تلاقی بهار طبیعت در ماه میهمانی خدا زیباست؛

صله‌رحم با ثواب ماه رمضان در عید نوروز

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۴۶۹۲۳۶
چطور می‌شود هم بهار طبیعت باشد هم میهمانی خدا، یعنی هم روزگار نو شود هم دل و جان ما انسان‌ها، اما همه این ها را با هم بتوانیم یک ترکیب زیبا و دل انگیز در بیاوریم و از آن لذت ببریم.
۰
plusresetminus
صله‌رحم با ثواب ماه رمضان در عید نوروز
به گزارش بلاغ، نوروز ۱۴۰۲ است و برای دومین بار طی دهه‌های گذشته شاهد هستیم که یک تلاقی زیبا بین بهار طبیعت و میهمانی خدا؛ ماه رمضان اتفاق افتاده است. البته ناگفته نماند که سال گذشته این اتفاق در شب سیزده فروردین ماه رخ داد و خیلی هم محسوس از سوی ایرانیان مشاهده نشد اما امسال شاهد این هستیم که از شب سوم فروردین ماه، نخستین شب ماه مبارک رمضان برپا می شود و ما می رویم به میهمانی خداوند.

عده ای می‌گویند چطور می شود که هم دید و بازدیدهای نوروزمان را داشته باشیم و هم روزه بگیریم!  کافی است که قدری فکرکنیم که برنامه ریزی هایمان درست از آب در بیاید  و البته این برنامه بسیار لذت بخش است .

بنا به گزاره های تاریخی این اتفاق یعنی همین تلاقی نوروز و بهار طبیعت با ماه مبارک رمضان پس از سی سال برای مسلمانان ایرانی رخ داده است و پس از انقلاب اسلامی ایران نخستین بار در سال 70 شاهد این دیدار بودیم و سال گذشته نیز این اتفاق در روز سیزده فروردین رخ داد و امسال هم این همزمانی تمام نخواهد شد و سال بعد نیز ادامه خواهد داشت.

*صله رحمی با ثواب ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام محمد نصیریان در این باره می‌گوید: «این تلاقی تجربه خوبی برای ایرانیان خواهد شد هم آنها هم که مسافر هستند و هم آنها که در شهر خود در نوروز خواهند بود و البته سفر کردن در این ایام نیز هیچ مشکل شرعی نخواهد داشت و آنهایی که قصد ده روز می کنند که به راحتی می توانند روزه خود را داشته باشند و آنها که سفرهای کوتاه تر می روند نیز با رعایت حرمت ماه رمضان در روزهای نوروز و محافل و مکان های عمومی، شب هنگام می توانند به برنامه های افطاری و ... خود برسند.
 

این اصلا چیز عجیبی نیست که مسلمانان آیین های دینی و باستانی خود را با هم آمیخته باشند و اتفاقا چه حلاوتی از این بیشتر که همه لذت هایمان را دو چندان می‌کند. مردم می‌توانند افطارها دید و بازدید بروند و لذت این صله رحم را برای خود چند برابر کنند، خصوصا میزبان ها که ثواب یک افطاری نیز به پایشان نوشته می شود. بنابراین ما ایرانیان در این ایام هم می‌توانیم نوروز را جشن بگیریم و هم در ماه رمضان به واجبات دینمان که روزه داری است عمل کنیم.

عده ای از ضد دین ها و ضد ایرانی ها در این ایام سعی می‌کنند شائبه هایی ایجاد کنند و به تفرقه افکنی بین دین و عید باستانی بپردازند در حالیکه هم آیین های باستانی و هم ارزش های دین همه برای ما ایرانیان ارزشمندند و این تقارن می‌تواند برای همه ما به فال نیک گرفته شود.

حجت الاسلام نصیریان در این رابطه می افزاید:« مراسم جشن رمضان به استثنای شب های قدر می تواند در این ایام برپا شود، به راحتی می توانیم روزه داری و ذکر و دعا داشته باشیم و هم مراسم های مختلف را به جا بیاوریم حتی صله رحم نیز ایرادی ندارد. منتها نباید شاهد روزه خواری در شهرهای مختلف باشیم ، خدایی نکرده حتی تظاهر به روزه خواری هم گناه است که این هم باید بین مردم فرهنگ سازی شود.

اماکن فرهنگی و تفریحی مختلف می توانند تا سحرگاه ها باز باشند و مردم از آنها استفاده کنند و حتی جشنواره های مختلف نیز ترتیب داده شود تا مردم در نوروز روحیه شان تازه شود اما همه اینها با ماه رمضان نیز منافاتی ندارند.

شاید عده ای این روزها از همان سال هفتاد یادشان بیاید که چطور سفره سحری و هفت سین نوروزی با هم پیوند خورد. این شرایط دو سال بعدش هم تکرار شد و اتفاقا خیلی هم تجربه لذت بخشی بود. در همان سال 70 رهبر معظم انقلاب در سخنانی فرمودند: «امسال ایام ماه رمضان با عید نوروز همراه است پارسال هم این مسئله را داشتیم سال گذشته آقایان صدا و سیما آمدند و ما قدری راجع به تلفیق عید و ماه رمضان بحث کردیم. عید نوروز هم حقیقتی است ما با عید نوروز موافقیم. اول بهار است و مردم در این ایام  عید می‌گیرند و تعطیل هستند  و شادی کنند و به دیدن یکدیگر بروند و به هم عیدی بدهند و قهرها را  آشتی کنند بنده صد در صد با عید نوروز و با جشن گرفتن این ایام موافقم هرکاری که در این ایام به جشن مردم کمک کند و به آن معنا ببخشد خیلی خوب است و هیچ ایرادی ندارد . عید نوروز را شادی کنید منتها چون ماه رمضان است درتلفیق بین این دو هنری لازم است . معنایش این است که سحرها را کلا رمضانی باشید اما شب ها رمضانی و نوروزی با هم . برنامه ها هم می تواند هم نوروزی باشد هم ذکر. پس اینطور نیست که نشود خیلی بیشتر از اینها می توان کار انجام داد».
 

*دید و بازدید فشرده یا سرصبر

خیلی ها شاید تصمیم گرفته باشند که فشرده در سه روز نخست عید دید و بازدیدهایشان را تازه کنند، این هم راهی است اما راه دیگرش هم این است که شب های دیگر عید را هم از دست ندهیم و پس از افطار هم راهی شویم و هم میزبان میهمانانمان باشیم و اتفاقا در حد وسعمان افطاری بدهیم یا یتیم و فقیری را کمک کنیم و اتفاقا دست خدا در آستین باشیم.

حجت الاسلام نصیریان در پایان تأکید می کند: «عید نوروز امسال و تقارنش با ماه رمضان آیین شب چره داری پدر بزرگ ها و مادربزرگ هایمان را برایمان تداعی می کند چرا که شب های بلند نوروز  و تعطیلات فرصت خوبی است تا بیشتر در کنار هم باشیم، بیشتر صحبت کنیم و از حال و روز هم خبر بگیریم پس این ایام را برای بیدار باش و ارتباط با فامیل و دوستان از دست ندهیم و البته بخشی از آن هم می تواند کاملا دینی به نماز، نیایش و دعا در خلوت و حتی دسته جمعی بگذرد. »
 

امید به اینکه همه بتوانیم ازاین فرصت اندک استفاده کرده و توشه ای برای هم حال و روز سال جدیدمان و هم آن دنیایمان ذخیره کنیم.

گزارش - یاسر معافی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما