رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور گفت: در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد سامانه‌های مدیریت پیش‌فروش هستیم تا با این روش از اتفاقاتی مانند آنچه که در سکه ثامن رخ داد، پیشگیری کنیم.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ،علی رهبری امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه صدور گواهی اعتماد الکترونیک را در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دنبال می‌کنیم، گفت: بیش از 90 درصد گواهی‌های الکترونیکی کشور توسط این مرکز صادر می‌شود که تمامی این گواهی‌ها ذیل مرکز ریشه صادر می‌شود.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور با معرفی خدمات این مرکز در سه محور تجارت الکترونیکی، دولت الکترونیکی و گواهی الکترونیکی، گفت: در بخش تجارت الکترونیکی چند محور سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات، توسعه زیرساخت‌ها و توسعه کاربردها تعریف شده است؛ همچنین در حوزه تجارت دولتی سامانه جامع تجارت، سامانه تدارکات الکترونیکی و سامانه شکایت، بازرسی، گارانتی تعریف و در نهایت در بخش گواهی الکترونیکی ارتقاء امنیت و بهبود نسل امضاء، تسهیل فرآیندهای امضاء، امضای همراه و در نهایت توسعه بکارگیری امضاء تعریف شده است.
* تا خرداد 97 هیچ کس از ثامن شکایتی نداشت
وی در این نشست در مورد تخلفات صورت گرفته توسط سکه ثامن گفت: ما برای اینکه به سایت سکه ثامن نماد اعتماد الکترونیکی دهیم، همه قوانین و دستورالعمل‌ها در مورد آن رعایت کردیم و از این سایت تا خرداد ماه سال 97 هیچگونه شکایتی دریافت نشد. حتی تا پیش از فراز و نشیب‌های اقتصادی که در سال گذشته به وجود آمد سایت سکه ثامن جایزه کارآفرین برتر را دریافت کرد ولی درباره اینکه از لحاظ امنیتی سایت دچار مشکل شد و یا اینکه مسائل و تحولات اقتصادی منجر به بروز این اتفاقات شد، مباحثی از سوی مالک سایت مطرح است.
رهبری اظهار داشت: اما بعد از به وجود آمدن مشکلات و مسائل در سایت سکه ثامن مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصمیم گرفت تا نماد الکترونیکی را رتبه‌بندی کند و بر اساس رتبه‌بندی مراجعین به یک سایت اعتماد کنند.
* به هیچ سایتی نمی‌توان مطلقا اعتماد کرد
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور با بیان اینکه هیچگاه نباید به یک سایت اعتماد مطلق شود، اظهار داشت: اشکالی که در سکه ثامن به وجود آمد، بحث معاملات آتی بود زیرا سکه توسط خریداران از سایت خریداری می‌شد اما این سکه نزد دارنده سایت یا به عبارتی فروشنده باقی می‌ماند و در نزد فروشنده با افزایش قیمت سکه به سود خریدار اضافه می‌شد. این در حالی است که وقتی کالایی معامله آتی می‌شود و قرار است خریدار آن را در آینده دریافت کند، ممکن است این مشکلات پیش آید. 
وی بیان داشت: بنابر این ما در حال طراحی سامانه‌ای برای پیش‌فروش در زمینه‌های مختلف در کشور هستیم تا بر اساس این سامانه اعتبار پیش‌فروش یک فرد مشخص شود و معلوم شود که یک سایت یا یک فرد تا چه اندازه اعتبار فروش دارد و بر اساس آن اقدام کند. بنابر این با ایجاد سامانه‌های مدیریت پیش‌فروش در کشور مشکلاتی مانند سکه ثامن از بین خواهد رفت.
رهبری گفت: سکه ثامن از سه سال پیش نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کرده و پروانه مرتبط با اتحادیه‌های صنفی این سایت هم تا اردیبهشت و خرداد سال 97 دارای اعتبار بود. ضمن اینکه نظارت‌های انجام شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نشان داد که سکه ثامن خرید و فروش آنلاین سکه را انجام داده در حالی که این فرآیند مطابق با قوانین ممنوع بود. بنابر این برخورد لازم با این سایت در همان زمان انجام شد.
* طراحی سامانه برای پیش فروش خودرو
وی افزود: پیش‌فروش‌ها چه در نوع حقیقی و چه در نوع مجازی همواره با مشکلاتی مواجه بوده‌‌اند به نحوی که پیش‌فروش‌کنندگان سقف اعتباری خود را نباید نادیده بگیرند البته حاکمیت هم باید خود را در این موضوع مسئول دانسته و سقف پیش‌فروش هر واحد را مشخص کند.
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کشور گفت:‌هم اکنون با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت سامانه‌ای برای مجوزهای پیش‌فروش خودرو طراحی شده و مکانیزمی برای آن تعریف شده تا اگر معامله در این سامانه برای خرید خودرو انجام می‌شود آن معامله مورد اعتماد حاکمیت باشد و ما هم به عنوان دستگاه‌های حاکمیتی آن را مدیریت کنیم تا هر فردی نتواند به هر میزانی پیش‌فروش کند.
رهبری گفت:‌البته اگر حوزه‌هایی مانند بلاکچین فعال شود و کنترل‌های مرکزی از روی سامانه‌ها برداشته شود، ما هم باید مطابق آن چاره‌اندیشی کنیم.
وی در مورد تخلفات انجام شده در سامانه ثبت سفارش بیان داشت: از ابتدای آذر سال 97 مدیریت سامانه ثبتارش به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی واگذار شد و بنابراین با شناسایی آسیب‌های سامانه ثبتارش را ارتقا دادیم  و 16 فرآیند جدید به سامانه مذکور اضافه شد. 
رهبری گفت: با انجام اقدامات در راستای بهبود در لایه امنیت سامانه امکان ذخیره برخط داده‌ها بوجود آمد و این امکان مقایسه داده‌های دستکاری شده با اصلی درر استای شناسایی تخلفات فراهم شد. 
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اظهار داشت: ضمن اینکه از ابتدای امسال ثبت سفارش در سامانه ثبتارش مجهز به امضا الکترونیک می‌شود. 
وی با اشاره به توسعه تجارت الکترونیکی و اینکه یکی از محورهای این توسعه گواهی امضا الکترونیکی است، گفت: با توجه به اینکه روزانه 110 هزار بارنامه صادر می‌شود به زودی از سامانه بارنامه برخط با امضا الکترونیک رونمایی می‌شود. 
رهبری گفت: براین اساس بازرگانان و تجار در سامانه جامع تجارت ملزم به امضا الکترونیکی می‌شود. 
وی گفت: براساس گزارش سالانه تجارت الکترونیکی در سال 97 در کل کشور رقم 208 میلیارد تومان بوده است. 
رئیس مرکزی توسعه تجارت الکترونیکی کشور اظهار داشت: این مرکز پیشگاه شده تا اسناد مالی و اداری خود را الکترونکیی کند بنابراین مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اولین مرکزی خواهد بود که تا پایان سال موفق می‌شود تا تمامی فرایندها و اسناد مالی و اداری را الکترونیکی کند. 
وی در مورد رمزارزها گفت: نمی‌توانیم جلوی تکنولوژی بلاک چین را بگیریم ضمن اینکه سیاستگذاری در این زمینه نباید فقط از طرف سازمان خاصی انجام شود. 
رهبری گفت: منشا شکل‌گیری بلاک‌چین تضعیف نظارت‌های مرکز است و رمزارزها بر این اساس شکل گرفته که امکان انجام تراکنش‌ها بدون مشخص بودن طرفین معامله فراهم است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲