تاریخ انتشارسه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۶
کد مطلب : ۴۱۲۸۱۸
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: مسئولان روی خط سازش خط قرمز بکشند و آن را محکوم کنند و روی برجسته شدن و نورانی شدن و تبلور مقاومت در حوزه‌های مختلف سعی و تلاش خود را انجام دهند.
۰
plusresetminus
مسئولان روی خط سازش خط قرمز بکشند/ چرا عده‌ای بعد از 6 سال معطلی حرف از مذاکره می‌زنند؟
به گزارش بلاغ، سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا با حضور در پایگاه خبری بلاغ درباره تحولات منطقه بعد از شهادت سردار سلیمانی مباحثی مطرح و به سوالات ما پاسخ داد که در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید:
 
*راهپیمایی میلیونی عراق در خروج آمریکا از منطقه چه بازتابی داشته است؟
 
به نظر می‌آید اولین ثمره خون شهدای مقاومت در این راهپیمایی میلیونی در عراق مشاهده شد، مردم عراق یکپارچه بدون توجه به گرایش‌های دینی و مذهبی و طائفه‌ای همه آمدند با یک پرچم و با یک شعار تا موضوع خروج آمریکا و یکپارچگی عراق را فریاد بزنند، در حقیقت مردم عراق آمدند به پشتوانه مصوبه پارلمان خودشان و به آمریکایی‌ها بگویند که ما از مصوبه پارلمان دفاع خواهیم کرد و در این رابطه حتما حمایت‌های ما در خروج آمریکایی‌های از منطقه را خواهند دید.
 
عراق به‌دلیل سابقه تمدنی که دارد و موفقیت‌هایی که در مبارزات مختلف دارد حتما می‌تواند در این رابطه موفق باشد. یک‌صد سال پیش مردم عراق یک تجمع بزرگ و راهپیمایی و تظاهرات میلیونی کردند و انگلیسی‌ها را پس از مدتی از عراق بیرون ریختند و امروز در سالگرد آن اتفاق بزرگ مجدد مردم آمدند و فریاد خروج آمریکایی‌ها از عراق سر داد تا پله اول خروج آمریکا از عراق را به نام خود بزنند و از آن طرف آمریکا به‌دلیل هزینه‌هایی که کرده است مایل نیست که بزودی و به سرعت از عراق خارج شود و حتما لازم است که مردم عراق همچنان حامی دولت خود در رابطه با اجرایی کردن این مصوبه باشند و حضور خود را به‌عنوان پشتوانه خروج آمریکا در صحنه داشته باشند.
 
پیام بسیار بزرگی بود ابتدا اینکه ما یک کشور یکپارچه عراق را می‌خواهیم و از آن حمایت می‌کنیم و دوم اینکه استقلال خود را بدون دخالت دخالت‌گرانی هم‌چون آمریکا خواهان هستیم.
 
*ایران در سال‌های اخیر با تشکیل جبهه مقاومت توانسته یک اتحادی را در منطقه ایجاد کند و بعد از شهادت سردار سلیمانی آمریکا علنا اعلام می‌کند که کار ما بوده است و می‌بینیم که خون آن سردار باعث اتحاد بیشتر برای خروج آمریکا از منطقه شده است و آیا می‌توانیم شاهد خروج آمریکا از منطقه با کمترین هزینه باشیم؟
 
یک حرکت دزدانه و بزدلانه آمریکایی‌ها انجام دادند و شخص ترامپ هم آن را پذیرفت و اعلام کرد که این دستور را من صادر کردم اما باورش نمی‌شد که همبستگی دو ملت ایران و عراق این چنین شکوفا شود و همچنین باورش نمی‌شد که این جمعیت میلیونی در کشور یک منتقم‌هایی را در سطح بین‌المللی بسازد که آمریکایی‌ها را بی‌خواب کند.
 
تصورم این است که روح سردار سلیمانی خواب را از چشمان دولت‎‌مردان و نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا روبوده است و مطمئن هستیم بعد از این راهپیمایی بزرگی که مردم عراق انجام دادند سبب خروج آمریکا خواهد شد و آمریکایی‌ها به‌دنبال خروج راحت نیستند و مردم عراق باید تلاش کنند، شاید لازم باشد برای کمک به دولت مردان عراقی نیروهای مقاومت هم وارد شوند تا آمریکایی‌ها زودتر از عراق خارج شوند.
 
*ایران در حال حاضر چه رفتارهایی را برای پاسخ به آمریکا در اختیار دارد؟
 
منتقم خون حاج قاسم سلیمانی و همراهانش و فرماندهان مقاومت فقط ایران نیست این نکته خیلی حائز اهمیت است نباید انتظارها را به گونه‌ای مدیریت کنیم که تصور کنیم منتقم خون حاج قاسم فقط ایران است ایران اولین سیلی را به آمریکایی‌ها زد و این سیلی فراموش نشدنی است.
 
سیلی که ایران به آمریکایی‌ها زد حداقل برای بیست و پنج سال ایران را از جنگ با آمریکا مصون نگه داشت و آمریکا حساب کار خودشان را کردند مطمئن باشید آمریکایی‌ها در حوزه سخت افزاری و تهدید نظامی عقب نشینی خواهند کرد یعنی این سیلی محکمی که جمهوری اسلامی به آمریکایی‌ها زد مصونیت و بازدارندگی برای ایران ایجاد کرد.
 
این نکته را هم باید خوب توجه داشته باشیم که ایران در حوزه‌های مختلف می‌تواند انتقام خون ناجوانمردانه سردار سلیمانی را بگیرید و آن هم رهبری حرکت بزرگی است به نام مقاومت در منطقه غرب آسیا و نقاط مختلف دنیا، بنابراین باید این نکته را توجه داشته باشیم که جریان‌های مقاومت مختلف به‌عنوان منتقم خون حاج قاسم وارد صحنه خواهند شد.
 
*اگر گریزی به بحث مذاکره هم داشته باشیم ما شاهد هستیم که  دولت روحانی اتفاقات و فراز و نشیب‌های زیادی در بحث مذاکره داشته که هیچ کدام به نتیجه و ثمر نرسیده است اما با توجه به حرکت‌هایی که در منطقه انجام شده و راهپیمایی‌هایی که در شهرهای ایران، منطقه و حتی نقاط مختلف دنیا شاهد آن هستیم اما از داخل یک پالس‌هایی به آمریکا داده می‌شود که ما آماده مذاکره با آمریکا هستیم و حتی کمیسیون امنیت ملی به سخنان ظریف واکنش نشان داد نظر شما در این خصوص چیست؟
 
سازمان‌ها و نهادهایی که باید به‌دنبال قاتلان حاج قاسم بروند دارند حاشیه سازی می‌کنند، کسانی که وظیفه شان است بروند در دادگاه‌های بین‌المللی دادخواست دهند و پرونده‌ای را باز کنند در قبال این اقدام رژیم آمریکا قطعا با حرف‌هایی که در رابطه با مذاکره می‌زنند دارند از وظیفه اصلی خود سرباز می‌زنند بنابراین نهادهای مسئول در دستگاه دیپلماسی باید به سمت این بروند که حتما مسئله دادخواهی در حوزه این اقدام تروریستی آمریکا که یک اقدام تروریستی ناجوانمردانه و یک اقدام توسط یک دولت تروریستم انجام شده است را در دادگاه‌های بین‌المللی باز کنند.
 
باید گفت که در این شش سال گذشته چه عایدی از مذاکره نصیب ما شد که امروز حرف از مذاکره می‌زنید، این‌ها دنبال این هستند که بگویند معیشتی که برای مردم مهم است و امروز دچار مشکل شدند با مذاکره حل می‌کنیم.
 
سیاست‌هایی که در منطقه در حال گرفته شدن است ایران نقش محوری دارد، به نظر شما سیاست‌های منطقه بعد از شهادت سردار سلیمانی چگونه خواهد بود؟
 
خون سردار سلیمانی و بقیه افراد مقاومت که همراه ایشان بودند یک خون جدید را در تحولات منطقه ایجاد کرد این حرکت‌هایی که در پنج قاره عالم برای بزرگداشت و گرامیداشت خون این شهید مقاومت برپا شد نشان دهنده این است که موضوع مقاومت به‌عنوان یک فرهنگ در بسیاری از جوامع در حال نهادینه شدن است و حتما تحولات بزرگی را در مقابله با نظام سلطه بعد از شهادت سردار سلیمانی خواهیم دید.
 
حتما روح سردار سلیمانی برای آمریکایی‌ها خطرناک‌تر از خود سردار سلیمانی است یعنی روح آن شهید برای نظام سلطه عذاب آورتر خواهد بود تا حضور او و زنده بودن او.
 
آیا شهادت سردار سلیمانی در انتخابات آمریکا هم تاثیرگذار خواهد بود؟
 
آمریکایی‌ها بسیار تلاش کردند که اینگونه القا کنند که ما رهبر حامی تروریست‌های دنیا را زدیم این ممکن بود در یک مقطع کوتاه بتواند کمک کند چون فضا، فضایی بود که آنها توانستند با رسانه‌های خود به شکلی قلمداد کنند که سردار سلیمانی، سردار مبازره با تروریسم را، تروریسم معرفی کنند اما عملیات موفقیت آمیز عین‌الاسد به ضررش شد یعنی اگر عملیات عین‌الاسد انجام نمی‌شود ممکن بود ترامپ با دستگاه عریض و تویل تبلیغاتی خود ریختن خون شهید سلیمانی را به نفع خودش تمام کند اما ضربه‌ای که بلافاصله نیروهای رزمنده جمهوری اسلامی زدند باعث شد که وضعیت ترامپ نامناسب شود و امروز اختلاف بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان فراوان شود و ترامپ را در آستانه انتخابات دچار مشکل کند.
 
آیا حضور گروه‌های تکفیری در سطح منطقه و جمع شدن آنها در افغانستان می‌تواند موجب شکل گیری داعش در افغانستان شود؟
 
آمریکایی‌ها فرماندهان داعش را از سوریه و عراق به شمال افغانستان منتقل کردند، اینکه می‌گوییم شمال یعنی اینکه با مرزهای ما فاصله دارد و از آن طرف سعی می‌کند جذب نیرو داشته باشد اما تشکیل یک خلافت داعش مانند عراق و سوریه و این ادعا در افغانستان بسیار بعید است، یکی از دلایلش این است که گرایش مردم افغانستان به داعش علی‌رقم پول‌هایی که در حال هزینه کردن است زیاد نیست دوم اینکه یک اختلاف ماهوی بین طالبان و داعش وجود دارد که طالبان به‌عنوان یک جریان کاملا منسجم در مقابل داعش اجازه توسعه داعش را نمی‌دهد بنابراین این احتمال شما قوی نیست و حتی اگر همه مولفه‌ها کمک کنند از نظر زمانی طولانی خواهد شد تا چیزی به‌عنوان خلافت داعش در افغانستان مطرح شود.
 
بعد از خطبه تاریخی رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه تهران خیلی از کشورهای منطقه حساب کار دستشان آمده است، وظیفه مسئولان ما می‌تواند در تثبیت صحبت‌های رهبری تاثیرگذار باشد، مسئولان چه اقدامی انجام دهند که منویات رهبری محقق شود؟
 
رهبری بر روی دو موضوع تاکید کردند و آن یوم الله بود، یکی یوم الله تشییع سردار سلیمانی به‌عنوان تثبیت خط مقاومت و دوم موضوع عملیات عین‌الاسد.
 
به نظرم همه مسئولان در دستگاه‌های مختلف باید نسبت به این یوم‌الله توجه ویژه داشته باشند و آن را تثبیت کنند و اجازه ندهند حاشیه‌هایی باعث کمرنگ شدن این دو یوم الله شود چرا که به گفته مقام معظم رهبری مسئله تشییع پیکر شهید سلیمانی و یارانش یک نوع بیعت بود با خط مقاومت، به نظرم مسئولان روی خط سازش خط قرمز بکشند و آن را محکوم کنند و روی برجسته شدن و نورانی شدن و تبلور مقاومت در حوزه‌های مختلف سعی و تلاش خود را انجام دهند به خصوص با اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه اقتصادی باید به جایی برسیم که مثل حوزه دفاعی و نظامی به این برجستگی برسد که دشمن نتواند حتی در ارتباط با مسئله تحریم به زبان بیاورد که ما می‌خواهیم جمهوری اسلامی را تحریم کنیم، در حوزه اقتصادی قوی شویم و این توانمندی وجود دارد، امکانات در کشور وجود دارد و نیازمند به مدیریت صحیح این توانمندی‌هایی است که در داخل وجود دارد چه در حوزه انسانی و چه در حوزه اقتصادی که می‌توانند کشور را به این نقطه برسانند.
 
حرف پایانی؟
 
شهید سلیمانی قهرمان مقابله با تروریسم بود و بعد از شهادت ایشان گوشه‌ای از رشادت‌های ایشان در مقابله با داعش و بیداری اسلامی مشخص شد و معتقد هستیم که حتما پس از سردار سلیمانی رهروان او افزایش پیدا کردند و دوستان و پیروان او مصمم‌تر شدند که انتقام خون او را از نظام سلطه و همه کسانی که نقش داشتند و در مقابل استقلال مردم منطقه مقاومت می‌کردند بتوانند دست آنها را از منطقه کوتاه کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲