تاریخ انتشارسه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۴۶۶۴۳۰
مازندران برای ورود به بازار ۶۰۰ میلیون نفری حاشیه قاره پهناور آفریقای جنوبی خیز برداشت و برای تجارت با این کشورها دست دوستی داد.
۰
plusresetminus
شوق مازندران برای ورود به بازار رنگین کمان/ تجارت برد-برد با آفریقا
به گزارش بلاغ، تولید بیش از ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و زراعی و فعال بودن سه هزار واحد تولیدی و صنعتی، داشتن سه بندر و فرودگاه و دسترسی به بازارهای حاشیه خزر، موقعیت ویژه برای تجارت با کشورهای مختلف دارد.

دولت سیزدهم توسعه تجارت با کشورهای مختلف دور و نزدیک را در دستور کار قرار دارد و متولیان اقتصادی و بازرگانی مازندران نیز برنامه تجاری مدونی برای دستیابی به اهداف طراحی کرده اند. آفریقای جنوبی با داشتن ۶۱ میلیون نفر جمعیت و بازار ۶۰۰ میلیون نفری حاشیه، فرصت خوبی برای تجارت فراروی مازندران برای ورود به کشور رنگین کمان ارائه کرده است.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران با بیان این که تبادل هیئت ها منجر به توسعه و تبادل تجارت شود، افزود: آفریقای جنوبی نیز در حوزه کشاورزی ظرفیت های زیادی دارد و ما می توانیم با کمک یکدگیر نیازها را تامین کنیم.

وی با اشاره به این که نیازمند آن هستیم که برخی محصولات و کالاها را از آفریقای جنوبی تامین کنیم، گفت: آفریقای جنوبی دارای حوزه اقتصادی قابل اتکایی است و با توجه به واقع شدن آن در منطقه دارای استراتژیک می تواند ما را به بازار ۶۰۰ میلیونی آفریقا پیوند دهد.

مهاجر تعامل و مناسبات ایران و آفریقای جنوبی را مناسب دانست و خواستار ارتقای مناسبات و تجارت شد و گفت: آفریقا ظرفیت و بازار بالقوه ای است وب اید برای ورود به بازار آن نهایت بهره را گرفت و امیدوریم در دوران پساکرونا شاهد ارتقای تجارت بین مازندران و آفریقای جنوبی باشیم.

وجود بنادر و فرودگاه های فعال در استان مازندران ظرفیت های تجاری استان را دو چندان کرده است و تلاش برای ارتقای تجارت با کشورهای دوست مازندران با سمت اهداف اقتصادی تعیین شده حرکت می دهد.

نادعلی کهنسال مدیرکل اقتصادی استانداری مازندران نیز با بیان این که مازندران دز حوزه های کشاورزی، صنعت، بومگردی، تورهای گردشگری و غیره ظرفیت هاای زیادی دارد، آن را برای دو کشور برای تبادل تجاری و فرهنگی مهم برشمرد و گفت: وجود سه بندر فعال در استان ظرفیت های اقتصادی استان را ارتقاء می بخشد.

وی در گفتگو با بازار با اشاره به توسعه روابط بین المللی در دولت جدید، ایجاد روابط تجاری و بین المللی بین مازندران و آفریقای جنوبی باید در دستور کار قرار گیرد و افزود: کشاورزی، معادن طلا، مس و غیره از ظرفیت های آفریقای جنوبی است و مازندران نیز می تواند در این حوزه در مناطق ویژه اقتصادی استان سرمایه گذار خارجی جذب کند.

کهنسال پیشنهاد ایجاد روابط تجاری با اتاق های بازرگانی را راهکار مهم برای توسعه مناسبات بیان کرد و گفت: امیدواریم خلا تجاری موجود رفع شود و آمادگی ایجاد تفاهمنامه بین مازندرن و استان های آفریقا جنوبی را داریم.

تولید ماشین آلات کشاورزی از مهمترین قابلیت های مازندران به شمار می رود و یکی از شرکت های مازندران قابلیت تولید سه هزار دستگاه ادوات کشاورزی را دارد و برای صادرات تولیدات به آفریقای جنوبی برنامه ریزی کرده است.

محمد چلنگری عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران و تولیدکننده انواع ماشین آلات صنعتی و کشاورزی نیز گفت: این شرکت با اشتغال ۲۰۰ نفر به تولید ادوات کشاورزی و دنباله دارهای تراکتور مشغول است و توانایی تولید سه هزار دستگاه ادوات را در سال دارد.

وی با بیان این که انواع تراکتور و ماشین آلات خاک ورزی از تولیدات این مجموعه به شمار می رود و برخی از تولیدات به خارج از کشور صادر می شود، گفت: آمادگی انتقال تکنولوژی را به آفریقای جنوبی داریم زیرا این توانمندی و پتانسیل خوب تولیدی در استان وجود دارد.

وی پیشنهاد داد تا هیئت های تجاری و بازرگانی برای بازدید و یا انتقال تکنولزی بین دو طرف داشته باشیم.

پورنبی از فعالان صنعت برق در مازندران نیز گفت:با توجه به نیازسنجی کشور و جهان، دانش فنی در مجموعه به وجود آوردیم و روی پنل های خورشیدی کار کردیم و با ارتقای دانش فنی این پنل ها در هوای ابری نیز قابلیت کار و فعالیت دارند بدون آن که نیاز به باطری داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به زمین های کشاورزی، چاه های آب بیشتر با سوخت فسیلی کار می کنند و آماده ارائه یک پکیج به کشورهای متقاضی از جمله آفریقای جنوبی هستیم تا از آن در اراضی کشاوررزی برای تامین سوخت چاه های آب بهره گیرند.

آفریقای جنوبی با داشتن اقتصاد پویا و صنعت قوی قابلیت تامین نیازمندی های مازندران در حوزه های مختلف معدنی و صنعتی و کشاورزی را دارا است و توسعه تجارت بین دو منطقه برای دو طرف حکم برد - برد را خواهد داشت.

سفیر آفریقای جنوبی با اشاره به تنوع تولیدات این کشور در حوزه های مختلف گفت: تولیدات پایه این کشور در همه جای جهان دیده می شود و در زمینه منابع طبیعی با داشتن معادن فراوان غنی هستیم.

ویکا مازوی کومالو با اظهار این که در حوزه غذا همانند سبد غذا هستیم، گفت: قابلیت صادرات این سبد را داریم و میوه های این کشور به اروپا، خاورمیانه و امارات، غلات به تمام کشورهای حاشیه جنوبی آفریقا، اتومبیل به کشورهای آمان، آمریکا، ژاپن و غیره صادر می شود.

وی عمده صادرات را در حوزه مواد معدنی ذکر کرد و گفت: طبق زیادی محصولات مختلف قابلیت تولید، صادرات آن را دارا هستیم و باید تعامل بین دو منطقه بیشتر شود.

توسعه تجارت مازندران با کشورهای مختلف می تواند سطح صادرات استان را از سالانه ۵۰۰ میلیون دلار فراتر برد و ورود به بازارهای کشورهای آفریقایی، مازندران و ایران را به بازارهای ۶۰۰ میلیونی حاشیه آفریقا وصل و پیوند می دهد.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷