تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۴۶۵۷۸۴
نبود آنتی‌بیوتیک و برخی اقلام دارویی این روزها موجب سرگردانی خانواده‌ها شده است، برخی اقلام همچون سرم تنها در بیمارستان‌های دولتی موجود است و افراد برای دریافت آن باید علاوه بر رنج بیماری، ساعات طولانی نیز در صف طولانی داروخانه‌ها منتظر بمانند.
۰
plusresetminus
نبرد سرما با کمبود "آنتی بیوتیک" و "سرم"/ دانش‌آموزان در تیررس آنفلوانزا
به گزارش بلاغ، داروخانه شلوغ است و صدای زنی که با مرد صندوقدار صحبت می کند، صدایشان بالا می رود ولی تمام افردای که به تماشا ایستاده اند حرف زن را یا تکان دادن سر تایید می کنند.

هنوز یک ماه از پاییز نگذشته بود که شیوع آنفلوانزا باعث کمبود داروهای این فصل شد، داروهایی که می تواند در درمان و تسهیل بیماری،تاثیرگذار باشد.

گزارش میدانی خبرنگار ما از داروخانه های سطح شهرستان آمل نشان می دهد در چند هفته اخیر حکایت از کمبود داروهای مورد نیاز از قبیل آنتی بیوتیک، آموکسی سیلین، سرم و.. بخصوص برای کودکان دارد.

امیری یکی از کارکنان داروخانه در مرکز شهر آمل است درخصوص کمبود دارو به خبرنگار بلاغ گفت: فصل سرماخوردگی است، متقاضی زیاد شده و بیماران افزایش پیدا کردند، حتی خود بیمارستان ها داروی بیماران سرپایی را ندارند و بیماران برای تهیه دارو به داروخانه های سطح شهر مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه کمبود سرم و آنتی بیوتیک در داروخانه ها عنوان کرد: در دو هفته اخیر سرمی از طرف شرکت توزیع نشد، قرار است سه عدد سرم به داروخانه بدهند، سه عدد هیچ دردی در این اوضاع درمان نمی کند.

رضایی از دیگر کارکنان داروخانه نیز تصریح کرد: دیواری کوتاه تر از داروخانه نیست مراجعه کنندگان گمان می کنند ما دارو داریم ولی نمی دهیم، همه دعواها سر ما خراب می شود.

وی ادامه داد: هیچ وقت کارکنان داروخانه را ندیدند در زمان کرونا همه اقشاری که با بیماران سروکار داشتند نگاه ویژه ای داشتند ولی کسی کارکنان داروخانه را که هر روز با بیماران است ندید و به توجه نکرد.

خسروی رئیس اداره بهداشت و درمان شهرستان آمل نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ گفت:کمبود سرم و انتی بیوتیک مخصوص کودکان وجود دارد و مختص به شهرستان نیست، بلکه کشوری است، البته با پیگیری هایی که داشتیم از سوی دانشگاه خرید دارو انجام شده و امیدواریم به زودی حل شود.

وی با بیان شیوع ویروس آنفلوانزا در آمل خاطرنشان کرد: با فصل سرما شیوع آنفلوانزا را داریم که بیشترین شیوع آن در سطح مدارس است.

رئیس اداره بهداشت و درمان آمل در جواب این سوال که آیا مدارس آمل تعطیل خواهند شد، اظهار کرد: در حال حاضر دستور عملی مبنی بر تعطیلی مدارس نداشتیم.

وی با تاکید اینکه بیماران حتما خود را قرنطینه کنند، عنوان کرد: یک اصل در بیماران ویروسی است که قرنطینه و درمان در منزل است، نباید به مدرسه یا مهد بروند.

خسروی از بیماران خواست تا به پزشک خانواده خود مراجعه کنند و افزود: در درجه اول بیماران نیاز به انتی بیوتیک ندارند و سرم هم در مواردی نیاز است، حتما به پزشک مراجعه کنند و خودسرانه دارو مصرف نکنند.

وی خاطرنشان کرد: بازرسین در مدارس حضور پیدا می کنند تا پروتکل های آنفلوانزا در مدارس نظارت کنند و با اداره آموزش و پرورش نیز جلساتی گذاشته شد.

خسروی از کاهش آنفلوانزا خبر داد و تصریح کرد: با توجه چند هفته اخیر این هفته، مجموعا رصدی که می کنیم در سطح مراکز درگیری این بیماری کمتر شده است امیدواریم این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

وی در خصوص بیماری کرونا گفت: بستری کرونایی نداریم، بیماران سرپایی که تست کر.نای آنان مثیت می شود هم کم هستند.

الهام تبار مادر یکی از دانش آموزان ابتدایی دختران نیز در گفتگو با خبرنگار بلاغ عنوان کرد: در طول چهار هفته گذشته دخترم سه بار سرماخورده است، هر بار از همکلاسی‌هایش می گیرد، خیلی ضعیف شده، خانواده ها نباید فرزند بیمار خود را راهی مدرسه کنند که به دیگران آسیبی زده شود.

فاطمه محمدی که با کودک خود به یکی از بیمارستان‌های دولتی مازندران مراجعه کرده، می‌گوید: فرزندم را به مدرسه می‌فرستم و چند روزی هست که حالش خوب نیست، علائمی شبیه سرماخوردگی دارد و دکتر برایش چند آنتی‌بیوتیک و سرم تجویز کرده است.

وی با بیان اینکه در مدرسه متاسفانه بیشتر دانش‌آموزان و کادر آموزشی ماسک نمی‌زنند، گفت: فاصله حداقلی نیز وجود ندارد و متاسفانه چند نفر مبتلا می‌توانند به راحتی یک کلاس درس را آلوده کنند.

این روزها و با آغاز فصل سرما بیماری‌های ویروسی واگیردار همچون آنفلوآنزا و سرماخوردگی شیوع پیدا کرده است، به‌نحوی که با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی شاهد مراجعه خیل عظیمی از بیماران برای درمان هستیم.

اگرچه با گسترش واکسیناسیون، میزان ابتلا و مرگ‌ومیر به کرونا در بیشتر شهرهای ایران کاهش چشم‌گیری داشته، اما این روزها به نظر می‌رسد دستورالعمل‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فراموشی سپرده شده و شهروندان از زدن ماسک در جامعه به عنوان حداقلی‌ترین ابزار پیشگیری از ویروس خودداری می‌کنند.

با بازگشایی مدارس و شیوع بیماری‌های واگیر همانند سرماخوردگی و آنفلوانزا، ابتلای دانش‌آموزان به این‌گونه بیماری‌ها افزایش می‌یابد از این‌رو انتظار می‌رود نکات بهداشتی همچون ماسک زدن در این اماکن عمومی رعایت شود.


انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲