کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اینجا سفره مهمانی خداست؛

لبخند بهارانه در ماه میهمانی خدا/ بایدها و نبایدهای تغذیه نوجوانان و سالمندان در ماه رمضان

7 فروردين 1402 ساعت 0:05

گره خوردن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان اتفاق خوبی است که هر کسی براساس نگاه خودش آن را تعبیر می‌کند، تعابیری که سال جدید را با مهمانی خدا شروع کنیم و همزمانی بهارطبیعت با رویش روحمان چه زیبا خواهد بود.


به گزارش بلاغ؛رمضان، ماه زینت بهشت است چرا که آورده‌اند: «مأموران الهی برای ورود و فرا رسیدن ماه رمضان، بهشت را زینت می‌کنند.»

ماه خدا، در قلب بندگان طنین استجابت و ربَّنا می‌نوازد؛ نوای سحر و افطارش بخشش، عفو و گذشت پروردگار است.

پیامبر اسلام (ص) در منزلت این ماه فرمود: «ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است که خداوند در آن حسنات را می‌افزاید و گناهان را پاک می‌کند و آن ماه برکت است.»

به واقع، رمضان گلستانی است برای دیدار باغبانِ دل‌های بندگان؛ باغی که میوه درختانش رحمت و برکت است و هَرَس گناهان و غفلت‌های بندگی...

از همین روست که رسول خدا (ص) فرمود: «رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است، میانه‌‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم.»

اکنون تو هستی، معبود و سفره‌ای به وسعت نگاه مهربان حضرت دوست، در وعده‌گاه سحر و استجابت دعا هنگام افطار...

رمضان، غنیمتی برای زدودن غبار از آینه‌ی دل بندگان است، تا در مقابلش تنها زیبایی خالق و عمق کرامت وجود پروردگار را ببینند.

گره خوردن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان اتفاق خوبی است که هر کسی براساس نگاه خودشآن را تعبیر می کند، تعابیری که سال جدید را با مهمانی خدا شروع کنیم و همزمانی بهارطبیعت با رویش روحمان چه زیبا خواهد بود.

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، سارا صالح نژاد، کارشناس تغذیه در گفتگو با خبرنگار بلاغ با اشاره به اهمیت پیروی از رژیم مناسب گفت: وعده غذایی سحری باید متنوع و شامل تمام گروه های غذایی مانند غلات، میوه ها و سبزی ها، گوشت، حبوبات، تخم مرغ و شیر و لبنیات باشد.

وی با تاکید اینکه در سحر از غذاهای فیبردار استفاده شود، عنوان کرد: چرا که حذف آن ها در دستگاه گوارش تا ۸ ساعت طول می کشد و همچنین از سبزی ها استفاده کنید، سبزی ها تشنگی در طول روز جلوگیری می‌کنند.

این کارشناس تغذیه سحری را مهمترین وعده غذایی روزه دار خواند و اظهار کرد: انرژی لازم در طول روز را ترمیم میکند، از مواد شیرین در وعده سحر توصیه نمی شود، مواد شیرین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها  می شود و در نتیجه موجب کاهش قند خون خواهد شد .

وی با بیان چند توصیه غذایی در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: از مصرف غذاهای ادویه دار پرهیز کنید، دندان های تان را قبل از خواب و بعد از سحری بشورید، در ماه رمضان از انجام فعالیت مناسب ورزشی غافل نشوید، از مصرف غذاهایی خیلی شیرین پرهیز کنید، در افطار نیز چای کمرنگ، شیر، حلوا، خرما، شله زرد، سوپ، حلیم و.. از جمله غذاهای مناسب افطار هستند که بهتر است روزه را با کمی خرما و شیر یا چای کمرنگ باز کنید در زمان افطار از خوردن مایعات زیاده روی نکنید.

صالح نژاد تصریح کرد: بخاطر اینکه از زیان های کمبود غذایی جلوگیری کنیم  باید از همه گروه های اصلی غذایی در رژیم تغذیه خود استفاده کنیم گروه ها شامل نان و غلات، گوشت قرمز و سفید، شیر و فرآورده های لبنی و میوه و سبزی است .

وی مهم‌ترین نکته‌ای در تغذیه نوجوانان در ماه مبارک رمضان را مصرف سحری دانست و اظهار کرد: زیرا عدم مصرف این وعده در روز های بلند عوارض زیادی همچون افت فشار خون و ضعف شدید را به همراه خواهد داشت، همچنین روز اولی ها نیز با توجه به اینکه در سن رشد قرار دارند باید پنج گروه مواد غذایی که شامل نان و غلات، میوه ها، سبزیجات، گوشت و پروتئین ها، شیر و لبنیات میشود را در وعده غذایی خود قرار دهند.

کارشناس تغذیه به تغذیه روزه اولی ها اشاره کرد و افزود: روزه اولی ها در هنگام سحر باید از نوشیدن زیاد چای اجتناب کنند، زیرا باعث دفع زیاده نمک های معدنی بدن میشود، سحری باید مانند وعده ناهار در نظر گرفته شود، یعنی یک وعده کامل تا بدن دچار کمبود نشود.

وی از علل بی حالی در طول روز بیان کرد:  یکی از علت بی حالی ایجاد یک نظم جدیدی در مصرف مواد غذایی است که بعد از چند روز رفع می شود، نخوردن سحری و عدم مصرف مایعات کافی نیز باعث بروز بی حالی در روزه دار می شود، برای رهایی از بی حالی در ماه رمضان مصرف قندهای ساده مثل قند و شکر را محدود کنید و به جای آن از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان و برنج، ماکارونی سبوس دار استفاده کنید.

صالح نژاد ادامه داد: کنکوری ها  برای سحری سعی کنید از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، برنج، سبوس، جوی دوسر در کنار لبنیات، حبوبات، میوه و سبزیجات استفاده کنید، که علاوه بر این که به صورت تدریجی انرژی بدن را تامین  میکند، موجب کاهش دفع آب از بدن میشود و کمتر گرسنه میشوند  و راحت تر میتوانند درس بخوانند .

وی در خصوص تغذیه کنکوری ها خاطرنشان کرد: برای افطار از غذاهای سبک استفاده کنند، مقداری آب گرم و چای کمرنگ بخورند این کار سم زدایی کبد و دستگاه تنفسی کمک زیادی میکند، به جای مصرف شیرینی و شکلات، خرما، کشمش، غذای رژیمی ، دسر هایی مثل فرنی، شیر برنج،  گزینه های خوبی برای وعده افطار است .

کارشناس تغذیه در مورد تغذیه کنکوری ها تاکید کرد: بعد از باز کردن روزه، دو ساعت بعد از افطار مقداری شام سبک و مقوی بخورند، مصرف آب و مایعات ۸ لیوان بین افطار تا سحر از بی حالی و کمبود انرژی در دانش آموزان جلوگیری می کند، ویتامین سی نیز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و عملکرد بهتر سلول های عصبی می شود، سعی کنید بعد از سحری و افطار حتماً از مرکبات سرشار از ویتامین سی استفاده کنید، برای جلوگیری از بوی بد دهان از سبزیجات بیشتری استفاده کنید.

وی با بیان اینکه تاثیر تغذیه کنکوری ها در ماه رمضان بر میزان یادگیری و حافظه جدی گرفته شود، اذعان کرد: اگر فرزند کنکوری در منزل دارید در این دوران غذایی سالم و مقوی را در برنامه غذایی خانواده قرار دهید، از سحری تا ظهر بهترین زمان برای مطالعه دروس است، در این زمان انرژی بیشتر است و بهتر می توانند مفاهیم را درک کنند.

کارشناس تغذیه ادامه داد: بعد از خوردن افطار سبک میتوان دوباره درس خواندن را آغاز کرد و در حین درس خواندن از تنقلات سالم استفاده کنند، بهتر است دورس سخت و مشکل را بعد از سحری مطالعه کنند و دروس عمومی و نکته برداری شده را بعد از ظهر مرور کنند.

وی با تاکید اینکه اذان صبح تا اذان مغرب بسیار طولانی است باید برنامه غذایی در این ماه برای همه سنین مورد  توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: سالمندان باید تحت نظر پزشک خود روزه بگیرند، این افراد باید حتما وعده غذایی سحری بخورند، زیرا سالمندان معمولاً مشکل بلع و جویدن دارند، همچنین حدود ۱۵ دقیقه بعد از خوردن سحری از چند نوع میوه مصرف کنند.

صالح نژاد تاکید کرد: با توجه به اینکه در سنین بالا نیاز به مایعات افزایش می یابد، باید از سبزیجات از جمله کاهو که آب زیادی دارند در وعده غذایی خود استفاده کنند، میوه و مرکبات، سبزیجات، نان سبوس دار به جای نان ساده َاستفاده کنند.

نوروز ۱۴۰۲ است و برای دومین بار طی دهه‌های گذشته شاهد هستیم که یک تلاقی زیبا بین بهار طبیعت و میهمانی خدا؛ ماه رمضان اتفاق افتاده است. البته ناگفته نماند که سال گذشته این اتفاق در شب سیزده فروردین ماه رخ داد و خیلی هم محسوس از سوی ایرانیان مشاهده نشد اما امسال شاهد این هستیم که از شب سوم فروردین ماه، نخستین شب ماه مبارک رمضان برپا می شود و ما می رویم به میهمانی خداوند.

امید به اینکه همه بتوانیم ازاین فرصت اندک استفاده کرده و توشه ای برای هم حال و روز سال جدیدمان و هم آن دنیایمان ذخیره کنیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 469291

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/469291/لبخند-بهارانه-ماه-میهمانی-خدا-بایدها-نبایدهای-تغذیه-نوجوانان-سالمندان-رمضان

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com