تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۴۰۴۸۱۱
هفته جهانی فضا بهانه ای شد تا با برگزاری بیش از 300 رویداد، دانشگاه‌های کشور با فناوری فضایی انس بیشتری بگیرند، فناوری که به گفته رئیس سازمان فضایی، اقتصاد آن ظرفیت های بالایی دارد و تاکنون از آن بهره برداری مناسبی نشده است.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،پیش از ورود به سال ۲۰۰۰ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تصویب قطعنامه‌ای 4 تا 10 اکتبر را به عنوان هفته جهانی فضا در نظر گرفت، دلیل انتخاب این هفته، پرتاب اسپوتنیک 1 به فضا و تصویب معاهده استفاده صلح‌آمیز از فضای ماوراء جو  بود.
ایران هم مانند سایر کشورهای جهان با برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای مختلف، به ترویج فناوری فضایی و آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با این حوزه می پردازد، از ابتدای هفته، مراسم افتتاحیه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد که موجب گردهمایی اساتید و کارشناسان نجوم گرفته تا تیم های استارتاپی در کنار مسؤولان فضایی کشور شد.
کسی به پیشرفت اقتصاد فضاپایه امید نداشت
شبنم یزدانی رئیس مرکز توسعه کسب وکارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه‌های ترویجی این سازمان توضیح داد: برای تعریف اقتصاد فضاپایه در کشور تلاش زیادی کردیم چرا که در ابتدای امر کسی به پیشرفت آن امید نداشت ولی ما نا امید نشدیم و شروع به رصد شرکت هایی کردیم که در حوزه فضایی فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که  ۲۴۲ شرکت در این حوزه داریم که ۵۰ درصد آنها دانش بنیان نیستند و به همین دلیل نمی‌توانند از تسهیلات درنظر گرفته شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شرکت های دانش بنیان بهره مند شوند.
توانستیم از طرح نوآفرین این وزارتخانه برای ساماندهی ۱۲۱ شرکت استفاده کنیم، اما نباید فراموش کرد که ترویج اقتصاد فضا پایه، موضوعی زمانبر است ولی اگر سازمانها، نهادهای خصوصی و دولتی از پتانسیل بالای این حوزه و سود زیاد آن آگاهی داشتند به طور قطع برای سرمایه گذاری در آن اقدام می کردند
 
 رئیس مرکز توسعه کسب وکارهای فضاپایه سازمان فضایی ایران در ادامه بیان کرد: لذا یکی از برنامه‌های مهم ما ساماندهی این شرکت ها قرار گرفت و تلاش کردیم تا از مجرایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کرده بود برای کمک به این شرکت ها نیز بهره ببریم.
وی خاطر نشان کرد: به این ترتیب توانستیم از طرح نوآفرین این وزارتخانه برای ساماندهی ۱۲۱ شرکت استفاده کنیم. اما نباید فراموش کرد که ترویج اقتصاد فضا پایه، موضوعی زمانبر است ولی اگر سازمانها، نهادهای خصوصی و دولتی از پتانسیل بالای این حوزه و سود زیاد آن آگاهی داشتند به طور قطع برای سرمایه گذاری در آن اقدام می کردند.
یزدانی گفت: به همین منظور بیش از ۳۰۰ رویداد در هفته جهانی فضا در اقصی نقاط ایران برگزار می‌شود و رشد چند برابری در برگزاری این رویدادها را شاهد بودیم.
با بررسی بیشتر، متوجه شدیم برنامه‌های این سازمان شامل دانشگاه‌های مختلف کشور است.
دانشگاه خواجه نصیر
رویداد «بیان تجربیات و مباحث فضایی روز دنیا» با همکاری مشترک سازمان فضایی ایران و انجمن علمی مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی برگزار می‌شود.

دانشگاه امیرکبیر
هفته جهانی فضا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم به سالن اجتماعات دانشکده هوافضای این دانشگاه نیز رنگ و بوی دیگری داد.

دانشگاه سیستان و بوچستان
همزمان با هفته جهانی فضا، کانون نجوم دانشگاه سیستان و بلوچستان با همکاری سازمان فضایی ایران ویژه برنامه «ماه دروازه ای به سوی ستارگان» را فردا برگزار می کند.


دانشگاه صنعتی شریف
نمایشگاه شرکت‌ها و استارت آپ‌های حوزه فضایی از ۱۶ تا ۱۸ مهرماه در این دانشگاه برگزار می شود.

دانشگاه علم وصنعت
همایش جوانان، فناوری و فضا روز دوشنبه با حضور مسؤولان فضایی کشور برگزار می شود.

دانشگاه گیلان
گردهمایی صنعت دانشگاه در حوزه فضایی با رویکرد کارآفرینی، عنوان برنامه ای است که در دانشگاه گیلان امروز برگزار می شود.
سه برابر شدن رویدادهای فضایی در هفته فضا
این تنها گوشه ای از رویدادهایی بود که در این هفته با همکاری سازمان فضایی در دانشگاههای مختلف کشور برگزار می شود.
مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: پیش از این تعدادبرنامه ها و رویدادهایی که در راستای ترویج و آشنایی بیشتر با حوزه فضایی وجود داشت، حدود یک سوم تعداد رویدادهایی بود که امسال در نظرگرفته ایم.
با آماده سازی پرتابگر و نمونه های ماهواره های ناهید و ظفر نیز می توانیم، در حوزه صنعت ماهواره پیشرفت بیشتری داشته باشیم. ضمن آنکه ماهواره های سنجش از دور نیز در برنامه های این سازمان قرار دارد.
 
وی ادامه داد: ۳۶۲ برنامه موجب پوشش دهی برنامه های هفته جهانی فضا در سراسر کشور می شود و توانسته ایم برنامه هایی برای ترویج این علم داشته باشیم.
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: همچنین در این سازمان به دنبال افزایش تعاملات بین المللی و بالابردن پروژه های مشترک با کشورهای منطقه و کشورهای پیشرو هستیم.
براری خاطر نشان کرد: با آماده سازی پرتابگر و نمونه های ماهواره های ناهید و ظفر نیز می توانیم، در حوزه صنعت ماهواره پیشرفت بیشتری داشته باشیم. ضمن آنکه ماهواره های سنجش از دور نیز در برنامه های این سازمان قرار دارد.
تعامل و ارتباط مناسب فعالان  حوزه فضایی با هم، می تواند به ارتقای این حوزه کمک کند.در کنار این موضوع، باید از سرمایه های موجود و زیرساخت‌های ایجاد شده نیز استفاده کرد تا نیروهای متخصص با همکاری هم بتوانند این حوزه را ارتقا و توسعه دهند.
 
تعامل و ارتباط سازنده بین فعالان اقتصاد فضاپایه
همچنین حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس گفت: در این شرایط که همه سازمان‌ها بامشکلاتی نظیر کمبود اعتبار مواجه هستند اما نیاز به بهبود و ارتقای قابلیت اطمینان برای انجام ماموریت‌های فضایی در کشور وجود دارد.
وی افزود: لذا تعامل و ارتباط مناسب فعالان  حوزه فضایی با هم، می تواند به ارتقای این حوزه کمک کند.در کنار این موضوع، باید از سرمایه های موجود و زیرساخت‌های ایجاد شده نیز استفاده کرد تا نیروهای متخصص با همکاری هم بتوانند این حوزه را ارتقا و توسعه دهند.
به نظر می رسد، تلاش نهادهای مرتبط با حوزه فضایی در این هفته برای نمایش ظرفیت های اقتصاد فضاپایه است تا توجه سرمایه‌گذاران، دانشمندان و افراد خلاق بیش از پیش به پتانسیل‌های این حوزه جلب شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲