تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۴۰۰۹۴۳
کارشناس مسائل مذهبی گفت: مدیران و مسئولان از محرومان و نیازمندان غافل نشوند و نگاه خداوند را بالای سر خود احساس کنند و قدر توفیق خدمت به خلق را بدانند.
۰
plusresetminus
مسئولان از محرومان و نیازمندان غافل نشوند/لزوم رعایت تقوا در بین مدیران
حجت‌الاسلام غلامرضا آقاجانی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به در آستانه بودن ایام نزول سوره انسان و اهمیت تکریم ایتام و نیازمندان، اظهار کرد: سوره هل اتی در بین بزرگان و مفسرین دنیای اسلامی معروف به سوره علوی و فاطمی است.

وی با بیان اینکه سوره‌های زیادی در توصیف و عظمت اهل بیت(ع) وجود دارد، خاطرنشان کرد: سوره هل اتی با اختصاص 18 آیه حول محور ویژگی‌های خانواده حضرت علی(ع) نازل شد؛ شان نزول آیه 8 سوره هل اتی به این صورت است که امام حسن و امام حسین(ع) مریض شدند که پیامبر و اصحاب به ملاقاتشان رفتند و در این ملاقات یکی از اصحاب به امام علی(ع) پیشنهاد نذر دادند و امام علی (ع)نذر روزه کردند که پس از شفا یافتن اهل بیت امیرالمومنین(ع) به صورت خانوادگی به مدت سه روز روزه گرفتند و هر شب در زمان افطار نیازمندی به منزل آن‌ها مراجعه کرده که امام علی(ع) غذای خانواده را به نیازمندان اهدا می‌کردند که به یک نوع "رسم ابرار" است.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه در قرآن از دو خانواده یاد شده است، تصریح کرد: در سوره انبیا آیه 90 خداوند از سه ویژگی مهم حضرت زکریا و خانواده او یاد می‌کند و می‌فرماید این خانواده در کار خیر پیشتاز بودن، خداوند را با امید و ترس دعا می‌کردند و فروتنی داشتند.

آقاجانی ادامه داد: دومین خانواده نام برده شده در قرآن خانواده امام علی(ع) است که از آن با پنج ویژگی اعتقاد به نذر، ترس از قیامت، اطعام دهی به مسکین و یتیم و اسیر، اخلاص و ترس از خدا داشتن یاد شده است.

وی با بیان اینکه 23 بار در قرآن واژه یتیم و مشتقات آن به کار رفته است گفت: رعایت حقوق و حفظ مال یتیم، نیکی و احسان به یتیم، انفاق به یتیم، اطعام به یتیم، سرپرستی از یتیم از جمله مواردی است که در قرآن به آن اشاره شده است.

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: اصل ترحم و رحم کردن یکی از صفات خداوند است که در انسان‌ها قرار داده شده و در قرآن سه نوع توصیه داریم که توصیه به حق، توصیه به صبر و توصیه به رحم کردن است و بنابر روایات انسان گل سرسبد مخلوقات و زیبایی خلقت است که اصل ترحم باید در انسان باشد و اگر نگاه هر فرد به این باشد که خداوند ناظر بر اعمال ما و دارای قدرت آفریدن و مردن است، مهربانی بر او حاکم می‌شود.

آقاجانی افزود: آنچه که معصومین(ع) و خوبان عالم را وادار به دستگیری نیازمندان، توجه به یتیم، توجه به فقیر و اسیران می‌کرد اصل ترحم بوده چراکه انسان‌ها باید در کنار هم زندگی کنند و توجه به فقرا و یتیمان می‌تواند خشنودی خداوند و انعکاس نیکی به خود فرد را به دنبال داشته باشد و اگر احیانا با مشکلاتی رو به رو می‌شویم نتیجه بی‌توجهی به مخلوقات نیازمند جامعه است.

وی اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی در کشور ایران دموکراسی حاکم است و مسئولان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با رای مردم انتخاب می‌شوند و لازم است مدیران و مسئولان از محرومان و نیازمندان غافل نشوند و نگاه خداوند را بالای سر خود احساس کنند و قدر توفیق خدمت به خلق را بدانند.

این کارشناس مسائل مذهبی بر لزوم رعایت تقوا در بین مدیران و مسئولان تاکید کرد و افزود: اگر تقوا در بین مسئولان رعایت شود شاهد تنبلی، سستی، پارتی بازی، دریافت رشوه نیستیم و متاسفانه تمام بیماری ها نتیجه بی‌تقوایی است.

آقاجانی خاطرنشان کرد: درحال حاضر جوانانی هستند که با الگوگرفتن از سیره اهل بیت در قالب گروه‌های جهادی و محرومیت‌زدایی به‌دنبال خدمت به محرومان و آسیب دیدگان هستند، آن جوانی که از راحتی فضای خانه دور می‌ماند و چند روز در گرما و سرما در نقاط دورافتاده با کمترین امکانات از خود مایه می‌گذارد جوانی تربیت شده در جامعه اسلامی است.

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی این است که جوانانی را در اختیار دارد که در اوج شهوت، زور و بازو و منیّت به مناطقی در سخت ترین شرایط می‌رود تا به مردم خدمت کند و از بهترین‌های جامعه ما جهادگران هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲