تاریخ انتشاردوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۴۶۸۱۳۳
صادرات بخش قابل توجهی از مرکبات مازندران از استان‌های دیگر ضعف زیرساخت‌های مازندران را نمایان می‌کند و این استان برای رونق صادرات نیازمند تجارت دریایی و خرید کشتی‌های کانتینری و اجاره‌ای است.
۰
plusresetminus
رونق صادرات مرکبات مازندران مستلزم تامین زیرساخت‌ها/افزایش صادرات ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی می‌خواهد
به گزارش بلاغ، در سال جاری بیش از ۱۸۰ هزار تن مرکبات در کشور صادر شد و عمده این محصولات مختص مازندران بوده که به نام استان های دیگر و از طریق دیگر گمرکات صادر شده است.

نداشتن زیرساخت های حمل ونقل دریایی در مازندران درحالی است که سه بندر بزرگ و فعال در استان وجود دارد و تامین کشتی های کانتینری و یخچال دار می تواند گره کور صادرات مرکبات و محصولات کشاورزی را در استان باز کند. اکنون به دلیل نبود زیرساخت های موردنیاز، محموله های کشاورزی از طریق مرز زمینی دیگر استان ها نظیر آستارا روانه بازارهای خارجی می شود.

فاصله طولانی و ۱۵ روزه ارسال محصولات کشاورزی از طریق مرز آستارا به کشورهای هدف علاوه بر افزایش هزینه و فاسدشدن محموله ها، رغبت تاجر و بازرگانان را برای صادرات از بین برده است.

محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان این که صادرات از طریق حمل ونقل زمینی به آستارا ۱۵ روز زمان می برد، اظهار داشت: این مسئله سبب می شود تا با مشکلات زیادی در فرایند صادرات روبرو شویم.

وی با اظهار این که صادرات انواع محصولات روبه افزایش است اما اکنون فقط نقطه خروج محصولات برای صادرات مرز آستارا است، گفت: افزایش صادرات سبب فشار بیشتر بر این مرز می شود در حالی که یکی از ارزان ترین و مطمئن ترین مسیر تجارت، دریا است.

این مسئول باعنوان این که حمل ونقل دریایی ما ضعیف است، گفت: به رغم آن که بنادر بزرگی نظیر امیرآباد در استان وجود دارد از نظر حمل ونقل دریایی دچار ضعف هستیم درحالی که با رونق آن فشار ترافیکی در شهرها نیز کاسته می شود.

شعبانی با عنوان این که صادرات زمینی به ازای هر کامیون برای تاجر ۲۵۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: این هزینه در صادرات و حمل ونقل دریایی به ازای هر کانتینر به ۱۵۰ میلیون تومان کاهش می یابد و این سود ۱۰۰ میلیون تومانی برای صادرکننده کفایت می کند.

در حال حاضر ۹۰ درصد مرکبات مازندران برداشت شد و سرمای هوا و عرضه ناگهانی در بازار سبب افت قیمت آن شده است و راهکار افزایش قیمت رونق گرفتن صادرات و تامین زیرساخت های مورد نیاز است.

مدیرعامل پایانه صادراتی مازندران نیز توسعه صادرات مرکبات را مستلزم تامین زیرساخت ها و کشتی های کانتینری و یخچال دار دانست.

خلیل قلی زاده درباره صادرات و حمل و نقل دریایی مرکبات با اظهار این که صادرات محصولات کاملا تخصصی است و باید الزامات بازارها را رعایت کنیم، گفت: اولین محموله صادراتی استان بعد از سه روز امروز به روسیه رسیده است.

وی با اظهار این که صادرات از طریق مرز زمینی آستارا دارای مشکلی است، گفت: یک پل در این مرز وجود دارد و صادرات محصولات را سخت کرده است.

وی با بیان این که ۷۰ درصد صادرات کالا در دنیا از طریق دریا انجام می شود، ارزان بودن این تجارت را از مزایای آن دانست و گفت: صادرات دریایی تضمینی و مسیری امن است اما برای صادرات دریایی نیازمند انبوه و حجم بالایی از کالاها هستیم و اولین محموله به میزان ۲۰۰ تن با کشتی های تجاری به مقصد روسیه حمل شده است.

مدیر پایانه صادراتی روماک گستر یادآور شد: اولین محموله با کانتینرهای یخچال دار به روسیه صادر شده است درحالی که به کشتی های ویژه با تجهیزات مورد نیاز نیازمند هستیم.

قلی زاده هزینه صادرات از طریق کشتی را ۱۰۰ هزار دلار ذکر کرد و گفت: افزایش صادرات نیازمند دو هزار میلیارد تومان نقدینگی است و هیچ یک از بانک ها همکاری لازم ندارند.

اتصال مازندران به راه آهن سراسری و رو – ظرفیتی برای توسعه حمل ونقل ریلی و صادرات دریایی در استان محسوب می شود و به رغم وجود این پتانسیل، هنوز از فرصت حمل ونقل دریایی در استان بهره گیری نشده است.

وجود اشکال در مرز زمینی آستارا و مجهز نبودن این مرکز امکان حمل ونقل زمینی و صادرات زمینی را با مشکل روبرو کرده است و این وضعیت درحالی که ۸۰ درصد تجارت در جهان از طریق دریا صورت می گیرد و مازندران از این ظرفیت بهره لازم را نبرده است.

احساس عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به این نیازمند کشتی های کانتینری و یخچال دار در استان هستیم، بازاررسانی و صادرات را در کنار فراروی و ذخیره سازی امری مهم بیان کرد و گفت: هنوز زنجیره تولید محصولات کشاورزی و مرکبات پس از برداشت محصول کامل نشده است.

وی در گفتگو با بازار با اشاره به افزایش ظرفیت سورتینگ محصولات مرکبات در استان گفت: متاسفانه طی دو سال اخیر سورتینگ داران دچار ضرر شده بودند و امسال رغبتی برای ذخیره سازی مرکبات از سوی آن ها و باغداران وجود نداشته است.

عباس پور یادآور شد: ترس از ضرر محصول سبب شده تا ذخیره سازی کمتری در حوزه مرکبات صورت گیرد و این مسئله سبب نگرانی باغداران شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که باید ارقام جدید و متنوع و صنعتی مرکبات در استان رواج داده شود، گفت: ارقام صنعتی مرکبات برای صنایع تبدیلی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی بر لزوم اصلاح واریته های مرکبات در استان تاکید کرد و گفت: سرمازدگی و برداشت زودهنگام بخشی از محصول به بازار لطمه زده و در افت قیمت محصول موثر بوده است.

به رغم آن که مازندران توانایی صادرات بیش از ۵۰۰ هزار تن مرکبات را دارد درحالی که زیرساخت های استان برای صادرات این میزان محموله را ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲