تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۵
کد مطلب : ۴۶۷۳۲۱
یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مطرح شده بحث بودجه طرح دارویاری است زیرا اعتبار این مهم ۷۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما تنها ۶ هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته که آن هم به بخش خصوصی پرداخت شد و هنوز به دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت مبلغی تعلق نگرفته است.
۰
plusresetminus
سنگ‌اندازی بانک‌ها در طرح "دارویاری"/از ۷۱ هزار میلیارد تومان تنها ۶ هزار میلیارد تخصیص یافت
به گزارش بلاغ، سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متأسفانه از ۱۵ هزار میلیارد تومان مصوبه ستاد تنظیم بازار برای تأمین دارو در کشور، بانک‌های عامل حداکثر ۲ هزار میلیارد تومان آن را تاکنون پرداخت کرده‌اند.

وی به عنوان یکی از مدافعان طرح دارویاری، افزود: می‌پذیریم که باید از مردم عذرخواهی کنیم که چرا آنقدر صبر کردیم تا کمبودها افزایش پیدا کند، اختلاف نرخ ارز ترجیحی با آزاد زیاد شود تا جایی‌که نتوانیم به تأمین کنندگان، ارز اختصاص بدهیم و بعد اجرای طرح دارویاری را آغاز کردیم؛ این طرح را دیر شروع کردیم و این اشتباه را می‌پذیریم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: هدف طرحی که به اسم دارویاری نامگذاری شد، اصلاح سیاست ارزی بود که انجام شد؛ اگر اختلاف ارز دولتی و ارز نیمایی زیاد نبود، ما موافق اصلاح قیمت‌ها بودیم. اما قرار بود اعتبارات درست انجام بشود و شرکت‌های بیمه بدهی‌شان را به مراکز درمانی پرداخت کنند که یا با تأخیر انجام شد و یا حتی به صورت کامل انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون افرادی که پیش از این از ارز ترجیحی منتفع بودند، از مخالفان طرح دارویاری هستند، افزود: هر طرحی نقایصی دارد؛ از نقایص این طرح می‌توان به اجرای دیرهنگام کاهش ارزش افزوده، عدم تأمین نقدینگی توسط بانک‌های عامل و عدم اصلاح حقوق و عوارض گمرکی اشاره کرد.

محمدی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه پس چرا اکنون هم مردم، هم پزشکان، هم داروخانه‌ها و هم شرکت‌های بیمه از اجرای طرح دارویاری گله‌مند هستند، گفت: نمی‌دانم چرا می‌گویند همه ناراضی هستند، اگر یک نظرسنجی از مردم درباره طرح دارویاری انجام شود، مشخص می‌شود که چه کسانی ناراضی هستند.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح سیاست‌های ارزی اقدام درستی بود، ادامه داد: اگر سری به داروخانه‌ها بزنیم، متوجه بهبود شرایط می‌شویم البته کمبود دارو وجود دارد اما ذخایر دارویی ما بهبود پیدا کرده است. پرداخت از جیب مردم در مورد تمامی داروهایی که اصلاح سیاست ارزی شده، نه تنها ریالی تغییر نکرده که حتی کاهش هم داشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر غیر از این اتفاقی می‌افتد، خلاف است؛ اختلاف قیمت را باید شرکت‌های بیمه بپردازند. اما زمانی که شرکت‌های تولیدکننده با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه می‌شوند، باید نقدینگی آن تأمین شود که تاکنون بانک‌های عامل آن را به صورت کامل پرداخت نکرده‌اند و اگر ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شود، این نقیصه هم برطرف می‌شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل ما نقدینگی است و اگر این مشکل حل شود، مخالفان اجرای طرح دارویاری از اجرای آن استقبال هم خواهند کرد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مشکلات مالی موجود دیده شده و با صحبت با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امیدواریم بودجه سلامت به نفع مردم تصویب شود.

محمدی در پاسخ به این پرسش که برخی می‌گویند اهداف پنهانی وجود دارد که به نفع واردکنندگان دارو است، گفت: در زمینه رفع کمبود آنتی‌بیوتیک‌ها مجبور به واردات شدیم تا ذخایر دارویی به ۶۰ درصد برسد و در آینده نیز بدون شک نگرانی درباره تأمین دارو نداریم. ۹۸ درصد بازار دارو، تولید داخلی است و واردات دارو برای ما مانند سم است اما وقتی با کمبود دارو مواجه می‌شویم، مجوز واردات صادر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز نسبت به عدم تخصیص بودجه طرح دارویاری ابراز نگرانی کرد.

زهرا شیخی، با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از استماع گزارش معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت بهداشت، در مورد منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ و وضعیت بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور خبر داد و گفت: بیمه ناباروری، سازمان‌های اورژانس و انتقال خون، بیمه سلامت برای افرادی که هنوز بیمه نشدند و بودجه بیماران خاص و صعب العلاج و اجرای برنامه پزشک خانواده از جمله مباحث مهم حوزه سلامت است که بودجه آنها در محل هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی شده و اعضای کمیسیون و مسئولان وزارت بهداشت معتقد بودند که باید این بودجه به تفکیک مشخص تا نیازمندی‌ها برطرف شود.

وی افزود: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مطرح شده بحث بودجه طرح دارویاری بود، زیرا اعتبار این مهم ۷۱ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما تنها ۶ هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته که آن هم به بخش خصوصی پرداخت شد و هنوز به دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت مبلغی تعلق نگرفته است، بنابراین اعضای کمیسیون تاکید داشتند که تحقق بودجه، به موقع و در راستای قانون باشد.

شیخی ادامه داد: نمایندگان کمیسیون بهداشت بر این باورند که اگر قرار است در حوزه سلامت موفقیتی داشته باشیم نیاز به اعتبارات و منابع پایداری داریم که اطمینان بخش باشد، ضمن اینکه باید حواسمان باشد که اگر قرار است از هزینه‌های اضافی جلوگیری و منابع درست و در جای خود هزینه شود امور مردم در حوزه بهداشت و درمان در سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده انجام شود یعنی هر خدمتی که قرار است برای فرد ارزان‌تر تمام شود باید در این سیستم تعریف شود بنابراین باید ایرادات نظام ارجاع و پزشک خانواده در برنامه‌های آتی حل و فصل و نقشه و برنامه دقیق ارائه شود.

وی یادآور شد: از نظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نظام سلامت نظام یکپارچه است بنابراین حوزه آموزش، پژوهش، درمان و حتی مقوله پیشگیری و بهداشت باید به درستی کنار هم تعریف شوند زیرا واگذاری این مباحث به دستگاه‌های دیگر، کار را در مرحله اجرا و نظارت کار با مشکل مواجه می‌کند بنابراین پیشنهاد می‌شود پراکندگی بودجه‌ای که وجود دارد یکپارچه اتفاق بیفتد.

شیخی افزود: در نشست روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نماینده سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که منابع طرح تحول، بیمه سلامت و پزشک خانواده به جدول ۷ بودجه منتقل شده و بحث تغذیه دانشجویی، طب ایرانی و ناباروری در بودجه ۱۴۰۲ دیده شده و تملک هم رشد خوبی دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴