مرکبات رنگ‌آوری شده در بازار مورد تایید نیست؛

۵۰ درصد فرصت صادراتی در بازار مرکبات/گرانی کود و سم؛ چالش باغداران

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۴۶۵۴۰۷
توزیع مرکبات رنگ آوری شده مانند پرتقال در بازار از سوی کارشناسان تخلف خوانده می شود و نائب رئیس اتحادیه باغداران کشور می گوید: فقط بودن نارنگی در بازار قابل قبول است و بقیه کال چین و رنگ آوری شده است.
۰
plusresetminus
۵۰ درصد فرصت صادراتی در بازار مرکبات/گرانی کود و سم؛ چالش باغداران
به گزارش بلاغ، در شرایطی تولیدات بخش باغداری کشور امسال افزایش داشته است که بسیاری معتقدند توجه به عملیات باغداری و وارد کردن دانش فنی به این بخش در کنار مناسب بودن اقلیم بر این افزایش تاثیرگذار بوده است. مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران کشور با تایید این خبر می گوید: در بسیار از محصولات از مرکبات گرفته تا نخیلات شرایط خوب بوده و تولید افزایشی بوده است.

شادلو گفت: در مجموع محصولات باغی افزایش تولید محدودی داشته است اما در برخی محصولات خاص مثل مرکبات بسیار بیشتر بوده است. به طوری که در مورد مرکبات افزایش ۳۰درصدی تولید را پیش بینی می کنیم.

وی در خصوص عوامل موثر بر افزایش مرکبات اظهار داشت: سال گذشته متاسفانه میوه مرکبات ما در اواخر بهار و اوایل تابستان دچار مشکل آفتاب سوختگی و عوامل قارچی شد که موجب شد میوه در این مرحله به شدت ریزش کرد و در نهایت به یکباره نگران شدیم از وضعیت تامین داخلی. البته در نهایت تولیدات برای بازار داخل کافی بود و حتی تا یک ماه پیش نیز مرکبات از ذخایر سال قبل در بازار تامین می شد.

شادلو ادامه داد: با این وجود امسال با جمیع پیشگیری هایی که در زمان داشت و در فصل زمستان صورت گرفت و همچنین تغذیه هایی که از ریشه دادند و از گوگرد برای گرم کردن و ضدعفونی کردن ریشه ها استفاده کردند و از سوی دیگر زه‌آبها را تقویت کردند، در مجموع باعث شد جهش قابل توجهی در حجم تولیدات داشته باشیم.

شادلو همچنین در خصوص سلامت میوه هایی که فصل برداشت آنها هنوز نرسیده اما در بازار موجود است گفت: مرکبات امسال هنوز به بازار نیامده به جز نارنگی که بودن آن در بازار قابل قبول است. با این وجود بقیه مرکبات دیگر اگر طبیعی باشد اشکالی ندارد اما اگر به صورت رنگ آوری شده باشد از نظر ما اصلا مورد تایید نیست.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال میوه پرتقالی که الان در بازار است نارس هستند و در شرایط غیرطبیعی رنگ آوری شده است.

شادلو در خصوص چرایی عدم نظارت بر توزیع میوه های نارس و رنگ آوری شده در بازار، نیز گفت: نظارت بر این موارد تکلیفی قطعی است و حتی سازمان میادین خود فروش مرکبات رنگ آوری شده را ممنوع کرده و سال قبل این ممنوعیت کمک بزرگی شد که در مجموع تا اندازه ای اذهان عمومی روشن شد. با این وجود هنوز هم شاهد توزیع در بازار هستیم.

او ادامه داد: از سوی دیگر تلاش داریم به کشاورزان بگوییم که چندان نسبت به سرمازدگی و دیگر بلایای طبیعی نگران نباشند و بگذارند میوه به طور طبیعی برسد و به اصطلاح کال چین و رنگ آوری نکنند چون خواه ناخواه باید با عوامل طبیعی کنار بیاییم.

بر اساس این گزارش، یکی از مسائل مطرح در حوزه میوه های باغی به خصوص مرکبات صادرات آنها است که به عنوان مثال در مورد میوه کیوی بسیار روی صادرات آن باغداران مانور می دهند. نائب رئیس اتحادیه باغداران باغبانی کشور در این خصوص می گوید: در محصولات باغی در مجموع حدود ۵۰درصد فرصت صادراتی داریم.

وی ادامه داد: اگر این فرصت واقعیت باید و اتفاق بیفتد می تواند تولید و همچنین بازار ما را تنظیم کند و به اصطلاح آلارمهای مثبتی به تولید ما بدهد اما تا زمانی که اتفاق نیفتاده کالایی که بازار نداشته باشد نه برای تولید آن تلاش می شود نه کاری در جهت توسعه آن انجام می شود چون نمی صرفد.

شادلو در پاسخ به این سوال که وضعیت صادرات مرکبات طی سالهای اخیر به کدام سمت رفته است نیز گفت: در سالهای گذشته چندان زمینه صادرات مرکبات مهیا نبود؛ به این معنا که ارتباط با کشورهای CIS و روسیه از نظر تجاری چندان خوب نبود که خوشبختانه در سال های اخیر بهتر شده است و وضعیت صادرات بهبود یافته است.

او ادامه داد: مساله اینجا است که به جز عراق بقیه کشورهای اطراف ایران مملو از مرکبات است لذا در سال های قبل بخش کمی صادرات به عراق داشتیم و خوشبختانه در سال های اخیر بازارهای روسیه، CIS و عراق بهتر شده و انتظار داریم صادرات مرکبات به این مناطق نسبت به قبل میزان قابل توجه تری باشد.

بر اساس این گزارش، بخش باغداری همچون دیگر بخش های کشاورزی به تامین درست نهاده هایی همچون کود و سموم وابسته است و کیفیت و میزان استفاده از این نهاده ها نقش ویژه ای در میزان عملکرد باغات دارد. با این وجود تولید کنندگان و بهره برداران این بخش نیز با گرانی و همچنین عدم دسترسی به کود و سموم با کیفیت مواجه هستند.

رضا حبیبی دیگر فعال بخش باغداری نیز در خصوص وضعیت استفاده از کود و سموم در بخش باغات در سال جاری گفت: استفاده از کود و سموم کشاورزی برای کشاورز و باغدار یک امر تکلیفی است ؛ یعنی به این نحو نیست که به دلیل شرایط موجود و یا گرانی کار را رها کنند و هیچ کود و سمی در مزارع و باغات استفاده نکنند. با این وجود گرانی این دست از نهاده ها مطمئنا در میزان استفاده و کارایی آن موثر است.

حبیبی افزود: به طور کلی گرانی بیش از حد سموم، کودها و انواع نهاده ها از اصلی ترین مشکلات ما است و لذا باید مدیریت شود. چون قیمت محصولات و تولیدات ما یک ظرفیت و یک سقف می تواند داشته باشد لذا ممکن است قیمت تمام شده یک محصول ۲۰هزار تومان باشد اما قیمت نهایی آن در بازار بالاتر از ۱۵ هزار تومان متداول و قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: در مجموع در بحث باغداری و کشاورزی باید تلاش شود تولیدات ما به دلیل گرانی نهاده ها و هزینه های جانبی طوری نباشد که از اعتبار خارج شود. بلکه در هر شرایطی در نهایت برای تولید کننده ما باید قابل قبول باشد تا بتواند ادامه بدهد. در غیر اینصورت معادله تولید و مصرف به هم می ریزد و در نهایت آنچه در خطر می افتد امنیت غذایی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴