تاریخ انتشاردوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۴۷۰۹۴۶
نمایندگان مازندران در مجلس به بحران برنج واکنش و اعلام کردند با وجود ۵۰۰ هزار تن برنج ایرانی در انبارها، دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کشور کرد.
۰
plusresetminus
انبارها پر از برنج ایرانی؛ فروشگاه‌ها مملو از برنج خارجی/ دولت نسبت به قطع دست سودجویان برنج اقدام کند
به گزارش بلاغ، با گذشت حدود یک سال از برداشت برنج، به دلیل واردات بی رویه و پایین بودن قیمت و رکود، مقادیر قابل توجهی برنج در انبار‌ها و شالیکوبی‌های مازندران دپو شده است و این وضعیت نه تنها سبب دلزدگی شالیکاران شده بلکه چرخ شالیکوبی‌ها را از رونق انداخته است.

مهدی سعادتی بیشه‌سری نماینده مردم بابل در مجلس در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بحرانی برنج در مازندران گفت: بحران برنج در این استان جدی است، شالیکاران مشغول کاشت برنج مرحله بعدی خود هستند، در حالی که آفت پشه به جان برنج سال گذشته افتاده و برنج در انبارها روی دست شالیکاران مانده است.
مهدی سعادتی بیشه سری در نطق میان دستور

نماینده مردم بابل در مجلس یازدهم با تاکید بر اجرای دستورات معاون اول رئیس جمهور درخصوص استان مازندران ادامه داد: بحران برنج در این استان جدی است، شالیکاران مشغول کاشت برنج مرحله بعدی خود هستند، در حالی که آفت پشه به جان برنج سال گذشته افتاده و برنج در انبارها روی دست شالیکاران مانده است. بنابراین وزارتخانه ها و متولیان ذیربط باید نسبت به خرید محصول برنج برای فروشگاه های زنجیره ای اقدام کنند، کما اینکه تشکیل سازمان برنج براساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور باید در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: در بودجه سال گذشته مجلس دست درازی شد و سازمان برنامه و بودجه باید نسبت به رفع مشکل و جبران خساراتی که وارد شده اقدام کند و این موضوع با کمک رئیس و نایب رئیس مجلس نهایی شود. 


دولت بر چه اساسی نسبت به واردات برنج اقدام کرده است

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد دولت در واردات برنج، گفت: با وجود ۵۰۰ هزار تن برنج ایرانی در انبارها دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کشور کرده است.

رضا حاجی پور در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور، گفت: برنج محصول ایرانی و تولید داخلی است اما حدود ۵۰۰  هزار تن از این محصول استراتژیک در انبارهای شالیکوبی است و دولت یک میلیون و ۵۰۰  هزار تن برنج وارد کرده است.

نماینده مردم آمل در مجلس افزود: تمام فروشگاه ها پر از برنج های خارجی و انبارهای ما مملو از برنج داخلی است. دولت بر چه اساسی این اقدام را انجام داده؟ تنها راه حل این مشکل و جلوگیری از آفت زدن برنج ها این است که تا یک ماه آینده برنج های ایرانی از انبارها خارج شود. در هر صورت تدبیر ویژه دولت در این زمینه لازم است.


دولت نسبت به قطع دست واردکننده ها و سودجویان برنج اقدام کند
نماینده مردم بابلسر در مجلس نیز با اشاره به مشکلات فراوان برنج کاران و بی توجهی دولت به مسائل پیرامونی آن ها، گفت: دولت باید نسبت به قطع دست سودجویان و واردکنندگان غیرقانونی برنج اقدام کند.

علی اصغر باقرزاده خطاب به رئیس جمهور، گفت: آقای رئیسی آیا صدای مظلومیت کشاورزان شمال کشور به گوش شما نرسیده است و آیا صدای این همه تذکر و نطق در مورد ظلم به کشاورزان را نشنیده اید؟ آیا باید باور کنیم که امسال، سال رشد تولید است و نظر هیات دولت در مورد تولید برنج به عنوان یک محصول استراتژیک اهمیت دارد؟

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس یازدهم افزود: دولت سیزدهم مگر شعار حمایت از تولیدکننده ها را سر نداد و وزیر و معاون اول دولت مگر وعده خرید تضمینی نداده بودند؟ آقای رئیس جمهور آیا می دانید دولت شما کار غیر قانونی در واردات برنج انجام داده است؟ طبق قانون واردات از مردادماه تا آبان ماه که فصل برداشت برنج بوده ممنوع است اما آیا می دانید چه میزان ارز برای واردات برنج از کشور خارج شده و چه میزان یارانه به خریداران داده شده است؟

باقرزاده با بیان اینکه واردات بی رویه برنج کمر تولیدکننده را می شکند، یادآور شد: آیا دولت اطلاعی از مشکلات کشاورزان در تهیه سوخت، کود و گرانی سم دارد و آیا می داند که در این دولت بدعتی ایجاد شده و از یک زمین سه بار آب بها گرفته می شود و امسال سال بدی به دلیل خشکسالی برای کشاورزان است؟

وی تاکید کرد: دولت باید به داد کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی برسد و دست واردکننده ها و سودجویان را قطع و دستور دهد تا به قیمت مناسب و تمام شده برنج کشاورزان خریداری شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲