تاریخ انتشارجمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۴
کد مطلب : ۴۷۱۱۸۱
درحالیکه با افزایش ۳هزار تومانی نرخ شیرخام محصولات لبنی گران شده، فعالان بخش می‌گویند نه انحصار داریم و نه گرانفروشی، بلکه هزینه‌ها بالا رفته است.
۰
plusresetminus
کلاف سردرگم افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی/ آیا کارخانجات لبنی گرانفروشی می‌کنند
به گزارش بلاغ، در کشور اخیرا قیمت شیر خام از سوی ستاد تنظیم بازار با افزایش سه هزارتومانی نسبت به قبل، ۱۵ هزار تومان تعیین و اعلام شد و سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن گاوداران کشور نیز در گفتگو با بازار می گوید: از نظر حجم تولید شیر خام در دنیا در رتبه نوزدهم دنیا قرار داریم و سالانه حدود ۱۱ و نیم میلیون تن شیر در کشور تولید می شود.

مقدسی می افزاید: نکته جالب توجه اینکه اگرچه از نظر تولید شیر نوزدهمین تولید کننده هستیم اما از نظر سرانه تولید گاوها رتبه دوم را مشترکا با کانادا داریم و ایالات متحده نیز در جایگاه اول قرار دارد. در واقع بر اساس این گزارش، هر گاو در ایران در هر دوره ۱۰ تن و ۲۰۰ گرم تولید شیر دارد که عمدتا هم به دلیل بهره وری بالای واحدهای تولیدی است و هم به دلیل اصلاح نژادهایی است که در بخش دام سنگین صورت گرفته است.

با تمام حواشی که افزایش قیمت شیر خام با خود به همراه دار یکی از مهمترین واکنش هایی که نسبت به این افزایش قیمت از سوی برخی کارشناسان صورت گرفته، افزایش قیمت محصولات لبنی در پی افزایش نرخ شیر خام است. در واقع برخی هشدار داده اند که با توجه به افزایش ۳ هزار تومانی نرخ شیر خام در هر کیلوگرم، می توان پیش برآورد کرد که قیمت محصولات لبنی نیز تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که فعالان صنعت لبنیات کشور نیز در خصوص تعلل دولت در اعلام نرخ سه محصول خود معترضند و می گویند وقتی دولت خود موجب افزایش هزینه های تولید شده نمی تواند انتظار داشته باشد ما تولید کننده ها محصولات تولیدی را با نرخ قبل و بدون افزایش قیمت به بازار عرضه کنیم.

یک تولید کننده محصولات لبنی در استانها که نخواست نام وی فاش شود در گفتگو با بازار مبنی بر اینکه چرا محصولات لبنی افزایش قیمت داشته است، می گوید: در وهله اول تاکید ما بر این است که این نکته را جا بیندازیم که ما یک صنعت انحصاری و گرانفروش نیستم که مانند صنعت خودرو انحصاری برای ما ایجاد شده باشد. بلکه در عوض لبنیات صنعتی رقابتی است، متعلق به بخش خصوصی است و در این صنعت تعدد برند و انتخاب زیاد است و در بازار نیز رقابت شدید در فروش محصول وجود دارد.

وی افزود: این در شرایطی است که وجود رقابت بین تولید کننده ها منجر به کاهش حاشیه سود به نفع مصرف کننده می ‌شود. آن هم در شرایطی که در صنعت لبنیات کشور تعدادی شرکت های خصولتی هم هستند که اگر دولت فکر می کند در این حوزه گران فروشی صورت گرفته می تواند از طریق این شرکت های خصولتی نرخ را بشکند.

این فعال صنعت همچنین با بیان اینکه از سوی دیگر حدود ۲۰۰ بنگاه خصوصی تولید لبنیات داریم خاطر نشان کرد: آیا اینگونه به نظر می رسد این واحدها دست به دست هم داده اند که افزایش قیمت بدهند؟ خیر. در واقع اینها رقیب هم هستند و به دنبال فروش جنس بیشتر با حاشیه سود کمتر هستند. لذا افزایش قیمت محصولات لبنی صرفا به دلیل افزایش هزینه‌ های تولید است.

بر اساس این گزارش در حوزه محصولات لبنی غالبا افزایش هزینه های تولید در چهار بخش صورت می گیرد و از همه بیشتر مربوط به شیر خام است. به طوری که به گفته فعالان بخش شیر خام ضریب ۷۰ تا ۷۵ درصد دارد؛ به این معنا که ۷۵درصد قیمت تمام شده محصول درب کارخانه مربوط به شیر خام است، مابقی نیز مربوط به حقوق و دستمزد، بسته بندی و هزینه های سربار همچون هزینه های انرژی، حمل و نقل، استهلاک ماشین آلات و غیره است.

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، از بیستم اردیبهشت ماه قیمت شیرخام ۱۵ هزار تومان باشد در حالی که تا پیش از این دوازده هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بوده است. همچنین وزارت جهاد اعلام کرده است که قیمت هر یک دهم درصد چربی شیرخام از ۱۵۰ تومان به ۲۰۰ تومان افزایش یابد. به این ترتیب به گفته فعالان صنعت لبنیات حدود ۳۰ درصد افزایش هزینه‌ های تولید در چربی شیر بر آنها اعمال شده است.

از سوی دیگر صنعت لبنیات علاوه بر شیر خام امروز با افزایش هزینه حمل و نقل نیز به نوعی در کش و قوس است به طوری که اخیرا وزارت راه و ترابری هزینه حمل و نقل را ۳۰ درصد به صورت رسمی افزایش داده است. البته به گفته فعالان صنعت این افزایش ۳۰درصدی در واقع ارقام رسمی است و در عمل پشت بارنامه هرچقدر بخواهند می گیرند و تولید کننده نمی تواند برای راننده نرخ تعیین کند و حتی در مواردی تا ۵ برابر هم افزایش هزینه های حمل و نقل را پرداخت کرده اند.

بر اساس این گزارش، افزایش حدودا ۲۷درصدی حقوق و دستمزد در حالی از ابتدای سال اعمال شده که فعالان صنعت لبنیات کشور می گویند: ما تا پایان اردیبهشت هیچ افزایش قیمتی در محصولات تولیدی خود اعمال نکرده بودیم و این هزینه های تحمیلی در کنار دیگر هزینه هایی همچون «بسته بندی» که از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت امسال دو برابر شده است یعنی قریب به ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، موجب شده هزینه های تولیدی افزایش چشمگیری داشته باشد.

بر اساس این گزارش، بر اساس آنچه وزارت جهاد کشاورزی اعلام می کند سالانه حدود ۱۲ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود. از سوی دیگر نظر سازمان آمار روی ۹ میلیون تن است لذا اگر ۹ میلیون تن را هم در نظر بگیریم، تفاوت ۳هزار تومانی (۱۲ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان رسیده) در هر کیلوگرم شیر خام برای ۹ میلیون تن حساب کنیم به عبارتی ۹ میلیارد کیلوگرم می شود که وقتی ضرب در ۳هزار تومان شود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان می ‌شود.

بنابراین بر اساس محاسبات نگارنده، در ماه ۲هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان تفاوت هزینه تولید شیر ۱۵ تومان به ۱۲ هزار تومان برای کلیه کارخانجات صنایع لبنی است که باید به دامدار پرداخت شود. به این ترتیب اگر بر فرض کارخانه ای روزانه ۴هزار تن شیر خام (۴ میلیون کیلوگرم) مصرف داشته باشد اگر در ۳هزار تومان مابه التفاوت ضرب کنیم می شود ۱۲میلیارد تومان در روز که بایستی کارخانه بابت تفاوت قیمت شیر خام به دامدار بپردازد و به این ترتیب هزینه ای است که به یک کارخانه لبنی امسال اضافه شده است.

این فعال صنعت لبنیات با تایید این محاسبات به بازار گفت: حال سوال این است که این مبالغ از کجا باید تامین شود؟ قائدتا باید این هزینه اضافه شده را روی کالای نهایی که تولید می کنیم اعمال کنیم. پس افزایش هزینه تولید گران فروشی و خودسری نبوده است بلکه اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر فعالان صنعت لبنیات با گلایه از تعلل دولت در اعلام نرخ سه قلم کالایی که از طریق ستاد تنظیم بازار باید تعیین شود می گویند: سازمان ها و موسسات ذیربط از اواخر سال قبل با وزارت جهاد، سازمان حمایت و همچنین معاون اول رئیس جمهور در خصوص تعیین تکلیف شیر خام و قیمت کالاها نامه نگاری های لازم را انجام داده تا بدانند محصول را با چه نرخی به بازار عرضه کنند اما هنوز خبری نشده است. سوال این است که فرایند بروکراسی و اداری برای تصمیم گیری در رابطه با یک عدد چند ماه باید طول بکشد؟

بر اساس این گزارش درخواست فعالان صنعت لبنی اعلام قیمت مصوب سه قلم کالا (شیر کیسه ای کم چرب، ماست دو نیم کیلویی کم چرب و پنیر ۴۰۰ گرمی نسبتاً چرب) است که مشمول قیمت گذاری دستوری است. این در حالی است که مابقی کالاها مشمول قیمت‌ گذاری محصولات ساخت داخل یعنی هزینه تولید به علاوه درصد مشخصی سود تولید کننده است.

فعالان صنعت با انتقاد از این تعلل میگویند: وقتی دولت در اعلام قیمتها تعلل می کند کارخانه جات لبنی چه کار باید بکنند؟ آن هم در شرایطی که تنها وظیفه ما تامین کالا است لذا اگر گفته می شود قدرت خرید مصرف پایین آمده و دیگر مسائل رخ داده یک تولید کننده نهایتا چند ماه می تواند تحمل کند و صبوری کند به طوری که ما تا پایان اردیبهشت ماه قیمت محصولات لبنی را افزایش ندادیم. به عبارت دیگر از اردیبهشت ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ هیچ نوسان قیمتی در این حوزه رخ نداده است.

نکته جالب توجه اینکه در حوزه صنایع لبنی غالبا بر اساس هزینه تولید قیمت محصولات هم تغییر می کند با این وجود چون هزینه اصلی مربوط به شیرخام است زمانی که نرخ شیر خام افزایش پیدا می کند فعالان این بخش نیز قیمت محصولات تولیدی خود را تغییر می دهند. این در حالی است که فعالان این حوزه معتقدند علاقه ای به افزایش قیمتها ندارند چون اولین کسی که از افزایش قیمت ضرر می‌ کند خود تولید کننده است به دلیل اینکه کاهش مصرف اتفاق می افتد. اما وقتی چاره ای نیست نمی توانند قیمتها را تغییر ندهند و تداوم تولید در گروی افزایش قیمتها در راستای توان تامین مواد اولیه است.

بر اساس این گزارش فعالان صنعت لبنی در رابطه با میزان کاهش فروش هایی که به واسطه افزایش قیمت محصولات لبنی رقم می خورد نیز به بازار می گویند: در طول ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته هر سال از سرانه مصرف محصولات لبنی در ایران کم شده و علاوه بر مسائل مالی بخشی از این کاهش سرانه نیز به مسائل فرهنگی برمیگردد؛ به این معنا که در خصوص لزوم مصرف شیر و لبنیات فرهنگ سازی نشده است و به همین دلیل غالبا می بینیم مصرف کننده ترجیح می دهند به جای شیر، دوغ و دیگر محصولات بر فرض نوشابه و دیگر تنقلات را بگیرد.

گفتنی است سرانه مصرف در خوشبینانه ترین حالت ۷۰ کیلوگرم است این در حالی است که بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمانهای ذیربط رکورد سرانه مصرف در ایران ۹۰ تا ۹۵ کیلوگرم بوده که مربوط به دهه ۸۰ است و از سال ۸۹ سرانه مصرف به تدریج روندی کاهشی در پیش گرفته است. جالب اینکه سرانه مصرف لبنیات استاندارد توصیه شده و میانگین جهانی حدود ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم است. البته در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم است. لذا به گفته کارشناسان بخش برای اینکه با افزایش قیمت محصولات لبنی که غالبا در پی افزایش نرخ شیرخام اتفاق می افتد محصولات لبنی از سبد خانوارها حذف نشود، اولین اقدام این است که شیر مدرسه احیا شود، دوم اینکه دولت سیاست های حمایتی خود را اصلاح کند؛ یعنی دولت نمی تواند کماکان به همه یارانه نقدی بدهد و اگر نگران اقشار محروم هستند بایستی یارانه را به سه دهک پایین بدهند و دهک های بالا پول واقعی کالا را پرداخت کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
شعار سال ۱۴۰۲ مهار توم شیر ۰ دیه ۰ خود رو ۰ خوراکی مردم سر سفره ۰ کرایه ۰دستمزدها ۰۰۰۰چ۰بروز گران میشهای کار یعنی چه
آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴