افشای پشت پرده حضور آزمایشی USV آمریکایی در خلیج‌فارس؛

راز موفقیت ۴۰ ساله سپاه و ارتش در حفاظت از آبهای ایران

تاریخ انتشارپنجشنبه ۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۱
کد مطلب : ۴۶۶۲۹۷
در حالی که آمریکا در بیانیه قبلی خود گفته بود USV های مستقر در اطراف آبهای ایران هیچ خطری برای رفت و آمد دریایی ندارند، اخیرا مشخص شده این کشور قصد دارد ۱۰۰ فروند از این شناورها را به منطقه وارد کند.
۰
plusresetminus
راز موفقیت ۴۰ ساله سپاه و ارتش در حفاظت از آبهای ایران
به گزارش بلاغ، اوایل شهریورماه امسال بود که مقامات آمریکایی اعلام کردند نیروهای ارتش این کشور ۲ بار نیروهای دریایی کشورمان را مجبور کرده اند تا شناورهای بدون سرنشین توقیفی این کشور را رها کنند. این ادعای جالب بعدا اصلاح و اینگونه تکمیل شد که البته نیروهای ایرانی برخی تجهیزات مهم این شناورها را از روی آنها جدا کرده اند ! هرچند که این لاف در غریبی، با انتشار جزییات مکالمه نیروهای دریایی آمریکا و ایران، جذابتر شد چراکه یگانهای سپاه و ارتش، ضمن تذکر جدی به نحوه فعالیت این شناورها، تضمین های لازم را از نیروهای امریکایی دریافت و سپس شناورهای بدون سرنشین را آزاد کردند.

نکته مهمتر، این بخش از بیانیه قبلی نیروی دریایی آمریکا است که اعلام کرده بود "این شناورها هیچ خطری برای رفت و آمد دریایی نداشته و بیش از ۲۰۰ روز متوالی، بدون هیچ حادثه‌ای در دریای سرخ فعال بوده اند." چنین ادعایی -که صحت آن از ابتدا نیز مورد سوال بود- در روزهای اخیر کاملا تکذیب شده چراکه کوپر فرمانده ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکا اعلام کرد "این کشور و متحدان، به دنبال تشکیل نیرویی متشکل از ۱۰۰ شناور سطحی بدون سرنشین برای گشت زنی در آب‌های دریای سرخ تا خلیج فارس هستند." کوپر افزوده است: «ما یک هدف را تعیین کرده ایم که تا پایان تابستان ۲۰۲۳، ۱۰۰ شناور بدون سرنشین برای گشت‌زنی در آب‌های اطراف شبه جزیره عربستان داشته باشیم.»

سابقه ورود شناورهای بدون سرنشین به اطراف آبهای ایران
سپتامبر سال گذشته یعنی بیش از یکسال قبل، رسانه های آمریکایی از تشکیل یک گروه ضربت بدون سرنشین در منطقه عقبه اردن خبر داده بودند که شناورهای بدون سرنشین مذکور به نام Saildone USV در آن به فعالیت مشغول شده اند. چند ماه بعد و در دسامبر سال گذشته (اواخر پاییز سال ۱۴۰۰)، فرماندهی نیروی دریایی ایالات متحده (NAVCENT) اعلام کرد آزمایش عملیاتی این شناور در محدوده منطقه پنجم و خلیج فارس نیز انجام شده است تا مرکز این بخش در بحرین نیز به چنین شناوری مجهز شود.

طبق اطلاعیه سال گذشته، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود با همکاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس، استفاده از این قایق‌ های بدون سرنشین که مجهز به فناوری هوش مصنوعی هستند را در منطقه خاورمیانه و خلیج ‌فارس افزایش می دهد.
چرا نیروهای دریایی سپاه و ارتش به سراغ شکار Saildone USV رفتند؟ / شکست ارتش آمریکا برای تکثیر «چشم فتنه» در اطراف ایران +عکس
جمع آوری و بازرسی شناور بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروی دریایی سپاه

شناور بدون سرنشین آمریکایی چه ویژگی هایی دارد؟
سامانه کاوشی موسوم به Saildrone Explorer USV یک شناور سطحی بدون سرنشین است که توسط کمپانی آمریکایی Saildrone توسعه یافته که این شرکت، در زمینه ساخت سیستم های بدون سرنشین تخصص دارد. هدف از ساخت و توسعه این شناور کاوشی بدون سرنشین به سفارش ارتش آمریکا، جمع آوری اطلاعات با کیفیت بالا از دریاها و آبهای آزاد به شکل خودکار اعلام شده که در ادامه، توسط سامانه ها پردازش شده و برای ماموریت های مختلف به کار گرفته می شود.
این شناور کاوشی یک بال بسیار محکم و بلند، یک دکل طولی و یک دم افقی دارد. زاویه بال از طریق ابزاری در انتهای دم قابل تغییر بوده تا در بهترین موقعیت مکانی نسبت به باد قرار گرفته و باله بلند را در موقعیت مناسب قرار دهد. طول بدنه Saildrone Explorer USV حدود ۷ متر بوده و ارتفاع بال آن ۵ متر می رسد در حالی که آبخور آن دو متر طول دارد. این شناور به صورت خودکار درون دریاها و از طریق جریان باد و امواج به کمک مسیریابی نقطه ای GPS مسیر خود را پیدا می کند. عملکرد این شناور به طور دائم توسط یک اپراتور نظامی کنترل می شود که با استفاده از ارتباطات ماهواره ای می تواند آن را کنترل کرده و به آن فرمان بدهد.
چرا نیروهای دریایی سپاه و ارتش به سراغ شکار Saildone USV رفتند؟ / شکست ارتش آمریکا برای تکثیر «چشم فتنه» در اطراف ایران +عکس
مشخصات و ویژگی های شناور آمریکایی
این شناور کاوشی مجهز به گیرنده فرستنده سیستم شناسایی خودکار، منعکس کننده های راداری، چراغ های مسیریابی و حداقل چهار دوربین با کیفیت است تا رصد کاملی از منطقه، حین انجام عملیات در دریاها داشته باشد. این شناور سنسورهای متفاوتی را نیز با خود حمل می کند تا از همه جهت، به کسب اطلاعات بپردازد. همچنین امکان نصب رشته ای از دوربین های هوشمند مانند دوربین های ۳۶۰ درجه ای با کیفیت بالا همراه با سیستم شناسایی هدف برای تصویربرداری هوشمند روی این شناور بدون سرنشین وجود دارد. شناور Saildrone به سیستم هایی مجهز شده که انرژی خورشیدی و بادی را برای تامین نیرو جذب می کند. قدرت باد پیشرانه تولید شده از عبور باد از روی بال برای به پیش بردن کل پلتفرم استفاده می شود در حالی که انرژی خورشیدی پنل های نصب شده روی بال و بدنه، برای راه اندازی سنسورها و سیستم های الکترونیکی به کار می رود.
این شناور می تواند با سرعت متوسط ۵.۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و به مدت بیش از یکسال، عملیات های درازمدت برای جمع آوری داده های مختلف را در دریا و اقیانوس ها انجام دهد بدون اینکه به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نیاز داشته باشد.

طرح آمریکا برای ایجاد شبکه شناورهای بدون سرنشین در اطراف ایران
با توجه به اینکه یکی از راه های مقابله دولت و ارتش آمریکا با توان اقتصادی و نظامی کشورمان، رصد دقیق فعالیت های دریایی کشورمان است، رسانه های غربی در ماه های گذشته نیز اعلام کرده بودند نیروی دریایی آمریکا قصد دارد ظرف یکسال آینده، ۱۰۰ شناور بدون سرنشین تجسسی کوچک را با کمک کشورهای مختلف منطقه در آبهای محدوده فعالیت کشتی های تجاری و نظامی ایران فعال کند که شامل آبهای جنوب کشور تا دریای سرخ و اقیانوس هند خواهد شد.
با این اقدام، منطقه ‌ای وسیع از کانال سوئز در مصر تا سواحل ایران، بیش از گذشته تحت پوشش سیستم های جاسوسی و دخالت های مستقیم و غیرمستقیم آمریکا شده و اطلاعات جمع آوری شده، برای مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین (با نام مرکز «عملیات رباتیک» ) و مرکز عملیات های خاص این کشور در اردن ارسال شود که یک تهدید و اقدام مستقیم علیه امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.
افشای پشت پرده حضور آزمایشی USV آمریکایی در خلیج‌فارس/ راز موفقیت ۴۰ ساله سپاه و ارتش در حفاظت از آبهای ایران بهتر مشخص شد +عکس
اعلام برنامه جدید نیروی دریایی آمریکا توسط ژنرال کوپر
بر این اساس، طرح شبکه شناورهای بی ‌سرنشین که حدود یکسال از عمر آن می‌ گذرد، بخشی از تلاش ‌های آمریکا برای گسترش همکاری بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس است که به دنبال انعقاد پیمان موسوم به آبراهام زمینه آن فراهم شد. در ادامه این پیمان، مواردی چون ایجاد یک شبکه دفاع هوایی منطقه ‌ای علیه کشورمان نیز پیش بینی شده است.
چرا سپاه و ارتش زودتر به سراغ برخورد با شناورهای مشکوک رفتند؟
رصد اقدامات تحقیقاتی و شناسایی ارتش آمریکا در سالهای گذشته نشان می دهد به طور معمول، سامانه هایی که ابتدا مورد آزمایش قرار می ‌گیرند، غیرمسلح هستند اما بسیاری از آنها، در آینده نزدیک به سمت مسلح شدن حرکت می کنند. ضمن آنکه همواره در سالهای گذشته، نیروی دریایی آمریکا تمرکز اصلی عملیات دریایی خود در خلیج ‌فارس را بر تقویت سامانه ‌های جدید و بدون سرنشین قرار داده که شامل انواع هواپیماها، زیرسطحی ها و شناورهای جدید است. کوپر فرمانده ستاد مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده نیز چندی پیش اعلام کرده بود که اطلاعات این فناوری های جدید، در درگیری ها بسیار بالاست و داده های دریایی، در زمان بروز هرگونه تنش و جنگ، برای ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا بسیار ارزشمند است!
در حقیقت، این شناورها که به نظر می رسد در صورت عدم مقابله، به سرعت تعداد و سامانه های آنها افزایش خواهد یافت، نقش چشم جدید ارتش آمریکا برای مقابله با توانمندی های کشورمان را ایفا خواهند کرد و طبیعتا نمی توان نسبت به این تهدید مستقیم، بی تفاوت بود. این قایق ها، نیروی دریایی آمریکا را قادر می سازد تا داده های دریایی منطقه مورد نظر را به صورت ۲۴ ساعته جمع آوری کند و پایگاه داده خود را به صورت جدی بهبود ببخشد. ضمن آنکه در صورت موفقیت، دهها فروند از این شناورها در نقاط مختلف منطقه مستقر خواهند شد - که اکنون رسما تایید شد-. رصد و مقابله با آنها بسیار سخت تر از شرایط فعلی است و چه بهتر که از هم اکنون، یگانهای سپاه و ارتش به شکار و مقابله با آنها بپردازند.
چرا نیروهای دریایی سپاه و ارتش به سراغ شکار Saildone USV رفتند؟ / شکست ارتش آمریکا برای تکثیر «چشم فتنه» در اطراف ایران +عکس
ضمن آنکه بررسی ها نشان می دهد طی هفته‌های اخیر تعداد زیادی از قایق‌ های بدون سرنشین آمریکایی خارج از پروتکل‌های مربوط به استفاده از شناورهای بدون سرنشین و هدایت‌پذیر از راه دور، به‌ سمت آب‌ های بین‌المللی و مسیر کشتیرانی بین‌ المللی اعزام شده‌ اند که موجب شکل‌گیری مشکلاتی در خطوط کشتیرانی شده و به‌ دلیل احتمال قطع ارتباطات ناوبری، می‌توانند منشا بروز حوادث دریایی غیر قابل پیش‌بینی بشوند که از این نظر نیز، اقدام نیروهای مسلح کشورمان کاملا قانونی و منطقی خواهد بود. در حقیقت طبق معمول، پیش بینی و هشدارهای فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان مبنی بر تلاش آمریکا برای انجام دور جدید شرارت ها و مزاحمت ها با کمک این شناورهای بدون سرنشین جدید، درست از آب درآمده و ارتش آمریکا قصد دارد از این طریق ، نسبت به جاسوسی و اخلال در فعالیت شناورهای رزمی و حتی تجاری کشورمان اقدام کند.

به نظر می رسد با توجه به حساسیت هایی که حضور نیروهای فرامنطقه ای بخصوص آمریکایی در خلیج فارس و تنگه هرمز به همراه دارد و هرگونه اشتباه یا تعدی آنها، موجب دستگیری شان توسط نیروهای سپاه و ارتش کشورمان و سپس آبروریزی بین المللی برای این کشور می شود، ارتش آمریکا تلاش کرده با کاهش ترددهای دریایی خود، این جاسوسی را به شناورها و پرنده های بدون سرنشین بسپارد، همچنین به نظر می رسد با توجه به تحولات سالهای اخیر در غرب آسیا و شروع پرونده اخراج نیروهای زمینی و هوایی آنها از منطقه، ایالات متحده نگران از دست دادن حوزه نفوذ خود در این منطقه مهم شده و برای به‌ دست گرفتن ابتکار عمل در دریا، تلاش بیشتری می‌کند.

انتهای پسام/
منبع : مشرق
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما