مهم‌ترین مولفه ثبات اقتصادی، کنترل تورم است؛

رد پای واسطه‌گران در تورم/تنها راه خروج از رکود حمایت از تولید است

تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۴۶۹۴۳۶
زمانی که دستمزد نیروی کار با نرخ تورم قیمت‌های خرده فروشی همخوانی نداشته باشد، قدرت خرید دستمزدها و به تبع آن قدرت خرید نیروی کار کاهش پیدا می‌کند، این چالشی برای مردم به ویژه خانواده‌هایی با درآمد پایین به شمار می‌رود.
۰
plusresetminus
رد پای واسطه‌گران در تورم/تنها راه خروج از رکود حمایت از تولید است
به گزارش بلاغ؛زمانی که دستمزد نیروی کار با نرخ تورم قیمت های خرده فروشی همخوانی نداشته باشد، قدرت خرید دستمزدها و به تبع آن قدرت خرید نیروی کار کاهش پیدا می‌کند، این چالشی برای مردم بخصوص خانواده هایی با درآمد پایین به شمار می رود؛ چرا که هر افزایش قیمتی می تواند پیامدهای دامنگیری برایشان به همراه داشته باشد، شاید این ساده ترین تعریفی از تورم باشد، چیزی که این روزها آن را با پوست و استخوان لمس می کنیم، تورم چون غده سرطانی بدخیم بیش از نیم قرن است در اقتصاد ایران سایه افکنده و هر روز وخیم تر می شود.

هرچند تورم همیشه هم نامطلوب نیست، در یک اقتصاد سالم به درجه ثابتی نیاز است، با اینکه اقتصاددانان باور دارند که تورم بالا غیر قابل چشم پوشی است تورم پایین نیز می تواند مضر باشد، تورم پایین منجر به رشد اقتصادی میشود و همچنین  کاهش تورم منجر به رشد میشود و یکی از گزاره های با اهمیتی است که در مکاتب اقتصادی مختلف مورد اجماع اقتصاددانان قرار دارد، اقتصادی که دارای تورم پایین یا اصطلاحاً ثبات باشد رشد سریع تری خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب در ابتدای پیام نوروزی خود امسال را مهار تورم رشد تولید نامگذاری کردند و به گشایش در زندگی مردم تاکید کردند و از مسئولان خواستند تا با محوریت شعار برای رفاه حال شهروندان تلاش کنند، هر چند در یک دهه اخیر شعار سال حول شکوفایی اقتصادی نامگذاری شده است و یکی از تاکیدات همیشگی رهبری تولید داخلی و حمایت از آن است، که زیربنای توسعه کشور خواهد بود؛ چیزی که بیشتر در اسم همایشات و جلسات رخ داده تا در عمل دیده شود.

اولین و مهم ترین بحران اقتصادی جهان در سال 1930 اتفاق افتاد، ابتدا به سبب جنگ جهانی اول بازار مالی و ارزش وال استریت ، اقتصاد امریکا کاهش یافت و نرخ بیکاری به 25 درصد رسید، اقتصادانان با سیاست های انبساطی از بحران رکود بیرون امدند.
 
زهرا ناصرپور، کارشناس اقتصاد در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تورم یکی از مباحث مهم در اقتصاد کلان است که تاثیر قابل توجهی بر سطح زندگی تمامی جامعه دارد، گفت: تورم در واقع کاهش قدرت خرید واحد پولی و معین در طی زمان است، افزایش سطح کلی قیمت ها که عموماً به صورت درصدی بیان می‌شود به معنی این است که با واحد پولی یکسان می توان میزان کمتری خرید کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که تورم به معنای تغییر سطح قیمت‌هاست، معنی رایج تورم به افزایش سطح قیمت‌ها اشاره می کند حال آنکه در اقتصاد امکان رخ دادن تورم منفی نیز وجود دارد تورم منفی به افزایش قدرت خرید و کاهش سطح قیمت ها اشاره دارد.

کارشناس اقتصاد با بیان شرایط رکود تورمی اقتصاد ایران عنوان کرد: ترکیبی از افزایش نرخ تورم و کاهش نرخ رشد اقتصادی در جامعه که این وضعیت بر بدنه جامعه اثراتی بر جای خواهد گذاشت که مهم ترین ان رکورد در اقتصاد  و اقتصاد تورمی است.

وی با تاکید اینکه افزایش عمومی سطح قیمت ها در کوتاه مدت را فعالیت تولید و بنگاههای تولیدی را افزایش می دهد و منجر به بالا رفتن تولید ناخالص داخلی و افزایش  رونق نسبی اقتصادی در کوتاه مدت می شود که  یکی از اثار مثبت تورم البته در مدت زمان کوتاه است.

ناصرپور سیاست انبساطی را سیاست دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت سیاست تورم زا باعث کسری بودجه و افزایش حجم نقدینگی در جامعه می شود، پول در میان مردم باعث افزایش  در امد خواهد شد و تقاضا کل بالا باشد تولید ناخالص نیز افزایش می یابد، اگر در این زمان اقتصاد بیمار نباشد، بیکاری کاهش و قیمت ها افزایش خواهد داشت که در نهایت سبب افزایش دستمزدها می شود.

وی این روند را مشابهه وضعیت سه ماه قبل کشورمان دانست و تصریح کرد: افزایش دستمزدها منجر به افزایش هزینه تولید می شود، منحنی مارپیچ قیمت ها و دستمزد روز به روز بالا می روند، نتایج مثبت تورم در کوتاه مدت به نتایج منفی می رسد، تورم بالا می رود تقاضای مردم پایین می آید و زمینه رکورد تورمی ایجاد می شود.
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت حمایت واقعی به تولیدکنندگان نکرده است، عدم نظارت در تسهیلات به تولیدکنندگان، تولید را از بین برد، تحریم های بانکی باعث شد تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه دچار مشکل شوند، از سمت دیگر ناکارامدی در مدیریت مالی اثاری جز رکورد تورمی نداشت.

وی زمان حال را  زمان جنگ نرم دانست و بیان کرد: اثرات این جنگ از بین رفتن امنیت اقتصادی و  از بین رفتن زیرساخت های تولید است که حتی اگر تحریم ها هم برداشته شود مشکلی از درد اقتصاد دوا نخواهد کرد، کارخانه تعطیل و پول انها صرف خرید زمین و خرید و فروش شد .

ناصرپور به تاکیدات رهبری در حمایت از تولید اشاره کرد و افزود: زیر ساخت های تولیدی که در واقع زیر ساخت های اقتصاد کشور هستند ربطی به تحریم ندارد، بلکه اشتباهات دولت درسیاستگذاری اقتصادی، کنترل پایه تولید و کنترل حجم نقدینگی نداریم و در نتیجه مدیریت صحیح مالی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه راهکارهای  خارج شدن از رکود تورمی، عنوان کرد: جهت دهی منابع مالی ارزی به علت فعالیت مولد با نظارت کامل دولت مشروط به کنترل بهره بری در تولید، ارتقای کیفیت،  نواوری در تولید کالاهای وابسته به واردات  در واحدهای صنعتی و تولید یارانه به واحدهای تولید بخشی از فعالیت های موثر برای دولت خواهد بود.

کارشناس اقتصاد ادامه داد: بکارگیری فارغ تحصیلان نخبه دانشگاهی ، دولت متولی کارخانه ها متروکه باشد و با کارخانه های که در رهن بانک است مدیریت کند، راه اندازی تولیدات متروکه و نیروی های متخصص، کنترل قیمت نهادهای تولیدی و  حذف واسطه ها، پرداخت یارانه انرژی جهت کاهش هزینه تولید، حمایت های که از تولید انجام می شود مشروط باشد  و با انحصارگری مبارزه کند.

وی مهار بخش های مولد اقتصاد مثل دلالان و واسطه گران را از دیگر فعالیتهای خواند که می تواند به اقتصاد کمک کننده باشد و افزود: ایجاد روابط ناپدیدار و سودمند از کشورهای همسایه، بهرمند ی از ظرفیت متقابل و مهم ترین آن نظم در ساختار دولتی کوچک کردن اندازه دولت و واگذار کردن به بخش خصوصی است.

وی تنها ومهم ترین راه خروج از رکود تورمی را افزایش زیرساخت های تولید خواند و اظهار کرد: حمایت از تولیدکنندگان واقعی و هیچ راهی غیر تولید وجود ندارد.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما