چشم‌انداز مسکن ملی در ۱۴۰۲ چه می‌گوید؟

آجر روی آجر/طرح ملی مسکن با کمک بانک‌ها روی غلتک می‌افتد

تاریخ انتشاردوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۶۸۶۸۳
انجام اقداماتی در جهت رفع موانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن در هفته‌های اخیر باعث شده تا امیدواری نسبت به بالا رفتن پیشرفت پروژه‌ها افزایش پیدا کند. از جمله این برنامه‌ها تامین منابع از طریق تهاتر اراضی، ورود جدی‌تر نظام بانکی به این پروژه و تزریق نقدینگی توسط سازندگان است.
۰
plusresetminus
آجر روی آجر/طرح ملی مسکن با کمک بانک‌ها روی غلتک می‌افتد
از ابتدای تصویب قانون جهش تولید و تامین مسکن با هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در مرداد سال گذشته در بخش تامین زمین مشکل چندانی وجود نداشت. با فرض این‌که غالب پروژه‌ها به صورت انبوه‌سازی اجرا شود تا کنون برای حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی تامین زمین شده است.

اما در بخش آورده متقاضیان و منابع بانکی چالش‌هایی وجود دارد. سازندگان پیشنهاد داده‌اند که در قبال دریافت واحدها بخشی از منابع ساخت را بر عهده بگیرند. بانک‌ها نیز که تا کنون به نوعی از طرح نهضت ملی مسکن جاخالی داده بودند به تدریج در حال ورود به این پروژه هستند و در گام اول، بجز بانک مسکن قرار شده پنج بانک دیگر نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کنند.

ریزش‌ها کمتر شده است

از طرف دیگر با پیشرفت برخی پروژه‌ها متقاضیان نسبت به واریز آورده ترغیب شده‌اند. آن‌طور که مسئولان می‌گویند برخی پروژه‌های مسکن ملی به پیشرفت حدود ۷۰ درصد رسیده و این باعث شده تا متقاضیانی که شاید به دلیل تجارب قبلی چندان به این پروژه خوشبین نبودند انگیزه پیدا کنند و اقساط ۴۰ میلیون  تومانی خود را به موقع واریز کنند. معاون بنیاد مسکن در این زمینه گفت که ریزش متقاضیان به طور محسوسی کاهش یافته است.

اوایل ماه گذشته مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران استانی وزارت راه و شهرسازی از آنها خواست تا ابتکارات حداکثری را در جهت پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن به کار ببرند و تاکید کرد که در این صورت به مدیران اختیارات حداکثری نیز داده می‌شود. او از مدیران خواست تا از ظرفیت همه‌ی بخش‌های عمومی و خصوصی در استان‌ها برای به اتمام رسیدن طرح‌های نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

درآمدزایی و فروش اقساطی از طریق مزایده و تامین هزینه‌های زیرساخت‌های مسکن، واگذاری زمین در حوزه قانون جوانی جمعیت و کاربری‌های عمومی و مزایده املاک سازمان ملی زمین و مسکن از جمله برنامه‌هایی است که به منظور تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مورد توجه قرار گرفته است.

افتتاح ۴۰ هزار حساب در یک ماه اخیر

به طور کلی در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۵.۵ میلیون نفر ثبت نام کردند و ۳.۶ میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند. طبق جدیدترین آماری که روز ۳۰ بهمن ماه توسط بانک مسکن ارایه داده تاکنون ۸۴۵ هزار  نفر متقاضی پذیرفته شده در طرح نهضت ملی مسکن در بانک افتتاح حساب کردند. این بانک نیز با ۲۱۲ هزار و ۵۱۰ واحد به مبلغ ۷۲ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده است.

اوایل بهمن ماه تعداد کسانی که در بانک افتتاح حساب کرده بودند ۸۰۵ هزار نفر بود که آمار از رشد ۴۰ هزار نفری طی یک ماه حکایت دارد.

درخصوص قیمت واحدها برآوردهای مختلفی وجود دارد. معاون مسکن شهری بنیاد مسکن در جدیدترین بررسی از قیمت واحدها به ایسنا گفته است: در حال حاضر قیمت تمام شده واحدهای یک طبقه حدود ۶ میلیون تومان در هر متر مربع است. بلوک‌های ۴ و ۵ طبقه هم بین ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر متر مربع هزینه در بر دارد.

رقم ۷۲ هزار میلیارد تومان منابعی که بانک مسکن به این طرح اختصاص یافته فاصله‌ی معناداری با تعهد ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی دارد؛ زیرا در ماه‌های اخیر بانک مسکن در تامین تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن، دست تنها بوده است. این امیدواری وجود دارد که با ورود سایر بانک‌ها برنامه روی غلتک بیفتد.

معرفی ۲۲۰۰ مازندرانی متقاضی تسهیلات نهضت ملی مسکن به بانک

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران نیز گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از متقاضیان تسهیلات نهضت ملی مسکن با تامین آورده ۴۰۰ میلیون ریالی به بانک‌ها معرفی شدند.

علی دیوسالار با بیان این که، ۱۱۷ هزار نفر از شهروندان این استان برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند، افزود: تاکنون از مجموع نام نویسی کنندگان صلاحیت ۲۵ هزار و ۷۲۰ نفر برای انجام فرایند اداری ساخت خانه در قالب نهضت ملی مسکن تایید شده است.

وی خاطر نشان کرد: از مجموع این تعداد تایید شده هم تا روز ۲۴ بهمن ماه امسال بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از متقاضیان برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران با بیان این که، فرایند تایید صلاحیت نام نویسی کنندگان طرح نهضت ملی مسکن در استان همچنان ادامه دارد، اضافه کرد: متقاضیان پس از ثبت نام اولیه و تایید ادامه انجام فرایند قانونی، باید آورده ۴۰۰ میلیون ریالی خود را به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز کنند.

دیوسالار اضافه کرد، از تعداد نام نویسی کنندگان تاکنون یک هزار و ۵۰۰ نفر در استان تسهیلات نهضت ملی مسکن را دریافت کردند.

وی گفت: همچنین یک هزار و ۴۴۳ نفر در استان تاکنون آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی را به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز کردند.

دیوسالار طرح نهضت ملی مسکن را فرصت ارزشمند برای احیای بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: متقاضیان این طرح در بافت فرسوده تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی دریافت می کنند که باز پرداخت آن با نرخ سود ۹ درصد است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی مازندران اضافه کرد: شهرداران استان با برنامه‌ریزی اصولی نسبت به احیای بافت فرسوده در قالب نهضت ملی مسکن اقدام کنند و فرمانداران هم نظارت های لازم را در این خصوص داشته باشند.

طرح نهضت ملی مسکن را دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم ارائه کرد. قرار است در چارچوب آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل متقاضیان شود. سهم مازندران از این طرح سالانه ۳۸ هزار و در مجموع ۱۵۲ هزار خانه است.

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.

همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانستند ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم