تاریخ انتشارشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۹۵۸۷
۰
plusresetminus
۴ خبر برگزیده و ویژه شنبه ۱۹ فروردین‌ماه
 
۱۵۰ هزار موشک و ۵ هزار پهپاد آماده شلیک به سمت اسرائیل
«۱۵۰ هزار موشک و ۵ هزار پهپاد انتحاری مقاومت در انتظار شلیک به مناطق مختلف اسرائیل است».
عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم در تحلیلی نوشت: اگر جنگی شعله‌ور شود، آغاز پایانی برای کابینه رژیم اشغالگر خواهد بود، زیرا تعداد بیش از ۱۵۰ هزار موشک و ۵ هزار پهپاد انتحاری در انتظار ساعت صفر و منتظر چراغ سبز هستند.
 آنچه رهبران صهیونیستی را چه از نظر سیاسی و چه نظامی نگران می‌کند، باز شدن جبهه جنوب لبنان در این زمان و پرتاب موشک از آن به سمت شهرک‌های الجلیل و شاید حیفا، عکا و تل‌آویو است. بمباران موشکی به شکل برق‌آسا رخ داد و گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نتوانست در برابر آن مقاومت کند و موشک‌های «کاتیوشا و گراد»، عمق سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که ۳۴ موشک از جنوب لبنان شلیک شد که ۲۵ فروند از آنها منهدم و حداقل ۵ تا از آنها به اهداف خود در شمال فلسطین اشغالی رسیدند. این ادعای خود صهیونیست‌ها است و همه به خوبی می‌دانند که رژیم اشغالگر تا چه حد در مورد میزان تلفات مادی و جانی پنهان‌کاری می‌کند.
شلیک این موشک‌ها از این جهت مهم است که از ناحیه جنوب لبنان انجام شده است که برای اولین‌بار از زمان جنگ ۲۰۰۶ و در همبستگی با فلسطینی‌ها و در پاسخ به هجوم وحشیانه صهیونیست‌ها علیه نمازگزاران مسجدالاقصی و اقدامی در جهت «وحدت میدان‌ها» در داخل سرزمین‌های اشغالی و خارج از آن است.
اهمیت این موشک‌ها با تعداد کشته‌ها یا جراحات وارده به ارتش صهیونیستی یا شهرک‌نشینان آن سنجیده نمی‌شود، بلکه در تأثیرات روانی و عواقب آنها بر نهادهای سیاسی و نظامی این رژیم سنجیده می‌شود. از این‌رو رژیم صهیونیستی دیگر قادر به حفاظت از شهرک‌نشینان نیست و این به معنای افول امنیت و فرار شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی و افزایش مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها است.
به صدا درآمدن آژیر خطر در اکثر شهرک‌های صهیونیستی و فرار هزاران نفر به پناهگاه‌ها، بنیامین نتانیاهو و کابینه او و کل «موجودیت» این رژیم را در موقعیت دشواری قرار داد.
موشک‌های دقیق بالستیک در اختیار «حزب‌الله» است. نکته قابل توجه این است که نتانیاهو طبق معمول تهدیدی به نابودی لبنان و حذف آن نکرده و رهبران نظامی وی در اظهارات افشاشده در برخی از روزنامه‌ها و سایت‌ها تأیید کرده‌اند که او نمی‌خواهد جنگی با لبنان به راه بیندازد و آرامش را ترجیح می‌دهد و تنها توضیح او این است که متوجه شده این جنگ، اگر شعله‌ور شود، آغاز پایانی برای کابینه اشغالگر وی خواهد بود، زیرا تعداد بیش از ۱۵۰ هزار موشک و ۵ هزار پهپاد انتحاری در انتظار ساعت صفر وجود دارند و برای بمباران حیفا و سایر شهرک‌های صهیونیستی منتظر چراغ سبز هستند.
 
ترس از آمریکا، علت تاخیر انگلیس در تعامل با ایران برای آزادی اتباع بازداشتی
گزارش پارلمانی انگلیس نشان می‌دهد دولت این کشور متأثر ار فشار‌های آمریکا، از فرصت‌های آزاد کردن اتباع بازداشت‌شده‌اش در ایران استفاده نکرد.
به گزارش رادیو فردا، در سالگرد آزادی نازنین زاغری، همسر او، ریچارد رتکلیف، دولت انگلیس را به «سرسری گرفتن» موضوع «گروگان‌ها» در ایران متهم کرد. گزارش یک کمیته پارلمانی انگلیس می‌گوید که دولت بریتانیا از «فرصت‌هایی» که برای آزاد کردن شهروندان بازداشتی‌اش در ایران داشت، استفاده نکرد و موجب محنت آنها شد.
روزنامه گاردین خبر داد: گزارش تهیه‌شده برای کمیته سیاست خارجی مجلس عوام بریتانیا، عملکرد وزارت خارجه این کشور را در طول چند دهه در ارتباط با شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران و منطقه موشکافی کرده است. این گزارش از بوریس جانسون و لیز تراس، دو وزیر خارجه پیشین که هر دو نیز بعدها نخست‌وزیر کشورشان شدند، به خاطر «از دست دادن فرصت‌ها» برای آزادی اتباع بازداشتی در ایران انتقاد کرده است. از جرمی ‌هانت، یکی دیگر از وزیران خارجه اسبق بریتانیا نیز در این ارتباط انتقاد شده اما گزارش نوشته است که ‌هانت دست‌کم «صداقت» داشت تا کوتاهی‌های دولت لندن را بپذیرد.
این گزارش مشخصاً به موضوع نازنین زاغری- رتکلیف و انوشه آشوری اشاره کرده که ۱۴ ماه پیش با میانجی‌گری عمان آزاد شدند و به لندن بازگشتند. آزادی آنها، زمان کوتاهی پس از آن بود که لندن بدهی خود از زمان حکومت پهلوی را به جمهوری اسلامی بازپرداخت کرد. زاغری، روزنامه‌نگار، شش سال و آشوری، چهار سال و نیم به اتهام جاسوسی در زندان بودند.
گزارش کمیته پارلمانی بریتانیا می‌گوید شرایطی که براساس آن زاغری و آشوری آزاد شدند، با وضعیت پنج سال پیش از آن، تفاوتی نداشت، اما دولت‌های وقت بریتانیا «از بیم تحریک آمریکا» یا توصیه‌های حقوقی بریتانیایی، اقدامات لازم را انجام ندادند اما اواخر زمستان سال ۱۴۰۰ از رویه پیشین دست کشیدند.
این گزارش، رفتار کلی وزارت خارجه بریتانیا در قبال اتباعش را «آزاردهنده» توصیف کرده و به «هماهنگی ضعیف» دستگاه‌ها، سردرگمی وزیران، پنهان‌کاری بیش از حد و عملکرد گاه «ناشیانه» اشاره کرده است. رئیس کمیته نیز گفته برخی اظهارنظرهای مقامات بریتانیایی در این زمینه «بی‌رحمانه» بوده است.
وزارت خارجه بریتانیا از خود در برابر مفاد عنوان‌شده در گزارش کمیته مجلس عوام دفاع کرده و گفته است که با خانواده‌ها در تماس ۲۴ساعته برای ارائه «پشتیبانی» بوده است.
گاردین می‌نویسد: خانواده مراد طاهباز که زاده لندن است و تابعیت آمریکا را نیز دارد، از دولت بریتانیا و آمریکا به‌دلیل چشم‌پوشی از تلاش برای آزاد کردن او از زندان ایران شدیداً انتقاد کرده‌اند. مهران رئوف، یک شهروند بریتانیایی-ایرانی نیز همچنان در زندان ایران محبوس است.
 
متهمان عقبگرد اقتصادی در دولت قبل هم مدعی تحول شدند!
یکی از متهمان خارج کردن دولت سابق از ریل پیشرفت اقتصادی می‌گوید تحقق شعار سال بدون تغییرات سیاسی فراتر از دولت ممکن نیست.
«عباس- ع» از محکومان پرونده نظرسازی و فروش اطلاعات به بیگانگان است که طبق پروژه‌های خارجی، هم از کسانی مثل خاتمی و روحانی در انتخابات حمایت کرد و هم در اواخر دوره آنها با مشاهده ناکارآمدی دولت‌های مذکور و نارضایتی مردم، خواستار عبور از خاتمی و یا استعفای اعتراضی روحانی شد. وی همچنین سال گذشته با وقاحت نوشت که ارز 4200 تومانی در پوست موز در مقابل دولت (رئیسی) است و دولت باید انتخاب کند که پایش را روی کدام یک (حذف یا ادامه پرداخت ارز 4200 تومانی) می‌گذارد.
وی اخیرا در روزنامه اعتماد نوشت: «مقام رهبری که پیام نوروزی، رشد تولید و مهار تورم را شعار سال اعلام کردند... براساس همین گزارش‌های رسمی نه‌تنها تورم سال 1399 نصف و تک‌رقمی نشد، بلکه تورم 1400 و 1401 بیشتر هم شده به طوری که در سال 1401 رکورد زده است. از سوی دیگر اهداف این دو شعار روشن است رشد 8 درصدی مصوبه قانون برنامه توسعه است. همچنین تک‌رقمی شدن تورم نیز وعده انتخاباتی آقای رئیس‌جمهور است پس انتخاب این شعار که سنجه‌های روشنی دارد باید بر ارزیابی دقیق‌تری مبتنی باشد. به عبارت دیگر اگر قرار باشد که در سال 1402 تغییری اساسی در سیاست خارجی و داخلی صورت نگیرد و همین دولت با همین رویکرد و بودجه به کار خود ادامه دهد، نتیجه از پیش روشن است. آن زمان گذشت که اصولگرایان گمان می‌کردند یا مدعی بودند که با آمدن افراد مثلا متدین و معتقد و جهادی از مجموعه خودشان کارها درست می‌شود.
20 ماه است که آمده‌اند و نتیجه کاملا معکوس بوده و هیچ چیز بهتر از دو شاخص تورم و رشد اقتصادی نشان نداده است که آنان «نه تنها نمی‌دانند بلکه نمی‌توانند» به طور قطع رهبری نظام این شرایط را بهتر از هر کس دیگری می‌داند. پس اگر قرار بر ادامه وضع گذشته و موجود باشد، در پایان سال 1402 ما با رشد اقتصادی احتمالا کمتر یا حداکثر در همین حدود 3 درصد و با تورم بالای 40 و 50 درصد مواجهیم و این به منزله شکست شعار مزبور است. به نظر می‌رسد که ایشان در برنامه خود منطقا باید به تغییرات سیاستی فراتر از دولت و مدیریت کنونی آن اندیشیده باشند که چنین شعاری را مطرح کرده‌اند، زیرا با وجود سیاست‌های قبلی، خروجی سال 1402، همان سال 1401 است اگر بدتر نباشد که به نظرم بدتر خواهد بود. با این استدلال معتقدم که منطقی و عقلایی است که در پشت این شعار، نوعی اصلاحات سیاستی نیز خوابیده باشد و الا مثل روز روشن است که شعار و اهداف اعلام شده تحقق‌پذیر نیست.»
درباره این تحلیل روزنامه اعتماد باید چند نکته را یادآوری کرد: نخست اینکه نرخ تورم به هنگام تحویل دولت به آقای رئیسی 60 درصد بود و دولت جدید (تا قبل از وقوع اغتشاشات پاییز گذشته و نقش منفی آن در اقتصاد) توانسته بود تورم را تا حدود 40 درصد کاهش دهد.
دوم؛ موتورهای پرقدرت تورم در همان دولتی به مدت 8 سال روشن و جاگیر شده‌اند که نویسنده روزنامه اعتماد جزو خط‌دهندگان و ریل‌گذاران آن بود. بنابراین اگر تحول لازم است که حتما لازم و مورد مطالبه رهبر انقلاب واقع شده، طبیعتا باید در زمینه تغییر همان سیاست‌های ناکارآمد و بعضا غلط دولت قبل اتفاق بیفتد؛ هرچند که تغییر ریل و مهار مشکلات در زمینه میراث‌هایی مانند رکود سنگین، تورم بالا، نقدینگی 10 برابر شده، کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی، بدهی 1500 هزار میلیارد تومانی، شرطی‌سازی و دلاری‌سازی اقتصاد، تعطیلی تولید، گسترش بی‌رویه واردات، وابستگی به درآمد نفت و ... حتما دشوار و زمانبر است.
نکته سوم درباره موضوع رشد اقتصادی است. هرچند که نرخ رشد
3 درصدی اقتصادی در دولت رئیسی هنوز با نرخ رشد مطلوب فاصله دارد، اما باید توجه کرد که همین نرخ در ادامه دولت روحانی به صفر نزدیک شده بود که پایین‌ترین نرخ رشد در طول چند دهه گذشته بوده است. نرخ رشد در 4 ساله دوم دولت روحانی به ترتیب2/3، منفی 3، منفی 2/9، 4/1 درصد و متوسط دوره 8 ساله دولت وی 1/1 به ثبت رسیده است.
بر مبنای آنچه گفته شد، دولت هر قدر بتواند از رویکردها و میراث منفی مدیریت قبل از خود فاصله بگیرد، پیشرفت‌های بیشتری حاصل خواهد شد، ضمن اینکه دولت در همین یک سال و نیم گذشته به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه پروژه‌های بزرگ آبرسانی به خوزستان و کردستان و همدان و...، تنوع‌بخشی به صادرات غیرنفتی و شرکای تجاری کشور، افزایش صادرات نفت با وجود هدف تحریمی به صفررسانی صادرات نفت ایران، توسعه شبکه حمل و نقل و راه‌ها برای جدی‌تر کردن دو کریدور ترانزیتی شمال به جنوب و شرق- غرب، راه‌اندازی پالایشگاه فراسرزمینی، افزایش تولید گندم و خرید تضمینی از کشاورزان، احداث چندین نیروگاه و پالایشگاه، در مناطق مختلف، کاهش کسری بودجه، تسویه
110 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبل، حمایت از برخی واحدهای تولیدی در معرض تعطیلی و... دست یافته است. با این وجود، پس راندن میراث اشرافی، وابسته‌گرا و غربگرایانه مدیریتی، می‌تواند موجب جهش ملموس در اقتصاد کشور شده و نتایج آن سر سفره مردم بیاید.
 
رادیو فردا: اسرائیل درگیر جنگ فرسایشی  در چند جبهه است
«همزمان با ادامه حمله راکتی در مرزهای اسرائیل با لبنان و غزه و فضای تنش‌آلود در اورشلیم و برخی شهرهای عرب اسرائیلی بر سر مسجدالاقصی در سومین جمعه ماه رمضان، در شرایطی که منطقه در یک هفته اخیر شاهد چهار حمله منتسب به اسرائیل در سوریه نیز بود، مقامات ارشد اسرائیلی می‌گویند اسرائیل درگیر بحران در چند جبهه شده است».
وبسایت رادیو فردا ضمن انتشار خبر فوق نوشت: برخی از مقامات اسرائیل، ایران و حزب‌الله را پشت‌پرده وخامت اوضاعی دانستند که از روز پنج‌شنبه، به شکل شلیک ده‌ها راکت از لبنان به شمال اسرائیل شرایط جدیدی را رقم زد.
یولی ادلشتین، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اسرائیل، شامگاه جمعه گفت، حمله ارتش اسرائیل به گروه‌ها و سازمان‌هایی که دنباله‌رو ایران هستند، خطاست بلکه باید سر مار را هدف قرار داد.
ادلشتین به رسانه‌ها گفت: «ایران مسئول حزب‌الله است و حزب‌الله مسئول هر رویدادی است که در خاک لبنان اتفاق می‌افتد.»
ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در آغاز هفته با حضور در مقر سازمان امنیت داخلی گفته بود که «در مقطع امنیتی پیچیده قرار گرفته‌ایم و ایران جنگ فرسایشی علیه اسرائیل به راه انداخته است».
عاموس یادلین، فرمانده پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل هم گفت که ایران و عمدتا نیروی قدس سپاه که حضوری فعال در سوریه و لبنان دارد و نیز حزب‌الله در دوره اخیر در تدارک گسترش حملات به اسرائیل بوده‌اند اما واکنش اسرائیل در بامداد جمعه فعلا» در حدی بوده که منافع ایران و حزب‌الله آسیب ندیده و تلفات یا آسیب انسانی در غزه نیز به بار نیامده است.
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، در پیامی گفت: کشور ما امروز در چهار عرصه همزمان درگیر بحران است؛ مرز شمالی (لبنان)، نوار غزه، یهودا و شومرون (کرانه باختری) و اورشلیم.
لاپید با اشاره به فضای نسبتا آرام امنیتی در دوران نخست‌‌وزیری خود گفت: ثبات و آرامش که ارمغان دولت پیشین بود، به دلیل رفتارهای افراطی و غیرمسئولانه دولت فعلی آسیب جدی دیده و بازدارندگی کاهش یافته است».
رادیو فردا می‌افزاید: اسرائیل در چند جبهه با بحران مواجه است.
در همین حال بن گویر وزیر امنیت دولت نتانیاهو گفت: «اپوزیسیون، دشمنان ما را تشویق کردند تا درگیری نظامی را آغاز کنند». اما بنی گانتز وزیر جنگ سابق، در پاسخ به «بن گویر» تصریح کرد: «اظهارات بن گویر نشان می‌دهد که او قطب‌نمای خود را گم کرده است.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

جهان اسلام مدیون صادق آل محمد(ص) است
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۵
امام صادق‌(ع) و جوانان
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۸
اقتداریابی دانشجویی در معادلات جهانی
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره‌بین
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شهید شیرودی، مالک اشتر دفاع مقدس
شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱