تاریخ انتشارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
کد مطلب : ۴۱۷۵۵۱
کاهش تقاضا موجب شد تا با ماندن مرغ‌ها در مرغداری‌ها، روز به روز بر وزن آن‌ها افزوده شود و جدا از زیان مرغداری‌ها، حالا با بالا رفتن وزن، تمایل خریداران به دلیل ذائقه خرید مردم به سمت مرغ‌های با وزن کم‌تر نیز کاهش یابد.
۰
plusresetminus
اضافه وزن مرغ‌های بی‌مشتری در مرغداری‌های مازندران/ خرید تضمینی راه نجات از ورشکستگی
به گزارش بلاغ، از اسفندماه سال گذشته و طی سال‌جاری با شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از کسب‌کارها با چالش‌های جدی مواجه شدند و صنعت مرغداری یکی از صنعت‌هایی بود که در این ماجرا، دچار آسیب‌های فراوانی شد.

در پی اعلام تعطیلی واحدهای مصرف‌کننده فرآورده‌های گوشت مرغ که از واحدهای خرده تا رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی را شامل شد، میزان تقاضای بازار برای عرضه مرغ به این واحدها، با شیب نزولی تندی مواجه شد و ماه‌ها زحمت مرغداران روی دست آن‌ها باقی ماند.

کاهش تقاضا موجب شد تا با ماندن مرغ‌ها در مرغداری‌ها، روز به روز بر وزن آن‌ها افزوده شود و جدا از زیان مرغداری‌ها، حالا با بالا رفتن وزن، تمایل خریدارن به دلیل ذائقه خرید مردم به سمت مرغ‌های با وزن کم‌تر نیز کاهش یابد و اگر تصمیم مناسبی اخذ نشود، بسیاری از فعالان این صنعت که هم اکنون نیز با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کنند، رو به ورشکستگی خواهند نهاد.
 
عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: شیوع کرونا به بسیاری از واحد‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی کشور خسارت زد، اما بخش کشاورزی به‌ جز در بخش طیور و پرورش مرغ، تاکنون خسارت چندانی از شیوع کرونا ندیده است.

وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام مازندران برای ساماندهی و تنظیم بازار داخلی، خرید مرغ را از هفته گذشته از کشتارگاه‌ها آغاز کرده است، افزود: یک‌هزار و 300 تن مرغ تاکنون از کشتارگاه‌های استان به قیمت هر کیلوگرم 12 هزار و 900 تا 13 هزار تومان خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: خرید مرغ مازاد مرغداران ادامه دارد و شرکت پشتیبانی امور دام کشور، هیچ محدودیتی در این خصوص ندارد.

شهیدی‌فر در خصوص مشکل کنونی مرغداران مازندرانی گفت: بر اساس قانون، شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ‌ها را باید از کشتارگاه‌ها خریداری کند، اما با توجه به شرایط پیش آمده، برنامه خرید مرغ از مرغداران نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس این برنامه که احتمالا فردا در کارگروه تخصصی استانی مصوب می‌شود، شرکت پشتیبانی امور دام استان موظف است 50 درصد خرید روزانه خود را از تولیدکننده مرغ و 50 درصد را از کشتارگاه‌ها انجام دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد: روزانه تا 200 تن مرغ مازاد اکنون از کشتارگاه‌های استان خریداری می‌شود که با تصویب این برنامه، خرید روزانه 100 تن سهم مرغداران و 100 تن نیز سهم کشتارگاه‌ها خواهد بود.

به گفته شهیدی‌فر، در این طرح مرغ زنده کیلویی 8 هزار و 500 تومان و مرغ کشتار شده کیلویی 13 هزار تومان خریداری می‌شود تا مشکلات مرغداران کمتر شود.

گفتنی است با ورود شرکت پشتیبانی امور دام و آغاز خرید تضمینی، بنظر می‌رسد این صنعت از این بحران، عبور کند و با خلوت شدن سالن‌ها از مرغ‌های دپو شده، کمی از نگرانی‌های مرغداران تقلیل یابد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴