تاریخ انتشارجمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد مطلب : ۴۶۴۱۸۲
دولتی که با عنوان دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی از سوی مردم سکان کشور را بدست گرفت، با حجم عجیب مشکلات و معضلات اساسی مواجه بود و در یکسالگی خود، توانست امیدواری زیادی را در بسامان‌رساندن اوضاع ناگوار بویژه اقتصادی در مردم ایجاد کند که مبارزه با: فقر و فساد و تبعیض از شاخص‌های حرکت دولتی است که شعار تحول‌آفرینی را بر سر دست گرفته و می‌توان عملکرد یکساله او را سنجید.
۰
plusresetminus
نیمه پُر دولت سیزدهم، امیدآفرینی با تکیه بر توانمندی‌ و ظرفیت‌های داخلی
به گزارش بلاغ، شاید۴۰سال از اولین هفته دولتی بگذرد که یاد آور نام دو شهید به نام‌های رجایی و باهنر است. شهادت دو یار دیرین امام (ره) که حکمرانی‌شان الگویی شد برای دولت‌های دیگر تا با الگو برداری از شیوه و روش‌شان اهداف مقدس انقلاب را تحقق بخشند.

 اهدافی که حامی و یار مظلومان و آغاز هفته دولتی گشت که یاد آور فداکاری‌های فرزندان پاک نهاد و گرانقدر انقلاب و احیا کننده روزهای پرشور خدمتگذاری این دو شهید بزرگوار می‌باشد و حال دولت سیزدهم ؛دولت مردمی رئیسی با تأسی به امام(ره) و باور به مردمی اداره کردن کشور و مبارزه با فساد و حرکت به سمت عدالت به دنبال تحقق بخشیدن شعار ایران قوی، رونق تولید را از مهم‌ترین اولویت های کشور می‌داند و در جهت آن گام برداشته است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا دولت سیزدهم توانسته در این گام‌ موفق عمل نماید.
بدین منظور، خبرنگار بلاغ تصمیم گرفت با پرسش از مردم در یکی از شهرستان‌های استان مازندران، شهرستان بابل، که از پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های استان مازندران است، نظر مردم در تحقق مطالبات‌شان از سوی دولت آیت‌الله رئیسی را جویا شود.

 حضور میدانی در حوادث 
 محمد زمانی از جمله شهروندان بابلی است که با قدردانی از زحمات دولت سیزدهم می‌گوید: حضور میدانی مسئولان در حوادث، وجه تمایز این دولت با دولت‌های گذشته است و حال شاید این اقدام دولت هم مورد پسند کسانی که نگاه متفاوت برای حل مشکلات دارند نباشد، اما مردم این دولت را در کنار خود می‌بینند.
محمد زمانی ادامه می‌دهد: مشکل زباله انجیلسی از جمله معضلات این شهرستان بوده است که مردم بارها معترض شدند، اما متاسفانه با دلایل گوناگونی چون بحث‌های سیاسی ورود به منطقه را حتی ممنوع کردند؛ اما حال دولت سیزدهم با ورود به آن درصدد است که بهترین راه حل را جایگزین شوهای تبلیغاتی حل مسئله نماید و معضل را بصورت ریشه‌ای حل کند و این شاید در حال حاضر به چشم نیاید اما باعث امیداوری در بین مردم شده است.
 
وی سپس با اشاره به خاموشی‌های سال گذشته ادامه می‌دهد: نمی‌گویم دولت سیزدهم مشکلی ندارد، اما خدا را شاکریم که امسال برخلاف سال‌های گذشته قطعی برق خانگی نداشته‌ایم. 
 
تسهیل و هموار کردن مسیر پیش روی کسب‌ و کارها
مریم حسینی از جمله کارآفرینان بخش کشاورزی است که با بیان اینکه برای رسیدن به مدینه فاضله فاصله بسیاری وجود دارد، در گفتگو با خبرنگار بلاغ اظهار داشت: راه‌اندازی سامانه ملی اشتغال و کسب و کار کشور از جمله اقدامات شایسته دولت سیزدهم است که می‌توان از طریق این سامانه ملی اشتغال و کسب و کار، اطلاعات و داده‌های دقیق و جامع بازار کار و اشتغال در اختیار مدیران ارشد و سیاستگذاران کشور قرار داد تا بتوانند در طراحی سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغال و تنظیمات نهادی بین ذینفعان اصلی بازار کار، از آن بهره ببرند.
وی تصریح کرد: هرچند ضعف‌هایی هم در این طرح چون نبود اطلاع رسانی درست وجود دارد، اما کار ارزشمندی است که این دولت انجام داده است. 
 
خانم حسینی کار آفرین بخش کشاورزی در ادامه افزود: کاهش زمان صدور مجوز تأسیس آموزشگاه از ۸ ماه به ۳ روز به منظور حمایت از بخش خصوصی در راستای اصل (۲۸) قانون اساسی و فراهم‌سازی امکان اشتغال با شرایط مساوی، بهبود فضای کسب و کار و رعایت منفعت عمومی، باعث شده که صدور مجوز پروانه متقاضیان در سه روز و به طور اتوماتیک انجام گردد و این در حالی است در گذشته به علت‌های مختلف، انصراف تولیدکنندگان نتیجه کار بود.
 
 توقع بیشتر با امید آفرینی دولت سیزدهم 
  علی عباس‌زاده از رانندگان تاکسی شهرستان بابل است که با انتقاد از نبود نظارت بر قیمت‌های گزاف اقلام مورد نیاز، ادامه می‌دهد: انتظار مردم از دولت سیزدهم بیشتر از دولت‌های دیگر است و امید دارند تمام مشکلات‌شان در این دولت حل گردد. 
وی اذعان داشت: حذف ارز دولتی باعث رفع تبعیض‌های داخلی شده است هرچند که مردم امید دارند با حذف برخی از رانت خواری‌ها و مبارزه با فساد مالی، گردش اقتصادی در کشور سالم شود. مردم از این دولت نسبت به دولت‌های دیگر بسیار خوشبین هستند و امید دارند دولت سیزدهم در این بخش نیز موفق عمل کند. 
 
حذف امضاهای طلایی 
نازنین محمدی جوان ۲۴ساله ای است که با اشاره به امضاهای طلایی در گفتگو با خبرنگار بلاغ عنوان می‌دارد: پارتی بازی و امضاهای طلایی پاشنه آشیل تولید و بسیاری از فرصت‌های شغلی بود که با پیگیری دولت برداشته شد و این امر باعث شد که جوان ایرانی برای به دست آوردن فرصت شغلی امیدوار شود در حالی که در سال‌های گذشته این امید از دست رفته بود.
 
حفظ جان مردم اولویت دولت سیزدهم 
  محمد جوان ۱۷ساله ای است که با دستان تاتو کرده و سیگاری برلب می‌گوید: کاش واکسن کرونا زودتر تامین می‌شد تا امروز مادر من هم کنارم بود. 
 
وی ادامه می‌دهد: باید بپذیریم که دچار کاستی‎‌هایی هستیم، اما باید قدردان این دولت بود که توانست با تدبیر خوب، مردم را از صف ‌های طولانی برای واکسن نجات دهد و باعث شود که مردم دوباره به زندگی عادی خود برگردند و هرچند دوباره وضعیت نگران کننده شده است اما در حال حاضر مرگ و میر کاهش یافته است و حال، مردم باید خود رعایت کنند؛ چراکه دولت به وظائف خود در تامین واکسن بوفور عمل کرده است.  
 
نکته قابل توجه: گفتنی است دولت سیزدهم با نگاه به این امر که نباید هیچ پروژه‌ای قبل از تکمیل و تجهیز افتتاح گردد، هفته دولت را پشت سر گذارد. 

بکارگیری ظرفیت مردمی 
 فرماندار ویژه شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار بلاغ، ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: تمام تلاش دولت سیزدهم آن است تا با بکارگیری ظرفیت‌های مردمی مشکلات مردم و کشور حل گردد.
قاسم عزیززاده گرجی بیان داشت: یکی از دغدغه‌های مهم دولت سیزدهم در یکسال گذشته رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان بوده است.
 
وی تصریح کرد: دولت در حوزه اشتغال پایدار به خصوص در مناطق کم برخوردار شهرستان بیش از ۵۷۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزا پرداخت کرده است.
 
فرماندار بابل یاد آورشد: در سال جاری ۹ واحد راکد تولیدی با رفع مشکلات زیرساختی آنها به مدار تولید بازگشتند و یکصد و ۷۶ شغل جدید در این واحدها ایجاد شده است.
 
گرجی اذعان داشت:در هفته دولت امسال علاوه بر افتتاح ۴۴ طرح عمرانی و زیرساختی که با اعتبار یکصد و ۲۰ میلیارد تومان به مرحله افتتاح رسید، عملیات اجرایی تعداد ۱۶ طرح هم در این شهرستان آغاز شد.
 
وی عنوان داشت: از جمله کارهای بر روی زمین مانده در این شهرستان، به‌سامان رساندن مجتمع بزرگ آبرسانی شهرهای گروه الف با سرمایه گذاری بیش از یکصد میلیارد تومان است. این مجتمع بزرگ به مدار مصرف رسیده است که آب شرب سالم این تصفیه خانه توانست نیاز شهرهای همجوار بابل به بابلسر را تامین کند و انتظار ۱۳ ساله مردم را به پایان برساند.
 
نماینده عالی دولت در شهرستان بابل افزود: تمام تلاش دولت سیزدهم آن است تا با بکارگیری ظرفیت مردمی با تلاش مضاعف و روحیه انقلابی و اتکاء به عقلانیت، به مردم خدمت رسانی کرده و با تاسی از دولت خدمتگزار شهید رجایی، عملکرد درخشانی از خود بجا بگذارد تا مردم از آن به نیکی یاد کنند.به مناسبت هفته دولت ۴۴ پروژه با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان در شهرستان افتتاح شد.
 
وی در پایان سخنانش افزود: از جمله پروژه‌هایی که در هفته دولت امسال به آن توجه شده است، میزان تسهیلات اشتغالزایی برای مناطق محروم بوده است که میزان این تسهیلات ۹۸ میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان برای ۳۸۹۳ نفردر بخش اشتغالزایی بوده است
 
پروژه هایی که شاید در ظاهر کوچک باشند اما کارهای بر زمین مانده‌ای هستند که به علت نبود نگاه نظارتی واجرایی به بهره برداری نرسیده یودند.
 
سخن کوتاه: این گزارش قصد ندارد بگوید که کاستی‌ها نیست و یا در سال گذشته مردم مشکلی نداشته‌اند، بلکه قصد دارد بگوید که به جای دیدن نیمه خالی لیوان، واقعیت‌های تحول‌آفرین را باید دید و اینکه مسئولان منصوب این دولت سخت در تلاشند تا بتوانند با برداشتن موانع گام‌های موثر در حل مشکلات بردارند. ساخت خانه‌های محرومین و یا افتتاح چند پروژه‌ای که شاید در ظاهر از آن به پروژه‌ای کوچک یاد شود،مانند آب شرب روستای درونکلای شرقی، شاید در ظاهر پروژه‌ای کوچک باشد اما باعث می‌شود که تعداد زیادی از هموطن‌مان از آب شرب سالم برخوردار شوند و موضوع ماندن در روستا تثبیت شود. 
 
تسهیلات کم بهره‌ای که باعث اشتغال زایی در زمینه تولید قارچ و ماهیان خاویاری می‌شود، شاید در ظاهر چندان دیده نشوند، اما باعث اشتغالزایی و خودکفایی خانواده‌هایی می شود که وابسته به دیگران بودند و حال خود کارآفرینانی شده‌اند که فرصت‌های شغلی برای دیگران ایجاد کرده‌اند.
 
 چقدر شیرین و دلپذیر است وقتی می‌بینی نازنین و محمد، که داشتن یک خانه برایشان آرزو بوده است، حال با نگاه‌های زیبای خیرین و دولتمردان دغدغه یخچال و فرش‌شان در کنار حل مشکل مسکن، مرتفع شده، هرچند شاید محمدها ونازنین‌های دیگری نیاز به چنین توجه‌ای داشته باشند که با تداوم همدلی دولت و ملت و عزم جدی دولتمردان در ربشه‌کنی فقر و فساد و تبعیض، می‌توان به آینده‌ای نه چندان دور بسیار امیدوار بود که دیگر نازنین‌ها و محمدها دیر دغدغه‌های این چنینی نداشته باشند و تنها به تعالی و رشد معنوی و کمالات خود اهتمام بورزند. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴