کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی شعار سال ۱۴۰۱ در مازندران؛

«اقتصاد دانش‌بنیان» از شعار تا واقعیت/مازندران، تشنه سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی دانش‌بنیان

24 اسفند 1401 ساعت 0:14

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال جاری را به نام تولید، دانش بنیان، و اشتغال آفرین نام‌گذاری کردند و حالا که به پایان سال رسیدیم می‌توان تصویر بهتری از عملکرد استان مازندران در این زمینه داشت چراکه مسئولان استان باید همواره زیر پای شرکت‌های دانش‌بنیان فرش قرمز پهن کنند.


به گزارش بلاغ، ابتدا سال بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را دانش بنیان، تولید و اشتغال نام نهادند. نامگذاری که مشی اقتصادی سال جاری را در دانش بنیان ها و اشتغال زا بودن آنها، خلاصه کرد.

توسعه کسب و کارهای دانش بنیان از طریق تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی پارک علم و فناوری به منظور تبدیل شدن به قطب کارآفرینی نوآورانه در سطح ملی، همراه با نقش آفرینی در سطح بین‌المللی، حمایت از فرصت‌های کارآفرینانه در ایران از طریق ایجاد فضای استقرار برای شرکت‌های نوپا در مرکز رشد، تأمین بودجه، آموزش، مربیگری، و اتصال به اکوسیستم نوآوری‌های فناوری منطقه‌ای و بین‌المللی،تشویق و ترغیب شرکت‌های خصوصی در راستای توسعه محصولات نوآورانه از طریق ارائه خدمات مادی و معنوی و هموارسازی همکاری با مراکز آموزشی و پژوهشی و ایجاد محیطی نوآورانه با جذب و حمایت از کارآفرینان با تمرکز بر توسعه محصولات و خدمات علمی- فناوری و تجاری‌سازی تحقیقات علمی از چشم‌اندازهای پارک علم و فناوری مازندران است.


*مسئولان با تلاش مضاعف در خدمت نخبگان علمی باشند

سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران گفت: هدفگذاری که امسال رهبر معظم انقلاب برای رونق تولید و توسعه اقتصادی کشور مطرح فرمودند بر محور دانش بنیان و اشتغالزایی است که همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برای تحقق این امر باید به معنای واقعی پای کار بیایند.

وی خاطر نشان کرد: راهکار توسعه اقتصادی مازندران حمایت از شرکت ها و فعالیت های دانش بنیان است و باید بخش خصوصی از ظرفیت نخبگان و شرکت های فناور برای توسعه کسب و کار و کاهش آمار بیکاران در استان استفاده کنند.

استاندار مازندران ادامه داد: در بودجه سال جاری، رشد هشت درصدی اقتصادی برای کشور پیش‌بینی شده و برای تحقق این امر شرکت‌های دانش بنیان نقش غیرقابل انکاری دارد.

حسینی‌پور تصریح کرد: برپایی قرارگاه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در استان به این معنا بوده که برای توسعه شرکت های دانش بنیان باید مسئولان با تلاش مضاعف در رکاب و خدمت نخبگان علمی باشند.

وی اضافه کرد: مازندران برای جبران عقب ماندگی های خود نیازمند استفاده اصولی از شرکت‌های دانش بنیان است و توسعه استان بدون بهره گیری از شرکت های فناور امکان‌پذیر نیست.

استاندار مازندران افزود: مازندران تشنه سرمایه‌گذاری در طرح های نوین اقتصادی با اولویت شرکت های دانش بنیان است و مسئولان استان باید همواره زیر پای شرکت های دانش بنیان فرش قرمز پهن کنند.

حسینی‌پور، خاطر نشان کرد: هشت کارگروه مختص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در استان تشکیل شده که باید با برنامه‌ریزی اصولی تمامی دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت این کارگروه‌ها برای حمایت از نخبگان علمی استفاده کنند.

*راه اندازی ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران نیز گفت: تولیدات شرکت‌های دانش بنیان در مازندران در راستای تحقق شعار سال و حمایت از شرکت‌های فناور در بخش مختلف اقتصادی از ۵۸۸ قلم کالا در ابتدای امسال اکنون به ۷۴۰ قلم رسیده است.

حسن خیریانپور تعداد شرکت‌های دانش بنیان مازندران را ۱۲۰ واحد اعلام کرد و افزود: این رقم در ابتدای سال جاری ۹۸ واحد بود.

وی ادامه داد: توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان و همراهی دستگاه‌های اجرایی با این شرکت‌ها مهم ترین محور و برنامه توسعه اقتصادی مازندران در نیمه دوم سال جاری بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران از پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان استان در سه ماه اخیر خبرداد و تصریح کرد: میزان تولیدات واحدهای فناور استان با حمایت‌های مالی اکنون به شرایط خوبی رسیده ، اما حمایت های از این دست با تصویب پرداخت ۳۰۰میلیارد تومان دیگر به نخبگان علمی ادامه خواهد یافت.

خیریانپور اضافه کرد: رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان‌ برای اشتغال آفرینی و تنوع دادن به تولیدات نیازمند حمایت دستگاه‌های اجرایی بویژه بانک ها در ارائه تسهیلات است.

معاون استاندار مازندران خواستار ورود جدی شرکت های دانش بنیان به بخش کشاورزی به عنوان محور اصلی توسعه مازندران شد و افزود : در نیمه دوم سال جاری برای ورود شرکت‌های دانش بنیان به بخش کشاورزی برنامه داشتیم و در همین راستا هم حدود یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای افزایش تولید در بخش کشاورزی با محوریت نقش آفرینی  شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

این مسئول با اعلام این که ۶۶۰ محصول دانش بنیان در استان مازندران تولید می شود، اضافه کرد: ۱۲۰ شرکت دانش بنیان در استان مازندران ایجاد شده است و ۵۴ واحد تولیدی زیر چتر دانش بنیان قرار گرفت و بزودی مجوزهای لازم صادرمی شود.

خیریان پور با اشاره به فعالیت مراکز رشد در هشت شهرستان در سال جاری گفت: برای اولین بار دهکده فناوری و رشد در حوزه کشاورزی در استان راه اندازی شده است.

وی راه اندازی ستاد عالی رشد را از دیگر اقدامات در راستای تحقق شعار سال جاری بیان کرد و گفت: رشد هدفگذاری در استان ۷.۸ درصدی پیش بینی شده است و در هفت ناحیه استان همایش فرصت های اقتصادی برگزار و هزار و ۱۹۷ فرصت سرمایه گذاری شناسایی شده است.

*مازندران به ۳۰ کشور جهان صادرات کالاهای دانش بنیان دارد

رییس پارک علم و فناوری مازندران نیز گفت: کالاهای ۳۳ شرکت دانش بنیان استان در حوزه‌های بهداشتی، صنعتی و خدماتی به ۳۰ کشور جهان صادر می شود.

قربانعلی نعمت زاده افزود: توسعه فناوری و تشویق و ترویج فناوران جوان و ایده های خلاق ماموریت های مهم شرکت دانش بنیان است.

وی خاطر نشان کرد: تولید ثروت عمومی از طریق شبکه سازی شرکت های دانش بنیان، نیاز سنجی و ایده پردازی و اجرای طرح های اقتصادی با حمایت از شرکت های فناور باجدیت از سوی مسئولان استان در دستور کار است.

رییس پارک علم و فناوری مازندران اضافه کرد: طرح های مهندسی ، ثبت مالکیت معنوی تجاری سازی و انتقال فناوری در چشم انداز آینده و تبدیل پارک علم و فناوری مازندران به عنوان پارک بین المللی از اولویت هایی است که باجدیت در دست اجرا است.

نعمت زاده تصریح کرد: ساختن بستر قوی و مطمئن و سازنده برای فناوران جوان در مازندران یکی از رسالت های پارک علم و فناوری است که به طور حتم با برنامه ریزی منسجم برای تحقق آن تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان این که۷۷ شرکت پیش رشد،۱۷۲ شرکت رشد یافته و درحال رشد و ۷۴ شرکت پسا رشد دانش بنیان در مازندران فعال است، گفت: به طور عمده این شرکت ها در حوزه خدمات تجاری سازی، محصولات پیشرفته و دارویی، تجهیزات پزشکی نرم افزار و تکنولوژی در حال تولید کالا هستند.

نعمت زاده ادامه داد: اکنون چهار هزار و ۱۶۶ نفر در پارک علم و فناوری مازندران اشتغال دارند که از این تعداد ۱۷۲ نفر دارای مقطع دکتری هستند.

رییس پارک علم و فناوری مازندران تصریح کرد: یکی از هدف هایی که برای آن تلاش می کنیم افزایش صادرات کالاهای دانش بنیان است.

به گزارش بلاغ، مازندران با سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جدید برای دولت سیزدهم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

از سوی دیگر دغدغه های اقتصادی دولت آیت‌الله رئیسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، این روزها نقش خاصی در تحقق برنامه جهش اقتصادی دولت سیزدهم با جذب سرمایه گذار ایفا می‌کند.

این دیار با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی در ماه‌های گذشته با اراده مسوولان ارشد استان و با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران به عنوان محور رایزنی های فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری جدید تبدیل شده است.

اهمیت این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر از این حیث مورد توجه است که با توجه به ظرفیت های استان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی، فعالان اقتصادی می توانند با سرمایه گذاری های جدید روند توسعه این دیار را هموارتر کنند.

قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژه‌ای به مازندران داده و اهمیت و جایگاه سرمایه گذاری جدید از این حیث مورد توجه است که می توان باتوجه به بازارهای هدف صادراتی این تولیدات فرآوری شده را به کشورهای منطقه صادر کرد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 469062

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/469062/اقتصاد-دانش-بنیان-شعار-واقعیت-مازندران-تشنه-سرمایه-گذاری-طرح-های-اقتصادی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com