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد: «از یک‌سو مقاومت و محور آن در امت اسلام، به رغم تجاوزات، محاصره و تروریسم غربی، آمریکایی و صهیونیستی علیه فلسطین مستحکم‌تر شده و از سوی دیگر رژیم صهیونیستی اکنون دچار چندپارگی و گسست داخلی شده است. در اين وضعيت روز قدس نماد پايداري مقاومت در برابر ‌اشغالگران است.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱