تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
کد مطلب : ۴۶۳۸۹۶
مراسم اختتامیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مرحله استانی با حضور مسؤولان کشوری و استانی برگزار شد.
۰
plusresetminus
برگزاری اختتامیه چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن کریم با معرفی نفرات برتر
به گزارش بلاغ، مراسم اختتامیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مرحله استانی با حضور آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران، حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور و مسؤولان استانی و شهری برگزار شد.

چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مرحله استانی به مدت دو روز در مجموعه فرهنگی و مذهبی بصیرت آستان امامزاده ابراهیم(ع) برگزار شد.

آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در مراسم اختتامیه چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مرحله استانی که به میزبانی آمل در مجتمع فرهنگی و قرآنی بصیرت آستانه مقدس امام‌زاده ابراهيم ع برگزار شد،گفت:  سند توسعه قرآنی که استارت کار بالادستی است در دست اجرا قرار گرفته تا در استان تحقق بیابد؛ سندی که سال‌ها دستور داده شد اما تابحال انجام نشد با تشکیل کارگروه این سند در شورای توسعه با حضور شخصیت‌های حقوقی تنظیم و عملیاتی می‌شود

وی با بیان اینکه  اولین شهید قرآن در کشور یک روحانی بنام احمد انصاری اصل بوده است، عنوان کرد: در سال ۵۲ با بالاترین حافظ قرآن رتبه اول را کسب کرد و اکنون مزارش به همراه هشت شهید در بلندی‌های پاوه  است.

 لائینی فعالیت های قرانی را بعد از انقلاب از  رشد بسیار خوبی  شان جایگاه قرآنی با وجود حوزه‌های قرآنی مناسب نیست، اظهار داشت: هنوز فاصله زیادی با یک بیان رهبری مبنی بر تربیت ده میلیونی قرآنی داریم.

نمایندگی ولی فقيه با بیان اينکه هیات‌های قرآنی بسیار کمتر از هیات‌های مذهبی در استان وجود دارد، افزود: توجه ما به قرآن عادلانه نیست و این دو یادگار را هم‌تراز باید جلو برد.
وی با اشاره به وضعیت شهرستان آمل در امر برنامه‌های قرآنی مطرح کرد: از این شهر نسبت به سایر شهرهای مازندران با وجود بزرگان دینی انتظار ويژه‌ای داریم چرا که آمل هم از نظر بعد و حافظ برنامه‌ها و اتکای قرآنی و هم سبک و سیاق قرآنی انتظار بیشتری است و سبک زندگی قرآنی خیلی برجسته‌تر از سایر شهرهای استان باشد؛ فرهیختگی، بالندگی و فرزانگی در این شهرستان موجه می‌زند.
محمدی لائینی با بیان  اهمیت خواندن قرآن خاطرنشان کرد: در جریان روز و ایام در ماه و سال بر خواندن تاکید فراوانی شده است، وقتی سر بریده قرآن می‌خواند و بر سر نیزه نیز قرآن می‌خواند این به اهمیت این کتاب آسمانی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: هر مسلمانی در طول سال دو ختم قرآن باید داشته باشد و حداقل دانش آموزان پس از دوازده سال فارغ‌التحصیلی قرآن و نماز را درست و بدون غلط بخواند نباید به گونه‌ای باشد که شکایت قرآن را بر علیه خود داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران از هزار و ۳۶۱ امامزاده در مازندران خبر داد و اظهار کرد: قاریان بین‌المللی در این دوره از مسابقات حضور دارند، در این استان با وجود ۱۳۶۱ امام‌زاده ۷۱ امام‌زاده شاخص هستند که در آن‌جا برنامه‌های قرآنی به اجرا درمی‌آید.

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی مسابقات قرآنی را یکی از مهم‌ترین رویداد استانی برشمرد و بیان کرد: در این دوره دو هزار نفر ثبت‌نام در سایت انجام شده و ۳۲۰ نفر حضور منطقه‌ای داشتند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از شهرستان‌ها با کسب رتبه اول و دوم در این مسابقات راه یافتند، گفت: در این شهرستان با وجود علامتین و امامزاده‌های مطرح، چهره‌های قرآنی را در خود دارد با توجه به اینکه استان نفرات مسابقات بین‌المللی در بهشهر را دوره قبل داشتیم و این قاریان برتر با مظلومیت کم محفل قرآنی نامی در سطح استان برده نشد.

حجت‌الاسلام سیدجلیل مرتضوی امام جمعه آمل این شهرستان  از ظرفیت بالایی برای اجرای برنامه های فرهنگی خواند و اظهار کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بر ساخت مجتمع فاطمیه، مهدیه و قرآنی در زمین وقفی نیاز به صدور مجوز لازم برای ساخت این مجتمع است، این شهرستان پتانسیل اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی بسیاری را دارد که نیاز به حمایت استانی است.

وی با بیان برگزاری برنامه کاروان نور، خاطرنشان کرد:  با هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی آمل از سال ۹۵ برنامه کاروان نور مسجد به مسجد را آغاز کرد و تا به امروز ادامه دارد و با وجود پتانسیل در این شهرستان نیاز به وجود یک مجموعه فرهنگی بزرگ است.

حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز انور قرانی سازمان اوقاف و امور خیریه کشوردر آیین اختتامیه مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در مجتمع فرهنگی و قرآنی بصیرت آستان مقدس امامزاده ابراهيم(ع) آمل  برگزار شد، با اشاره به اینکه وقف قرانی را ترویج کنیم، گفت: باید با توسعه و تبلیغ وقف قرآنی زمینه را برای برگزاری مسابقات قرآنی با کیفیت و کمیت بالا بیشتر فراهم کنیم و با ترویج وقف قرآنی واقفان نیک‌اندیش در برگزاری مسابقات اهتمام می‌ورزند و قرآن کریم بهتر و بیشتر در بین مردم ترویج می‌یابد.

 وی با بیان اینکه بهتر است مسابقات قرآنی و فعالیت‌های قرآن در آستان مقدس امامزادگان برگزار شود، خاطرنشان کرد: با برگزاری رویدادهای قرآنی در امامزادگان مرسامات مردمی تر برگزار می شود و حاد بیشتری از جامعه به این فعالیت ها سوق داده می شوند.

رئیس مرکز انور قرانی سازمان اوقاف و امور خیریه 74 درصد از وقف‌ها را برای سیدالشهدا(ع) خواند و اظهار کرد: برای امام حسین ع و برگزاری مراسم این حضرت نیت می شود که باید در همین راه خرج شوند.

وی گردش مالی و هزینه‌های برگزاری مسابقات قرآنی را بیش از 220 میلیارد تومان دانست و خاطرنشان کرد: باید مسؤولان در جامعه فرهنگسازی کنند و خیران و افراد نیک‌اندیش را به سمت وقف‌های قرآنی هدایت و تشویق کنند و در جامعه این نوع وقف نهادینه شود.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با تاکید اینکه مسابقات قرآنی باعث می‌شود تا نخبگان قرآن ضعف‌ها را شناسایی کرده و در راه برطرف کردن اشکالات برآیند، تصریح کرد: چهره‌های قرانی باید راه خود را مشخص کنند و اگر می‌خواهند قاری یا حافظ قران باشند با کسب علم، آموزش‌های کامل و دانش در بخش‌های مختلف قاری و حافظ شایسته و خوب باشند.

به گفته مسئول برگزاری این مسابقات حدود 2 هزار علاقمند در مرحله اول ثبت‌نام کردند و 170 نفر از برادران و 150 نفر از خواهران در مجموع بیش از 320  نفر به مرحله پایانی این رقابت ها راه یافتند و در این دو روز به رقابت پرداختند.

در پایان این مسابقات با قضاوت داوران کشوری و منطقه‌ای نفرات برتر اعلام شدند که در رشته حفظ پنج جز برادران ابوالحسن پهلوان از محمودآباد رتبه نخست را از آن خود کرد.
در رشته حفظ 10 جز حسین علی‌نیا از بابل، علیرضا رحمانی بهشهر و حسین کمالیان از بابل رده‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

در رشته حفظ 20 جز نیز حسین همایون از محمودآباد رتبه نخست، محمد محسنی از بهشهر رتبه دوم و مرتضی میردار از چالوس رتبه سوم را از آن خود کردند.

محمدرضا رضایی از ساریف پیمان ایازی از قائمشهر و مجتبی محسنی از بابلسر در رشته حفظ کل قرآن کریم رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

هیأت داوران در بخش قرائت مصطفی قاسمی از جویبار، سید محمد طاهایی از آمل و سید صادق مسلمی از قائمشهر را به عنوان نفرات برتر برگزیدند.

در رشته ترتیل هم محمد تاجور از ساری، علی فرمان‌زاده از بابلسر و محمد رضایی از بابل جایگاه اول تا سوم را به دست آوردند.

در رشته حفظ پنج جز بخش خواهران رقیه فتحی از بهشهر، فاطمه اسماعیلی از ساری و مستانه نجاتی از آمل نفرات اول تا سوم شدند.

رشته حفظ 10 جز نیز با معرفی مریم ابراهیم‌نژاد از بهشهر در رتبه اول، مریم ابوالحسنی از ساری در رتبه دوم و زهرا یونسی از بهشهر رتبه سوم پایان یافت.
مهدیه ابوالحسنی از بابل، محبوبه زارع از بهشهر و محدثه زلیکانی از ساری در رشته حفظ 20 جز قران کریم نفرات اول تا سوم معرفی شدند.

در رشته حفظ کل قران زهرا سلطان‌پور از ساری، رقیه رضایی از ساری و فاطمه غلامی کناری از بابل نفرات برتر لقب گرفتند.

در بخش قرائت خواهران هاجر عسگری از تنکابن، فاطمه منتظریان از بابل و معصومه ابدی از بابل به عنوان رتبه اول تا سوم معرفی شدند و در زمینه ترتیل نیز سیده فاطمه زهرا صاحلی از بابلسر و حنانه خسروی از نور و زینب جمشیدی از نکا نفرات اول تا سوم شدند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴