تاریخ انتشارسه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۴۶۸۸۳۴
صحبت خرید عید که پیش می‌آید، بعد از ماهی و هفت‌سین، ناخودآگاه ذهن به سمت آجیل می‌رود؛ چرا که ما ایرانی‌ها عادت کردیم که سفره عید را با آجیل‌های خوشمزه و دلچسبش ببینیم؛ اما چند سالی است که دیگر، آجیل پای ثابت سفره‌های نوروز نیست.
۰
plusresetminus
تلخند آجیل به خریداران نوروزی/وقتی خبری از ارزانی نیست!
به گزارش بلاغ؛ دیگر رفته رفته روزهای پایانی سال 1401 نیز در حال اتمام است و با نزدیک شدن به نوروز تب‌وتاب مردم برای پر کردن سفره عیدشان بیشتر می‌شود.

گرانی، امان همه را بریده است و دودو تا های خریداران با هیچ حساب و کتابی، جور در نمی‌آید و با این گرانی‌ها، زور خرید مردم به گردن کلفتی قیمت‌ها نمی‌رسد.
 
صحبت خرید عید که پیش می‌آید، بعد از ماهی و هفت‌سین، ناخودآگاه ذهن به سمت آجیل می‌رود؛ چرا که ما ایرانی‌ها عادت کردیم که سفره عید را با آجیل‌های خوشمزه و دلچسبش ببینیم؛ اما چند سالی است که دیگر، آجیل پای ثابت سفره‌های نوروز نیست.

*بازار امسال آجیل کساد است/ قیمت‌ها دیگر روزانه شده

برای اطلاع از آخرین وضعیت قیمتی انواع آجیل در آستانه شب عید به سراغ یکی از فعالان صنفی بازار آجیل در مرکز مازندران می‌رویم؛ امید پنچی یکی از کسبه بازار آجیل ساری در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: امسال وضعیت فروش بازار آجیل، خراب است و واقعا مردم توان خرید آجیل را ندارند.

وی افزود: با روند موجود بازار تنها 20 درصد از مردم توان خرید آجیل را دارند و پا به آجیل فروشی‌ها می‌گذارند و از همین میزان محدود نیز نیمی، در جد گرمی خرید می‌کنند. 

این فعال صنفی بازار آجیل، با اشاره به نوسانات متعدد قیمتی در بازار آجیل، خاطرنشان کرد: در کمتر از دوماه پیش، قیمت هر کیلو پسته فندقی از 350 هزار تومان فراتر نمی‌رفت اما اکنون به کیلویی حدود 700 هزار تومان رسیده است و قیمت‌ها در بازار آجیل، روزانه شده است.

*هر کیلو آجیل حداقل 500 هزار تومان آب می‌خورد

پنجی، در خصوص قیمت حال حاضر انواع آجیل در بازار مازندران، پاسخ داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو پسته فندقی 680 الی 730 هزار تومان، پسته احمد آقایی 780 الی 850 هزار تومان، پسته اکبری 900 تا یک میلیون و 100 هزار تومان، بادام هندی 600 هزار تومان، بادام درختی 500 هزار تومان، بادام آستانه 200 هزار تومان و هر کیلو فندق بین 600 هزار تومان در واحدهای خرده فروشی است.

وی در خصوص قیمت انواع آجیل‌های چهارمغز و مخلوط پاسخ داد: قیمت هر کیلو آجیل چهار مغز 650 هزار تومان و آجیل مخلوط بین 500 تا 550 هزار تومان است.

این فعال صنفی بازار آجیل در مازندران، گفت: قیمت هر کیلو تخمه ژاپنی 350 هزار تومان،  تخمه کدو 240 هزار تومان،  تخمه سیاه کیلویی 150 هزار تومان وتخمه دور سفید کیلویی 160 هزار تومان است.

قیمت هر کیلو شکلات شب عید در بازار

پنجی، در خصوص قیمت انواع شکلات در بازار نیز گفت: قیمت شکلات بسته به نوع و کیفیت آن تعیین می‌شود و لذا قیمت شکلات آبنباتی کیلویی 80 الی 110 هزار تومان، شکلات تافی کیلویی 120 الی 150 هزار تومان و شکلات کاکائو نیز کیلویی 240 الی 400 هزار تومان می‌باشد.

وی به تشریح دلایل گرانی آجیل پرداخت و ادامه داد: دلایلی متعددی از انبار دلالان، انبار بازاریان، عرضه قطره چکانی شرکت‌های پخش، نوسانات ارزی و ده‌ها علت دیگر دست به دست هم داد تا شاهد وضع موجود باشیم.

فروش وزنی به نسبت سال قبل، یک سوم شده است
این فعال صنفی بازار آجیل در مازندران، با این توضیح که به لحاظ ریالی با سال قبل در فروش آجیل برابر هستیم اما معیار مقایسه در بازار آجیل فروش وزنی است؛ تشریح کرد: سال قبل در همین ایام شاید به لحاظ ریالی همین پول را می‌گرفتیم چون بار گران است و یک کیلو  پسته 800 هزار تومان آب می‌خورد؛ ما در سال قبل روزانه به طور میانگین در این ایام 100 تا 150 کیلو آجیل می‌فروختیم اما امسال این میزان به 50 کیلورسیده است.

خرید آجیل و شیرینی حداقل دو میلیون تومان هزینه می‌برد

پنجی، در این خصوص که تقریبا هر خانواده برای خرید آجیل و شکلات شب عید برای پذیرایی از مهمانان نوروزی‌اش چه میزان باید هزینه کند؛ اذعان کرد:  یک خانواده 5 نفره اگر بخواهد نوروز امسال آجیل و شیرینی تهیه کند حداقل باید دو تا سه میلیون تومان هزینه کند.

این فعال صنفی بازار آجیل در مازندران، افزود: آجیل دیگر به یک کالای لوکس مبدل شده است و به قول معروف، طلا شده است و دیگر دست هر خریداری به آن نمی‌رسد.

داستان تکراری گرانی در روزهای پایانی سال، این بار به بازار آجیل هم رسید و سبد خرید مردم را کوچکتر از هر زمان دیگری کرد.

هر چند بازار اقلام دیگری نظیر پوشاک، میوه، شیرینی و سایر اقلام مورد نیاز این ایام هم دست کمی از بازار آجیل ندارند و سرپرستان خانوار به ناچار دست به عصا پا به بازار می‌گذارند وگاه دست خالی و گاه نیمه پر از بازار بر می‌گردند؛ آری،امسال سفره عید خیلی سخت، پُر می‌شود!

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
ایران مقتدر
خدا لعنتشون کنه که نمی‌توانیم آجیل وچیزایی که نیاز داریم بخریم .حسرت به دل شدیم
آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴