کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکارهای عجیب و غریب برای مردم اروپااز «کمتر غذا بخورید» تا «مهاجرت کنید»

3 آذر 1401 ساعت 5:07


به گزارش بلاغ؛ جنگ اوکراین، فقط جنگ نظامی میان دو کشور نبود، بلکه این جنگ تاثیراتی فراتر از نبرد نظامی در اوکراین برجای گذاشت و زندگی بسیاری در غرب را درگیر خود ساخت. طی حدود 9 ماه گذشته که جنگ در اوکراین جریان داشته، زندگی بسیاری از مردم در اروپا نیز تحت تاثیر شرایط جنگی قرار گرفته و گاه صداهایی در ارتباط با تغییر سبک زندگی در راستای سخت شدن اوضاع و شرایط شنیده می‌شود. صداها و توصیه‌هایی که از جانب مقامات اروپایی خطاب به شهروندان گفته می‌شود و معمولا در آنها گفته می‌شود، کمتر بخورید و کمتر مصرف کنید تا شرایط جنگ در اوکراین سپری شود. در این گزارش برخی هشدارها و توصیه‌های عجیب را که در چند ماه گذشته در سطح رسانه‌های غربی و اروپایی تحت تاثیر جنگ در اوکراین مطرح شده، مرور کرده‌ایم.

از کشور خارج شوید!
شاید بتوان مهم‌ترین تاثیر جنگ اوکراین را بروز بحران انرژی در جهان و به خصوص اروپا دانست. طی ماه‌های اخیر و به دنبال تحریم گسترده نفت و گاز روسیه از سوی غرب کمبود انرژی به افزایش چند صد درصدی قبوض برق و گاز در اروپا منجر شد که این وضعیت تا کنون ادامه دارد و به گفته کارشناسان طی ماه‌های آینده بدتر نیز خواهد شد. در خود اوکراین بحران انرژی و کمبود برق بسیار گسترده‌تر است. طی روزهای اخیر با حملات گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین تقریباً بسیاری از شهرهای مهم این کشور و از جمله کیف در خاموشی فرو رفته است. به گفته زلنسکی 40 درصد از زیرساخت‌های انرژی اوکراین در این حملات از بین رفته است. مقامات دولتی حتی از تخلیه پایتخت نیز سخن به میان آورده‌اند.دولت اوکراین در راهکار جدیدی برای مدیریت انرژی در زمستان سخت این کشور همچنین از شهروندان اوکراینی خواسته برای سه الی چهار ماه کشور را ترک کنند. رئیس‌شرکت «دتک» یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های انرژی در اوکراین در همین زمینه گفت: «اوکراینی‌ها باید آماده ترک کشور برای یک دوره ۳ الی ۴ ماهه پیش از زمستان باشند.»رئیس‌این شرکت مدعی شد که« این اقدام سبب خواهد شد تا مصرف انرژی در فصل زمستان و در اوج زمان مصرف، کاهش یابد.»
والدین در 6 کشور اروپایی: کمتر غذا می‌خوریم تا فرزندانمان گرسنه نمانند
نتایج یک پژوهش جدید از برخی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد بیش از نیمی از پاسخ دهندگان اوضاع مالی خود را در خطر دیده و ۸۰ درصد نیز مجبور به اتخاذ تصمیم‌های تلخی مثل کمتر غذا خوردن شده‌اند. تارنمای روزنامه «گاردین» دراین رابطه به نقل از نتایج پژوهش اخیر موسسه نظرسنجی «ایپسوس» که به سفارش سازمان مردم نهاد فرانسوی «سِکوغ پوپیولِغ » انجام شده، نوشته که از هر چهار اروپایی یک نفر وضعیت مالی خود را «متزلزل» دانسته و بیش از نیمی از اروپایی‌ها نیز پیش‌بینی می‌کنند که اوضاع مالی شان در ماه‌های آتی بدتر شود.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، یافته‌های این نظرسنجی که از میان ۶ هزار داوطلب ۶ کشور فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، لهستان و انگلیس انجام شده، نشان می‌دهد که در نتیجه جنگ اوکراین، افزایش هزینه‌های انرژی و تورم افسارگسیخته هزینه‌های زندگی و اجاره بها افزایش یافته و بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (۵۴ درصد) اعلام کرده‌اند که ظرف سه سال اخیر قدرت خریدشان کم شده است.

تخم‌مرغ در انگلیس کمیاب شد
بحران اقتصادی‌، شیوع آنفلوآنزای مرغی و مرگ میلیون‌ها مرغ بر اثر گرمای شدید در تابستان امسال سبب شده است تا کمبود تخم‌مرغ به فهرست مجموعه‌ای از بحران‌های انگلیس اضافه شود.
گزارش‌ها از انگلیس حاکی است در میانه بحران اقتصادی این کشور با بحران کمبود تخم مرغ نیز مواجه شده است. قفسه تخم‌مرغ در فروشگاه‌های سراسر انگلیس عمدتا خالی و یا تعداد کمی از این محصول به‌صورت جیره‌بندی به فروش می‌رسد. به گزارش ایرنا تخم‌مرغ که یکی از اقلام اصلی «صبحانه انگلیسی» به‌شمار می‌رود، از منوی بسیاری از رستوران‌ها حذف شده و به جای آن اقلام دیگری سرو می‌شود.  نانوایی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها نیز برای تهیه محصولات خود با مشکل جدی کمبود تخم‌مرغ مواجه هستند.
بر اساس این گزارش در ماه اوت گذشته (مرداد) وزارت محیط زیست، کشاورزی و امور روستایی انگلیس نسبت به تبعات مرگ شمار قابل توجهی از مرغ‌های تخم‌گذار بر اثر گرمازدگی ابراز نگرانی کرده بود.  گرمای هوا در انگلیس امسال برای نخستین بار از مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد عبور کرد و این وضعیت علاوه ‌بر اخلال گسترده در سیستم حمل‌ونقل کشور و آتش‌سوزی ده‌ها ساختمان در پایتخت و چندین شهر انگلیس، باعث مرگ بیش از ۳ هزار شهروند در این کشور شد. اما مشکل کمبود تخم مرغ در انگلیس علاوه‌بر گرما و شیوع آنفلوآنزا، با خروج تعدادی از مزرعه‌داران از این صنعت به دلیل مشکلات افزایش اقتصادی تشدید شده و تعداد مرغ‌های تخم‌گذار کمتر از همیشه بوده است. مزرعه‌داران در انگلیس با جهش قابل‌توجه هزینه خوراک دام و غلات مواجه هستند که از آغاز جنگ اوکراین تشدید شده است.

انگلیسی‌ها پول خرید صابون ندارند
در انگلیس نیز اوضاع اقتصادی به شدت بحرانی است. «اسکای نیوز» در این باره نوشته هزاران انگلیسی از رفتن به سر کار خجالت می‌کشند زیرا نمی‌توانند صابون و دئودورانت بخرند. آنها محصولات مراقبت شخصی را نمی‌خرند زیرا برای پرداخت سایر صورت حساب‌ها مشکل دارند. هفته‌نامه «اشپیگل» نیز گزارش داده که بر اساس آمارهای رسمی منتشرشده تعداد افرادی که در خیابان‌ها زندگی می‌کنند در لندن، 24 درصد افزایش یافته است. در این شرایط صادق‌خان، شهردار لندن از دولت خواسته افزایش اجاره خانه‌ها را مسدود و حکم تخلیه برای مستأجران را ممنوع کند. به‌تازگی صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارشی اعلام کرده که تأثیر بحران انرژی بر خانوارهای انگلیسی سخت‌تر از مردم سایر کشورهای غرب اروپا بوده است. 

مهاجرت به مناطق گرمسیری
بحران انرژی و افزایش 500 درصدی قبوض برق و گاز در کشورهای اروپایی مردم این کشورها را به اتخاذ راه کارهای عجیب و غریبی سوق داده است؛ استفاده از چوب تا کم خوردن و کم حمام کردن راه کارهایی است که این روزها مردم اروپا به آن متوسل شده‌اند تا شاید بتوانند بحران را سپری کنند. «یورونیوز» نیز گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد مردم اروپا سفر به مناطق گرمسیری این قاره را نیز به راهکارهای قبلی اضافه کرده‌اند. به گزارش «یورو نیوز»، شهروندان بسیاری از کشورهای اروپایی در فصل زمستان برای فرار از پرداخت قبوض سرسام آور انرژی ترجیح می‌دهند به کشورهای گرمسیر این قاره مثل اسپانیا سفر کنند. بر اساس این گزارش بسیاری از گردشگرهای اروپایی ترجیح می‌دهند هزینه‌های سفر به کشور اسپانیا و اقامت در این کشور را پرداخت کنند تا اینکه قبوض بالای برق و گاز را در کشورهای خود تقبل کنند.
گاز نداریم، نان نداریم
چندی پیش رویترز در گزارشی از آلمان نوشت «نانوایی‌های آلمان با افزایش شدید قیمت انرژی مواجه هستند و هزاران نانوایی در معرض تعطیلی قرار گرفته است.» بعد از آلمان حالا بحران نان به فرانسه نیز رسیده است و گزارش‌ها از تعطیلی نانوایی‌ها به دلیل بحران انرژی حکایت دارد. بر اساس گزارش‌ها بسیاری از قنادی‌ها و نانوایی‌های فرانسوی به دلیل کمبود و گرانی گاز شروع به تعطیلی کردند.روی تابلو این مغازه‌ها نوشته شده است: «گاز نداریم، نان نداریم.». فرانسه این روزها به شدت با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند به طوری که طی روزهای اخیر این کشور شاهد شدیدترین اعتراضات ضد دولتی بود البته دولت ماکرون نیز با مشت آهنین معترضان را به شدت سرکوب کرد.

حذف وعده‌های غذایی در انگلیس
براساس آمار جدید «بنیاد غیردولتی غذا در انگلیس»، میزان گرسنگی از آغاز سال‌جاری میلادی در این کشور بیش از 2 برابر شده و میلیون‌ها نفر مجبور به حذف برخی وعده‌های غذایی خود شده‌اند.
شاید برای آنها که ذهن اقتصادی دارند هیچ چیز بهتر از افت ارزش پوند، نتواند نابسامانی اقتصادی انگلیس را نشان دهد. ارزش پوند از بالاترین رقم خود یعنی بیش از ۲ دلار در سال۲۰۰۷، درست قبل از بحران مالی، به 1/5‌دلار در زمان همه‌پرسی برگزیت کاهش یافت و اکنون در آستانه برابری با دلار است. جنگ اوکراین نیز باعث افزایش کم‌سابقه تورم و در برخی محصولات غذایی حتی چند ده برابری تورم شده و مردم عادی به گرسنگی و محرومیت خود این وضع را درک می‌کنند.
روزنامه گاردین گزارش داده که داده‌های جدید نشان می‌دهد که میلیون‌ها نفر در انگلیس در ماه‌های اخیر مجبور به حذف برخی وعده‌های غذایی خود شده‌اند. آن‌طور که ایرنا نوشته، با افزایش هزینه زندگی در انگلیس، نزدیک به یک پنجم خانواده‌های کم درآمد در ماه سپتامبر (شهریور) با ناامنی غذا رو‌به‌رو شده‌‎اند و این به معنای گرسنگی و فقر بیشتر است.
براساس تازه‌ترین آمارهای ارائه شده از سوی بنیاد غیر‌دولتی غذا (Food Foundation)، سطح گرسنگی در انگلیس از ماه ژانویه (دی ماه) بیش از 2 برابر شده است و این در حالی است که نزدیک به ۱۰ میلیون بزرگسال و ۴ میلیون کودک در ماه گذشته قادر به خوردن وعده‌های غذایی به صورت منظم نبوده‌اند. نکته قابل توجه دیگر آن‌که در این میان گزارش‌ها از کودکانی که در مدارس غذای همکلاسی‌های خود را سرقت می‌کنند افزایش یافته و برخی دیگر از کودکان هم مجبور به حذف وعده‌های غذایی خود شده‌اند.
براساس داده‌های ارائه شده از سوی «بنیاد غذا» انگلیس، از ماه ژانویه (دی ماه) با افزایش صورتحساب مواد غذایی و قیمت انرژی همزمان با حذف بسته‌های معیشتی کووید-۱۹، گرسنگی تشدید شده است. برآوردها نشان می‌دهد بیش از دو سوم خانواده‌هایی که با ناامنی غذایی روبه‌رو هستند از کاهش وعده‌های غذایی خود گفته‌اند و حتی اذعان داشته‌اند که یخچال‌ها را برای کاهش هزینه‌های انرژی خاموش کرده‌اند.

«کمتر بخورید، کمتر بپوشید» راهکار اتریشی‌ها 
نظرسنجی جدیدی که تارنمای اینترنتی اتریشی «دورچ بلیکر» منتشر کرده نشان می‌دهد دو سوم شهروندان اتریش- که بیش از نتایج نظرسنجی انجام شده در این زمینه در ماه‌آوریل(فروردین) است- به‌شدت نگران وضعیت مالی خود هستند.در نظرسنجی‌آوریل(فروردین) گذشته از هر ۱۰ خانوار اتریشی ۸ خانوار گفته بودند که اثرات افزایش قیمت‌ها را احساس کرده‌اند اما اکنون بیش از ۹۰ درصد اتریشی‌ها این نظر را دارند. بر اساس این نظرسنجی اکنون یک ششم خانوارهای اتریشی باید برای پوشش دادن هزینه‌های ثابت زندگی خود وام بگیرند و از هر ۹ خانوار یک خانوار در حال حاضر نمی‌تواند هزینه‌های ثابت خود را پوشش دهد. تارنمای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز آن را اعلام کرده ۹۶ درصد از پاسخ دهندگان به سؤالات این نظرسنجی بیان کرده‌اند که انتظار دارند هزینه‌های ثابت آنها همچنان افزایش داشته باشد و 93 درصد از آنها قصد دارند هزینه‌های خود را محدود کنند. تاکنون ۷۷ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند فعلا هزینه‌های خوراکی و نوشیدنی خود را کاهش داده‌اند و ۶۹ درصد گفته‌اند که پوشاک کمتری خریداری می‌کنند و ۶۳ درصد در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کرده‌اند.

بحران نان در آلمان
بحران انرژی در اروپا اکنون به لایه‌های حساس تری در زندگی مردم این قاره رسیده به طوری که آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا خود را با بحران در صنعت تولید و توزیع نان که مهم‌ترین وعده غذایی در این کشور به شمار می‌رود، مواجه می‌بیند. منابع خبری از احتمال تعطیلی هزاران نانوایی در آلمان به دلیل افزایش ۴ برابری قیمت برق و گاز خبر می‌دهند. تارنمای خبری آمریکایی
«بیزینس اینسایدر» در این باره گزارش داد: هزینه بالای برق در آلمان ناشی از بحران انرژی، باعث شد تا فروشگاه‌ها و مغازه‌های عرضه نان در آلمان با چراغ‌های خاموش به مشتریان نان بفروشند.
به گزارش ایرنا این رسانه آمریکایی نوشت:« در اعتراض به افزایش هزینه انرژی بخصوص برق، حدود ۸۰۰ نانوایی در شمال آلمان اقدام به فروش و عرضه نان به مشتریان با چراغ‌های خاموش کردند و مشتریان ناگزیر، نان و ساندویچ‌های خود را در محیطی تاریک صرف کردند.«بیزینس اینسایدر» می‌افزاید: «نانوایی‌ها  در آلمان که از اجاق‌های برقی برای پخت نان استفاده می‌کنند به شدت تحت فشار هزینه‌های بالای انرژی قرار گرفته‌اند، از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه گذشته(اسفند1400) و درنتیجه تحریم غرب علیه مسکو، کاهش انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان ازطریق خط لوله «نورد استریم-۱»‌، باعث شده تا بخش‌های صنعتی و تجاری دراین کشور اقدام به کاهش مصرف انرژی کنند.»
هیزم در اروپا کمیاب شد
 بحران انرژی، افزایش شدید قیمت برق و گاز و ترس و وحشت از زمستان سرد و تاریک در اروپا موجب شده مردم به خرید و انبار کردن چوب در برخی کشورهای اروپایی روی بیاورند اما گزارش‌ها حاکی است همین منبع انرژی نیز گران و کمیاب شده است. بر اساس گزارش رسانه‌های اروپایی از ماه می‌(اردیبهشت) سال جاری مجارستان، بلغارستان و رومانی جزو نخستین کشورهایی بودند که تورم را به ویژه در بخش انرژی احساس کردند؛ کشورهایی که بسیاری از خانواده‌های کم درآمد آن برای گرم شدن به استفاده از هیزم متکی هستند. 
در بلغارستان حدود نیمی از خانواده‌ها در زمستان از هیزم استفاده می‌کنند، زیرا ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین سوخت است. ولی قیمت آن در مقایسه با سال گذشته میلای از ۴۰ تا ۵۰ یورو به حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو افزایش یافته است. تازه‌ترین داده‌های آمار مجارستان نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ هیزم بیش از ۵۰ درصد از آنچه که قبل از این پیش‌بینی شده بود، بیشتر افزایش داشته است. در ماه اوت (مرداد) برخی سازمان‌های مدنی مجارستان هشدار داده بودند که اگر دولت بیشتر برای یارانه هیزم هزینه نکند و اقدامات مشخصی انجام ندهد، احتمال وقوع شرایط «فاجعه بار» زیاد خواهد بود. در لهستان و اسلواکی نیز بهای هیزم نسبت به سال گذشته میلادی دو برابر شده ضمن آنکه تقاضا برای هیزم نیز به شدت افزایش یافته است. شبکه خبری «یورواکتیو» نیز در گزارشی در همین زمینه نوشته: «با افزایش سرسام آور بهای برق و گاز، بسیاری از خانواده‌ها در اروپا در زمستان امسال به هیزم به عنوان منبع گرمایشی جایگزین روی آورده‌اند. اما افزایش تقاضا و کاهش عرضه گاز به کمبود هیزم منجر شده و جوامع اروپایی را به ویژه در مناطق فقیرتر با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو کرده است. یکی از سخنگویان «موسسه اروپایی بیوانرژی» در  این خصوص به یورواکتیو گفته: «زمانی که صحبت از استفاده از هیزم برای انرژی می‌شود، اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا با کمبود مواجه هستند، ضمن آنکه قیمت گلوله‌های سوختی در کشورهایی مانند آلمان و بلژیک نیز حدود ۲.۵ برابر شده است.»

غذای کپک‌زده بخورید!
در شرایطی که اوضاع اقتصادی در انگلیس روز به روز وخیم‌تر می‌شود، روزنامه دیلی اکسپرس انگلیس در گزارشی آورده است: آیا شما هم جزو آن دسته از خطاکاران تولید زباله‌های غذایی هستید؟ آیا شما هم در سوپرمارکت‌ها به دنبال خوش قیافه‌ترین میوه می‌گردید؟ آلیس بیر، یک کارشناس غذایی فاش کرده همه غذاهای کپک‌زده بد نیستند و برخی محصولات فاسد و غیرقابل استفاده هم وجود دارند که خوردن آنها بی‌خطر است! «بیزنس ویست» اوایل امسال در گزارشی فاش کرد که انگلیس سالانه حدود ۹.۵ میلیون تن زباله موادغذایی تولید می‌کند و این در شرایطی است که ۸.۴ میلیون تن در فقر غذایی به سر می‌برند. در گزارش اکسپرس آمده است: علت اینکه بسیاری از موادغذایی دور ریخته می‌شوند، این است که بهترین زمان مصرف آن گذشته و گاهی اوقات کپک هم به وضوح روی آنها دیده می‌شود. اما مواردی وجود دارد که شما می‌توانید آن محصول را با جدا کردن کپک مصرف کنید.

سیاستمدار آلمانی: حمام نروید 
با حوله نظافت کنید

با تشدید بحران انرژی در کشورهای اروپایی و افزایش نگرانی‌ها درباره کمبود انرژی در زمستان آینده مقامات اروپایی همچنان به ارائه راه کارهای مضحک در زمینه صرفه‌جویی در مصرف انرژی ادامه می‌دهند. «وینفرید کرچمن»، نخست‌وزیر ایالت
«بادن-وورتمبرگ» آلمان که عضو «حزب سبز» این کشور است در مصاحبه‌ای از شهروندان آلمان خواست در بحران انرژی آینده این کشور و به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی به جای آنکه مرتب دوش بگیرند خودشان را با حوله تمیز کنند.او در مصاحبه‌ای با نشریه آلمانی «زودوست-پرس» گفت: «حتی تمیز کردن خود با حوله هم یک ابتکار موثر است»

هجوم انگلیسی‌ها برای دریافت غذای رایگان 
یافته‌های یکی از بزرگ‌ترین موسسات خیریه انگلیس موسوم به «تراسل تراست» نشان می‌دهد بالغ بر ۳۲۰ هزار مراجعه‌کننده جدید به صف استفاده‌کنندگان بانک‌های غذا در این کشور ملحق شده‌اند که میزان قابل توجهی از آنها از خانواده‌های شاغلند. بر اساس این گزارش بیش از ۱.۳ میلیون بسته اضطراری تنها در مدت شش ماه بین افراد نیازمند توزیع شده که یک رکورد به شمار می‌رود. به گزارش ایرنا «تراسل تراست» با بیان اینکه «مراجعه خانواده‌های شاغل به بانک‌های غذا یک هشدار جدی نسبت به وضعیت فقر در کشور است» اعلام کرده که برای نخستین بار سطح مراجعه از کمک‌های ارائه شده فراتر رفته است.  این موسسه خیریه از دولت خواسته تا در لایحه بودجه که هفته آینده به مجلس ارائه می‌کند از بانک‌های غذا و خیریه‌ها حمایت بیشتری به عمل آورد. این درحالی است که دولت انگلیس با کسری ۵۰ میلیارد پوندی مواجه است و برای تامین آن به افزایش مالیات‌ و کاهش کمک ‌هزینه‌های معیشتی متوسل شده است. «جوزی بارلو» مدیر بانک غذا در منطقه برادفورد هم گفته: «بسیاری از مردم با قبوض بالای انرژی و قیمت بالای مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند. یکی اخیراً به ما مراجعه کرد و گفت که شیر هم حالا دیگر یک کالای لوکس به شمار می‌رود.» 
«اما ریوی» مدیر اجرایی «تراسل تراست» نگرانی خود را این طور شرح داده: «آمارهای جدید نشان می‌دهد که زمستان امسال سخت‌ترین زمستان برای بانک‌های غذا در حمایت مردم است. شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد. نرخ تورم به ۱۰.۱ درصد رسیده که بالاترین حد در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است. کشور به گفته رئیس‌بانک مرکزی انگلیس وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده و پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم از مرز ۱۵ درصد هم تجاوز کند.» گفتنی است تورم در برخی حوزه‌ها مثل انرژی و مواد غذایی تا چند صد درصد هم عنوان شده است.
تظاهرات در آلمان

 با شعار «نمی‌خواهیم یخ بزنیم»
در ادامه اعتراض‌های گسترده مردمی در اروپا هزاران شهروندان آلمانی در شهر «درسدن» طی تظاهراتی خواستار پایان تحریم‌ها علیه روسیه شدند. تظاهرات کنندگان همچنین خواستند که آلمان در جنگ کنونی میان روسیه و اوکراین موضع بی‌طرفی بگیرد.آنها تاکید داشتند که اروپایی‌ها نمی‌خواهند به خاطر زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) و «اورسولا ون درلین» (رئیس‌کمیسیون اروپا) گرسنگی کشیده و در زمستان یخ بزنند. تظاهرات کنندگان همچنین تاکید کردند که رسانه‌های اروپایی اخبار اعتراضات را سانسور کرده و آنها خواستار ادامه جنگ هستند. به گزارش روزنامه «سوددویچه» آلمان، معترضان در مرکز شهر درسدن راهپیمایی کردند. یکی از شرکت‌کنندگان در این اعتراض گفت: «نمی‌دانم هزینه قبوض را چگونه باید پرداخت کنم. بهای اجاره مسکن و هزینه‌های زندگی هر روز بیشتر می‌شود. جز به خیابان آمدن چاره‌ای ندارم.» چند روز پیش بود که «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان گفته بود 30 درصد از شهروندان این کشور با دیدگاه‌های سیاسی مختلف، با سیاست این کشور در اعمال تحریم و تامین سلاح برای اوکراین مخالف هستند اما «با این وجود، آلمان به فراهم کردن کمک به اوکراین از جمله کمک‌های نظامی ادامه خواهد داد.»

ذخیره غذا در کانادا از ترس گرانی
در کانادا نیز اوضاع تعریف چندانی ندارند. نتایج یک نظرسنجی حاکی است کانادایی‌ها در حال خرید و ذخیره‌‌‌سازی مواد غذایی هستند چون می‌دانند فردا قیمت افزایش خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه از شرکت کنندگان در این نظرسنجی پرسیده شده که در ۳۰ روز گذشته از کدام یک از ۶ روش برای کاهش هزینه‌های مواد غذایی استفاده کرده‌اند؟ پاسخ‌های داده شده شامل خرید مواد غذایی ارزان‌تر (۶۱ درصد)  تغییر عادت غذایی (۲۹درصد). ذخیره مواد غذایی (۲۵درصد)؛ خرید غذای کمتر و کمتر غذا خوردن (۱۷درصد)؛ استفاده از کوپن غذا (۶درصد) و مراجعه به اصطلاح به بانک‌های مواد غذایی (۱درصد) می‌شد. این نظرسنجی نشان می‌دهد که عادت مردان و زنان کانادایی به طور متفاوتی تحت تأثیر افزایش هزینه‌های مواد غذایی قرار گرفته است. به طور مثال، درخصوص ذخیره‌‌‌سازی مواد غذایی، ۲۳ درصد از مردان کانادایی اعلام کرده‌اند که این کار را انجام داده‌اند و ۲۶ درصد از زنان گفته‌اند که مواد غذایی ذخیره کرده‌اند. درخصوص کم‌خوری در ۳۰ روز گذشته هر دو دسته آمار ۱۷ درصدی را ثبت کرده‌اند. تورم رسمی در کانادا به ۶.۹ درصد رسیده و قیمت مواد غذایی نیز به بالاترین حد خود در ۴۱ سال اخیر افزایش یافته است. در استکهلم سوئد نیز گزارش رسانه‌های مجازی نشان می‌دهد که شهرداری‌ها و اداره آموزش پرورش از 2ماه پیش بخاری‌ها را جمع کرده‌اند و به کارکنانشان پتوی مسافرتی داده‌اند!

رواج فروش پلاسمای خون در آمریکا
سایه تورم، رکود و به طور کلی بحران اقتصادی بر کشورهای غربی همچنان سنگینی می‌کند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که وضعیت طی سال آینده میلادی بسیار بدتر از این خواهد شد. شاید به همین دلیل باشد که آمریکا این روزها به زلنسکی فشار می‌آورد که شروط خود را کنار گذاشته و با پوتین بر سر میز مذاکره بنشیند.در آمریکا بر اساس گزارش نشریه «فوکوس » اوضاع شهروندان این کشور بسیار بحرانی‌تر است. در گزارش این نشریه آمده است:« در آمریکا، تورم ادامه دار عواقب جدی به همراه داشته است. به دلیل قیمت بالای مواد غذایی، مسکن، انرژی و بیمه درمانی، آمریکایی‌های مستأصل تلاش می‌کنند تا با دو شغل تمام وقت زندگی خود را تامین کنند. برخی حتی پلاسمای خون یا سلول‌های تخمک خود را برای گذران زندگی می‌فروشند.» بر اساس این گزارش کلینیک‌های باروری در شبکه‌های اجتماعی به زنان جوان برای تخمک‌هایشان پول می‌دهند. در ازای آن تا 30 هزار دلار پول به زنان داده می‌شود. در تبلیغات مراکز باروری در این باره آمده است که علاوه‌بر پرداخت پول، احساس کمک به افراد دیگر باعث ایجاد رضایت عاطفی نیز می‌شود.

اخراج‌های گسترده کاری
شرکت «آمازون» نیز به دلیل بحران اقتصادی در حال برنامه‌ریزی برای اخراج حدود ۱۰ هزار کارمند در مشاغل شرکتی و حوزه فناوری است که از همین هفته آغاز می‌شود. نیویورک تایمز دوشنبه گزارش داد با این حجم از اخراج نیروی انسانی، حدود سه درصد از کارکنان شرکت از کار بیکار می‌شوند. این در حالی است که آمازون به‌ تازگی اعلام کرده بود که استخدام نیرو برای چند ماه آینده را متوقف می‌کند.آمازون آخرین شرکت آمریکایی است که به‌منظور آماده‌‌‌سازی برای مواجهه با رکود اقتصادی احتمالی، دست به کاهش گسترده نیروهای انسانی خود زده است.اتخاذ این تصمیم از سوی آمازون نشانه‌ فشار ناشی از کند شدن اقتصاد جهانی است.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که چند ماه پیش آمازون برای حفظ نیروهای نخبه خود از چنگ رقبا در بازار کار تلاش می‌کرد و به همین منظور پاداش نقدی کارکنان بخش فناوری خود را بیش از دو برابر افزایش داده بود. هفته گذشته فیسبوک نیز اعلام کرد که برای کاهش هزینه‌ها، بیش از ۱۱ هزار شغل یا ۱۳ درصد از نیروی کار خود را کاهش می‌دهد. شرکت‌های دیگر شامل توئیتر متعلق به ایلان ماسک، شرکت مایکروسافت و اسنپ نیز در همین مسیر گام بر می‌دارند.در حال حاضر با توجه به اینکه توان خرید مصرف‌کننده‌ها به دلیل شیب صعودی نرخ تورم و نیز افزایش بهره وام‌های بانکی، کاهش یافته است، بسیاری از شرکت‌ها به فکر تعدیل و کاهش نیروهای خود هستند.آمازون ماه گذشته درآمد کمتر از حد انتظار را برای سه ماهه منتهی به سپتامبر(شهریور) گزارش کرده و هشدار داده بود که میزان فروش در سه ماه آخر سال میلادی (سه ماهی که به دلیل دربر داشتن جشن‌هالووین و اعیاد شکرگزاری و کریسمس بزرگ‌ترین موسم خرید در آمریکای شمالی هستند) نیز به دلیل نرخ تورم بالا و کاهش قدرت خرید مشتریان، پایین خواهد بود.تعدیل نیروی کار در شرکت آمازون در حالی صورت می‌گیرد که سهام این غول تجارت الکترونیک جهان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.

رکورد زنی تاریخی قیمت برق در ایتالیا
در ایتالیا نیز قیمت برق در ماه اکتبر(مهر) به بالاترین میزان در تاریخ این کشور رسید و همین مسئله باعث شده تا تورم قیمت مواد غذایی به بالاترین میزان در حدود 40 سال گذشته برسد.
به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از راشا تودی، انجمن حمایت از مصرف کنندگان ایتالیا که قدیمی‌ترین انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده در ایتالیا به شمار می‌رود در گزارش خود آورده؛ قیمت برق در این کشور در ماه اکتبر(مهر) سال جاری نسبت به اکتبر سال 2021(مهر 1400) 329 درصد افزایش داشته و در واقع برق به گران‌ترین کالا و خدمات در ایتالیا تبدیل شده است. قیمت بلیت هواپیما هم در ایتالیا سر به فلک کشیده و به طور متوسط 113 درصد رشد کرده است. قیمت بنزین نیز در ایتالیا نسبت به سال گذشته 96 درصد افزایش داشته است. انجمن حمایت از مصرف کنندگان ایتالیا در حالی این گزارش را منتشر کرده که آژانس آمار ایتالیا اخیرا نرخ تورم در ماه اکتبر(مهر) را 11.8 درصد اعلام کرده است که بالاترین میزان در 38 سال گذشته به شمار می‌رود. اصلی‌ترین دلیل بالا رفتن تورم در ایتالیا رشد قیمت حامل‌های انرژی در این کشور بوده است. مواد غذایی اساسی هم افزایش شدیدی را به ثبت رسانده به گونه‌ای که قیمت روغن‌های گیاهی به جز روغن زیتون نسبت به سال گذشته 55 درصد بالا رفته و قیمت کره هم 43 درصد رشد کرده است. قیمت شکر هم در ایتالیا 38.8 درصد بالا رفته است. محاسبات انجام‌شده نشان می‌دهد افزایش قیمت مواد غذایی باعث خواهد شد تا سرانه هزینه تامین غذا در ایتالیا 787 دلار به ازای هر خانواده 2 نفره افزایش یابد. البته همین حالا هم خانوارهای کم‌درآمد ایتالیایی با مشکل در تامین هزینه قبوض برق و گاز خود رو‌به‌رو هستند. برای خانواده‌های با یک فرزند هزینه تامین مواد غذایی 969 دلار بالا رفته و برای خانوارهای 4 نفره این رقم به 1073 دلار خواهد رسید. از سوی دیگر خانواده‌هایی که سه فرزند دارند باید 1782 دلار بیشتر هزینه تامین مواد غذایی بکنند.

ناتوانی 38 میلیون فرانسوی
 در پرداخت قبوض انرژی 

در فرانسه نیز دولت ماکرون اقدامات گسترده‌ای را برای مهار تورم به ویژه در حوزه انرژی در پیش گرفته است. آن طورکه خبرگزاری فارس نوشته در سال 2020 فرانسه 12.4 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه خریداری کرد که حدود 29 درصد از مصرف گاز فرانسه در آن سال بود. این کشور باقی نیاز گاز خود را از کشورهایی چون نروژ، هلند، بلژیک، الجزایر و آمریکا و... تأمین می‌کند. با شروع تنش میان روسیه و اوکراین و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، این کشور تصمیم به کاهش عرضۀ گاز به کشورهای اروپایی از جمله فرانسه گرفت و همین امر منجر به افزایش قیمت انرژی و تأثیرات گسترده در جامعۀ فرانسه شد.
به گفته «برونو لومر»، وزیر دارایی فرانسه، اقدامات جدید دولت این کشور از زمان بحران اوکراین شامل کمک به شرکت‌ها با هزینه بیشتر قبوض گاز و برق و اعطای کوپن انرژی به 38 میلیون نفر، هزینه کل بسته حمایتی دولتی را به ۲۵ تا ۲۶ میلیارد یورو رسانده است. بر اساس این گزارش همچنین در 14 سپتامبر 2022 (23 شهریور 1401)، دولت فرانسه اعلام کرد که «سپر تعرفه‌ای» را تا سال 2023 اجرا خواهد کرد که شامل تعیین سقف قیمت گاز و برق برای بخش خانگی و حمایت‌هایی بین 20 تا 200 یورو در ماه است. بر اساس برآوردهای دولت، انتظار می‌رود این اقدامات 17.8 میلیارد یورو خالص (1.8 میلیارد یورو برای حمایت از قبض انرژی، 11 میلیارد یورو برای سقف قیمت گاز و 5میلیارد یورو برای سقف قیمت برق) هزینه داشته باشد و 12 میلیون خانوار از آن سود ببرند.

پرش هزینه ماهانه برق اروپا 
از 160 یورو به 500 یورو 

تحلیلگران  اقتصادی در «گلدمن ساکس»، دومین بانک سرمایه‌گذاری بزرگ آمریکایی درجهان می‌گویند سال آتی میلادی حتی می‌تواند برای اروپا وخیم‌تر باشد چراکه با توجه به وضعیت داده‌های آماری اقتصادی در ماه اکتبر در اروپا، مجموع هزینه انرژی در سراسر اروپا در سال ۲۰۲۳ می‌تواند تا 2تریلیون دلار افزایش یابد. به گزارش ایرنا تارنمای این مجله اقتصادی تجاری آمریکایی پایان نوشته: «چنانچه این تحلیل و پیش‌بینی درست باشد، مصرف کنندگان اروپایی ماهانه باید ۵۰۰ یورو برای روشن نگاه داشتن برق خانه‌هایشان پرداخت کنند، درحالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ ماهانه ۱۶۰ یورو بود.»


کد مطلب: 466299

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/report/466299/راهکارهای-عجیب-غریب-مردم-اروپااز-کمتر-غذا-بخورید-مهاجرت-کنید

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com