طبق مصوبه کمیسیون تلفیق صورت می‌گیرد

تخصیص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۶۸۴۸۷
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از مصوبه کمیسیون تلفیق برای تخصیص سهمیه بنزین به سرپرست‌های خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده در سال ۱۴۰۲ خبر داد.
۰
plusresetminus
تخصیص سهمیه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو

به گزارش بلاغ؛ مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به «سهمیه بنزین خانوارهای فاقد خودرو» نوشت: «کمیسیون تلفیق ‎بودجه ۱۴۰۲ تصویب کرد:

۱. دولت مجاز است از ابتدای خردادماه ۱۴۰۲ و در صورت تحقق منابع، به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده، ماهانه 15 لیتر بنزین سهمیه‌ای اختصاص دهد و امکان تبادل سهمیه بنزین را در بازار فراهم کند.
۲. درصورت اجرای جزء (۱)، دولت موظف است در سال ۱۴۰۲ این حکم را «بدون هرگونه افزایش قیمت» در نرخ‌های سهمیه‌ای و آزاد ‎بنزین و با حفظ سهمیه سابق برای حداکثر دو خودرو سواری در خانوارهای دارای خودرو و نیز حفظ سایر سهمیه‌ها شامل خودروهای عمومی، وانت‌بار و موتورسیکلت انجام دهد.»
گفتنی است کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در حال بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ بوده و لازم است مصوبات این کمیسیون به تصویب نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی برسد.
سهمیه‌ها تغییر نمی‌کند
یکی از ابهامات درباره مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ برای اختصاص سهمیه بنزین به خانوار‌های بدون خودرو، تغییر در سهمیه‌های قبلی است.
مالک شریعتی در این‌باره هم در توئیتی نوشت که با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق، «دولت اجازه دارد بدون افزایش هرگونه قیمت سهمیه‌ای و آزاد بنزین، با استفاده از صرفه‌جویی‌ها، سهمیه‌ای را به خانوارهای بدون خودرو اختصاص بدهد».
وی درباره جزئیات این مصوبه توضیح داد: در این گروه از خانوارها «به هر نفر ماهانه 15 لیتر بنزین اختصاص داده می‌شود و امکان تبادل آن در بازار فراهم می‌شود».
به گفته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، علاوه‌بر عادلانه‌تر شدن توزیع یارانه بنزین، شکل‌گیری چنین بازاری می‌تواند دولت را به تدریج از فشار قیمت‌گذاری خارج کند تا تنها نقش تنظیم‌گر داشته باشد؛ «با این حال دولت باید بازاری ایجاد کند تا این سهمیه به یارانه نقدی تبدیل نشود و در پایان هر ماه تسویه کند تا کسی سهمیه‌های بنزین را جمع نکند».
مالک شریعتی افزود: «سهمیه‌های خودرو‌های سواری عمومی مانند تاکسی‌ها، تاکسی‌های اینترنتی، وانت‌بار‌ها، موتورسیکلت‌ها و خانوارهایی که دو خودرو در خانه دارند، حفظ می‌شود.» این نماینده همچنین تأکید کرد که «این مصوبه به کسی ضرر جدی نمی‌رساند و ارزش افزوده‌ای برای خانوارهای بدون خودرو فراهم کرده است».
این مصوبه به دولت فرصت داده تا ابتدای خردادماه زیرساخت‌های اجرای چنین طرحی را به وجود بیاورد. براساس آماری که شریعتی ارائه داده، نزدیک 45 درصد خانوار‌های کشور خودرو ندارند و سهمیه‌ای از یارانه بنزین هم دریافت نمی‌کنند.

الزام استفاده از کارت سوخت شخصی
هرچند سهمیه‌ها و نرخ‌ها برای سال آینده تغییر نخواهد کرد، اما براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، همه افراد در سال آینده باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنند.
در این زمینه ‌هادی بیگی‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «در ‎کمیسیون تلفیق مصوب شد تا همه افراد جامعه از ‎کارت سوخت شخصی استفاده کنند. این کار مانع زیادی برای قاچاق ‎سوخت ایجاد خواهد کرد. وقتی سوخت گران نمی‌شود، برای حفظ ثروت ملی لازم است بر توزیع آن نظارت بیشتری صورت گیرد».
«البته ممکن است معدودی هم کارت را گم کنند، وزارت نفت باید برای ایشان کارت اضطراری داشته باشد. البته می‌بایست استفاده‌کنندگان مشخص باشند. در شرایطی که فاصله قیمتی ‎بنزین داخل کشور با خارج، ده برابر است و مصرف هم خیلی بالاست، باید بر توزیع آن کنترل جدی داشته باشیم».

راه‌اندازی سامانه برای کارت سوخت‌های جامانده
همچنین قرار است از هفته آینده سامانه‌ای راه‌اندازی ‌شود تا مردم بتوانند با مراجعه به آن، مطلع شوند که کارت سوخت خود را در کدام جایگاه سوخت جا گذاشته‌اند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت در این‌باره گفت: در سال 1401 بیش از سه میلیون و 800 هزار تقاضای صدور کارت سوخت نوشماره و المثنی ثبت‌شده که بیش از سه میلیون و 200 هزار کارت سوخت تولید شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.
به گزارش تسنیم، محمد صادقی درباره وعده تولید 900 هزار کارت سوخت تا پایان آبان‌ماه امسال که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران مطرح کرده بود نیز توضیح داد: از نیمه دوم آذرماه 1401 صدور کارت‌های سوخت مردم را آغاز کردیم و مابقی کارت‌ها که 350 هزار عدد هستند تا نیمه اول اسفندماه تولید می‌شوند و در اختیار مردم قرار می‌گیرند.
این مقام مسئول درباره دلیل تاخیر در تولید کارت‌های سوخت نیز بیان کرد: تامین تراشه موجود در کارت‌های سوخت به‌دلیل وارداتی بودن، با مشکلاتی روبه‌رو شده بود که اکنون برطرف شده است.
وی افزود: نرم‌افزاری طراحی کردیم تا مشخصات کارت سوخت‌هایی که در سامانه جا می‌ماند، در این سامانه ثبت شود که احتمالا تا هفته آینده به‌صورت آزمایشی در همه جایگاه‌های کشور راه‌اندازی خواهد شد.
مدیر سامانه هوشمند سوخت با اشاره به نحوه عملکرد این سامانه هم اظهار کرد: همه کارت‌های سوختی که در جایگاه‌ها جا می‌ماند در این سامانه توسط جایگاه‌دار ثبت می‌شود. مردم پس از ورود به این سایت از طریق اینترنت، کافی است که مشخصات خودرو یا دیگر اطلاعات کارت سوخت خود را وارد کنند و می‌توانند متوجه شوند که کارت سوخت‌شان در کدام جایگاه مانده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

چرا دانشجویان شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند؟
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پوشش‌ ارزش زن را بالا می‌برد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
راهبرد گروه‌های جهادی تحقق شعار سال باشد
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴
سازماندهی ۱۷۵ گروه جهادی در سوادکوه
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
ثبت‌نام ۱۴ هزار کارجو و کارفرما در سامانه شغل
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۴
ناقوس مرگ در «انجیلسی»
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
شایسته‌گزینی همچنان در انتظار نوبت
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴