کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بلاغ گزارش می‌دهد؛

حماسه ۶ بهمن، حماسه بصیرت و شجاعت/کمونیست رفت، یک شهر ایستاد

6 بهمن 1401 ساعت 19:10

شاید بارها و بارها اتفاقی مشابهه رقم بخورد، اما حماسه‌سازها حماسه‌ای دوباره می‌سازند، مانند بهمن سال ۶۰ روزهای تاریخ‌سازی که سرنوشت یک ملت را می‌توانست تغییر دهد.


به گزارش بلاغ؛حماسه 6 بهمن چهل و یکمین سالگی اش را تمام کرده و در حالی چهل و یک سالگی را شروع می کند که همراه انقلاب درختی تنومند شده است؛ نهالی که روزی توسط دستان امام بنیانگذاری شد با پرورش مردم به بار نشست و امروز شاهد قدرتمندی این انقلاب در منطقه و جهان هستیم که نشان از ثمره حماسه های مردمی همچون 6 بهمن است.

قدرت های که بر بدنه انقلاب تاختند تا اقتدارش را نابود سازند، اما سر از حماسه مردمی درآورند و نتیجه آن مشت های بود که بر دهان استکبار محکم زده می شد.

سال 60 ، نهال کوچک انقلاب محفل نا آرامی ها بود. تجاوزهای حکومت بعثی عراق، حمایت های دستهای استکبار از هر سو، تجزیه کردستان و ترورهای فرزندان ایران همه و همه خاک این سرزمین را آشفته می کرد.

کشورهای که در آرزوی تجزیه جغرافیای این خاک مقدس بودند، شخصیت های که با تعصبات و تحریکات جریان های منحرف سمت گروهک ها می رفتند، منافقان کوردلی که آرمان های شیطان بزرگ به خوردشان داده می شد، اتفاق های سال 60 را رقم می زد.

سایه شوم کمونیست ها و کروهک های مختلف انقلاب را آزرده خاطر کرده بود، در 6 بهمن سرنوشت این نظام نوپا آبستن اتفاقات تاریخ ساز بود، افسانه ای از دلیرانه یک شهر، ماجرای کم نظیری که در تاریخ قابل قیاس نیست و با حرفهای که در پس آن نهفته است می توان کتاب های بیشماری نوشت.

قدرت های که شبیخون آمل را حمایت می کردند، هیچ وقت به ذهنشان قطور نمی کرد که مردم این شهر در مقابل چریک ها تاب بیاورند، اما ناباورانه درایت مردم  تمام معادلاتشان را بر هم زد، دیدند کمرشان شکست و بساط شان از تاریخ ایران محو شد.

مردم آمل حماسه ای تاریخی آفریدند و آن چنان در جهان تاثیرگذار بود که امام(ره) در وصیت نامه سیاسی – الهی خود اینگونه یاد می کند:( من از شهرستان آمل و مردم فداکار آن تشکر می کنم. دیدید مردم دلیر و مسلمان آمل چه به روزتان آوردند).

حماسه مردمان آمل، وفاداری ملتی را در تاریخ ثبت کرد که در شرایط سختی به سر می برد، شهری که مزدوران شیطان بزرگ برای تسخیر و تثبیت مواضع خود در آن تلاش کردند به سرانجام نرسید، اندیشه ناشیانه ای که با اهدای 40 شهید نگذاشت به بار بنشیند.

محمود حسینی پور استاندار مازندران گفت: حماسه امل منحصر به شهرستان امل نیست یک حماسه ملی است و باید در سطح استان مازندران به این حماسه پرداخته شود که یکی از افتخارات بزرگ این استان است و در مجموع حوادث و بحران ها حماسه امل در طراز دیگر حماسه هاست.

وی با بیان اینکه این حماسه مغفول مانده است، عنوان کرد: علارقم اینکه رهبری و امام ره از این حماسه فرموند، ولی این حماسه در طراز خود جایگاه اش را پیدا نکرده است.

استاندار مازندران حماسه ۶ بهمن را یکپارچه برای همه مازندران خواند و اظهار کرد: باید برای حماسه ۶ بهمن امل احساس مسئولیت کرد؛ چرا که جز افتخارات استان است و ورقی از ورق های استراتژیک کتاب انقلاب اسلامی است، حادثه ای که حضرت امام ره در ان مقطع و در وصیت نامه سیاسی از ان یاد کردند.

وی حماسه امل را حماسه ملی یاد کرد و افزود: باید تلاش کنیم، مازندران یکی از افتخارات بزرگ خود در حفظ و نگهدار انقلاب اسلامی است.

حسینی پور از تشکیل ستاد استانی برای ۶ بهمن خبر داد و اظهار کرد: مصوبه این جلسه دبیرخانه با همکاری ستاد امل در استان تشکیل می شود و این ستاد یکی از مباحث اصلی این ستاد تبیین حماسه ۶ بهمن است.

وی ادامه داد: نسبت به تبیین ماهیت این حماسه دبیرخانه ان باید همیشه فعال باشد؛ چرا که ابعاد زیادی از این حماسه باز نشده و مردم باید بدانند درمازندران در دهه ۶۰ چه اتفاقاتی افتاد و با چه مشقتی توانستند این حماسه را بسازند.

استاندار مازندران حماسه ۶ بهمن را یک درس برای مسُولین خواند و اظهار کرد: مردم باید خوب تجذیه و تحلیل شوند، ما از مردم خیلی عقب هستیم، نه در ۶ بهمن بلکه در ۱۴۰۱ در ولایت پذیری، در ایستادگی در مقابل دشمن، مردم خیلی جلو هستند و شناخت عمیقی باید از مردم داشت.

فرمانده سپاه کربلا نیز با اشاره به اینکه در طول ۴۴ سال عمر پر بربرکت انقلاب اسلامی فتنه‌های زیادی شکل گرفت، گفت: حماسه ۶ بهمن از جمله یکی لز این فتنه‌ها بوده است با توجه به‌ اینکه هر کدام از این حادثه‌ها می‌توانست به تنهایی انقلاب را نابود کند اما با حضور مردم این اتفاق نیفتاد.

سردار سیاوش مسلمی با بیان اینکه دو عامل اصلی رهبری و مردم در از بین بردن این فتنه نقش داشتند، افزود: دشمن به خوبی برنامه‌ریزی کرده بود تا با اهداف خود به تصاحب کشور بپردازند اما ناموفق نشدند.

وی اغتشاشات اخیر را ادامه‌دهنده همان فتنه‌ها مطرح کرد و گفت: همچنان مردم را از انقلاب ناامید می‌کنند بنابراین ما بعنوان مسئول جامعه باید مردم را امیدوار کنیم.

مسلمی با تاکید بر اینکه بخشیاز دغدغه‌ها به راه انداختن کار مردم آن هم با سرعت عمل بالا است، اظهار داشت: هرکس در جایگاهی که قرار داریم باید چنان باشیم که برای مردم کار کنیم؛ یکی از مشکلات بر عدم اجرای سرمایه‌گذاری بر دریا، جنگل و سواحل است که هیچ استفادی از آنان نمی‌شود.

فرمانده سپاه کربلا با بیان اينکه فتنه چند ماه گذشته هنوز رگه‌های آن تمام نشده و این یعنی به ما گوشزد می‌دهد که مردم از ما انتظار دارند، بیلت کرد: اگر بازار مشکل دارد باید شبانه‌روز کار کرد، در کشاورزی مشکلی وجود دارد باید همه دست اندرکاران تلاش کنند.

وی ادامه داد: مردم امروز ناراحت هستند که در هر فصلی از محصول اعم کشاورزی، باغداری، دامداری دچار مشکل است؛ تععد یکی از سرفصل‌های مسئولان باشد و اگر نقصی و خلالی وجود دارد در دستگاه‌ها .را برطف کنند.

فرماندار ویژه آمل نیز در این جلسه با بیان اينکه دشمن در فاز جدید نبرد علیه نظام جمهوری اسلامی ورود پیدا کرده است، عنوان کرد: حماسه‌ ششم بهمن از مهم‌ترین و استراتژیک ترین واقعه و سند افتخار تاریخ انقلاب بوده است.

سیدعباس حسینی با اشاره به اینکه جریان‌های‌ چپ عامل اصلی این جریان و در مدل مبارزاتی چگورا و مائو در چین بودند، افزود: کمونیست‌ها با تفکر بر شرایط نوپای انقلاب و با توجه به سابقه و عمق استراتژیکی جغرافیای و قابلیت جداسازی این شهرستان اقدام کردند تا به پایتخت دست یابند.

وی گفت: جولان برخی منافقین در این شهر باعث شد ظرفیت دینی مردم را نبیند و سابقه مبارزات، وجود امامزادگان آملی‌ها را ندیدند و باورشان این بود با یک خیزش می‌توانند شهر را تسخیر کنند اما برخلاف تفکرشان بدست مردم دستگیر شدند به طوری که خود اعتراف کرده بودند.

حسینی حرکت اغتشاشات اخیر را تکرار همان واقعه ششم بهمن عنوان و مطرح کرد: با عدم شناخت تفکر همین مردم با شکست مواجه شدند همان‌گونه که آن دوران علامتین در نابودی اهداف کمونیست‌ها نقش اساسی داشتند به طوری که علامه حسن‌زاده آملی از سردار شعبانی خواسته بودند تا در آمل بمانند و از سپاه خواستند تا میدان جنگ را به جنگل بکشاند که اینها موجب شد تا تئوری آنان‌ عملی نشود.

سردار علیجان میرشکار یکی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس نیز در ادامه با بیان اینکه در وصیت‌نامه تاریخی امام تنها شهری که نام آن آورده شد آمل است، اظهار کرد: مقطعی که وصیت‌نامه نوشته می‌شد حوادث مختلفی در نقاط متعدد ایران اتفاق افتاده بود اما یک مورد آن حماسه را قید کردند.

وی با اشاره به اینکه باید ببینیم که این حماسه چه تاثیری در گفتمان مان، انقلاب مان، نظام و حرکت مان داشته است، افزود: ما آملی‌ها و مازندرانی‌ها نتوانستیم بهره درست از این حماسه ببریم؛ واقعه ششم بهمن را واقعه ششم بهمن، حرکت تاثیرگذار مردم، نابودی یک اتحادیه کمونیست‌های آموزش دیده باید عنوان کرد.

این فرمانده دوران هشت سال دفاع مقدس تاکید کرد: الان اگر مسئولان کشوری از آنها سوال واقعه ششم بهمن شود فقط مقابله با کمونیست‌ها را عنوان می‌کنند در حالی که این واقعه مقابله با یک اتحادیه بوده، پس نیاز به بهره‌مندی از این واقعه است.

وی ادامه داد: آنها بستن جاده هراز را به منظور تصاحب کامل استان و کشور را به عنوان یک جاده استراتژی هدف داشتند و حتی با وجود این جاده با اشاعه خرده فرهنگ هایی به این استان حمله ور شوند اما به دلیل تأثیرپذیری از ریشه مردم این استان با اسلام نتوانستند موفق شوند.

میرشکار گفت: ساختمان هتل شهر در مقطع حمله کمونیست‌ها محل استقرار نیروهای بسیجی و مردمی بوده این مکان موزه ششم بهمن شود تا این واقعه را با تمام ابعاد به تصویر بکشانیم.

وی با اعلام اینکه ششم بهمن آمل را نمی‌توان با یک کتاب معرفی کرد، خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری چند سال بر دیدار رهبری هنوز موفق به این ملاقات آن‌هم در روز تاریخ آن واقعه نشدیم باز نیاز است تا با تلاش امام جمعه و مسئول دفتر نمایندگی این امر تحقق یابد؛ همچنین با وجود توانمندی‌های مازندرانی در هر نقطه‌ای از کشور بهره گرفته تا این واقعه مهم در تمام کشور معرفی شود.

وقتی صفحات تاریخ را ورق می زنیم، برخی اتفاقات سرنوشت یک شهر و حتی یک کشور را رقم میزنند، اتفاقاتی که کم نظریند و در هر کجای این کره خاکی می توان از ان بعنوان یک الگو یاد کرد.

چند ماه قبل در میان هیاهوهای اغتشاشات، آتش زدن ها، شب بدی برای امل رقم خورد که میتوانست به فاجعه تبدیل شود، اما مردم نگذاشتند، همانهایی که در شرایط تحریم ها بر زندگیشان سخت می گذرد، اما ایستادن را بلد هستند، همانهایی که از نسل حماسه ساز شش بهمن اند.

شاید بارها و بارها اتفاقی مشابهه رقم بخورد، اما حماسه سازها حماسه ای دوباره می سازند،  مانند بهمن سال 60 روزهای تاریخ سازی که سرنوشت یک ملت را می توانست تغییر دهد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 467815

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/467815/حماسه-۶-بهمن-بصیرت-شجاعت-کمونیست-رفت-یک-شهر-ایستاد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com