تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۰
کد مطلب : ۴۶۴۹۸۶
کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند دود اغتشاش و ایجاد بی‌ثباتی در کشور هم به چشم فعالان اقتصادی و هم خود مردم خواهد رفت و سفره مردم روز‌به‌روز کوچک‌تر می‌شود.
۰
plusresetminus
اغتشاشگران به معیشت و سفره مردم آسیب می‌رسانند
به گزارش بلاغ؛ علی مروی؛ یکی از کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به تاثیر آشوب‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی هر کشور اظهار داشت: بی‌ثباتی، آشوب و اغتشاش حتما بر مسائل خرد و کلان اثرگذار است. تاثیر بر مسائل خرد به نحوی است‌ که بازارها از رونق می‌افتد. تاثیر بر مسائل کلان هم به نحوی است که ریسک سرمایه‌گذاری از بین می‌رود.

او در تشریح تعریف افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در کشور ایران گفت: در این فضا ممکن است تعریفی به وجود بیاید که چون ارتباط ایران و روسیه به یک ارتباط خوب بدل شده است و کریدور شمال به جنوب ایران به مسیری برای دور زدن تحریم دو کشور اختصاص دارد. بنابراین بی‌ثباتی در ایران ریسک سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در این کریدور را افزایش می‌دهد.

این کارشناس افزود: این یعنی ریسک به نحوی تنظیم می‌شود که در همه‌ ابعاد قابلیت بهره‌برداری داشته باشد. به معنای دیگر افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران از مسیر بی‌ثباتی و ناآرامی و از طریق دو شاخص اقتصادی و روانی در دستور کار است.
مروی تاکید کرد: ناآرامی به وجود آمده در مسیرهای کریدوری از جمله سیستان و بلوچستان و چابهار برای تحت تاثیر قراردادن روابط ایران و روسیه هم قابل تعریف است. یعنی اگر این کریدور آسیب ببیند یکی از مهم‌ترین مسیرهای روسیه از بین رفته است.
او با اشاره به اینکه بی‌ثباتی مانع حضور سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است، گفت: این نکته حیاتی است که بدانیم، حتما مسیر توسعه کشور از اغتشاش و هرج و مرج نمی‌گذرد. وقتی کشوری در ایران سرمایه‌گذاری‌ می‌کند، امنیت ایران به معنای امنیت کشور دیگر است و طبیعتا هم در تهدید و هم در فرصت‌ها با کشور ما نفع مشترک خواهد داشت.

القای ریسک بالای ‌‌سرمایه‌گذاری‌ در ایران‌
همچنین ارسلان قاسمی؛ عضو اتاق تعاون ایران در تشریح ارتباط امنیت اقتصادی با سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی کشور، اظهار داشت: یک اصل در اقتصاد وجود دارد با این مضمون که ‌سرمایه فرّار است؛ یعنی سرمایه جایی می‌رود که احساس امنیت کند و هر جا امنیت نباشد سرمایه از آن خارج می‌شود.

وی ادامه داد: قبل از بروز اغتشاشات هم یک‌سری شایعات مطرح می‌شد که مناطقی مانند سیستان و بلوچستان،‌ کردستان یا ایلام نسبت به بقیه استان‌ها امنیت کمتری دارد؛ بنابراین، ‌کمترین سرمایه‌گذاری‌ها در همین استان‌ها انجام می‌گرفت.

وی ادامه داد: گاهی رسانه‌های خارجی از کاه کوه می‌سازند و وجهه ایران را نزد جهانیان خراب می‌کنند آنها می‌خواهند احساس ناامنی در ایران القاء کنند و نشان بدهند ایران برای سرمایه‌گذاری ناامن است. عضو اتاق تعاون ایران در مورد اینکه آیا قبول دارید بعد از هر اغتشاش تحریم‌ها علیه کشور تشدید می‌شود؟ گفت:‌ معتقدم دیگر تحریمی نمانده که علیه ما اعمال نکرده باشند. قطعنامه‌های سازمان ملل و کشورهای تحریم‌کننده مانند آمریکا در ظاهر می‌گویند ما همه چیز را تحریم کردیم الا دارو اما وقتی مردم به داروهای مورد نیاز دسترسی ندارند دیگر چه چیز مانده است که تحریم نشده باشد.

ناامنی اجتماعی سفره مردم را کوچک‌ می‌کند‌
سید رضا نورانی؛ رئیس ‌اتحادیه ملی محصولات کشاورزی هم درباره اغتشاشات اخیر در کشور که از سوی برخی با هدف به هم زدن امنیت اجتماعی شکل گرفته است، اظهار داشت: تامین امنیت اجتماعی زیر بنای توسعه اقتصادی و ‌حتی امنیت غذایی است. در حقیقت امنیت اجتماعی از اهم واجبات است که امروز از سوی برخی‌ها نشانه گرفته شده است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه کاهش سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با حضور اغتشاشگران در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد گفت: هیچ سرمایه‌گذار خارجی حاضر نیست در چنین شرایطی سرمایه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در وضعیتی که ثباتی در آن نیست، وارد کشور کند.

رئیس ‌اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه در چنین شرایطی همه فعالان اقتصادی باید برای غلبه بر این وضعیت تلاش کنند، افزود: در غیر این صورت دود آن هم به چشم فعالان اقتصادی و هم خود مردم خواهد رفت. سفره مردم روز به روز کوچک‌تر می‌شود و امنیت غذایی آنها هم دچار مخاطره خواهد شد.

نورانی اظهار داشت: برخی اغتشاشگران که به خیابان‌ها آمده‌اند بدانند نتیجه کار آنها به رشد اقتصادی کشور آسیب جدی وارد می‌کند و تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روز به روز افزایش داده و غیرقابل مهار می‌کند. نگاه کشورهای دیگر به ما تغییر می‌کند و به راحتی کالاهای خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کشور ما صادر نمی‌کنند و شرایط تحریم را هم سخت‌تر می‌کنند. به تجربه دیده شده هر زمانی که آشوب‌های خیابانی در کشور شکل گرفته، پس از آن فشار کشورهای سلطه‌گر افزایش یافته و حلقه تحریم‌ها هم تنگ‌تر شده است.

او درباره مواردی که آشوب‌ها به مراودات اقتصادی کشور آسیب زد، گفت: پس از تحریم کشتی‌های ما، مانع بزرگ صادراتی شکل گرفت و در انتقال و حمل‌ونقل محصولات کشاورزی و غذایی دردسر ایجاد کرد که نتیجه اغتشاشات بود.

مجید شاکری از کارشناسان اقتصادی هم با اشاره به نقش کشورهای خارجی در بی‌ثباتی اقتصادی ایران اظهار داشت: نکته مهمی که در جریان است، نقش جمهوری اسلامی ایران در پرونده‌های متعدد بین‌المللی به حساب می‌آید؛ برای مثال هیچ‌کس نمی‌تواند از نقش ایران در مسئله روسیه و اوکراین چشم‌پوشی کند.

او با اشاره به اهمیت ثبات و امنیت در کشور گفت: ثبات و امنیت منطقه سیستان و بلوچستان تاثیر غیرقابل انکاری بر کریدور ترانزیتی روسیه-هند دارد و نمی‌شود تحولات این منطقه را بدون در نظر گرفتن این مسئله تحلیل کرد. همچنین باید در این رابطه صحبت کرد که به‌هم ریختگی در تهران تا چه ‌اندازه می‌تواند کار جمهوری آذربایجان را در کریدور استراتژیک زنگزور راحت کرده و منافع این کشور را تامین کند.

این کارشناس در تشریح شرایط بین‌المللی و اقتصادی در حال حاضر ایران، تصریح کرد: تصور من این است که ایران در دوره فعلی یک حضور قوی در دیپلماسی منطقه‌ای دارد که این حضور موجب می‌شود رقبای ایران مجموع ناآرامی‌های اخیر را به سوی تشدید و در نهایت ایجاد عدم ثبات به پیش ببرند.

شاکری افزود: معنی صحبت من این نیست که اتفاقات اخیر حتما و صرفا یک توطئه از طرف خارج از کشور است اما این معنی وجود دارد که طرف‌های ثالث خارجی در از بین رفتن ثبات و امنیت ایران خصوصا با در نظر گرفتن تحولات سیاسی منطقه تا حد زیادی ذی‌نفع هستند و تلاش می‌کنند این زخم خوب نشود. هم رفتارهای رسمی مقامات خارجی و هم اتفاقات کف خیابان‌ نشانه‌هایی از تاثیر بر تشدید ناآرامی‌های اخیر را به ما می‌دهد.

وی در تشریح اهمیت ایران در کریدور روسیه-هند گفت: کریدور ترانزیتی روسیه- هند تا پیش از این یک کریدور اقتصادی کم اهمیت بود اما در حال حاضر با تحولات جنگ روسیه و اوکراین و بسته شدن مسیر غرب برای روس‌ها یک اهمیت قابل توجه پیدا کرده است؛ با پررنگ شدن کریدور روسیه- هند معنای استراتژیک بودن چابهار بسیار تغییر کرده است و ناگهان شعله‌ور شدن ناآرامی در سیستان بلوچستان در این سناریو بسیار نقش ویژه‌ای دارد.

رابطه تحریم‌های فلج‌کننده آمریکا و فتنه 88
سعید داغینه؛ کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس با اشاره به تاثیر اغتشاشات اخیر بر نظام تحریم‌ها اظهار داشت: وقوع اغتشاش در کشور می‌تواند به تیز شدن چاقوی تحریم کمک کند. مباحث حقوق بشری بهانه خوبی را برای طرف غربی فراهم می‌کند که با ایجاد و تحریک و هدایت اغتشاشات در ایران، گستردگی تحریم‌های نوع دوم را افزایش دهد و کشورها را برای رعایت ملاحظات تحریمی با ایران با خود همسو کند.

او افزود: تحریم‌های فلج‌کننده‌ای که از سال 89 علیه ایران اعمال شد نتیجه فتنه 88 بود؛ در اغتشاشات آبان 98 هم یک دسته‌ای از تحریم‌ها اعمال شد. پس از اغتشاشات اخیر هم بر شرکت‌هایی که در صادرات نفت ایران به ما کمک می‌کردند تحریم‌هایی اعمال شد. نکته جالب اینکه افرادی که آتش بیار اغتشاشات اخیر از خارج کشور بودند از آمریکا درخواست کرده‌اند که تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کند. نکته جالب‌تر هم اینکه اغلب افرادی که مردم را به اغتشاشات تحریک می‌کردند از حامیان برجام هم هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما