تاکید رئیس جمهور بر رونق طبیعت‌گردی در میانکاله به کجا رسید؟

اکوتوریسم در بهشت پرندگان جهان/راه نجات اقتصاد میانکاله چیست؟

تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸
کد مطلب : ۴۶۶۲۱۸
ذخیرگاه ۶۸ هزار هکتاری میانکاله که هر سال سطحی از آن یا خشک می شود و یا به دلیل تخریب و تجاوز آب می رود وسال ها تبدیل این پناهگاه به قطب اکوتوریسم ایران و جهان روی میز و راهروهای سازمان های متولی خاک می خورد.
۳
plusresetminus
اکوتوریسم در بهشت پرندگان جهان/راه نجات اقتصاد میانکاله چیست؟
به گزارش بلاغ، میانکاله، بهشت پرندگان جهان تا تبدیل شدن به قطب اکوتوریسم و طبیعت گردی با موانع زیادی روبرو است و خشکی عرصه ها و نبود امکانات زیرساختی مناسب رویای قطب اکوتوریسم را با مانع روبرو ساخته است.

ذخیرگاه ۶۸ هزار هکتاری میانکاله که هر سال سطحی از آن یا خشک می شود و یا به دلیل تخریب و تجاوز آب می رود وسال ها تبدیل این پناهگاه به قطب اکوتوریسم ایران و جهان روی میز و راهروهای سازمان های متولی خاک می خورد.

پای گردشگران و طبیعت گردان و جوامع محلی همچنان به میانکاله بسته و درآمد گردشگری از این قطب اکوتوریسم در حد صفر و پایین تر از آن است و پناهگاه میانکاله نمی تواند خرج حفاظت خود را تامین کند. این درحالی که جاذبه های طبیعی، طبیعت بکر و منحصربه فرد، پرندگان زیبا و رویایی که هر ساله سفر می کنند و تالاب شگفت انگیز میانکاله به تنهایی برای تبدیل آن به قطب اکوتوریسم ایران و جهان کفایت می کند و داشتن هر یک از امتیازات در مناطق دیگر جهان کافی است تا بهره کافی اقتصادی از آن برند.

تپه های شنی، زاغه ها، گله های گاو و اومیش، درختان گز و داغداغان، ازگیل و سپیدار، گیاهان هاوفیت و غیره وو پرندگانی که هر ساله مسیرهای حدود چهار هزار کیلومتری را برای رسیدن به میانکاله طی می کنند، فرصت های بی بدیلی در سبد گردشگری مازندران ایجاد می کند.

دسته های فلامینگو، مرغبی و پلیکان در ساحل آبی دریا و کاکایی هایی که نوایشان روحبخش است، از یک سو، تپه های شنی و جنگل انار از سوی دیگر، میانکاله را بیش از هر جای دیگر مستعد سرمایه گذاری در حوزه صنعت اکوتوریسم می می سازد.

علی احمدی از فعالان صنعت گردشگری با اظهار این که تنها راه نجات میانکاله و گردشگری شرق استان توجه به بوم گردی و صنعت اکوتوریسم است، افزود: باید از ظرفیت میانکاله برای رونق اقتصادی منطقه بهره گیری گرد.

وی با اظهار این که هر ساله در پاییز و زمستان پرندگان مهاجر زیادی به میانکاله سفر می کنند و باید از این ظرفیت برای جذب گردشگر و توریست و دیدن جاذبه ها استفاده کرد، افزود: باید گردشگری با محوریت اکوتوریست در منطقه توسعه یابد.

احمدی با عنوان این که اکوتوریسم به معنای بارگزاری سازه ها وساخت وساز نیست، گفت: باید گردشگری بدون ساخت وساز را توسعه دهیم و در واقع نوعی سفر مسئولانه به مناطق حفاظت شده است و با آموزش دادن به بهره برداران پایدار برای رونق گردشگری اقدام کنیم.

این فعال صنعت گردشگری اکوتوریسم را یک ابزار حفاظتی برای میانکاله دانست و گفت: مردم محلی از این طریق نان و اقتصاد خود را تامین خواهند کرد.

خشکسالی و کم آبی هرساله تالاب و جزیره میانکاله را تهدید می کند و احیاء و نجات بخشی ذخیرگاه اکوتوریسم نسخه درمان آن به شمار می رود که دولت سیزدهم در سفر به مازندران آن را رونمایی کرد. هرچند در گذشته نیز طرح جامع گردشگری برای ذخیرگاه بیوسفر تدون شده اما به دلایلی تاکنون اجرا نشده است و جوانع محلی خواستار بهره گیری از ظرفیت های گردشگری میانکاله برای رونق اقتصادی هستند.

تاکید رئیس جمهور بر رونق طبیعت گردی در میانکاله

حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور ایران نیز در سفر به مازندران و بازدید از میانکاله توسعه طبیعت گردی را راهکار موثری برای حفظ طبیعت و توسعه گردشگری دانست و گفته بود طبیعت گردی بدون ایجاد تاسیسات و با حفظ زیست بوم میانکاله و مشارکت مردم می تواند به حفظ و توسعه منطقه کمک کند.

وی از استاندار مازندران خواسته بود تا هرگونه فعالیت در این پناهگاه و تالاب با ملاحظات زیست محیطی باشد.

با آن که حدود ۹ ماه از سفر رئیس جمهور به مازندران سپری شد، اجرای اکوتوریسم در میانکاله همچنان در کشاکش بین محیط زیست و گردشگری مانده است و زون بندی، تهیه طرحی و شیوه اجرایی مناسب برای اکوتوریسم از جمله دغدغه ها است.

نبود شیوه نامه گیر اصلی اکوتوریسم در میانکاله

اسماعیلی معاون محیط زیست مازندران با اظهار این که زون بندی میانکاله برای اجرای طرح گردشگری و اکوتوریسمصورت گرفته است، گفت: گیر اصلی آن است که باید با چه شکل و سیاقی، پروژه گردشگری و اکتوریسم در منطقه اجرا شود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که نباید هیچ ساخت وسازی در منطقه رخ دهد، به تاکید رئیس جمهور مبنی بر پرهیز ساخت وساز در میانکاله اشاره کرد و گفت:این که چه شیوه و متد، ظرفیت و زمان و کیفیت برای اکوتوریسم درنظر گرفته شود در حال بررسی در سازمان محیط زیست است تا اکوتوریسم با شیوه مناسب اجرایی شود.

اسماعیلی با اظهار این که شیوه نامه مربوط برای مناطق حفاظت شده در سازمان محیط زیست تهیه می شود، گفت: با تکمیل آن امیدواریم به راهکاری برای اجرای اکوتوریسم دست یابیم.

در حالی سهم میانکاله در اقتصادی گردشگری مازندران و ایران خالی است که ظرفیت های بی نظیر برای رونق اقتصادی در آن وجود دارد و تاکید و توجه به هر بخش آن می توان اقصتاد جوانع محلی را زیر ورو کند.

استاندار مازندران با بیان این که شیوه نامه اکوتوریسم باید متناسب با میانکاله تهیه شود، گفت: شیوه نامه باید توسط کارشناسان متخصص در استان براساس شناخت طبیعت و زیست بوم میاانکاله تهیه شود زیرا معلوم نیست شیوه نامه ای که در تهران نوشته می شود برای مازنران جواب دهد.

سید محمود حسینی پور در گفتگو با بازار از میانکاله به عنوان بزرگترین مقصد گردشگری یاد کرد و گفت: باید در این منطقه به گردشگران ایران و جهان با ایجاد تشکیلات و سرمایه گذاری و ورود سرمایه گذاران خدمات داده شود.

حسینی پور با اظهار این که بیشترین درآمد جهان از مناطقی نظیر میانکاله و طبیعت آن است، خواستار آن شد تا این منطقه منبع درآمدی برای مردم و جوامع محلی شد و گفت: اگر میانکاله طبق رعایت ملاحظات زیست محیطی به مقصد گردشگری بین المللی تبدیل شود، توجه مدیریت کشور برای صیانت از آن، تامین بودجه و نیرو و غیره بیشتر می شود.

وی گفت: مازندران با تالاب میانکاله می تواند گردشگران بین المللی را حذب کند و باید از ظرفیت آن بهره گیری کنیم.

میانکاله همانند گنج ناشناخته سالیان سال چشم انتظار برنامه ریزی و طرح های جامع است تا سهم خود را از اقتصاد گردشگری و طبیعت گردی کسب کند و طی سال های گذشته زمزمه اجرای طرح های پتروشیمی و ابرصنعتی سبب شد تا میانکاله از اصل خود یعنی اکوتوریسم و طبیعت گردی دور ماند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
ابراهیم
از این سرپرست چه انتظاری دارید.کسی که جزء پارتی و دوستی با ریاست سازمان هیچ چیز ندارد ............تائید هم نشده و نمی شود . محیط زیست را نجات دهید
feedback
Iran, Islamic Republic of
گل
صدای محیط زیست ،طبیعت و مردم :
کممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممک