تاریخ انتشارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۴۱۱۸۷۰
روزنامه کویتی القبس به تشریح دلایل سفر اخیر امیر قطر و وزیر خارجه آن به ایران پرداخت.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازروزنامه کویتی «القبس»  درباره رفت و آمد مقامات قطری به ایران و عراق در مقطع اخیر در یادداشتی با عنوان «قطر نقش آتش‌نشان را ایفا می‌کند»، نوشت: «با توجه به اینکه شرایط امنیتی منطقه در سایه اقدام ایالات متحده آمریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پاسخ ایران  با حمله موشکی به پایگاه عین الاسد در عراق به نقطه حساسی رسیده است، کشورهایی عربی در حوزه خلیج (فارس) سعی می‌کنند با تحرکات دیپلماتیک مانع تشدید این تنش‌ها شوند که تبعات و آثار آن متوجه کل منطقه می‌شود».
این روزنامه با اشاره به دیدارهای اخیر وزیر خارجه و امیر قطر با مقامات ایرانی در تهران نوشت: «دیپلماسی قطر این روزها به شدت فعال شده است تا از درگیری نظامی ویرانگر در منطقه بین ایالات متحده و ایران جلوگیری کند».
«احمد بن سعید الرمیحی» رئیس دفتر اطلاع رسانی وزارت خارجه قطر در گفت‌وگو با القبس گفت: «این اقدام دوحه بلافاصله پس از ترور ژنرال قاسم سلیمانی با حمله آمریکایی‌ها به بغداد آغاز شد، زیرا دوحه هشدار می‌دهد که تشدید و افزایش این تنش‌ها می‌تواند منطقه را به نتایج غیرقابل تصور سوق دهد. از همین رو تماس‌های بین المللی فشرده‌ای بین تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر ، با طرفین بحران جریان داشته است و وی با سفر به تهران هم بر گفت‌وگو به عنوان تنها راه حل بحران‌های منطقه تاکید کرد.
الرمیحی نقش قطر را مکمل نقش دیگر طرف‌ها برای آرام کردن فضا و اجتناب از تشدید تنش در منطقه خواند و گفت: «قطر همه طرف‌ها را به خویشتنداری و غلبه راه‌های مسالمت آمیز برای حل اختلافات و کاستن از تنش‌ها و توقف آن دعوت می‌کند».
منابع عراقی هم در گفت‌وگو با القبس سفر روز سه شنبه وزیر خارجه قطر به بغداد را حول محور اجتناب از وقوع درگیری مستقیم در منطقه خواندند و بغداد هم حمایت خود را از تحرکات قطر در این زمینه اعلام کرد.
این روزنامه کویتی به نقل از منابع عراقی آورده است: «قطر به دلیل اینکه رابطه خوبی با طرف‌های بحران دارد می‌تواند نقش شایسته‌ای برای حل بحران کنونی ایفا کند».
یک مقام عرب حوزه خلیج فارس هم در گفت‌و‌گو با القبس تاکید کرد: «حوادث اخیر همه کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) را بر آن داشت که مثل کبوترهای نامه‌رسان خواهان دعوت به ثبات منطقه ،دوری گزیدن از زبان جنگ و تلاش برای دستیابی به صلح شوند و آنچه قطر انجام می‌دهد گامی برای خاموش کردن آتش بحران کنونی است».
وی با اشاره به اینکه در آمریکا نه جمهوری‌خواهان و نه دموکرات‌ها خواهان ورود به جنگی جدید نیستند، گفت: عرب‌ها تلاش می‌کنند ایران و آمریکا را پای میز مذاکرات جدیدی آورند.
این مقام عربی با بیان اینکه تحرکات عرب‌های حوزه خلیج (فارس) برای رفع تنش میان ایران و آمریکا نخست توسط کشور «عمان» و نه قطر آغاز شده است، گفت: «این کشور عمان بود که موجبات دستیابی غرب به توافق هسته‌ای با ایران را فراهم آورد اگر چه دولت ترامپ آن را نابود کرد و منجر به تشدید تنش‌ها شد».
وی همچنین از ارتباط و هماهنگی مستمر میان عمان و قطر برای ممانعت از هر گونه رویارویی مستقیم میان ایران و آمریکا گفت.
آمریکا بامداد سیزدهم دی ماه در یک حمله پهپادی به نزدیک فرودگاه بغداد، سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وابومهدی المهندس نائب رئیس الحشد الشعبی و چند نفر از همرزمانشان را ترور کردند به دنبال آن در هجدهم دی ماه ایران به تلافی جنایت آمریکا با پرتاب شماری موشک‌های بالستیک از کرمانشاه، پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق را که محل استقرار نیروهای آمریکایی بود، هدف قرار داد؛در عین حال ایران تاکید کرده که ضربه به عین الاسد فقط یک سیلی به آمریکا بوده و آمریکا برای در امان ماندن از پاسخ‌های بعدی ایران باید عراق و منطقه را ترک کند.
«محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی»  وزیر امور خارجه قطر ظهر چهاردهم دی ماه در تهران با  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌گو کرد. وزیر خارجه قطر در ۲۵ دی ماه هم به بغداد سفر کرده و در رابطه با موضوع تنش میان ایران و آمریکا با مقامات عراقی گفت‌وگو کرد.
شیخ تمیم بن حمد امیر قطر هم در بیست و دوم دی ماه جاری برای اولین بار از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۳ به  ایران آمد و با حضرت آیت الله  خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و حسن روحانی رئیس جمهور دیدار کرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲