تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۲۵۶۲۸
مردم روستای شورکا از توابع شهرستان جویبار براي تحقق آرزويشان 10 سال از عمر خود را بدون هيچ چشم داشتي صرف كردند.
۰
plusresetminus
کتابخانه ای که آرزوی مردم شورکا بود
به گزارش خبرنگار بلاغ،حدود سال 1374 كه از دانشگاه فارغ التحصيل شده بود ، آرزوي كمك به افزايش سطح علمي در روستاي محل زندگي خود يعني شوركا را داشت.نمي دانست چگونه اما دوست داشت كه به رشد علمی دانش آموزان كمك كند.همان زمان تحقق آرزوي خود را در تاسيس كتابخانه ديد اما چگونه و با كدام پول؟
او كه تمام آرزويش جبران كاستي هاي علمي و هموار كردن راه براي پشرفت نسل آینده در روستای خود بود ،شيدالله رستخيز نام داشت.كسي كه از هيچ فداكاري و تلاشي در راه تحقق آرزويش فروگذار نكرد.
در همان سال كه فارغ التحصيل شد ،با كمك پايگاه مقاومت بسيج شوركا و انجام رايزني هاي لازمه موفق شد تا رضايت پايگاه را جهت برپايي كتابخانه اي محقر در اتاقي از پايگاه مقاومت بسيج به مساحت 40 متر جلب كند.پس از تشكيل كتابخانه ،هيات امناي آن با حضور و راي مردم انتخاب شدند.هيات امناي منتخب اين كتابخانه را "كتابخانه ي شهداي شوركا" ناميدند و اينگونه فعالیت كتابخانه شروع به كار كرد.
اين كتابخانه پس از آغاز كار خود به ابتكاراتي از قبيل چاپ نشريه ي پيك شوركا و تهيه ي گزارش فعاليت هاي سالانه ي كتابخانه دست زد.اين نشريه و گزارش حاوي مطالب زيبا و خواندني از قبيل پيرترين و جوان ترين افراد شوركا ،اولين كسي كه در شوركا وسايلي مثل ماشين ، تلويزيون و ... را خريداري كرد و مطالب جالب ديگري بود.
چندي نگذشت كه اين كتابخانه ي كوچك و 40 متري به خاطر فعاليت هاي گسترده و استقبال دانش آموزان ،دانشجويان ،معلمان و همچنين حضور پر رنگ مردم در حمايت و كمك به اداره ي آن ، دوبار صاحب عنوان رتبه ي برتر در سطح كشور و يك بار در سطح استان شد.
چندي بعد يكي از اعضاي هيات امناي كتابخانه، فاطمه حبيبي به دليل فعاليت هاي برجسته ي خود در زمينه ي فرهنگي، به عنوان مروج فرهنگي به كشور مالزي اعزام شد.
همزمان با گسترش فعاليت هاي كتابخانه ، اعضاي هيات امنا به فكر احداث ساختمان جديد و مستقل براي كتابخانه افتادند اما آن ها پولي نداشتند.چگونه مي توانستند به اين آرزوي خود برسند؟
در همين حين فردي نيكوكار به نام سيد محمد جواد هاشميان كه از اهالي شوركا بود ،زميني را به مساحت 250متر به كتابخانه اهدا كرد.او اين كار را مشروط بر اين انجام داد كه كتابخانه به نام پدر مرحومش ، ميرعيسي هاشميان ثبت شود.
پس از اهداي زمين ، اعضاي هيات امناي كتابخانه 8 سال از عمر خود را به تلاش و تكاپو براي تبليغ چهره به چهره و جمع آوري كمك مردم صرف كردند.بالاخره پس از 8 سال تلاش بي وقفه موفق شدند كه اين بنا را احداث كنند.بنايي كه احداث آن حدود 100ميليون تومان هزینه داشت که تماما از كمك هاي مردمی تهيه شده بود.
شيدالله رستخيز در خصوص افتتاح كتابخانه مي گويد: در تاريخ 26اسفند سال 1390 كتابخانه به طور كامل احداث شده و آماده ي افتتاح شدن بود.با توافق اعضاي هيات امنا، زمان افتتاح را راس ساعت7:30 شب اعلام كرديم.دقيقا در زمان مقرر شاهد حضور گرم مردم در محل جديد كتابخانه بوديم.اين روشي بود كه توسط آن، نظم و علاقه ي خود و مردم را به كساني كه به موفقيت اين پروژه ايمان نداشتند ،ثابت كرديم.
از آن زمان كتابخانه به ابتكارات بي سابقه اي در سطح كشور دست زد.ابتكاراتي نظير برگزاري كلاس قرآن به صورت رایگان يا جمع آوري پايان نامه ها از دانش آموختگان بومي شوركا ،پهناب و ساير روستا هاي همجوار.

حال نكات قوت و كار هاي بي نظير كتابخانه را برايتان شرح مي دهم.اين كتابخانه كلاس هاي قرآن را به مربي گري ام البنين باقري به صورت رایگان برگزار مي كند. همچنين محل برگزاري كلاس كامپيوتر با آموزش الهه خنكداري مي باشد.از ديگر فعاليت هاي اين كتابخانه مي توان به برگزاري همايش ها، مسابقات كتابخواني و ارائه ي گزارش سالانه اشاره كرد.

اين كتابخانه در حال حاضر حاوي 6 هزارجلد كتاب مي باشد كه بخشي اعظم آن را كتاب هاي اهدايي مردم تشكيل مي دهد.كتابدار اين كتابخانه، الهه خنكداري از ديگر كساني است كه براي تحقق كتابخانه ي مطلوب با حقوق ماهانه ي بسيار ناچيز در حال خدمت است.البته بايد اين نكته را ذكر كرد كه اعضاي هيات امنا در طول سال هاي خدمت خود هيچ حقوقي دريافت نكرده و انتظارش را هم ندارند.
اعضاي هيات امنا براي تسهيل مطالعه ي دانش آموزان كنكوري، طرحي را اجرا كردند كه طي آن 4 تن از دانش آموزان پشت كنكوري تعهد داده و مسئوليت اداره ي كتابخانه را از ساعت 2 بعداز ظهر تا ساعت 12 شب به عهده گرفتند.با اجراي اين طرح دانش آموزان قادر به مطاله در فضاي مناسب كتابخانه شدند.
عامل زيبايي اين كتابخانه ابتكار و علاقه ي مسئولان آن است.اعضاي هيات امنا براي شناساندن فرهنگ شوركا به نسل جوان در حال فراهم سازي تداركات جهت ايجاد موزه ي محلي در مكان كتابخانه مي باشند.يكي ديگر از عوامل اثبات این اشتياق آنان به اداره ي كتابخانه و تحقق آن ،انجام وقايع نگاري است.به منظور وقايع نگاري دفتري تهيه شد كه دربردارنده ي تمام وقايع از روز افتتاح اين كتابخانه تا امروز است.

 با هر نگاه به گوشه اي از کتابخانه ، قلب رئوف افراد،همبستگي و اعتقاد محكم آن ها به آرزو و هدفشان را حس می کنم.حتما مي خواهيد بدانيد كه چه چيزي را مي توان با هر نگاه ديد پس بگذاريد تا برايتان شرح بدهم.

وقتي قفسه ي كتاب را ببينيد، متوجه برچسب روي آن مي شويد.برچسبي كه روي آن نام اهدا كننده آن نوشته شده است.روي بخاري ،پنكه ،كامپيوتر و هر چيزي كه در اين كتابخانه مي بينيد اسم يك نفر نوشته شده است.اين بيانگر همبستگي مردم شوركا است، همبستگي و اعتقادي كه آن ها به آرزوي احداث يك كتابخانه ي مستقل داشتند، كتابخانه ي حاج ميرعيسي هاشميان يا به تعبير من " كتابخانه اي به وسعت آرزو ها"
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴