تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۶۸۸۲۵
هفته‌های پایانی سال ۱۴۰۱ درحال سپری شدن است و نوروز هر روز نزدیک‌تر می‌شود درست است که خانه تکانی در این روزها از رسوم قدیمی و مناسب نو شدن سال است، اما شرایط آبی کشور و کم آبی‌های موجود بر دقت به شیوه‌های مصرف آب تاکید دارد.
۰
plusresetminus
منابع آب همچنان کم‌توان و نیازمند صرفه‌جویی/خانه‌تكانی‌ با چاشنی مدیریت مصرف آب
به گزارش بلاغ، همه می دانیم که اگر آب در خانه و زندگی ما نباشد ما هم نیستیم.پس باید از آب استفاده درست و بهینه کنیم.

آب مایه حیات است و کمبود آن زندگی موجودات زنده روی زمین را به خطر می اندازد. امروزه، مردم جهان با کمبود آب نوشیدنی تمیز و سالم مواجه هستند، ما که از موهبت آب کافی برخوردار هستیم، باید روش های درست مصرف کردن آن را بیاموزیم و از این مایع باارزش محافظت کنیم.

در این روزهای پایانی سال استفاده‌های بی رویه از آب آنچنان نمودارهای مصرف و تامین را جابجا و فاصله‌ها را زیاد می‌کند که موضوع آب به دغدغه‌ای بزرگ برای متولیان آن تبدیل می‌شود. البته این مصارف درحالی است که بارش‌های کشور هنوز هم پاسخگوی نیاز نیست.

همه می دانیم که شست و شوی فرش و قالیچه در منازل موجب هدر رفت حجم زیادی آب می شود و بهتر است، برای شست‌وشوی فرش‌ها از طریق قالیشویی ها اقدام نمود و برای صرفه جویی در مصرف آب از شستن دیوارها با آب شرب بپرهیزیم.

به منظور جلوگیری از افت فشار آب در شبکه سراسری و برخورداری همگان از جریان متعادل و مستمر آب در آستانه سال نو ، ضروری است تمامی شهروندان انجام  خانه تکانی و نظافت منزل خود را به آخرین روزهای پایانی سال موکول نکرده و از هم اکنون و در یک دوره زمانی تدریجی از آب برای مصارف ضروری خود استفاده کنند.

احد وظیفه، رئیس مرکز خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در خصوص بارش‌های امسال می‌گوید: در حالی‌که آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۰ تاکنون) ۱۲۰ میلی متر باران در کشور باریده است. نمودارها حکایت از کاهش ۲۰ میلی متری این بارش‌ها در مقایسه با شرایط نرمال دارد.

این کاهش ۲۰ میلی متری بارش‌های کشور در مقایسه با سال ۹۹ در حالی است که سال گذشته خشک‌ترین سال به لحاظ بارش، در ۵۰ سال اخیر بوده و همچنین این بارش‌ها در همه‌ی استان‌های کشور یکسان نبوده است.

فیروز قاسم زاده مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور با بیان اینکه بیشتر ین بارش‌ها در مناطق ساحلی و درکنار دریای‌های جنوب وشمال رخ داده است گفت: با توجه به این شرایط مخازن زیرزمینی و سدها خیلی از این بارش‌ها بهره‌ای نبرده است.

درست است که خانه تکانی در این روزها از رسوم قدیمی و مناسب نو شدن سال است، اما شرایط آبی کشور و کم آبی‌های موجود بر دقت به شیوه‌های مصرف آب تاکید دارد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با بیان اینکه صرفه جویی برای کشور ما بسیار ضروری است افزود: با توجه به بارش‌های کم و محدودیت‌های انتقال آب در کشور تامین آب فرایند بسیار سختی را طی می‌کند.

سرانه مصرف آب شرب در ایران هم اکنون ۲۲۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است که این رقم در برخی از کلان‌شهرهای کشور مانند تهران به بیش از ۳۰۰ لیتر در شبانه روز می‌رسد. رقمی که در این ایام به ۴۰۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب  استان مازندران نیز در آستانه  فرا رسیدن  نوروز و انجام سنت خانه تکانی پایان سال، مردم را به صرفه جویی در مصرف آب دعوت کرد.

برارزاده نیز از مشترکین گرامی خواست به منظور جلوگیری از قطعی و افت فشار آب شسشوهای خانگی را تا ۲۰ اسفند ماه به پایان برسانند.

وی اظهار داشت: در زمانی که با شرایط بحرانی منابع آبی مواجه هستیم و زنگ خطر آن به صدا درآمده، انجام چنین کارهایی با شیوه‌های سنتی و پر مصرف جای تامل دارد.

وی افزود: مطابق آمار، مصرف آب در پایان سال بین دو تا سه برابر افزایش می‌یابد، متوسط سرانه مصرف آب در ایران و مازندران حدود ۲۸۰ لیتر برای هر فرد است که روزهای پایانی سال به ویژه ۱۵ روز آخر به ۴۵۰ تا ۵۰۰ لیتر در روز می‌رسد و اوج مصرف آب ،در روزهای پنج شنبه و جمعه و برخی از ساعات شبانه روز است که بر این اساس از شهروندان به خصوص بانوان درخواست می شود شستشوهای خانگی را به دو هفته باقیمانده سال موکول نکنند و ضمن اعمال شیوه های مدیریت مصرف در خانه تکانی ، شستشوها را تا ۲۰ اسفند ماه به پایان برسانند تا شبکه آب با مشکل مواجه نشود و با قطع و افت فشار آب در روزهای پایانی سال مواجه نشویم.

این مسئول ضمن دعوت هم استانی ها به صرفه جویی در مصرف آب ، روشهای کاربردی صرفه جویی در مصرف را یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه در فرهنگ مردم ما  خانه تکانی و غبار روبی منازل در روزهای پایانی سال پیشینه دیرین دارد ، بی شک مصرف آب در اواسط و پایان اسفند ماه افزایش می یابد که شایسته است شهروندان با در نظر گرفتن ساعات پرمصرف آب ، اصول صرفه جویی و بهینه سازی مصارف را مد نظر قرار داده و در استفاده از آب صرفه جویی کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران صرفه جویی را از صفات نیکان و خیراندیشان عنوان کرد و افزود : امروزه که محدودیت منابع آب به یک دغدغه ی ملی تبدیل شده است و با توجه به خشکسالی های سالهای گذشته  در استان، باید صرفه جویی در اندیشه ی ما نهادینه شود و در رأس امور قرار گیرد.


درحال حاضر زمان چندانی از فصل زمستان باقی نمانده و این موضوع یعنی بخش عمده‌ی از زمان بارندگی در کشور به پایان رسیده است، بارش‌ها کافی نیست و این یعنی منابع آبی نیاز به توجه بیشتری در شیوه‌های مصرف دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴