آشوبگرانی که با دریافت یک گوشی اَپل به خیابان آمده بودند؛

روایت فرمانده یگان ویژه از نحوه پرداخت دستمزد اراذل اجاره‌ای اغتشاشگر

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۱
کد مطلب : ۴۶۵۲۸۷
فرمانده یگان‌های ویژه فراجا گفت: افرادی که دستگیر شده‌اند صراحتاً به این موضوع اعتراف کرده‌اند که به ازای پولی که دریافت می‌کردند خدمت انجام می‌دادند یعنی هر خرابکاری یک نرخ و قیمتی داشت.
۰
plusresetminus
روایت فرمانده یگان ویژه از نحوه پرداخت دستمزد اراذل اجاره‌ای اغتشاشگر

به گزارش بلاغ؛ سردار «حسن کرمی» درباره وضعیت حال حاضر امنیت شهرها و پایان ناآرامی‌ها و اغتشاشات اظهار داشت: بنده فروکش کردن ناآرامی‌ها را دوم مهرماه اعلام کردم؛ چرا که پلیس ویژه این توانمندی را دارد که این‌گونه حوادث را در بعد پلیسی و امنیتی در کمتر از 5-6 روز جمع کند؛ اگرچه حواشی و تبعات آن شاید مدتی طول بکشد اما آنچه مربوط به یگان ویژه در ناآرامی‌های اخیر است، باید گفت که قضیه جمع شده و پایان یافته است.

کرمی درباره ارزیابی افراد حاضر در ناآرامی‌ها بیان داشت: افرادی که هم اکنون در مقابل جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند آدم‌های احساسی و بدون پشتوانه فکری و اعتقادی هستند؛ افرادی که تحریک شده‌اند؛ یا پول گرفته یا دنبال منافع دنیوی هستند و چون پشتوانه اعتقادی ندارند احساسی عمل می‌کنند.

وی افزود: افرادی که این روزها کف خیابان می‌آیند چون احساسی بوده و به حضورشان اعتقادی ندارند تمام سرمایه‌گذاری آمریکا و غربی‌ها و آن دلارهای سرسام‌آوری را که خرج‌شان می‌شود به باد می‌دهند. اگر به جریان‌‌سازی شبکه‌های معاند نگاه کنید آنکه آن سوی مرزها و دریاها در یک استودیو نشسته می‌گوید «بروید»؛ خودش آنجا نشسته و به‌واسطه پول‌هایی که خرج می‌کند، دستور می‌دهد که بروید؛ برای همین است که دستگیرشدگان فقط به ازای آن پولی که گرفته‌اند می‌گویند خدمت کرده‌اند؛‌ مثلاً یکی از دستگیرشدگان گفت که به ازای دریافت گوشی اپل برایشان خدمت کرد، یک روز در خیابان و اغتشاشات بود و دیگر هم کاری به کارشان و شرکت در اغتشاشات نداشت.در صورتی که پلیس و سایر نیروهای امنیتی و نظامی به حضور و فعالیت خود اعتقاد داشته و با ایمان سر مأموریت حاضر می‌شوند چرا که ما پیروان مکتب شهید سلیمانی هستیم و برای دفاع از اسلام و انقلاب سر از جان نمی‌شناسیم. در مکتب شهید سلیمانی ما فرماندهان هم همراه با مأموران‌ در کف خیابان و خط مقدم می‌ایستیم نه آنکه مثل تلویزیون و شبکه‌های معاند این همه پول و دلار خرج کرده و بگوییم «بروید در خیابان‌ها»!

در سخت‌ترین شرایط تعداد آشوبگران
 به ۲ هزار نفر هم نمی‌رسید!

فرمانده یگان ویژه فراجا درباره بالاترین تعداد عمده اغتشاشگران در تهران گفت: تعداد آشوبگران در سخت‌ترین وضعیتی که در تهران وجود داشت به دو هزار نفر هم نمی‌رسید؛ اگرچه عمده آنها هم افرادی سابقه‌دار بودند.

کرمی با اشاره به وجود تفاوت بین اعتراض و اغتشاش، اظهار داشت: ما مدافع شهروندانی هستیم که می‌خواهند اعتراض خود را بیان کنند و بیایند و حرف خود را بزنند؛ مثل اعتراض کشاورزان در اصفهان در سال گذشته که 30 تا 35 هزار نفر آمدند و اعتراض‌شان را بیان کردند و ما هم امنیت آنها را برقرار کردیم اما وضعیت این روزها دیگر اعتراض نیست این اغتشاش است.

اغتشاشگران آموزش‌دیده مردم عادی نبودند 
وی در پاسخ به اینکه عمده افراد حاضر در اغتشاشات با چه ویژگی‌هایی بودند؟ گفت: باید بگویم ما به‌عنوان پلیس باید ماهیت این افرادی را که روبه‌رویمان قرار دارند معرفی کنیم؛ اولاً اینکه اینها مردم عادی نبودند و افراد آموزش‌دیده در صحنه عملیات بودند و باتجربه؛ چرا که آموزش تظاهرات برق‌آسا و بزن‌دررو را دیده بودند؛ تیم‌های سه تا چهار نفره موتوری، مجهز به سلاح سرد و گرم؛ جایی که تراکم جمعیت زیاد می‌شد و می‌آمدند و شعار داده و تحریک کرده و سریع جابه‌جا می‌شدند. اینها آدم‌های عادی و مردم کوچه و بازار نبودند آدم‌‌های هدف‌داری بودند که با خودشان بنزین، نارنجک و سلاح داشتند؛ سریع آتش زده و یا در بانکی را می‌شکستند و می‌رفتند. اگرچه ما هم خیلی از آنها را شناسایی کرده و در رصد اطلاعاتی برای دستگیری آنها اقدام کرده‌ایم.

دستگیری عناصر اصلی و لیدرها 
در صحنه اغتشاش

فرمانده یگان ویژه فراجا با اشاره به دستگیری عناصر اصلی و لیدرها در صحنه اغتشاش بیان داشت: با توجه به اینکه این جریانات در برخی مقاطع زمانی خیلی عمق گرفت یگان ویژه با کار اطلاعاتی عناصر اصلی را در همان صحنه دستگیر کرد. یکی از عواملی که باعث شده که اغتشاشات و ناآرامی‌ها ادامه‌دار نباشد همین موضوع دستگیری‌هاست؛ چرا که وقتی لیدر وجود نداشته باشد بقیه دیگر ناتوان هستند و بیشتر به‌دنبال تخریب و ایجاد خسارت‌های جزئی هستند.

روشنگری مرحله اول عملیات یگان ویژه 
کرمی درخصوص نحوه اقدامات یگان ویژه در صحنه گفت: توجه کنید که ما سیستم صوتی داریم ابتدا با مردم و افرادی که مقابل ما هستند صحبت می‌کنیم وضعیت را تشریح کرده و اخطار می‌دهیم. در این صورت صف مردم و آنهایی که فقط برای اعتراض آمده از اغتشاشگران جدا می‌شود و آن اندک جمعیتی که مقابل ما می‌ماند تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

در ناآرامی‌های اخیر ریزش داشتیم نه خیزش
وی درباره روند این حوادث اخیر گفت: براساس آنچه ما در کف خیابان دیدیم نسبت به فتنه‌های گذشته در این ناآرامی‌ها ریزش‌های معناداری را مشاهده کردیم از سال 96 تاکنون. برخلاف آنچه رسانه‌های معاند می‌گویند خیزش، ما ریزش سراسری دیدیم و آنچه در کف خیابان است با آنچه که تبلیغات می‌شود کاملاً متفاوت و غلط است و همین برداشت‌های غلط باعث شده که 100 تا 200 اراذل سابقه‌دار این همه سال‌ها چندین میلیارد دلار از اجانب بگیرند. در حالی که در کف خیابان فقط 30 تا 50 نفر اوباش شناسنامه‌دار حضور دارند.

پینت‌بال و ساچمه‌زن پلاستیکی اسلحه یگان ویژه 
در صحنه مأموریت

فرمانده یگان ویژه پلیس درباره اسلحه ماموران این یگان در کف خیابان هم بیان داشت: ما اسلحه جنگی نداریم؛ اسلحه‌ای که در کف خیابان و ناآرامی‌ها به دست گرفته‌ایم پینت‌بال است و اسلحه ساچمه‌زن که پلاستیکی است تا کمترین صدمه را به افراد برساند.

«خشونت» ویژگی خاص این دوره از ناآرامی‌ها!
سردار کرمی درباره تفاوت ناآرامی‌های اخیر با اغتشاشات در سال‌های گذشته گفت: باید بگویم این سری ناآرامی‌ها نسبت به ادوار گذشته خشونت بالایی دارد. درست است که مأموران یگان ویژه تلفات کمتری را نسبت به سایر نیروها در روزهای اخیر متحمل شدند که آن هم به‌واسطه آموزش‌های حرفه‌ای و سخت و کاربردی بوده است؛ اما حتماً در اخبار دیده و شنیده‌اید که تعدادی از شهدای ما با چاقو به شهادت رسیده‌اند؛ البته ما هم یک نفر زخمی داشتیم که وی نیز با ضربه چاقو مصدوم شده بود.
وی افزود: آنچه مشخص است این سری آدم‌هایی که وارد صحنه شدند آدم‌های خشن و جسوری بودند. اسلحه داشتند و خیلی از نیروها به‌واسطه ساچمه و سلاح جنگی که آنها استفاده می‌کردند مصدوم و مجروح شده یا حتی به شهادت رسیدند و تلفاتی که شاهد آن بودیم ناشی از خشونت بیش از حد آنها بود.
شعارنویسی یا زخمی‌کردن پلیس 
هر کدام یک قیمتی دارد!

فرمانده یگان ویژه فراجا در پاسخ به اینکه دستگیرشدگان عمدتاً چه افرادی بودند و چه هدفی داشتند؟ اظهار داشت: افرادی که دستگیر شده‌اند صراحتاً به این موضوع اعتراف کرده‌اند که به ازای پولی که دریافت می‌کردند خدمت انجام می‌دادند یعنی هر خرابکاری یک نرخ و قیمتی داشت. آتش زدن ماشین پلیس، آتش زدن موتور، تخریب کیوسک پلیس، حمله به مأمور پلیس،‌ زخمی کردن، شعارنویسی هر کدام از آنها برای خود قیمتی دارد و جالب است افراد دستگیرشده اعتراف کردند که پولشان را گرفته و کار را انجام داده و رها کردند و نکته مهم‌تر اینکه اکثراً جزو اراذل شناسنامه‌دار بودند.

کرمی افزود: مثلاً موردی داشتیم که فردی با دوچرخه تردد می‌کرد اما گوشی‌اش آنلاین و متصل به شبکه‌های خارجی بود و به ازای هر خبر پول می‌‌گرفت حتی اخبار ساختگی؛ تازه افراد را هدایت می‌کرد که به کدام خیابان هم بیایند یا با افرادی که با چاقو به مأموران حمله کردند صحبت کردیم می‌گفتند به ما گفته و توجیه شده‌ایم تا این خشونت‌ها را انجام دهیم. حتی درخصوص پروژه‌ کشته‌‌سازی می‌گفتند وقتی صحنه را مناسب می‌دیدیم چنین اقدامی را رقم می‌زدیم. چرا که در برخی شهرها کشته‌‌سازی رخ داد در جایی که حتی خبری نبود حمله کرده و مردم را کشتند و گفتند نیروهای دولتی این کار را کرده‌اند و در شبکه‌ها و تلویزیون‌های خارجی نمایش دادند.

دستگیری آموزش‌دیده‌های از کار انداختن دوربین‌ها!
وی ادامه داد: حتی افرادی را دستگیر کردیم که متخصص از کار انداختن دوربین‌ها بودند؛ یعنی آموزش دیده بودند که دکل‌ها را چطور از کار بیندازند. در صورتی که نمی‌دانند که ما متکی به دوربین‌های ثابت نیستیم و به دکل کاری نداریم؛ ما به صورت سیار و از طریق بسترهای دیگر تصویربرداری از صحنه را انجام می‌دهیم.

هسته‌های آشوبگران حداکثر ۱۰۰ نفره بود 
فرمانده یگان ویژه در پاسخ به این سؤال که آیا تعداد افراد آشوبگران زیاد بود؟ گفت: نه‌خیر، همان‌طور که گفتم تمرکز در این دوره از آشوب‌ها در هسته‌های 50 نفره تا حداکثر 100 نفره اما در نقاط پراکنده بود و با توجه به اینکه افراد حاضر در این آشوب‌ها آدم‌های شرور و سابقه‌داری بودند و بعضاً مواد مصرف می‌کردند و با چاقو و سلاح و خشونت رفتار می‌کردند تعداد زیادی عملیات برق‌آسا اجرا شد تا بتوان غائله را ختم کرد.

در برخی استان‌ها اصلاً خبری نبود
سردار کرمی درخصوص پراکندگی آشوب‌ها در استان‌های مختلف بیان داشت: در 5 تا 6 استان درگیری با اراذل و اوباش به صورت بسیار خشن بود؛‌ در 7 تا 8 استان خیلی جزئی یک‌بار آمدند و تجمع کردند و بعد هم رفتند و در برخی استان‌ها اصلاً مسئله‌ای وجود نداشت.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴