تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۴۲۹۸۱۵
در سال ۱۳۴۷ نامه‌ای به پروفسور گیریشمن می‌رسد که در آن وجود نقوشی در یکی از غارها گزارش می‌شود؛ گریشمن، پروفسور مک‌بورنی را مامور بررسی این آثار می‌کند. نتیجه این بررسی معرفی کهن‌ترین اثر هنری ایران است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازتسنیم، مستند «رازهای سرسورن» به کارگردانی بهمن ابراهیمی و تهیه‌کنندگی کامبیز اخوان صفا ساخته شده است. بهمن ابراهیمی کارگردان این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد سوژه این فیلم گفت: مجموعه مستند «مرز پرگهر» مستندی است که برای پخش از شبکه یک سیما ساخته شده و آثار هنری در سرتاسر کشورمان را به نمایش درمی‌آورد. مستند «رازهای سرسورن» یکی از قسمت‌های این مجوعه است که بنده کارگردانی آن را برعهده دارم. این مستند در مورد تاریخ هنر در لرستان است و به رنگین‌نگاره‌های باستانی در این استان می‌پردازد. 
وی در معرفی این اثر هنری گفت: رنگین‌نگاره‌های «غار میرملاس» که در کوه سرسرخین شهرستان کوهدشت واقع شده و همچنین «غار هومیان»، اولین و کهن‌ترین نقوش صخره‌ای ثبت شده در ایران است و به تأیید کارشناسان باستان‌شناسی، کهن‌ترین اثر هنری بشر در ایران محسوب می‌شوند. این رنگین‌نگاره‌ها از نظر پیشینه باستانی‌شناسی قدمتی بین 5 تا 9 هزار سال دارند. اگر بخواهیم معادل این نقوش را در دنیا پیدا کنیم باید به نقوشی که در آلتامیرا اسپانیا و غار لاسکو در فرانسه است اشاره کنیم. 
او بیان داشت: شهرت رنگین‌نگاره‌های میرملاس و همیون جهانی است و پژوهشگران بزرگ آمدند و از آن بازدید کردند. ماجرای کشف آن از این قرار است که یک باستان‌شناسی انگلیسی در سال 1345 با کوچ عشایر لرستان همراه می‌شود و این نقوش را می‌بیند. در سال 1347 سازمان میراث فرهنگی وقت نامه‌ای به پروفسور گیریشمن می‌نویسد و چنین نقوشی را اعلام می‌کند. او در پاسخ به این نامه پروفسور مک‌بورنی که در خراسان حضور داشته است را به لرستان می‌فرستد تا گزارشی از این نقوش تهیه کند. او در کنار این رنگین‌نگاره‌ها تکه‌ای سفال و تکه‌ای از اسکلت انسان پیدا می‌کنند. براساس بررسی‌های باستان‌شناسی این اسکلت 148 هزار سال سابقه دارد و اولین انسان ایرانی لقب می‌گیرد. در همین بررسی مشخص می‌شود که قدمت آن رنگین‌نگاره‌ها بین 5 تا 9 هزار سال است. 
این کارگردان و مستندساز با اشاره به تصاویر دیده‌نشده‌ای که در این مستند آمده است، گفت: در این فیلم مستند تصاویر باکیفیتی از این نگاره‌ها در زمانی که هنوز دست‌نخورده بود را آورده‌ایم. این تصاویر تاکنون دیده نشده و برای اولین بار در این مستند جای‌گرفته است. 
او در مورد فعالیت این روزهای خود گفت: مشغول ساخت مستندی با عنوان «وارک تا وارک» هستم که در مورد آبشار وارک در لرستان که به عروس زاگرس معروف است می‌باشد. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴